Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hugo fick vila hela helgen medan jag dammsög stallet i totalt 6 timmar, lager på lager av spindelväv.:yuck::yuck::yuck: Sen fick jag feber som tack för det och han fick vila två dagar till. Idag masade jag mig ut till stallet själv dock, Hugo lyckades först slita sönder en grimma (hästen tyckte att det kliade och ville inte sitta fast längre...) och hittade sen även en lös häst när jag kom tillbaka efter att ha satt upp banden på ridbanan (han hade slitit sig ur igen). Tur att stallet är tomt. :p

Jag longerade Hugo själv idag och han är så otroligt duktig. Säger man bara "trava" så börjar han trava utan några smackningar alls, och då pratar vi om en häst som har problem med framåtbjudningen. :banana: Longerade han i båda varven innan jag satt upp och skrittade på honom. Han svarar nästan direkt på skänkel nu (känns jättekonstigt, när lärde han sig det liksom) och svänga kunde han också i hörnen. Men bromsen satt tydligen inte så bra när han blev skrämd av osynliga rådjur i hörnet av ridbanan, och därför travade vi inget. Men för att vara första gången själva så skötte han sig toppen. :up:

På fredag kommer unghästutbildaren ut igen och då ska vi minsann trava själva! Sen ska vi flörta till oss sällskap på ridbanan så Hugo kan få draghjälp när vi rider utanför inspärrningarna för första gången.

Bjuder på en charmig bild på Hugo idag när han mötte mig i hagen. Kvaliten är hemsk eftersom bilden först misshandlades med in-zoomning och sen tog jag den från facebook. :p

Juste, min häst är nästan normalsmal nu. Man känner revbenen när man drar ett finger löst, men man kan inte känna de om man drar hela handflatan över magen. :D
12038293_10204554120156215_6638369189137492539_n_zps0vxvos1w.jpg
 
Det ser väl inte alls tokigt ut! @KrullTroll Ser avslappnat och trevligt ut tycker jag, och han är väldigt söt när han laddar för andra galoppen =)

Jag funderar ju på att åka på pay&ride i början av oktober med Kaprifol, får se om vi kommer iväg. Vi ska rida för tränaren i morgon igen i alla fall! jag tränade lite själv i förrgår och det gick OK, Kaprifol var lite seg dock så fick henne inte riktigt lika eftergiven och mjuk som jag ville.
Jag gjorde ett försök att sitta ner i traven också (har faktiskt missat det i utbildningen...) och Kaprifols reaktion på det var väl ungefär :confused::nailbiting::eek:, och undrade vad sjutton jag höll på med.. Hon blev ju inte mer avslappnad då precis och då blev det ju inte lättare att sitta ner heller... Haha. Får träna lite på det tror jag bestäm om det ska bli nån Pay&ride :p
Och bilder från i förrgår, när jag shoppat lite på rea:)
IMG_6491_zpsogtkdh98.jpg

IMG_6483_zpsiqgngrgq.jpg
 
@aida det låter som en bra lösning :) hoppas du får intresset tillbaka. Men det låter rätt skönt att vara hästlös.... Jag har själv lånat ut min ena ridhäst och äntligen känner jag att det är I alla fall lite roligt att rida Fendi numera när jag inte känner mig så stressad.

Är sugen på att rida någon träningstävling I hoppning men säsongen kanske är över för det nu.
 
Men tack @Lovise :D:bow:
Söt vet jag inte, jäkla räser häst :p
Hade tränat lite galoppfattningar för höger innan jag red igenom programmet, vilket gjorde honom extra laddad. Han lär sig så fort, när jag fattat galopp en gång vid ett ställe så ska det laddas för det hela tiden.

Igår när jag red för tränaren så hade vi en mjuk och härlig trav där han verkligen var med mig och jag kände trampet bakifrån men utan att han sprang iväg i fram. Då säger tränaren "bra, sätt dig nu ner och gör en fattning ur den där fina traven" och PANG så rusa han iväg :wtf:
Är det ok att mata hästen med lite valium? ;)
 
Här kommer den, håll i er och var snälla :wtf:
Finns en del att jobba på, men vi är ju som sagt i början av vår karriär :D
Jag är ju långt ifrån någon expert men bara som ett tips, som du antingen kan bara stryka helt eller göra vad du vill med så tänker jag att han behöver använda sina bakben mer? komma mer på bakbenen, kanske genom att du tränar mycket övergångar? Halt, trav, skritt, trav, halt etc :) Jobba med att han måste svara direkt så måste han ta I med bakbenen. Tycker det är jätteroligt med annat än halvblod på tävlingsbanan, ni är jättefina :)
 
Här kommer den, håll i er och var snälla :wtf:
Finns en del att jobba på, men vi är ju som sagt i början av vår karriär :D

Tycker grunden i den här ritten är väldigt fin, och du och hästen är i harmoni och du rider noggrant och allt sker på rätt ställe. Nu återstår att sätta lite tryck i det med hjälp av din sits för att det ska bli ännu bättre. Det jag tänker på med min sits är naveln in och bakåt, bröstet upp och axlarna bakåt samt att jag fångar upp hästen med min kropp, samtidigt som min kropp driver den framåt. Jättesvårt att beskriva, min tränare som är utbildad beridare sa att man skulle rida varje steg, utan att det blev konstgjord andning.
 
Jag är ju långt ifrån någon expert men bara som ett tips, som du antingen kan bara stryka helt eller göra vad du vill med så tänker jag att han behöver använda sina bakben mer? komma mer på bakbenen, kanske genom att du tränar mycket övergångar? Halt, trav, skritt, trav, halt etc :) Jobba med att han måste svara direkt så måste han ta I med bakbenen. Tycker det är jätteroligt med annat än halvblod på tävlingsbanan, ni är jättefina :)

Det du säger är jag fullt medveten om och just övningarna du beskriver använder vi oss mycket av. Och det funkar :)
Innan filmen så hade vi jobbat en del med galoppfattningar (höger som är den svåra) och då är det sååå svårt att få tillbaka honom till arbete. Varje trycket skänkel, viktförändring eller så från min sida tar han som framåtdrivande i räserfart. Jag hamnar då lätt passiv med bromsen i och "slutar rida". Och som @Wine-tee säger så behöver jag sträcka upp mig och verkligen riiiida varje steg.

Tack båda för beröm och konstruktiv kritik :)
Jag tar åt mig och jobbar vidare.
 
@aida det låter som en bra lösning :) hoppas du får intresset tillbaka. Men det låter rätt skönt att vara hästlös.... Jag har själv lånat ut min ena ridhäst och äntligen känner jag att det är I alla fall lite roligt att rida Fendi numera när jag inte känner mig så stressad.

Är sugen på att rida någon träningstävling I hoppning men säsongen kanske är över för det nu.
Här ordnas det P&J hela hösten så säsongen verkar långt ifrån över :)
 
@KrullTroll Upp med tummarna och blicken. Ser ut att hamna lite i framåtläge :D

Ser jättefint ut! Hejja hejja!

Själv har jag glömt vaccinera min små odjur så nu får jag snällt traska till veterinären som om den här månadens räkningar någonsin kommer ta slut :(
 
Här ordnas det P&J hela hösten så säsongen verkar långt ifrån över :)
Men var håller du till? ingen som är I mina trakter, Laholm? :) Laholms ryttarförening anordnar på tisdagkvällar men det är den enda kvällen på veckan som jag inte kan, maken jobbar längre just tisdagar så har ingen som kan ta barnen.
 
Här tar vi det lugnt.
Igår blev det inte mycket mer än mat och ompyssling med allt det regn vi fick ner över oss :p Men lyckades få lite fina bilder på mitt bustroll :heart

3D40BF22-3DF3-4497-B751-3E5EFBCFD756_zpsfkffm9qu.jpg

C56AE592-D4BB-41A6-AFDE-B1C47DA1AF1C_zpsqp4kszcv.jpg

106F8045-236E-4264-A724-3DBCC575B8BB_zpszikcb1ee.jpg


Vill någon ha hagen så varsegod!

Btw, börjat fundera på och ev stall in henne i en utav uteboxarna om jag lyckas få iväg Sakura på foder nu.
Känner inte sådär jätte yeey med att dom får gå i den där leran hela tiden. Sådär ser det ut runt höbalarna, där vid ingången samt hela vägen (åt vänster) där bron är så dom tar sig upp i övre delen, där uppåt är det lite bättre på sina ställen men nu är det mycket blött överallt tyvärr efter det regnfall vi fick igår.

Får se om det hinner torka upp något eller om det bara kommer komma mer regn på´t!
Hagarna för dom som står på boxar är lite bättre, men det är iof inte så konstigt med tanke på att dom går max 2 hästar i en hage. Men sen är väl hagarna i sig inte gigantiska men helt OK för det.

Skit samma..

Idag blev det en skrittur igen, vi fick faktiskt lov att trava kapp små sträckor ibland och det gick bra. Vi hade sällskap av två tjejer nämligen och dom stannade och väntade in oss emellanåt och ibland sprang vi ifatt. I början höll vi samma takt som dom men sen halka vi efter :p

Mot slutet jobbade jag henne med och länga skritten vilket gick riktigt bra faktiskt, men man får se till och driva emellanåt för hon saktar gärna ner och går i sin lulla takt :p
Ni kommer se på filmen vad jag menar, hon bryr sig inte alls i att dom hamnar flera meter framför, på filmen är dom ändå nära :p

http://vid577.photobucket.com/album...D-5E34-460A-99AD-5628395053FB_zpsirdizsbz.mp4

D1915334-12C5-406D-86B8-5512DF91F623_zpsitzjqjqm.jpg

FAC7A4B4-F9F8-4601-BE7A-1CC7A4B782EA_zps70zyubs1.jpg


=D Underbart att vara igång med BÅDA dessutom!
 
I fredags var det dags igen... Herr Nilma har tappat en sko, Hovis kommer ut nu på måndag morgon.. *suck*

Börjar kännas riktigt motig det här.
 
@Diabetikern

Kan haka på detta med motigt just nu.

Här har man kommit igång med båda efter en tids skit med deras hovar (som sagt, som jag aldrig haft problem med tidigare)....!!!
Idag var det dags igen och denna gången Miraz, såklart!7

Blev uppringd om att hon är halt och jag fort upp så hon sa det som ringde, fan kan du telopportera dig :p

Och jo, minsann är hon halt. Höger fram och igår tog jag ur kletet ur hovarna för tänkte låta hålen lufta lite, vilket jag gör ibland.
Så jag funderade på om det fastnat någon sten men det hade det inte och hålen ser väldigt fina ut osv.

Men sen när jag får se henne röra sig så ser det tusan ut som att det är en böld, men jag vet inte och hade ingen som kunde hjälpa mig
känna där henne så jag har gjort rent hoven och lagt jodopax omslag, outspädd.
Så nu bor hon inne i natt och imorgon har jag turen med mig eftersom dom ska få sina tänderna fixade båda två, så då får vet kika på hoven och sen får hon kika på Sakuras spark också då.

Trött är jag, vill knappt ha någon häst kvar nu!
Men fick veta från stallägaren idag att dom har bärrandsröta som går där uppe, alla föl och unghästar får sånt där tydligen och hovbölder är lika
flitiga där uppe också. Så det är väl någon bakterie som trivs i hagarna där uppe.

Så nu tänker jag nog sko min fröken fram, men hon får vänta lite till. Hoppas på att Sakura ev flyttar innan måndasskiftet.

Och just nu är jag riktigt fattig, innan ens lönen kommit på kontot. Livrädd för att pengarna inte ens ska räcka till alla vetvårdsräkningar som blir nu :(
 
@Molin vad jobbigt det låter. Men förhoppningsvis kanske det hjälper att sko fram?


Jag skodde Fendi för snart två veckor sedan för första gången I hennes liv och hon brydde sig inte för fem öre vad hovslagaren sysslade med. Hon behövde skos och så skönt det är att ha en häst som inte ömmar på grus. Har hållt mig till stubbfält och gräs hittills.

Red ut lite idag med ponnyn Dingla och dottern på släptåg. Lugnt o skönt tyckte hästarna då dottern bara vill skritta. Men sen hoppade hon av och jag tog en rejäl runda på stubben och då fick de små köttbullarna jobba lite. Helt otroligt att man I slutet av September får stänga av hagen så att de har mindre yta att gå på bara för att de är överviktiga.

Men på onsdag kommer Dinglas lille son hem, på torsdag ska han kastreras (född 14) och sen tänkte jag att de kan gå Ihop. Har en förhoppning om att den lille gossen ska sätta fart på de vuxna hästarna så det kanske blir lite spring och bus I hagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 426
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 344
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp