11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Busigdemon: Vad härligt när de är sådär framåt och nyfikna på allt! :love:

Ang det ni diskuterade förut om huruvida de är jämna eller inte, så är min väldigt jämn och fin i kroppen och har varit det länge nu. Jag hoppas all boxvila inte ska påverka nånting negativt på tillväxten...

KL
Här går det fortfarande bra! Lilla plutten är inte halt alls, bara allmänt uttråkad och tycker om att öva balansen både på fram- och bakbenen i boxen... :grin: Idag fick kan komma ut och leka stor häst och stå på gången i kedjorna för första gången! :D Han tog det med samma ro som allt annat, tittade sig lite omkring och lät mig borsta och dona som jag ville. Han var väl glad att det faktiskt HÄNDE nånting överhuvudtaget. :grin:

32812266.jpg

(Ursäkta det stökiga golvet, men jag vill inte sopa när hästarna står inne...)

Vilken duktig kille som snällt står uppbunden trots sin boxvila!:bow:

Han ser inte ut att ha så mkt vinterlurv heller? Kanske beror på att han varit inne iofs.
Min har satt MASSOR av päls.. han verkar vara en riktig fryslort:D

Härligt att din är jämn i kroppen.. tyvärr kan jag ju inte säga detsamma om min just nu haha

Hittade precis tråden. Här är mina bebisar, nu 5 månader gamla.

Smyrill från Lilla Sträckås
e: Kraftur frá Bringu
u: Spaeta från Åvreten

019_147619681.jpg

035_149045234.jpg

029_171966970.jpg

Otur från Lilla Sträckås
e: Gumi frá Dallandi
u: Ofeig från Edeby Gård

059_148015324.jpg

006_149044371.jpg

093_171968386.jpg

Senast ändrad:

Men va söt Otur var på sista bilden!!

I morgon ska jag äntligen åka och hämta min hingstunge!!
Hoppas han vill följa med snällt i släpet och att min gamle valack tänker vara snäll mot honom.

Kl:

Min hingstkotte debuterar i att vara utan mamma vid stallet idag, längre stund än bara under en ridtur. Han tar det med ro, inget spring, men ngr gnäggningar. Ska släppa ut honom med henne i lösdriften igen ikväll mellan 16-17. Så repeterar vi i morgon.. Snart så.. Är han stora karln!
version-8ff8ab89f8957ae1b22ce5882990e090

Quimero, 6 månader den 28 november

Aww! :love:

KL
Här är det ett :devil: idag... Lilleman är så jävla tossig så han håller b-o-k-s-t-a-v-l-i-g-e-n på att riva boxen... :mad: Han övar på galoppiruetter/westernspinn, skolor ovan mark, balans på både fram- och bakbenen, samt har han skrikit sig hes... :crazy: Det slutade inte bättre än att en helt genomsvettig häst såklart drog av sig tofflan som låg där så vackert i spånet - fölungen var dock fortfarande i luften. Herregud säger jag bara! Tur att han inte lärt sig stegra såpass att han slänger benen över gallret...
Ringde självklart direkt till hovis som ju ändå skulle komma och titta på honom imorrn. Han lovade att komma på stubinen när han var klar på stället han var på. Jag berättade hur jäkla snurrig ungen var och han skrattade bara på sitt härliga vis och sa "försök linda om foten bäst du kan - dra åt ordentligt så det sitter - och släng ut honom en stund". Sagt och gjort!
Jag hade två livvakter med mig, en som assisterade med tejp och linda och en som hjälpte mig hålla ordning på hästen. Tur han är van att sitta fast nu så vi behövde inte hålla honom iaf... På med ny toffla, ut och göra hage så att det inte var så knöligt, och sen ut med dom.

Behöver jag säga hur det såg ut ute? :grin: ÖVERLYCKLIG Koronn kutade runt som en torped och höll på att åka på ändan många fler gånger än en! Det väldigt positiva i det hela är att han då banne mig inte är det minst gnutta halt. Nu inväntar vi hovis och hans fortsatta dom, tills vidare får monstret stå ute. :cool:

Filmade faktiskt hans brutala race, ni ska få se senare... :grin:

Jag fick hem min lille kille så nu är jag föl-ägare på riktigt :D
Men han ville inte alls gå in i släpet.... så jag fick ta med mamma häst hem också :o

Förresten så är han inte alls liten. Gissar att han har en mankhöjd på runt 120-130 cm!!!

KL

Min lilla nu drygt 6 månader fick egen box idag.;)
Mamma häst tog det hela med ro men fölis tyckte inte det var då bra. Lugnade ner sig snabbt o började äta.:D
Om allt går som planerat flyttar hon hem till en annan som har ett föl som hon kan gå med om nån månad. Behöver en lekkompis. Tror att det blir jättebra.

Vad roligt att det gick bra! :laugh: Ska mamma hästen skickas tillbaka senare då eller? :) Också är det ju BILDKRAV på nya hästar i tråden! :D

KL
Nu har hovis varit här igen. Det gick jättebra, hästarna hade ju fått vara ute ett par timmar och liten var sitt vanliga nöjda och snälla jag igen! :grin: Hovis sa att det såg jättebra ut efter bölden nu! :laugh: Men att Koronn måste ha nån form av skydd på foten tills det blivit snö och tills hornet har vuxit ner helt igen. Så nu har han fått sin första riktiga sko! :grin: Hovis skalade till en i vanliga fall minimal sko till en nästan obefintlig, fråga mig inte hur han fick fast den! :D Nästa hoppas vi dröjer minst ett par år till!
Koronn skötte sig iaf med bravur, och jag kan inte skryta nog om denna hovis! Jag har fantastisk tur som har honom så nära - är som sagt underbar med hästarna och tog det så lugnt och försiktigt! Så nu sitter där en minisko. Det var tydligen yngsta fölet han skott nån gång och jag fick återigen massor med beröm över uppförandet! Jag bara skrattade och sa att det nog skulle låtit annorlunda om han sett hästen ett par timmar tidigare... :grin:
Hur som haver så kan alltså lillskiten få gå ut som vanligt igen nu - sköööönt! Så får vi se när nästa gång blir, med den här lilla saken kan man ju aldrig så noga veta... Borde kanske köpa klippkort! :D

Här kommer hur som helst FILMEN från tidigare idag. Yahoo! :D

Härligt att den lille får gå ut igen! Vilken fin kille han är, ser ut att röra sig bra!:d
Nu inspirerade du mig att lägga ut en videosnutt på min. Är hemskt dålig på att filma så har nästan ingen film på lilleman men här är en liten kortis på honom när han var ca 5½ månad.

http://www.youtube.com/watch?v=Ce71L8XQO_Y

Idag har vi flyttat hästar. Lillekillen fick åka först och var väl först lite tveksam till att gå på släpet när mamma stog och skrek inne i stallet. Han är ju dock en cooling och någon minut senare stog han på släpet. Stod stilla hela vägen, backade ut lugnt och försiktigt när vi väl var framme. Var på det hela väldigt lugn när vi kom fram, fick gå in i en box till att börja med och han gnäggade någon gång men hade såpass mycket ro i kroppen att han åt det hö som låg i boxen. Kändes sorgligt att packa ihop och lämna honom där... :cry:

Mamma-häst hade varit lite orolig när vi åkte (hon fick stå kvar i boxen) och inte haft ro till att äta. Så fort hon kom ut i hagen var hon dock relativt lugn. Nu ska hon bara få grovfoder ett par dagar men känner lite oro över hennes juver. De var ganska fulla nu på kvällen, även om de var långt ifrån stinna. Ska man mjölka ur eller låta bli?

Mjölka inte ur, då stimulerar du bara till att fortsätta produktionen. Rör på henne istället. :)

Vilken duktig liten du hade! Hur var det nu, du hade inte sålt honom va?

Nej, han är inte såld. Tjejen som skulle hjälpt mig med honom några dagar i veckan ska ha barn i vintern och har väl aviserat att hon kanske inte orkar med en till häst att fixa med, vilket jag förstår fullt ut. Vi har annars vårat sto på en stor anläggning var det inte är särskilt bra att ha unghästar och jag hinner inte åka på två stall varje dag. Därför skickar vi honom till ett ställe som tar hand om honom helt och där han får vara unghäst med andra kompisar tills det är dags att börja rida in.

Stoet hade idag ganska fyllda juver men verkar inte öm utan är pigg och glad. Idag är hon precis som vanligt, inte orolig alls. Verkar dessutom varit en lugn natt eftersom hon för första gången sedan lillkillen flyttade in i egen box nattetid har ätit upp all mat, har legat ner i boxen och dessutom inte spridit runt skiten i hela boxen. Skönt. :) Har inte mjölkat ur utan varit ute och gått med henne i ett par omgångar istället (utöver hagvistelse då förstås).

Nu väntar jag på rapport från lillkillens första natt!

KL

Ska visa foton så fort jag har tillgång till en dator. Filmade när hon brallade runt i paddocken idag. Är ganska vild. Natten ensam gick fint men hon hade bråttom till mjölkbaren i morse.:D
Inser att vi får träna med henne innan hon kan skickas bort, har dålig respekt för oss när hon ska ledas mm. :(
Däremot går det bra att binda upp henne o borsta mm.

Fy var det blir lerigt nu såhär års! :crazy: Jag satte också snöre rakt emellan min hage igår så att de får gå på den övre torra delen nu, det lär väl snart vara lerigt där också... :grin:

KL
Plockade in en kille som var genomblöt men glad - ute hela långa dagen idag! Fast han haltar igen... :crazy: Det är dock så himla svårt att säga om det är ren hälta eller om det är att han markerar pga skon, att det blir ojämnt både i höjd och vikt. Jag tyckte inte att jag kände nån nämnbar puls vilket han haft förut, och skon sitter som den ska... Det är så himla svårt! Vill inte tracka hovis mer än nödvändigt heller, tror jag avvaktar ett par dagar och ser hur det utvecklar sig, eller hur skulle ni göra? :crazy:

Ja. det är inget roligt underlag i hagarna nu.
Det såg rätt ok ut i början på veckan för då hade det börjat torka upp... men så kom regnet igår å direkt blir det väldigt klabbigt :(

]
303740_10150316350205951_717330950_8421609_1180074839_n.jpg

Nöjda mödrar
294687_10150316372960951_717330950_8421747_852056938_n.jpg

Fackellilja e.Topaasch - Don Primero - Tip Top (närmast)
Frida e.Tip Top - Maraton

Flora Linnéa e.Bellagio - Topaasch (2 strumpor)
Fjärilsviol e.Connaisseur - Tip Top (4 strumpor)

Alla dessa "damer" måste nu ha ökat i värde rejält.:banana::banana:

http://www.oldenburger-pferde.com/media/752004040901715/Koe11__Seite_83.jpg

Kolla in videon på nr. 83

http://www.oldenburger-pferde.com/pferde/67_3453.php

Gratulationer till uppfödaren och delägaren som satsat djärvt och gått hela vägen fram.

VIst är det!

Men vad duktig han är din lille! Trotts massor emd enerig står snällt på gången, och sen stå snällt och få sin första sko.
Hoppas verkligen att han slipper mer bekymmer nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan... 2
Svar
26
· Visningar
3 485
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka