10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag kört "hårt" med min lilltjej, enligt mig iaf eftersom jag inte är den som direkt krävt mycket av henne under dessa 2år.

Igår blev det ju en tur i skogen och hon var väldigt pigg och framåt, mycket energi så jag tog akt på det och jobbade galoppfattningar när vi kom ut på en bra väg, i början gick det sådär. Hon travar gärna på innan hon tar den och sen vill hon inte riktigt ta vänster galopp utan föredrar högern väldigt mycket nu.

Men vi fick till det och hon gick som en klocka verkligen =D Extra pigg blev hon efter, hon blir alltid mer triggad av sådant och av att klättra, trött för en stund sen extremt pigg.

Idag red jag lite på banan, skritt och trav. Något spänd och ofokuserad i början men det berodde nog mycket på stormen samt det andra ekipaget som red på banan, en häst hon inte ridit där med förut (då är hon extra nyfiken av den).

Men hon blev finare och finare efter att dom hade gått och vi kunde fokusera på oss, tog och galopperade lite med och tog några fattningar även där inne då. Högern gick det kalas med och hon tog den någelunda lugnt, vänster tja..

Det kan ha varit jag med då jag föll totalt ur sitsen och hon blev stel som en pinne ibland och sprang med huvudet utåt så vi jobbade lite formarbete, mjukgörande och det gjorde nog en del för till slut fick vi till rätt galopp VÄNSTER (först tog hon bara högern och sprang gärna in i den), men när vi väl tog vänstern så red vi på lite granna och visst jag fick driva men hon blev mjukare och finare för varje steg nästan.

Sen testa vi om och då gick det bra igen.
Så väldigt nöjd med dagens arbete också måste jag säga.

Jag har en stor tendens att luta mig framåt i fattningarna och allra helst i vänster och jag försöker jobba med det otroligt mycket. Vi båda har något och jobba med och jag tror att det kommer en dag då vi båda gör det klockrent =D

Tror jag har lite av detta med att stå i fältsits i galoppen, jag gör gärna det ute en del och även inne på banan ibland. Men har börjat sätta mig mer och mer ner nu när jag vet att hon orkar och har balans.

Men hon blir fort trött av arbete på banan, eller uttråkad? :p Men sen pigg igen så tja, jag vet inte om hon bara luras/jävlas med mig.. Haha

Hon fick sig en omgång i duschen med, glansschampoo och lukta gott <3

Min häst har lite olika färger nu i fällningen och en redig hömage som vi skall försöka få bort. Såg tendens till fettdepåer idag när jag duschade henne också så det vore bra och få bort lite fett innan betet. Vill inte riskera att hon får fång!

Men nytagna bilder från idag =D

62F039B8-6D9A-4A97-9BF4-EF8EE4938137_zpsplk0fe0i.jpg

7B6CEEBA-00A2-4E6F-A4E2-B8451E10E66D_zps1zlkw0u1.jpg

71153640-84B7-4023-AAA6-581924F293BB_zpsasrultqh.jpg

Empa är förkyld :(

Skulle iväg på lite markarbete i ridhuset i fredags, men nej, snorig som bara den och allmänt hängig. Hade knappt ätit, lite förhöjd temp (38,8).
Så synd om min lilla pärla. I går var hon bättre, inte alls så snorig. Men lite hostig, som jag dock tror beror på damm?! Det blev så väldigt torrt överallt över bara en natt och hon går gärna och pillar i det obefintliga gräset. I går började hon dock äta av höet igen. Har bara pillat i sig några kilon/dag sen i fredags samt lite havre (för att få i henne något i alla fall - havre dränkt i vatten är gott).

Hur som är det tråkigt att se sin favorit må dåligt. Och hon faller ju ur så otroligt fort, knotig och kantig efter bara några dagar. Hoppas på snabb återhämtning nu.

@Esswe Men fy då :( Stackars liten, hoppas hon mår bättre snart.
Vanlig förkylning då gissar jag och ingen kvarka?

Man blir så orolig så fort man hör om snoriga hästar när man vet hur det gått runt med kvarkan nu.

Hos oss står allt ganska stilla... Vid åb på kliniken tyckte vet att hon såg likadan ut som sist, tyvärr. Både jag och mamma var riktigt chockade med tanke på hur fräsch hon har sett ut hemma :( Hon blev behandlad en gång till i varje framknä och fick en ny kur med metacam. Vet tror stenhårt på att hältan kommer från ryggen och har mer eller mindre sagt att det inte går att föra något åt och att jag måste tänka på det (enligt henne) oundvikliga. Jag är långt ifrån övertygad (vill inte tro det) om att det verkligen kommer därifrån Hon är definitivt igen "typisk rygghäst" och har aldrig visat någonting i ryggen innan röntgen gjordes... Nu laddar vi för en resa söderut för en second opinion av mister landslagsveterinär. What he says goes typ...

Hos oss står allt ganska stilla... Vid åb på kliniken tyckte vet att hon såg likadan ut som sist, tyvärr. Både jag och mamma var riktigt chockade med tanke på hur fräsch hon har sett ut hemma :( Hon blev behandlad en gång till i varje framknä och fick en ny kur med metacam. Vet tror stenhårt på att hältan kommer från ryggen och har mer eller mindre sagt att det inte går att föra något åt och att jag måste tänka på det (enligt henne) oundvikliga. Jag är långt ifrån övertygad (vill inte tro det) om att det verkligen kommer därifrån Hon är definitivt igen "typisk rygghäst" och har aldrig visat någonting i ryggen innan röntgen gjordes... Nu laddar vi för en resa söderut för en second opinion av mister landslagsveterinär. What he says goes typ...

Bra att testa annan veterinär. Jag har problem med min andra häst, tog en annan veterinär för att kanske få en rättvisare bedömning, först såg de exakt samma sak (hälta höger has) men efter att hashältan nu blivit bättre efter behandling såg man även en hälta fram. Så nu är hon behandlad både fram och bak och så får vi se hur det går.

Min häst har lite olika färger nu i fällningen och en redig hömage som vi skall försöka få bort. Såg tendens till fettdepåer idag när jag duschade henne också så det vore bra och få bort lite fett innan betet. Vill inte riskera att hon får fång!

Men nytagna bilder från idag =D

62F039B8-6D9A-4A97-9BF4-EF8EE4938137_zpsplk0fe0i.jpg

7B6CEEBA-00A2-4E6F-A4E2-B8451E10E66D_zps1zlkw0u1.jpg

71153640-84B7-4023-AAA6-581924F293BB_zpsasrultqh.jpg
Jag tycker hon ser alldeles lagom ut i hull, jättefin.

@Molin
Bättre redan nu på kvällen. Ingen snuva kvar, lite hostig men ingen feber och hon äter igen. Så förhoppningsvis har det bara varit en 3dagars förkylning. Har i alla fall varit i kontakt med distriktarn som gott tyckte vi kunde vänta med att ta ut veterinär till minst i morgon i alla fall, om hon inte skulle bli bättre. Men som det såg ut nu ikväll så hoppas jag det "löser" sig själv.

Otäckt med all denna kvarka verkligen!

@sassiball
Tack så mycket för det =D Men tro mig, hon har rejäl höbuk alltså :S Och att hon sen börjat få lite fettdepåer känns inte bra.

Här får du några fler bilder ;) :p

88803A43-3218-4102-9612-BF6A3EDF98F7_zpsybokgusi.jpg

055221B4-A644-45CE-8454-71B7CB8B16CC_zpsmqmsgsms.jpg

A91D86D6-933C-4146-8CAD-D4A66AD4D9B7_zps0xe2jlpr.jpg

Lite mer spänst/muskler under magen och över rumpan så blir det nog bra tror jag. Sen lite muskler överallt klart men vi får se hur det går med träningen nu.
Känns att vi är på gång och det är kul, kommer bli en del galopparbete lite mer och mer i ridturerna och passen för jösses så hon tappat som sagt.

@Molin
Bättre redan nu på kvällen. Ingen snuva kvar, lite hostig men ingen feber och hon äter igen. Så förhoppningsvis har det bara varit en 3dagars förkylning. Har i alla fall varit i kontakt med distriktarn som gott tyckte vi kunde vänta med att ta ut veterinär till minst i morgon i alla fall, om hon inte skulle bli bättre. Men som det såg ut nu ikväll så hoppas jag det "löser" sig själv.

Otäckt med all denna kvarka verkligen!

Men gud vad skönt och höra, då ska du se att det lugnar sig snart :) Skönt om det går över av sig själv.

:( :(
Hoppas och håller tummen för att dina instinkter stämmer och att andre vet hittar nått som istället är behandlingsbart :heart

Jag måste ringa veterinären imorgon och fråga mig för om min fröken :S

Hon är som sagt lättfödd, otroligt lättfödd och har en vår varit så överviktig att hon satte vätska i juvret, vet inte om ni minns det. Men jag skrev det här inne iaf. Var nog när hon skulle bli 3, så det är 3 år sen.

Idag upptäckte jag att hon faktiskt satt lite vätska i juvret igen och nu piper hon och lägger öronen bakåt och sparkar mot en när man känner lite försiktigt där. Upptäckte detta vid duschningen och ville undersöka det lite mer idag, men ja. Det gick sådär då :p

Hon har aldrig sparkat mot en så jag måste ringa och kolla varför det är så, hon kanske bara är känslig men orolig blev jag :o

Det är inte mycket vätska och inte hårt alls, så jag vette fan.. Usch!

...och jag står med halt häst och har fååångeeest!:arghh: Sabla lättfödda krake!
Vi får se vad vetten säger i morgon, men riktigt halt och stapplig är hon. Lilla gumman :(.

Så jobbigt. Vad gör att du misstänker fång?
Först trodde jag att hon fått en smäll av hagkompisen alternativt rejsat och gått omkull då de två återförenats efter att den andra hästen varit borta några veckor. Rejäl hälta höger fram, men fin i benen. Inte direkt öm i kroppen vid palpation. Efter en dag på box betydligt bättre. Skrittade rent ur box och mindte hälta några steg i trav, så vet. tyckte att jag skulle avvakta när jag ringde igår morse. Efter dag två på boxvila, igår kväll, var hon sämre igen. Stapplig på båda fram, hade svårt att vända. Inte jättemycket värmeökad, men varmare b.f jämfört med baktassarna.
Ingen förstärkt digitalpuls.
Hon är ju som sagt väldigt lättfödd och blev otroligt fet i somras, så jag har varit lite orolig efter det och har lite misstanke om EMSdiagnos. Hon har hållit sig fin i vinter på uträknad foderstat beräknad på underhållsbehovet (efterrsom hon motioneras synnerligen lätt). Men den senaste halmen jag tog hem höll inte måttet hygienmässigt, så jag har stött ut lite lusern i boxen i väntan på ny halm de senaste fem dagarna. Så även i förrgår (jag är ju orolig för magen pga. att hon inte kan få så stora givor och misstänkte alltså inte fång i förrgår). Kanske reagerade hon på det. Eller så har det kommit upp lite nytt gräs under fjolårsgräset, eller en kombination av de båda.
Men sammanfattningsvis att jag faktiskt gjort en foderstatsförändring precis före uppkomst av symtomen, värmeökningen i b.f. samt försämringen under gårdagen gör att jag misstänker fång. Men jag hoppas på hovböld eller något....

Nu har jag äntligen landat hemma efter 5 hektiska dagar på GHS :D
Lite shopping vart det
1958020_10153645643548789_2200235976519692032_n.jpg

Mycket nöjd över att Miklemtränset verkar passa, två remmar sitter på yttersta hålet men det går runt! :up:
12931196_10153645643383789_8847640139026751893_n.jpg

12920541_10153645643348789_4739366269575354671_n.jpg

Självklart har Våd sprungit av en doja (h fram som vanligt...) under helgen med skötaren. Jag hade bokad skotid nästa vecka men bäste hovisen kommer ut i em :love:
Då skall tränset testas under ridning, håller tummen för att han godkänner det :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 767
Senast: WildHorse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 561
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V