Bukefalos 28 år!

1 mån uppsägning eller 3?

stallhh

Trådstartare
Jag hyr en del av en gammal lada där jag inrett 3 boxar, betalar 1000kr i månaden för det, vi har inget skrivet. Nu börjar vårt egna stall som renoverats bli färdigt,och vi vill säga upp det vi hyr....
tänkte säga att vi kommer att vara ute ur stallet den sista Maj. Ska gå in till dom idag eftersom jag ändå ska ge dom hyran.... kan de säga att man har 3 mån uppsägning? vi har alltid haft 1 mån i andra stall som man hyrt in sig i.... så jag tänkte att om jag säger till idag så har vi ju sgat till i god tid?
Tänkte även plocka ner boxarna,för jag vill ju inte lämna kvar 3 boxar somde kan hyra ut och göra sig pengar på?? från början hade vi stallet gratis för bonden sa att det skulel lösa sig ...så vi hade det gratis i 1 år,sen kom hans fru och ville ha 1000kr i månaden för elen är så dyr.... jag jobbar i elbranschen och vet att den el som vi använder kostar inte mer än 100-lappen i månaden.... så det var girighet. Kan de motsätta sig att vi plockar ner våra boxar som vi själva snickrat av eget material?
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

Tycker snarare det är gitigt att inte vela betala 1000 kr för att hyra ett stall men det är min åsikt.

Hursomhelst, allt beror på vad ni skrivit ner på pappper, är inget skrivet om inredningen så kan du lika ta det med dig.
Man brukar rimligtvis lämna stället som det var när man flyttade in, enligt mej.

Ni verkar inte ha avtalat om uppsägningstiden heller men visst kan det vara 3 månader, sånt där måste man tänka på innan.
Alla hyresvärdar funkar inte på samma sätt eller har samma principer & regler.
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

För den summan som är så pass låg skulle jag ha frågat om dom ville behålla boxarna eller inte. Du betalar ju en marginell summa i månaden!
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

Är det ni som byggt boxarna för eget material så tycker jag att ni kan ta ner dom. Vill dom inte att ni tar bort boxarna så tycker jag att dom får köpa dom av er.
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

det är ett fallfärdigt gammal kostall...där vi själva har fixat och pulat med att hålla det i skick att använda.... det stod oanvänt tidigare,men vi frågade om vi fick hyra det ,och bonden sa att javisst.... frågade om hyran, men hans att det löser sig.... frågade efter et par månader, och han sa samma sak, det var som att han inte ville ta betalt för det var så nedgånget.... sen gick det 1 år och hans fru kom ochsa att de ville ha betalt,även retroaktivt för den tid vi använt det.... det tycker jag är girigt. Vi har bara en del av lokalen,och hon lovade att vi skulle få hela lokalen om vi betalade hyra...vilket vi efter 3 år fortf inte fått....vi har 3 boxar,har trängt in lite skåp där vi har sadlar och täcken i, en stallgång...sen är det deras gamla skräp och grindar som står och tar plats, det ser hemskt ut...innertaket är mögligt och fuktigt så det sviktar,samt så är taket egentligen för lågt,men kommunen har godkänt det för våra små hästar.
Vi tänkte att vi tar ner de väggar och dörrar vi satt upp och försöker få det likadant som innan vi flyttade in där....
Annars kommer de att försöka hyra ut ett färdigt stall om vi inte tar med oss materialet... där vi bor så kostar det i ett vanligt stall ca 300 kr i kallhyra,men då ingår det hagar och beten.... här ingår inget, vi kör själva gödsel,har stängslat in den lilla hagen utanför stallet som ingår i hyran etc... och får ploga stallplanen själva trots att de själva använder planen... i ett stall där man hyr box har man sånt serverat,ialla fall här. Hagen började de plötsligt förra våren att avverka i,medan hästarna gick därinne....och de sa inget heller....det tycker jag är för j-kligt när vi betalar fö hagen...samt så fick jag reda på att de får betesbidrag för hagen...
Men nu ger jag dom ju 2 mån uppsägning ialla fall,så de bord ejuinte säga nåt, men hon är en tant med humör....
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

Du har alltså hyrt ett tomt ko-stall utan inredning och betalt 1000 kr i månaden för detta där då elen ska ingå. Jag läser ditt inlägg som att du har betalt retroaktivt och således erlagt hyra för hela tiden.

Ni har inget skriftligt eller muntligt avtal mer än att det tomma stallet får nyttjas.

Då hade jag räknat med en månads uppsägningstid för hygglighetens skull (egentligen ingen alls), återställt i ursprungligt skick och tackat för mig.

Såvida du inte bortsett från något som inte framgår av ditt inlägg? Bonden har inte stått för någon annan tjänst? Du har bara nyttjat ett tomt kostall, el och bete?

/Sessiagh
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

jag vägrade att betala retro, kollade upp det med advokat först!! och jag hade rätt eftersom det inte finns nåt skrivet kan man inte begära bakåt i tiden.
Dock fick vi snällt börja betala 1000 kr i månaden...eftersom vi inte hade vårt egna stall färdigt....
man vill ju inte bråka el göra sig ovän med folk när man bor så nära varandra.... dock har min sambo hjälpt dom genom att låna ut maskiner till dom,utan att ta betalt för det....så vi tyckte att det är ju bra om man kan ge och ta....
Men hädanefter så har min sambo sett till att ta betalt för alla tjänster och maskiner eftersom vi betalar hyra nu.
Det som ingick i hyran är: ett gammal ungdjursstall på ca 12x7 meter, vatten från en brunn, el (vi har satt upp 3 egna armaturer med lånegenrgilampor)rasthage med taggrtåd.
Det vi har gjort: hägnat in hagen med elstaket,röjt inne i stallet så vi kunde bygga 3 boxar,satt upp armaturer med lågenergilampor i då det bara fanns 1 lampa tidigare, samt så kör vi själva bort gödsel och tar hand om den.... vi gör allt detta som om vi själva ägt byggnaden. har en ruta spruckit när det blåst hårt ute i vinter,så har min pappa åkt iväg till glasmästare och lagat den...
vi får inte ha ngn lampa tänd i stallet,de gick och släckte den hela tiden.... annars vill jag ha lampa tänd från det att man tar in dom på eftermiddagen till att man kvällsfodrat, samt gärna ha nattlampa.... dock har vi fått ha nattlampan tänd. tänker man på elkostnaden så kostar ett normalt hushåll ca 500-600 kr i månaden och då använder man många lampor,diskmaskiner,torktumlare,tvättmaskiner,datorer,tv..... ett stall där det finns 3 lampor,samt så har vi haft en fläkt igång vintertid när det varit som kallast för att pumpen inte ska frysa .... kan tillägga att vintertid tar de 200 kr extra för att vi kör med värmefläkt,och det gör vi bara för att DERAS pump till vattnet inte ska frysa sönder.... det är girigt,speciellt att de går och kollar upp sånt!! ska bli sååå skönt att slippa dom... vi fick inte ens sätta upp en ytterlampa vid hagen/utanför stallet...utan det är mörkt när man ska försöka hitta dom i grindhålet,man får ha ficklmapa med sig eller lysa upp emd bilen....
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

Om jag vore som ni så hade jag valt en snygg o stilfull sorti - betala en månads uppsägning och låt stallinredningen vara kvar på plats. Är det värt slitet att ta ner allt för att de ev inte ska kunna nyttja det ni har satt upp?

I nio fall av tio har man igen att vara generös och korrekt istället för att vara småsint. Om du anser att de inte har uppträtt ok mot er så kan det väl kännas bättre om du vet att ni i a f har gjort det?
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

Ni hyr lokal. Och att det inte finns något skrivet betyder ju inte att ni inte har ett avtal. Däremot är det inte skriftligt.

9 månader är uppsägningstiden på lokalavtal.

Har inget annat avtalats är ni skydliga att återställa lokalen till det skick den var i när ni kom. Där hade jag nog gärna dealat bort det jobbet och gett dem inredningen om de velat ha den. Särskilt om de är beredda att släppa er tidigare än 9 månader.
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

9 månader har man aldrig på ett stall... har man kontrakt är det antingen 1 eller 3 månader....gäller samma som en lägenhet.
 
Sv: 1 mån uppsägning eller 3?

I den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=869115

finns tydliga indikeringar på att det är 9 månaders uppsägning som gäller.

Jag citerar Conversation Piece från ovanstående tråd:

---
När man hyr ut boxplats till någon som sköter sina hästar själv - eller som endast får hjälp med en mindre del av hästens skötsel - så är det juridiskt fråga om lokalhyra enligt jordabalken. För att tolka avtalet tittar man på hur det har tillämpats, alltså hur det faktiskt har varit. Som jag ser den här situationen så är det en lokalhyra. Om hyresvärden påsåtr att det istället är fråga om ett tjänsteavtal så är det hyresvärden som måste visa att så är fallet. Det tror jag blir mycket svårt i det här fallet.
...

Uppsägningstiden är nio månader i det här fallet.
---
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 091
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 379
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 626
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp