10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våd har fått fotskabb :arghh::arghh:
Har ägnat kvällen till att raka hans fina hovskägg :cry: Men vad gör man inte. Är ju omöjligt att komma åt och behandla med all den pälsen. Är iaf glad att han numera är så snäll att raka. Svårt att tro att han stod på bakbenen vid rakning för 2 år sen när han nu står och sover när jag kryper runt benen på honom. Fantastiska häst :love:
Så nu ser han ut som en sport-nordis :p Inte helt ful men lite sorgligt. Blev plötsligt rädd för diverse skador på benen nu när han inte har pälsen som skyddar :nailbiting:

12472827_10153598665573789_3851796958263861782_n.jpg
 
@Molin skönt att hon verkar lugnare nu :)
Stenar och stockar som gömmer sig under snön är luriga hälsar Våd ;)

@Esswe Vad duktiga ni är! :) Hästar som ställer upp är de bästa :love:
Hoppas träningen går bra och att ni kan börja träna mer regelbundet snart :)
 
@KrullTroll Nej, inte skabb eller. Hoppas du får bort det snabbt nu när du rakat bort allt hovskägg.
Det kommer gå bra :)

Tack, det är riktigt skönt att hon är sig själv igen. Det har varit väldigt härliga dagar och jag som hade bestämt mig för och snacka med min stallvärd om att få ställa ut i lösdriften igen. Men nu blev jag sådär osäker igen, ska jag verkligen det? :p

Och OM ska jag kanske inte vänta tills efter betet isåfall kanske? För om jag säger upp nu så blir det förmodligen 1 maj som hon får gå tillbaka (kanske på engång om jag fortfarande sköter mina in/utsläpp under uppsägningstiden). Det vet jag inte riktigt.
Så antingen på engång lr 1 maj och skulle det bli 1 maj så känns det onödigt i och med att dom släpps på bete i mitten av Juni.

Så åter igen funderar jag, men samtidigt tycker jag det är skönt väder för dom och vara ute nu = lösdriften saknas när man vet att dom går in runt 18-19 dom flesta dagarna.

Hur som haver, blev en liten lugn barbackatur idag på 20min, underbart :heart Så otroligt varmt idag också när solen låg på.

JAG HAR EN LITEN FRÅGA, vad kan man ge för att dom ska få lite fastare bajs?
Nu när lera och skit kommit fram så har jag märkt att hon blivit lite lösare i bajset, lr inte direkt lös heller men bollarna har en tendens och gå sönder direkt, har varit så i några veckor nu (dom äter en del bark osv också). Inte kul och mocka när allt bajs går sönder så fort man tar i det typ.
 
@KrullTroll Nej, inte skabb eller. Hoppas du får bort det snabbt nu när du rakat bort allt hovskägg.
Det kommer gå bra :)

Tack, det är riktigt skönt att hon är sig själv igen. Det har varit väldigt härliga dagar och jag som hade bestämt mig för och snacka med min stallvärd om att få ställa ut i lösdriften igen. Men nu blev jag sådär osäker igen, ska jag verkligen det? :p

Och OM ska jag kanske inte vänta tills efter betet isåfall kanske? För om jag säger upp nu så blir det förmodligen 1 maj som hon får gå tillbaka (kanske på engång om jag fortfarande sköter mina in/utsläpp under uppsägningstiden). Det vet jag inte riktigt.
Så antingen på engång lr 1 maj och skulle det bli 1 maj så känns det onödigt i och med att dom släpps på bete i mitten av Juni.

Så åter igen funderar jag, men samtidigt tycker jag det är skönt väder för dom och vara ute nu = lösdriften saknas när man vet att dom går in runt 18-19 dom flesta dagarna.

Hur som haver, blev en liten lugn barbackatur idag på 20min, underbart :heart Så otroligt varmt idag också när solen låg på.

JAG HAR EN LITEN FRÅGA, vad kan man ge för att dom ska få lite fastare bajs?
Nu när lera och skit kommit fram så har jag märkt att hon blivit lite lösare i bajset, lr inte direkt lös heller men bollarna har en tendens och gå sönder direkt, har varit så i några veckor nu (dom äter en del bark osv också). Inte kul och mocka när allt bajs går sönder så fort man tar i det typ.

Fotskabb e inget ovanligt på kallbloden tyvärr. All päls är perfekt för ohyra att bosätta sig i :meh:
Att det dessutom är varmt nu och blött i hagarna så han nästan aldrig torkar hela vägen in på skinnet ökar ju risken. Men hoppas få bukt med det. Han har iaf inte hunnit få några sår :up:

Jag hade nog avvaktat ett tag med att byta stallmodell. :)

Våd hade en period för nått år sen då hans bajs mest såg ut som en koblaja :wtf: började ge foderjäst av andra anledningar men magen blev jättefin. Och han har aldrig haft problem med lösbajs igen :)
Så ett enkelt och billigt tips :)
 
@KrullTroll, angående "olägenheten"; vad gör en väl inte för att få rida lite :D. Nä, men allvarligt, så de två första gångerna jag drabbades var jag så illa tvungen att åka in akut för att öppna och tömma (då snackar vi mandarinstorlek), vilket resulterade i 40 graders feber och dubbla antibiotikakurer båda gångerna. Efter det fixar jag det själv på ett tidigare stadium (=mindre smärtsamt). Skalpell är bra att ha hemma ibland :angel:... (Sorry, tråden. Nu ska jag sluta:o!!!).
Men, vad jobbigt med fotskabb!! Stackars Våd. Det som ska vara så obehagligt och så svårt att få bukt med. Men sportig blev han ju ;).
@Catrool, vad skönt att pc-kuren snart är slut. Jag sticker människor i jobbet dagligen och brukar få förtroendet att spruta andras hästar, men när jag ska sticka mina egna får jag stresspåslag lik förbenat. Och har en som du varit med om att en häst chockat är det fullt naturligt att det känns olustigt. Vad bra att sambon kan vara till hjälp. Snäll sambo.
Vad fint det ser ut, @Esswe och hon ser verkligen fin ut i kroppen.
Skönt att Miraz uppskattar sällskapet och blivit lite mer lagom tempererad, @Molin!
 
@Tualma jag upprepar mig men, aj!!:nailbiting:

Det är bökigt att bli av med (har haft det på ardennrarna tidigare) men hoppas jag kan vinna på att jag tog det innan det blivit sår eller skorpor. Huden verkade mjuk och fin ännu.
Men tyckte så synd om honom efter då det antagligen sved :( Han stampa och gjorde piaff-steg i boxen sen.
Hoppas det lugnar sig
 
Jag hade nog avvaktat ett tag med att byta stallmodell. :)

Våd hade en period för nått år sen då hans bajs mest såg ut som en koblaja :wtf: började ge foderjäst av andra anledningar men magen blev jättefin. Och han har aldrig haft problem med lösbajs igen :)
Så ett enkelt och billigt tips :)

Tack, då ska jag köpa hem lite foderjäst när min sambo kommit hem från alperna.
Så kanske man kan få ordning på det hela, inte alls kul när det bara smulas sönder :( Tar extra lång tid och mocka då :wtf:

Okej, ja jag visste ej det. Men du får nog bot på det snabbt.
Nu ska jag invänta veterinären ang Sakura, tydligen lite halvtråkiga nyheter där lät det som. Suck! :nailbiting:
 
Vilken perfekt dag jag och Miraz haft, åter igen.
Dock blev hon lite trippig på ett ställe som hon förr blivit lite crazy på men det räckte med och säga åt henne så slutade hon, förr gjorde hon oftast det värre först innan hon slutade :p

Blev en del galopparbete idag, gick riktigt bra tills hon tvärvägrade ta galoppen och bara kuta på i traven. Vet inte om det var för att rådjuren stod lite högre upp där vi red, men hon brukar inte bry sig i dom och det kändes inte som det var dom heller då vi hade ridit förbi dom.

Nåja, super trevlig ridtur, blev lite svettig. Väldigt lätt för och bli det nu stackaren. Längtar tills all päls släppt på henne så hon slipper bli svettig.

Och så är det dags, nackdelen med kortryggade hästar = lätt för skav från schabrak/pad vid fällningstiderna.
Miraz har fått fina märken bak från schabraken och paden från bomlösa, vilket alltid kommer vid denna tidpunkten. Nu vill jag bara att resten av vinterpälsen över ryggen kan fällas också så slipper det se så fult ut.

Oj, tror jag klagade en del? Menade verkligen inte!

@KrullTroll jag vet inte hur jag vill göra.
Jag saknar lösdriften och tror den tyvärr är nyttig för henne fortfarande. Just detta med att få röra sig, busa med alla andra, bli uppfostrad kanske?
Förhoppningsvis inte skadad!!
 
Vad har hänt? O_o

Var tydligen inte så farligt.
Tog ut en veterinär för en gårdsbesiktning då det kanske är dags och höja livbeloppet på fröken, har inte gjort det sen jag skaffade försäkringen som föl, så Agria tyckte det kanske var dags.

Vet tyckte sig se något litet i vänster varv men hon sa att hon inte kunde göra en fullständig redogörelse då underlaget var riktigt kasst. Så hon visste inte om det var pga en liten lätt hälta lr underlaget och ville därför inte fortsätta utan vill att vi gör om det om 14 dagar och då på ett BRA underlag.

Hon sa att det säkert inte är något, sånt här ser hon ganska ofta tydligen vid denna tidpunkt på året. Men sen sa hon att hon tyckte se någon lätt reaktion i framkotorna men hon sa då att det är ganska vanligt bland hästar, går man in i ett stall så är över 60% som visar detta i framkotorna så hon tyckte ingenting var att börja rota i och börja utreda ännu.

Utan vi skulle göra om den istället, men i dagsläget kunde hon inte godkänna besiktningen då eftersom hon inte visste vad det var.
Fodervärden skrämde mig lite :p Men efter att ha pratat med vet så kändes det bra igen, hon trodde inte det var någonting.
 
Våd har under hösten utvecklats massor, tycker han har haft en jämn, uppåtstigande kurva.
Nu känner jag att de framsteg vi gjort i travarbetet har stannat av lite och ibland linkat efter, medan galoppens kvalitet bara blir bättre i både styrka och elasticitet. Kul med galoppen, men känns trist att "tappa" traven.
Men det kanske det är så det är med unghästar. Allt får ta sin tid och i slutändan så blir det en bra helhet :)
Hoppas det iaf :D

Ikväll har vi hoppat. Byggde upp en övning med många övergångar och svängar. Har ridit den två gånger innan i vinter och såg idag en klar förbättring från andra gångerna. Vilket kändes väldigt kul :)
Har inte ridit ni ridhuset på över 1.5 vecka nu, vilket kändes skönt. Sist kändes han lite "omotiverad", men idag var han sitt vanliga jag igen. Men med ett litet minus för traven men ett stort för galoppen :up:
 
Det tror jag också @KrullTroll Många delar på unghästarna som ska "sättas ihop" och ibland tappas det lite delar längs vägen :D

@Molin Hoppas det inte är nåt med Sakura, men låter ju som att veterinären inte var så orolig i alla fall!

Våren är på g hos oss och den senaste veckan har grusvägarna varit underbara! Mycket galopp har det blivit :laugh:
12674581_10153888772990851_798528868_n.jpg

Lite bakslag har vi dock också, Kaprifol vägrar plötsligt att skos... Förra skoningen hände det nåt när hovis skodde sista hoven, ingen av oss vet vad men det sitter i så nu går det inte att sko alls.. I går var det dags för omskoning och det gick ok fram tills att hovis skull spika i nya söm på första hoven, då gick det inte längre och efter det fick inte hovis inte röra något ben över huvud taget. Hon har gått barfota bak utan några problem sen senaste skoningen så det lutar åt att jag tar av henne framskorna också och så får vi träna på nåt sätt. Jag får raspa hovarna för Kaprifol, men jag får inte spika så uppenbarligen förknippar hon det med nåt obehagligt. :(
 
Det tror jag också @KrullTroll Många delar på unghästarna som ska "sättas ihop" och ibland tappas det lite delar längs vägen :D

@Molin Hoppas det inte är nåt med Sakura, men låter ju som att veterinären inte var så orolig i alla fall!

Våren är på g hos oss och den senaste veckan har grusvägarna varit underbara! Mycket galopp har det blivit :laugh:
12674581_10153888772990851_798528868_n.jpg

Lite bakslag har vi dock också, Kaprifol vägrar plötsligt att skos... Förra skoningen hände det nåt när hovis skodde sista hoven, ingen av oss vet vad men det sitter i så nu går det inte att sko alls.. I går var det dags för omskoning och det gick ok fram tills att hovis skull spika i nya söm på första hoven, då gick det inte längre och efter det fick inte hovis inte röra något ben över huvud taget. Hon har gått barfota bak utan några problem sen senaste skoningen så det lutar åt att jag tar av henne framskorna också och så får vi träna på nåt sätt. Jag får raspa hovarna för Kaprifol, men jag får inte spika så uppenbarligen förknippar hon det med nåt obehagligt. :(

Tusen tack =D
Nej precis, och igår longerade vi Sakura och vi såg absolut ingenting - då på bättre underlag också så jag hoppas det inte är något.
Vi får ju rida och aktivera henne som vanligt så jag tror inte det är någon fara heller men en ny besiktning blir det åtminstone.

Men vad tråkigt om skoningen, det var sådär det blev för Sakura också för 3 lr om det var 4år sedan? Men hon blev dock slagen i magen med en rasp för att hon tyckte det var jobbigt och stå på tre ben.
Sen har hon även haft en kissnödig situation som hon bråkade mycket om (vi visste inte varför hon bråkade) men hon visade sen, hon han knappt ur stallet innan hon ställde sig och kissade utanför (aldrig kissat i stallet).

Så vi har haft väldiga problem för hovis och sko bak, fram går men med lite sura miner men bak då slår hon oftast lr vägrar stå still och är grinig.
Båda ovanstående ggr höll dom på med bakhovarna tyvärr.

Jag har fått raspa och verkat hovarna själva utan problem men så fort hovis kommer nej, så nu köper jag lugnande medel i gele av veterinären som ges under tungan strax innan hovis kommer och då går det bra, bättre iaf.

Hoppas det blir bra till slut.
 
@Lovise en unghäst är inte bara att "plocka ihop" utan lite knorr på vägen helt klart :)

Men vad tråkigt med skoningen :wtf: hoppas ni kan lösa det genom att du tränar och övar själv.
 
Här blev ingenting som det hade tänkt sig idag så Miraz fick sig en till vilodag, på raken :p Men hon var lugn och fin för det när jag tog in henne nu vid halv åtta.

Det är två veckor kvar på mars månad och jag tror jag vill slänga ut henne på lösdiften, känns nästan snällast mot henne eftersom det är så mycket som händer nu med henne och att hon får dessa små fula olater och hända för att hon står mycket inne känns inte bra.

Jag vill inte ha fajter med henne, jag vill ha harmoni och lätthet där vi båda vill samma saker utan smågnagg.

Men vi får se, jag håller på och pratar med en kille som ev skall ta emot henne och träna henne inför visning i sommar. Isåfall åker hon snart, för han vill gärna ha 3 månader med henne trodde han.

Allt hänger också på hur mycket kalaset hamnar på. Vi får se helt enkelt!
 
...Och idag kunde jag inte galoppera. Alltså, hästen kunde ju, men inte jag. Det kändes blä. Som om jag stod emot och galopperade i fel galopp, i båda galopperna. När jag försökte slappna av tappade jag bålstabiliteten och därmed hela mellandelen och bara flaxade runt. Uäääh. Ibland känns det riktigt bra att lulla runt utan vare sig speglar eller kritiska ögon i närheten och jag inbillar mig att det ser riktigt trevligt ut. Och så finns det andra dagar, som idag då, när en undrar vad sjutton en håller på med. Efter att ha ridit i över 30 år ska det väl inte vara någon omöjlighet att rida i arbetsgalopp runt fyrkantspåret???!!

Tur att jag ska på avsutten kurs i morgon. Det brukar alltid vara roligt och lärorikt. Men jag skulle mycket hellre träna till häst istället. Hoppas att det går att ordna snarast... Men transporten står obesiktad så det dröjer nog...

@KrullTroll, jag tror som du att traven kommer tillbaka. Kul att han utvecklas så fint!

Spännande om Miraz eventuellt ska åka iväg, @Molin. Jag förstår dina tankar om lösdriften...
Vad skönt att Sakura verkar okej också.

Gällande hästmagar brukar jag använda vanlig bakjäst när de blir lite halvdåliga, vilket kan ske när det går från minus- till plusgrader ute. Ett paket per dag stabiliserar vanligtvis magarna på ett par dagar, enligt min erfarenhet.

Hoppas att det ordnar sig med skoningen @Lovise. Tråkigt med bakslag, men det mesta brukar gå att ordna med jobb och över tid.
 
@Tualma Vad tråkigt att du kände så över ridningen idag.
Precis som du skriver så finns det både bra och dåliga dagar, nästa gång ska du se att det känns bättre.

Tack, jag stod faktiskt och kollade på vanlig jäst igår för det har jag iaf möjlighet att köpa och kunna ta på bussen till stallet ;) Haha värre med en tung hink/säck.
 
Igår kväll blev det lite longering, och det gick bra i skritt och trav men galopp ville hon absolut inte. Ökad trav var det inga som helst problem med. *Mutter*...

Men jag vet inte om det var för det kassa underlaget, blött och tungt.
Men å andra sidan så var det lite tjafs om den där galoppen sist vi longerade också, men inte som igår.
Dock är inte jag den som ger mig i första taget heller så jag fick mina galopper i båda varven.

Idag red vi ut, blev en tur på en timme +/- otroligt skönt ute och hon var underbar =D Lite blandad kompott av gångarterna. Nu har vi fått fram en hel del av våra fina vägar, men det ligger lite kvar på vissa ställen i skogen.

Blev en hel del travarbete idag, trevligt tycker jag.

Sedan pratade jag igår igen med tränaren som kan ta emot fröken, han skulle väl räkna lite och komma fram till ett pris idag. Så jag väntar väl på det, sen tror jag det blir 3månader borta, så hon lär isåfall åka i månadsskiftet redan eftersom utställningen jag tänkt hon ska bli visad på är första dagarna i Juli.

Tanken att bli utan häst skrämmer mig, men jag tror jag säkert får låna någon häst i stallet och rida på ibland. Annars vet jag inte riktigt :p Blir iof en massa tid och kunna övningsköra så det är kanske bra med.

Hoppas priset är ett som jag kan ta, det är det som oroar mig lite. 3 månader i sig kan man ju förstå blir en hel del. Hua :p haha
Och jag ska åka utomlands mitt i allt det också :p

Just det, han skrev någon kommentar efter att ha fått se två filmer från löshoppningen i somras.

Själva överlinjen o halsansättningen är bra! Ser korrekt ut i ben o rörelse. Hoppar bra!!!!

Det var inte så illa =D
Men sen behöver magen upp och spännas mer samt mer fyllnad och muskler i rumpan.
 
Jag och Empa har äntligen hopptränat! Två denna veckanlyckades vi med dessutom, vilken kick start!

Första träningen var i torsdags, då var Empa mer vild än tam. Övningen vi fick hoppa var perfekt för att få veta vilken sida både häst och ryttare är svagare i. Hopp in på en linje, räcke 5 galoppsprång räcke, 9 galoppsprångnpå volt, oxer fortsätta på 9 galoppsprång till det andra räcket, 5bgaloppsprång räcke. Jag hade svårt att hitta voltlinjen vilket gjorde att empa gärna la sig mot inner skänkel och "föll". Och när hon dessutom var så piggnoch känslig flög hon gärna i luften när jag försökte styra upp med skänkel. Skoj tyckte empa!

Sen hoppade vi lite på linje, räcke, lätt båge på 6/7 galoppsprång räcke/oxer På denna övning fick vi till det super.

I dag var vi i väg igen, samma tränare samma upplägg på träningen. Lite mer tempererad Empa i dag. Men trött lite fortare. I dag fick jag dock till ridningen mycket bättre. Hjälper att rida i en grupp med ryttare som är mycket bättre än en själv, inspirerande! Tränaren är dessutom så bra, anpassar allt och ser till att man får avsluta på topp. Vi fick även hoppa tre-kombination i dag. Det är kul och Empa hoppade fantastiskt när hon förstod konceptet med hinder, två galoppsprång, hinder, två galoppsprång, hinder. Det är så fantastiskt med Empa, hon testar och tar sig an jya utmajingar och gör det som hon aldrig gjort annat! Mkt beröm från tränaren :)

Nu blir det lugnt några dagar så hoppas jag vi kan träna näästa vecka igen, nu på torsdag jobbar jag tyvärr...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
25 098
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 705
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 116
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp