10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Malte jobbar på! Han blir starkare och starkare och mer ridbar för varje dag och med detta och lite kyla så är det betydligt mer krut under hovarna nu! Mäktig känsla att få rida med så mycket power som faktiskt används på rätt sätt!

Förra helgen va vi på utflykt och tränade och han är verkligen en stjärna :Love: Tränar för två olika tränare, en C och en B tränare sedan 2012. C tränaren har jobbat hos B tränaren och tränar själv för denna vilken känns super för de följer samma upplägg. I helgen hade jag båda tränarna på plats vilket är en stor fördel eftersom jag tränar för C tränaren oftare och det kändes jättebra att hon var med och tittade i helgen :)

@Lovise fångade några fina bilder från helgen :)

2016092606362243130_sbig.jpg


2016092516384339190_sbig.jpg


2016092516352878290_sbig.jpg


2016092606360274390_sbig.jpg
 
Jag och Malte jobbar på! Han blir starkare och starkare och mer ridbar för varje dag och med detta och lite kyla så är det betydligt mer krut under hovarna nu! Mäktig känsla att få rida med så mycket power som faktiskt används på rätt sätt!

Förra helgen va vi på utflykt och tränade och han är verkligen en stjärna :Love: Tränar för två olika tränare, en C och en B tränare sedan 2012. C tränaren har jobbat hos B tränaren och tränar själv för denna vilken känns super för de följer samma upplägg. I helgen hade jag båda tränarna på plats vilket är en stor fördel eftersom jag tränar för C tränaren oftare och det kändes jättebra att hon var med och tittade i helgen :)

@Lovise fångade några fina bilder från helgen :)

2016092606362243130_sbig.jpg


2016092516384339190_sbig.jpg


2016092516352878290_sbig.jpg


2016092606360274390_sbig.jpg
Han är verkligen snygg!
 
Som vanligt lika snygg @Catrool :love:

Klippte Våd i veckan, klippte hals och mage samt en sned linje från manken och ner till ljumsken bak :)
Älskar hans svarta sammetspäls han får på hösten. Så bara av den anledningen är jag sugen på att ta resten oxå :p
Men gött att ha ryggen varm och slippa täcka.
Har idag köpt mig en mindre trimmar för att klippa nått tjusigt mönster bak iaf :p ser det för jävligt ut så ryker allt i alla fall
 
Riktigt snygg @Catrool :love:

@sassiball Ja jag är lite lur på om det inte är växter som ligger bakom här med. Nu vet jag inte riktigt vad som växte i hagen/hagarna hon gick i i somras. Men det har varit (det mesta är visset nu) en del ogräs i vinterhagarna i stallet med.
Sedan hon (och de andra hästarna i samma hage) blev förgiftade, när hon var 1 år och drabbades av fotosensibilitet, så misstänker jag alltid det i första hand när muggen uppstår på sommaren.

Men nu är det nästan bra! Fick (nåja, kommer nog en faktura) en salva med honung i av veterinären som har satt fart på läkningen. Bad henne kika på R när hon ändå var i stallet i ett annat ärende häromdagen. Inte halt alls och muggen mycket bättre som sagt. Så nu har vi satt igång igen :)

Igår red jag ett lätt, kort pass i ridhuset och kände av läget lite och jag kan bara konstatera hur gott det fortfarande gör att slänga in en kortare vila emellanåt (även om den inte var planerad den här gången). Som hon gick! :love: Som smör i kroppen och traven var supersmidig och halvhalterna satt som ett smäck, tragglandet och tjatandet med övergångar den senaste tiden har verkligen gett resultat!

Det är roligt att rida! :D
 
Som vanligt lika snygg @Catrool :love:

Klippte Våd i veckan, klippte hals och mage samt en sned linje från manken och ner till ljumsken bak :)
Älskar hans svarta sammetspäls han får på hösten. Så bara av den anledningen är jag sugen på att ta resten oxå :p
Men gött att ha ryggen varm och slippa täcka.
Har idag köpt mig en mindre trimmar för att klippa nått tjusigt mönster bak iaf :p ser det för jävligt ut så ryker allt i alla fall

Taack :)
Spännande med mönster vi vill så klart ha bildbevis sedan! :)
 
Riktigt snygg @Catrool :love:

@sassiball Ja jag är lite lur på om det inte är växter som ligger bakom här med. Nu vet jag inte riktigt vad som växte i hagen/hagarna hon gick i i somras. Men det har varit (det mesta är visset nu) en del ogräs i vinterhagarna i stallet med.
Sedan hon (och de andra hästarna i samma hage) blev förgiftade, när hon var 1 år och drabbades av fotosensibilitet, så misstänker jag alltid det i första hand när muggen uppstår på sommaren.

Men nu är det nästan bra! Fick (nåja, kommer nog en faktura) en salva med honung i av veterinären som har satt fart på läkningen. Bad henne kika på R när hon ändå var i stallet i ett annat ärende häromdagen. Inte halt alls och muggen mycket bättre som sagt. Så nu har vi satt igång igen :)

Igår red jag ett lätt, kort pass i ridhuset och kände av läget lite och jag kan bara konstatera hur gott det fortfarande gör att slänga in en kortare vila emellanåt (även om den inte var planerad den här gången). Som hon gick! :love: Som smör i kroppen och traven var supersmidig och halvhalterna satt som ett smäck, tragglandet och tjatandet med övergångar den senaste tiden har verkligen gett resultat!

Det är roligt att rida! :D
Tack! :)

Fantastiskt med sådana pass! :)
 
Nu börjar jag och Empa installera oss i Skåneland. Empa är ju härifrån så hon har inga större problem. Jag har hamnat på en bra arbetsplats i ett bra gäng så det känns också bra. Men jag är bra långt hemifrån...

Hur som så gick resan ner i lördags prima, Empa är verkligen helt fantastisk att köra. Hon står som ett ljus, äter lite hö, dricker vatten när det erbjuds (med lite mutor i form av äppelbitar) och är bara allmänt bäst!
I Söndags skrittade vi ut en sväng bara för att röra lite på benen. Här kändes hon lite tung i just benen, i övrigt pigg och glad och sitt vanliga busiga jag. Och i går när jag kom hem från jobbet möts jag av en häst med 3 skor... Gosh, hon har inte klivit av sig en sko på jättelänge, men hon hade tydligen busat rätt rejält i hagen. 3 två-åringar går i hagen bredvid och så går det massor av andra hästar runt om så det hade varit rätt vilt. Men peppar peppar såg hoven rätt fin ut i alla fall, inget bortfall av hov i alla fall. Men nu inväntar vi hovslagare, hon kommer i morgon, och då passar jag på att lägga om alla skor, även om det bara var 4 veckor sedan.

Nä, nu ska jag inte babbla på mer, då blir det snart en hel roman. Men bilder blir det också
Här är hon precis urlastad på stället vi ska bo på i en månad innan jag får tillgång till min lägenhet på en annan hästgård.

Pappa var med och skjutsade, då fick han även fotografera lite grann.

Empa är helklippt, hon satte rejält med päls tidigt. I år fick jag klippa näääästan hela halsen även om hon inte var drogad (förra året fick jag inte alls klippa så mycket, trots rejäl dos lugnande)
 
@Diabetikern måste bara fråga, finns det någon speciell anledning till att du sitter ner på inner fram i lättridningen i stället för ytter? Eftersom du också byter nedsittningsben när du byter var tänkte jag att det kanske finns nån spännande anledning. :)
 
@Diabetikern måste bara fråga, finns det någon speciell anledning till att du sitter ner på inner fram i lättridningen i stället för ytter? Eftersom du också byter nedsittningsben när du byter var tänkte jag att det kanske finns nån spännande anledning. :)

Nej har varit så koncentrerad på att hitta en framåt rytm och kunna göra en halvhalt utan bocksprång/krumilurer så fort man nuddar sadeln :)
Tänkte inte så noga på sittbenet. Hon brukar studsa till lite här och va så sittbenet byts lite titt som tätt hela tiden.

Har dok märkt att jag föredrar ett sittben mer än det andra. Tärkte på det häromdagen när jag red min andra. Tyvärr ingen mer roligare anledning än denna
 
Attans, jag som tänkte att jag hade missat nåt revolutionerande. ;) Men det där är intressant, jag tycker nästan alltid att det känns konstigt och snudd på obalanserat om jag sitter på inner fram. Tycker ju att det borde vara en rätt marginell grej det där med vilket ben man sitter ner på, men det märks ju bevisligen även om man tydligen an ha olika känsla.
 
Ang sittben så föredrar jag oxå det en framför det andra har jag märkt. När Våd var yngre och i sämre balans märkte jag tydligt när jag satt på fel då han nästan kändes halt när jag satt fel, men nu med mer styrka och balans så kan jag rida varv efter varv utan att jag märker av det :)
 
Miraz har fått en del vila nu, nästan 1 ½ vecka faktiskt, hon fick lite vila efter skoningen sedan jobbade jag sent och till sist blev jag sjuk, yeey!

Men under denna 1½ veckan så har hon iaf ridits två ggr av i stallet, lite lätt på banan vilket hon uppskattat rejält.
Idag tog jag en liten tur, är inte frisk ännu men kände att jag ville prova iaf.

Hon blev supernöjd verkligen!

Min madame har verkligen fått ett humör som heter duga sen hon blev dräktig!
Hon är absolut inte dum på något sätt men hon försöker bestämma och se oerhört sur ut (öronen bakåt).

Hon har visat tydligt vem som bestämmer mellan henne och en annan lågrangad häst, men dom har senaste tiden accepterat en litet kompisband mellan dem men min visar tydligt ändå att det är hon som bestämmer. Men nu kan dom käka bredvid varandra osv.

Hon har även försökt flytta på en av dom högre rangade hästarna (hon som tog åt sig Miraz förra året), men det slutar oftast med svansen mellan benen och hon försvinner därifrån.

Fick idag ett chockande meddelande från en i stallet, strax efter att jag hade kommit hem därifrån faktiskt och när jag åkte därifrån så stod min och den lägst rangade hästen och åt bredvid varandra, inga problem.

Det var ägaren som skrev till mig till den hästen, hon skrev att hon var i onåda med min häst just nu då hon tydligen hade följt efter ägaren och sin häst när hon hämtat henne i hagen (min brukar hänga med efter ibland) men när dom sedan kommit fram till grinden så hade min börjat sparka en massa på och mot hennes häst och därmed nästan träffat ägaren i samma veva.

Inget allvarligt hände tur nog och ägaren jaga bort min med grimskaftet, hon hade gått undan utan problem men enligt ägaren inte sett ångerfull ut.

Hon blev jävligt chockad och likaså när jag fick detta meddelande!
Miraz har aldrig gjort en fluga förnär på andra hästar, hon har blivit bra fräck och divig sen dräktigheten faktiskt. Hon har vågat visa framfötterna en del mer nu.

Tror ni det är något att oroa sig över?
Aldrig hänt och varför det gjorde det nu har jag absolut ingen aning om, aldrig haft sådana tendenser, snällare häst får man leta efter.

Just detta med att följa med till grinden och sen börja sparka låter helt ologiskt på alla sätt, vem gör så? Kan inte alls släppa detta!
 
14591837_10205831191893855_2620132415658565610_n.jpg

Jag och Sigge är äntligen igång igen. Han har haft småvilor i perioder, eftersom jag har haft mycket annat för mig.. Kylan har slagit till här i Värmland och det märktes på ridturen häromdagen då han var helt crazy och bara studsade :bump: Igår var han mycket bättre och han hade så mycket driv och power i traven och galoppen :d:love: Skritt däremot, är jättetråkigt enligt Sigge :angel:
 
Jag har fått nog av min tramspotta! Nu har hon börjat dra upp huvudet och dra iväg i 190km/h, enda sättet att få stopp på henne är att ligga raklång på arslet på henne och såga rakt in lämpligt träd... :mad: Den här matten har tröttnat så nu åker gramanen på! Definitivt inte min favorit men det kan inte hjälpas... (Och ja, jag kan använda den korrekt ;)) Utvärdering kommer...
 
Empa fick på sig skon igen i onsdags! Toppen tänkte jag och gav mig ut på upptäcksfärd på de skånska vägarna. Ingen god idé, Empa var verkligen vrålpigg. Hon är inte van vid att stå inne så mycket (från att vara ute 6-22 till 8-18. Inte optimalt egentligen men så får det vara ett tag nu) är inte riden på några dagar och dessutom blev det kallt och blåsigt. Så fullt förståligt var Empa mer vild än tam och jag fick avbryta ridturen för att ta oss hem säkert i stället.

Så i torsdags blev det lastning och åka i väg till ridhus för att kunna rasta av henne ordentligt. Lika pigg och glad och hon passade verkligen på att vara lite extra busig, minsta lilla ridhusunderlag som for upp i sargen passade hon på att hoppa till för. Knäppa häst :love:
Men men, hon rastades av ordentlige och i slutet kunde jag faktiskt till och med få igenom en halvhalt eller två. Skulle fortsätta arbetet i går (fredag) men slutade med att jag satt på akuten hela kvällen.

Skulle ta in hästarna på gården och det gick bra tills jag skulle stänga in sto med föl. Har blivit varnad för att fölungen kan vara lite "ful", så jag tog det försiktigt, gick runt stot i stället för att behöva gå emellan osv. Men när jag ska ta mig ut ur boxen står fölungen i vägen. Jag petar lite på henne för att hon ska backa undan, då svarar hon med att resa sig rätt upp på bakbenen och fäkta med frambenen i ansiktet på mig. Smärtsamt men inga större skador, spräckt ögonbryn och rejält öm bara. Men där rök i alla fall min ridplan för gårdagen så i dag har jag väl ett monster att rida igen, men det gör inget för hon är bäst ändå (Empa alltså:love:, fölungen är inte på min gilla lista för stunden, även om hon är rätt söt)

Har inga nya bilder på Empa i dag, men bjuder på en bild på hennes lillasyster. Superfin, men STOR som ett hus. (2,5år och 170+) Här har hon träns för första gången, inte jättepopulärt men med lite mutor så...

och en bild på monstret till fölunge, som sagt, hon är rätt söt.
 
Graman var en hit! :)
Kunde galoppera på riktigt bra, med full kontroll hela tiden. Fröken blev nästan förvånad när jag bad henne springa ännu fortare, inte för att hon klagar eller så ;) Nu får det bli graman när vi är ute och galopperar ett tag framöver, säkerheten först :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
17 329
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 298
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp