10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp då är vi tillbaks från kliniken. Mycket nöjda både jag och hästen.

Har ju misstänkt något bak men sagt att hon är ohalt och vet tyckte samma sak. Hon har lite spännigar i muskulaturen som vi behöver lite hjälp med att släppa så hon har nu fått stötvågsmassage och vi ska tillbaks nästa vecka för ytterligare behandling.

Femke älskade att få komma iväg och ha 3p som passade upp på henne. Slicksten och stötvågsmassage. Hon var i 7 himlen. Ska bli kul att se hur hon beter sig på ridbanan idag.

Känns också så himla skönt att få det bekräftat och att det inte var något allvarligt :D

Tjoho! Herer we go!

Någon som har tips på hur man får hästarna att sluta tokrulla i boxen? Varje gång de kommer in och några gånger under tiden man står och kikar oavsett väder ute så ska det rullas. Hon har nu börjat lära de andra två och det ser rejält grisigt ut efter.

Japp då är vi tillbaks från kliniken. Mycket nöjda både jag och hästen.

Har ju misstänkt något bak men sagt att hon är ohalt och vet tyckte samma sak. Hon har lite spännigar i muskulaturen som vi behöver lite hjälp med att släppa så hon har nu fått stötvågsmassage och vi ska tillbaks nästa vecka för ytterligare behandling.

Femke älskade att få komma iväg och ha 3p som passade upp på henne. Slicksten och stötvågsmassage. Hon var i 7 himlen. Ska bli kul att se hur hon beter sig på ridbanan idag.

Känns också så himla skönt att få det bekräftat och att det inte var något allvarligt :D

Tjoho! Herer we go!

Någon som har tips på hur man får hästarna att sluta tokrulla i boxen? Varje gång de kommer in och några gånger under tiden man står och kikar oavsett väder ute så ska det rullas. Hon har nu börjat lära de andra två och det ser rejält grisigt ut efter.

Härligt att få svar och att det som sagt inte var så allvarligt.
Funderar på det här med stötvågsbehandling, jag har fått det själv (tror sjukgymnasten kallade det för det iaf) och det var så smärtsamt så jag trodde jag skulle trilla av britsen samt att jag vart genomsvettig efter bara några minuter. Det gjorde ju gott, men smärtan :crazy: Men hästarna verkar gilla det? Tom njuta?
Måste vara mildare för kusarna eller så är det en helt annan grej jag fick :p

Ang rullning, vet inte...ställ dom i spilta? ;)

Min bästaste skötare som hjälpt mig med Våd i typ 1.5 år ska köpa egen häst :( Jättekul för henne såklart, men det innebär att hon inte kommer kunna hjälpa mig. Synd för det har verkligen funkat så bra, Våd godkände henne med en gång och han har ju varit kinkig med vilka han godkänner på sin rygg.
Har iaf lagt ut en annons på både hästnet och en grupp på fb. Har enligt mig själv varit tydlig i annonsen med vad jag söker samt att Våd är en häst som kräver en van ryttare. Har även skrivit att det inte går bussar till stallet utan att man behöver kunna ta sig dit för egen maskin. Förslagsvis bil då det inte funkar att avboka pga att man inte vill cykla i regn, eller för att en ev förälder inte vill köra.

Så vad får jag för svar?
* hur går bussarna?
* jag har ridit 2 år på ridskola
* min mamma säger att jag är bäst i min ridgrupp
* jag vill utvecklas och tävla i hoppning (har skrivit i annonsen att då han är nordsvensk så hoppas han inte på hög höjd eller flera ggr i veckan)

Jag upplever att det är svårt överlag att hitta rätt. Men har man kallblod så verkar det som att många av de ryttare som jag söker, med vana och kunskap, inte är så intresserade :meh:

Men fortsätter leta och hoppas på det bästa. Har även lagt ut lite krokar i vänkretsen så får vi se :)

Härligt att få svar och att det som sagt inte var så allvarligt.
Funderar på det här med stötvågsbehandling, jag har fått det själv (tror sjukgymnasten kallade det för det iaf) och det var så smärtsamt så jag trodde jag skulle trilla av britsen samt att jag vart genomsvettig efter bara några minuter. Det gjorde ju gott, men smärtan :crazy: Men hästarna verkar gilla det? Tom njuta?
Måste vara mildare för kusarna eller så är det en helt annan grej jag fick :p

Ang rullning, vet inte...ställ dom i spilta? ;)

Funderar allvarligt på att bygga en spilta enkom för denna häst faktiskt :cautious::D

Ja det måste ju vara mildare? För de kallade det stötvågsmassage och vet att min mors man också fått det. Började mjukt och när de vred upp det lite på slutet stod Femke och njöt i fulla drag. Hon till och med tappade koncentrationen för slickstenen. Vila samma dag då de kan bli lite ömma men köra på dagen efter.

Igår gick dock ALLT emot mig. Ut till stallet och alla hästar står och väntar vid ingången tills jag kommer.... Då ser fuxstoet till att de går därifrån. På med pannlampa och havrehink och jaga häst i leran och mörkret. Broddar av Femke (varit lite lat därav den sena avbroddningen) gör iordning hästen och ringer in till Magnus för att be honom starta belysningen på ridbanan.
Då skjuter den säkringar. Troligtvis blivit npgto fel på sladden så det går inte att använda. Nähä. På med pannlampan igen och ut i skogen för att slåss mot alla yxmördare. Försökte ge mig på att trava lite men såg inte ett skit. Till och med Femke undrade vad vi höll på med. Vänder hemåt och tada! Det börjar snöa.

Som sagt igår var inte min dag så hoppas den blir det idag.

Tråkigt med medryttaren. Synd vi inte bodde närmre för då hade jag haft en på lut åt dig. Nu blir det lite långt bort

Funderar allvarligt på att bygga en spilta enkom för denna häst faktiskt :cautious::D

Ja det måste ju vara mildare? För de kallade det stötvågsmassage och vet att min mors man också fått det. Började mjukt och när de vred upp det lite på slutet stod Femke och njöt i fulla drag. Hon till och med tappade koncentrationen för slickstenen. Vila samma dag då de kan bli lite ömma men köra på dagen efter.

Igår gick dock ALLT emot mig. Ut till stallet och alla hästar står och väntar vid ingången tills jag kommer.... Då ser fuxstoet till att de går därifrån. På med pannlampa och havrehink och jaga häst i leran och mörkret. Broddar av Femke (varit lite lat därav den sena avbroddningen) gör iordning hästen och ringer in till Magnus för att be honom starta belysningen på ridbanan.
Då skjuter den säkringar. Troligtvis blivit npgto fel på sladden så det går inte att använda. Nähä. På med pannlampan igen och ut i skogen för att slåss mot alla yxmördare. Försökte ge mig på att trava lite men såg inte ett skit. Till och med Femke undrade vad vi höll på med. Vänder hemåt och tada! Det börjar snöa.

Som sagt igår var inte min dag så hoppas den blir det idag.

Tråkigt med medryttaren. Synd vi inte bodde närmre för då hade jag haft en på lut åt dig. Nu blir det lite långt bort

Det finns verkligen dagar då man undrar vad man håller på med...:wtf: Men skönt att ni slapp undan yxmördaren, de "jobbar" kanske inte i skitväder?
Lyckades pricka in den lilla stund igår som solen lyste :D när vi hade 200 meter kvar till stallet öppnade sig himlen, så kusarna fick avbryta avskrittningen och spurta hem :p

Våds päls växer som ogräs, dags att raka igen i helgen. :)

Ang medryttaren så verkar alla bra bo för långt bort :cautious:
Har bestämt mig för att vidga vyerna och ändå ta emot de jag egentligen inte tror på för provridning, man kan ju bli överraskad :) Dock har de som verkat så himla intresserade inte hört av sig efter att jag sagt ok till provridning...:banghead:

@KrullTroll Trist att du blir av med medryttaren! När man väl hittat en bra vill man inte släppa den, för det är ju svårt att hitta en ny man trivs med :p Hoppas du hittar någon bra snart, det finns ju guldkorn därute! :D

Ikväll ska jag iväg på lite hopp-/markarbetesträning i ridhuset. Förra gången blev både jag och hästen så trötta mot slutet så det blev mest pannkaka av alltihop! Men hästen får en guldstjärna ändå, skötte sig toppen på nytt ställe :)

Hej tråden!
Vet inte hur länge sen det var jag skrev något här, men roligt att se att ni fortfarande uppdaterar. :)
Tänkte titta in här eftersom Hugo och jag firade vår två års dag igår. Älskade lilla bebis. :love:

Allting flyter på väldigt bra här förutom att vädret ställt till det lite för oss. Hovis kommer ut efter helgen, men just nu har han inga broddhål eller sulor så han har vilat 1,5 vecka. Både han och jag håller på att bli knäpp, vill ju rida ut i snön. :p
Får se om jag fortsätter uppdatera här eller inte, eller så fortsätter jag bara läsa lite då och då i tysthet. :D
4LC6Cmb.jpg

Fina fina Hugo =D Hoppas du uppdaterar ibland iaf!

Här går det framåt, 10 dagar feberfri och dessutom har hon nu gått 130dygn i dräktigheten :love:

Men att komma igång kommer som sagt dröja ett tag till, men isoleringen hävs för lösdriften vid månadsskiftet så jag längtar enormt fram till dess. Då kanske man kan börja promenera och skritta små turer varannan dag eller liknande för att komma igång lite sakta.

Jag LÄNGTAR!
Så avis på er andra som får rida era mina älsklingar!

Bjuder på en halvtaskig bild från idag!
Tyvärr tappat en hel del muskler dessvärre :(
EC68790B-7206-4037-ADFE-61FC10CBEF35_zpsjm1taxex.jpg

Det finns verkligen dagar då man undrar vad man håller på med...:wtf: Men skönt att ni slapp undan yxmördaren, de "jobbar" kanske inte i skitväder?
Lyckades pricka in den lilla stund igår som solen lyste :D när vi hade 200 meter kvar till stallet öppnade sig himlen, så kusarna fick avbryta avskrittningen och spurta hem :p

Våds päls växer som ogräs, dags att raka igen i helgen. :)

Ang medryttaren så verkar alla bra bo för långt bort :cautious:
Har bestämt mig för att vidga vyerna och ändå ta emot de jag egentligen inte tror på för provridning, man kan ju bli överraskad :) Dock har de som verkat så himla intresserade inte hört av sig efter att jag sagt ok till provridning...:banghead:
Kämpa på. Rätt medryttare kanske dyker upp från oväntat håll (lät som något från ett horoskop).

Fina fina Hugo =D Hoppas du uppdaterar ibland iaf!

Här går det framåt, 10 dagar feberfri och dessutom har hon nu gått 130dygn i dräktigheten :love:

Men att komma igång kommer som sagt dröja ett tag till, men isoleringen hävs för lösdriften vid månadsskiftet så jag längtar enormt fram till dess. Då kanske man kan börja promenera och skritta små turer varannan dag eller liknande för att komma igång lite sakta.

Jag LÄNGTAR!
Så avis på er andra som får rida era mina älsklingar!

Bjuder på en halvtaskig bild från idag!
Tyvärr tappat en hel del muskler dessvärre :(
EC68790B-7206-4037-ADFE-61FC10CBEF35_zpsjm1taxex.jpg
Gud, vad skönt att hon verkar frisk. Äsch, hon ser ju fin ut ändå.

Hej tråden!
Vet inte hur länge sen det var jag skrev något här, men roligt att se att ni fortfarande uppdaterar. :)
Tänkte titta in här eftersom Hugo och jag firade vår två års dag igår. Älskade lilla bebis. :love:

Allting flyter på väldigt bra här förutom att vädret ställt till det lite för oss. Hovis kommer ut efter helgen, men just nu har han inga broddhål eller sulor så han har vilat 1,5 vecka. Både han och jag håller på att bli knäpp, vill ju rida ut i snön. :p
Får se om jag fortsätter uppdatera här eller inte, eller så fortsätter jag bara läsa lite då och då i tysthet. :D
4LC6Cmb.jpg
Hugo är ju en favorit i tråden! Hoppas att du uppdaterar ibland.

Hade min "beridare/stalljockey/testpilot" att hoppa C idag. Hon börjar tycka det är riktigt roligt! Det här med distanser är inte hennes starka sida (än):D Skönt med en pilot som bara rider framåt och tycker att hon fint får lösa saker och ting själv. En annan vill assistera så mycket som möjligt, men då lär hon ju inte sig av egna erfarenheter direkt...
Vågade mig på ett par små skutt med henne i slutet. :banana: Hoppning är inte riktigt min grej så har inte velat göra "inhoppningen" själv. Bättre med någon som har rutin på både hoppning och unghästar (som dessutom hoppar oftare än 1gång per år...). C är så otroligt schysst dock så matte får nog fint ta sig i kragen och skaffa sig lite rutin på det här med hinder :angel:

Vad ska man säga....

Jag har nu inte en utav två rodeohästar.....

Fmke är mukare i kroppen nu trots att det inte riktigt släppt. Hon får fortfarande känningar utav det men nu när hon taggar till kom hon på att hon kan skruva sig när hon bockar. Tjoho sa hon är du med på detta piloten?

Bytt sadel också då den förra jag lånade inte passade. Den var inte helt fel men jag tyckte inte den var helt hundra. Provade ny går och tyckte jag kände skillnad.
Det andra åbäket fuxstoet har fått en rejäl knäpp och vi kan numer inte vara på ridbanan för där finns hästätande monster överallt och de attackerar så fort hon viftar med svansen tar ett felsteg. Så igår lyckades vi galoppera på en 20m volt utan att det gick i halvt sken eller krumsprång. Hennes krumsprång är bra mycket värre än Femkes mjuka följsamma. Michas går rakt upp och fortsätter framåt i en väldigt fart oavsett m du tar in henne på volt eller får upp fart Tyvärr är ohn grymt duktig på detta. Skethäst För halva ridbanan är hon så grym fin mjuk och följsam....

Vad ska man säga....

Jag har nu inte en utav två rodeohästar.....

Fmke är mukare i kroppen nu trots att det inte riktigt släppt. Hon får fortfarande känningar utav det men nu när hon taggar till kom hon på att hon kan skruva sig när hon bockar. Tjoho sa hon är du med på detta piloten?

Bytt sadel också då den förra jag lånade inte passade. Den var inte helt fel men jag tyckte inte den var helt hundra. Provade ny går och tyckte jag kände skillnad.
Det andra åbäket fuxstoet har fått en rejäl knäpp och vi kan numer inte vara på ridbanan för där finns hästätande monster överallt och de attackerar så fort hon viftar med svansen tar ett felsteg. Så igår lyckades vi galoppera på en 20m volt utan att det gick i halvt sken eller krumsprång. Hennes krumsprång är bra mycket värre än Femkes mjuka följsamma. Michas går rakt upp och fortsätter framåt i en väldigt fart oavsett m du tar in henne på volt eller får upp fart Tyvärr är ohn grymt duktig på detta. Skethäst För halva ridbanan är hon så grym fin mjuk och följsam....
Förlåt, men... :rofl::rofl::rofl::rofl:
Inge kul när man kämpar för att sitta kvar där, men det låter kul när du beskriver :D får roliga bilder i mitt huvud :p

@Molin tycker hon ser jättefin ut :)
@Aionee kul att höra ifrån dig. Tycker absolut att du ska fortsätta uppdatera, men gör det när du hinner. Ibland kommer livet imellan.
@Louice kul när man kan få hjälp sådär :) jag var (är) oxå en fegis när det gäller hoppning. Så när första skatten skulle tas slängde jag upp en orädd tonåring :p sen tog jag över själv snart efter. Och har fått lära mig att släppa på kontrollen och rida, lita på hästen och ens egna balans. Har funkat helt ok :)

Har haft lyxen att vara ledig på dagtid nu några dagar så har kunnat rida ut massor utan att riskera livet ;)
Dock har Våd fått nån "vinter-knäpp" och är laddad till tusen :p
I helgen red jag dessutom med hans bästa kompis, och de två tillsammans är = tokigheter. De studsar och far, kan inte galoppera som "normala" hästar. Kan inte göra annat än att skratta när de visar sån livslust och glädje, men det gäller att hålla i sig :D
Red ikväll ett markarbetspass som gick riktigt bra. Galoppen blir bara bättre och bättre. :) allt stärkande arbete börjar ge resultat, precis som min tränare sa i våras när det kändes tungt och motigt .
Provade en "ny" sadel ikväll oxå, en likadan som vi haft i 2 år men bredare och 0.5 tum större sits. Satt som ett smäck, och det gjorde gott för min rumpa att få mer plats. Så det får bli min julklapp i år. Min "gamla" åker ut på annons och jag hoppas på snabb affär. Annars får jag lämna in den i nån affär.

Det är helt ok att skratta @KrullTroll :D

Idag vart vi inne på behandling nr 2 och Femke njöt som hejsan av det denna gång. Så pass att hon inte ville gå därifrån :rofl:

Ska bli spännande att se hur hon känns imorgon.

Fuxåbäket vart riktigt dyr igår. Vi var iväg och tränade och trots att vi inte kunnat göra så mycket hemma var hon klockren igår. Hoppade 130 bana med trekombination och det gick som hejsan. Länge sen man hoppade högt så det var riktigt riktigt roligt. Fick man massor med motivation och glädje igen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 625
Senast: WildHorse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 632
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 621
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka