11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Min får ca 1 liter avelspellets på morgonen och ca 1 liter lucernpellets, 2 dl betfor, 1 dl soja, 2 dl havre på kvällen, 1/2 dl mineralpellets. I princip fri tillgång på hö med tyvärr lågt proteinvärde. Hon diar fortfarande mycket dagtid, men ej på natten då hon bor själv. Hon har haft en jämn tillväxt hela tiden och inget har hittillsmärkts på kotorna. Jag tycker hon är i lagom hull men hon har fortfarande mycket päls kvar.

Mina har inte fått något kraftfoder alls, bortsett från ynkligt lite betfor ihop med sina mineraler. Däremot har de fått ett antal kg lusern (främst Tubbe) eftersom mitt hösilage tyvärr är lite proteinfattigt. Tubbe har haft fri tillgång till grovfoder nattetid, i övrigt är det portionsgivor som gäller.

Meeeeen, nu har vi släppt dem på bete istället! :D

I onsdags var veterinären här för att ge dem den andra vaccinationssprutan. Detta skötte de galant och var så pass goda ambassadörer för sin ras att veterinären nästan blev sugen på en nordis. :p Således var allt klart och igår lastade vi på dem på transporten och körde iväg. Kaxe har inte varit lastad sen i juli i fjol, men klev raka vägen på helt obekymrad om allt precis som vanligt. Tubbe kördes senast när jag köpte honom i november och var lite mer tveksam, men klev på efter att ha funderat ett tag. Båda stod lugnt och snällt under resan och skötte sig utmärkt även vid urlastningen.

Innan släppet fick de för första gången skapa bekantskap med vattendrag då vi gick över en liten bro. De är helt underbart okomplicerade mina småpojkar! :love:

04-1226.jpg

03-1225.jpg

05-1227.jpg

07-1229.jpg

06-1228.jpg

01-1223.jpg

kl

Fina allas bebisar är!! Min är helt ur fas just nu! Jätterumpa och framdelen har inte alls hängt med, men han är söt och go iaf! Och grå! Sen undrar man ju om det är en hund jag fött upp ;) Leka med hinkar och pinnar är tydligen helball!

img_1925_201690500.jpg

img_1926_201690575.jpg

img_1928_201690644.jpg

img_1929_201690699.jpg

img_1944_201690896.jpg

img_1943_201690845.jpg

img_1971_201690960.jpg

Lyxos, själv är min åring "mager" jag har avmaskat honom och han gå på fri tillgång till hö ( bra kvalitet) han får ca 3/4 kg groov. Rådfrågade vetrinären när han va här och kastrerade honom, om jag skulle öka kraftfodret? men eftersom han är så högbent och växer så fort/mycket så tyckte han inte att jag skulle öka fodret :confused: utan vänta tills betet, och se om han inte lägger på sig då.

Hur mkt kraft ger ni era åringar? min kille är strax över 150 ( har ingen riktig måttstock) jag vill inte ge för mkt kraftfoder så att lederna växer för fort... men just nu ser han inge fin ut ( då man ser revbenen :( ) Har ni nått bättre tips än groov till en åring? hur mkt osv? vi är minst en månad bort innan hästarna ska släppas på bete, och jag skulle vilja få mer hull på grabben.

Vad innebär bra kvalitet ? Vad har grovfodret för värden ?

Mia

Vi har 2 helt underbara 1 åringar.

Calle (Tingad å flyttar i aug) :cry: De e ju min älsklings kille men kommer ej hinna med honom till hösten då jag e gravid. Han går nu på bete med 3 andra 1 åringar. helt underbar i all hantering å super cool i huvet. Man kan göra vad man vill med honom =) Helt överlägset den coolaste killen vi haft =) Älskade lilla häst =) Gick rakt på släpet när han skulle till betet dock så tyckte han d ea läskigt när vi stägde men stog sedan snällt hela vägen å skötte sej kanon när vi kom fram =)

33041687.jpg

Sen har vi lilla Marah som kommer behållas i alla fall ett tag till också en super cool tjej.. Väldigt lik sin mamma med mkt humör men ack såå cool å lugn. Finns inte mkt som berör henne. =)

33041688.jpg

Vad har Calle gjort vid vänster has ? Eller är det bilden som luras ?

Vill också ha en skäck ;)

Mia

Vad har Calle gjort vid vänster has ? Eller är det bilden som luras ?

Vill också ha en skäck ;)

Mia

Han har inte gjort nått alls vid vänster has å e vet besiktigad så jag hoppas de e bilden som luras =) han står ju lite mysko på bilden =) dom släppte ponny stona i hagen en bit bort så han hade massa å göra å prata med alla =)

vilka fina!:love: Kul att se bilder på dom igen! Kommer ihåg de som föl;)

KL.
Jag måste ge mig själv en spark i rumpan och ta lite nya HEL bilder på Zolero.
Det är så mkt fokus på hans mamma för tillfället som kan föla närsomhelst..

Kan någon hjälpa mej.. Min Calle och 2 andra hingstar har gått här i vinter å de har max tagit 2-3 timmar för dom å bli kompisar när dom kommit en efter en. Nu släpptes dessa 3 på bete ihop med kompisens hingst som e lika gammal.

Nu till problemet.. Denna hingsten e extremt hingstig. Han rusade fram till de andra 3 som redan e en flock å gav sej på rang ledaren å skulle rida på alla å skriker å gapar. Sen vallar han dom hela tiden. Å lämnar någon "gruppen" kommer för långt ifrån jagar han skiten ur den hästen.. Han vaktar vatten tunnan å även fast de andra riktigt kryper fram å vill försöka bli kompisar å föl tuggar så bara hoppar han på dom.... Vad har ni gjort.. han har gått där med dom sedan i söndags morgon å har inte kommit in i flocken alls eftersom dom andra e liv rädda för honom

Hade ni bett ägaren ta hem hästen eller hade ni hoppats de löst sej??
Vill ju inte ha nån skadad. Tycker bara de e konstigt eftersom de max tatt 2 timar för de andra vi släppt in innan dom vatt kompisar men nu e de 4 dagar å ännu ingen förbättring alls.. Visst killar leker hårdhänt de förstår jag men denna hästen e super dominant. så fort nån bajsat elelr kissat ska han kissa där å håller på..

hjälp mej snälla..

Nu har sommaren börjat för killarna som släpptes på bete i helgen! Kicken och polaren Kaxe släpptes ihop med min systers åring "Katten" e: Diamant de Revel - Irco Mena -Cardento. Det gick superbra :love:

Liten bildbomb...

mini-sany11711.jpg

"Katten"

mini-sany11341.jpg

Katten & Kicken

mini-sany11412.jpg

392502_3980563839036_1428893543_33585118_813287791_n.jpg

Pappsen på besök i hagen

mini-sany11492.jpg

mini-sany11801.jpg

Kicken

mini-sany11851.jpg

mini-sany1191.jpg

Kicken

Snygga pojkar!!
Glad pappa :D

Äntligen gräs sa mina igår när de fick gå i sommarhagen ett par timmar.
Synd bara att benen fortfarande är så långa och halsen så kort :o

2094347220059748183S600x600Q85.jpg

pojkarna är så fina! Och med omgivningen ser det ut som taget ur en saga..

KL.
Jag fick äntligen till en helbild på Zolero som han ser ut idag! Dock inte den bästa bilden men några sekunder senare började regnet slå som spön i backen.. så jag försvann illa kvickt till torrare mark :D

544326_10150804036416344_563156343_9588821_1882647642_n.jpg

Ja, nu verkar gräs vara tanken som tar upp mest tid i Walles hjärna också ;) Det är ju så gott! :d

33049439.jpg

33049441.jpg

Men självklart hinns lite lek med fotbollen och spurtlekar med ;)

33049442.jpg

33049443.jpg

33049444.jpg

Tycker det är konstigt att han alltid ser så snäll och lugn ut på kort... haha

Han fyllde 10 månader igår också. Mäter 143 cm i manken och 145 cm i korset. Mätt så gott det går med en unghäst som tycker det är tråkigt att stå still ;)

Vad fina allas hästar är :love: så kul se dem!

Jag avmaskade gänget hemma igår och i veckan släpper vi ut dem åt alla olika håll haha.. Min åring ska gå med en tvååring och en shettis. Slippa dräktiga ston ;)

Hälsade på min plutt i helgen :) Han var riktigt mysig, och försökte inte bita mig en enda gång ;)
7194058432_cded5e4c79_b.jpg

I månadsskiftet åker han på hingstbete, och hamnar då lite närmre mig :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan... 2
Svar
26
· Visningar
3 485
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka