12 kvm utbyggnad?

Bukefalos 30 år!

Kan de verkligen bestämma något sådant? Om det redan finns fönster, så är det väl inget som kommer ändras på utsidan (dvs borde väl inte vara något bygglov? I alla fall inte utanför detaljplansområde). Husets totalyta kommer ju inte öka, eftersom det väl bara är yta med minst 190 i takhöjd som räknas in i husets yta.

Jag hade nog bara gjort det, utan att fråga eller skicka in något - men jag är nog ganska kass på att följa sådana regler :p (jag bor utanför detaljplan, i en liten kommun - och när jag har frågat dem tidigare om några saker verkar de inte heller vara så kinkiga, bland mina exempel på ändringar var det bara när det handlade om att faktiskt bygga ut som de sa behövde bygglov).
Det är något med 190 cm minus 60 cm som räknas också men jag minns inte exakt vad det var. Biyta kanske? Det kan bli ganska många kvadratmeter.
Tror inte heller det är så viktigt vad man gör inuti ett hus sålänge man inte växlar av balkar, tar upp nya fönster osv. Däremot kan det vara viktigt ur försäkringssynpunkt om man gör sig större boyta än vad huset är taxerat för och försäkrat för. Om det skulle brinna upp och behöva byggas ett nytt hus är det ju trevligt om man får samma storlek på boyta och biyta av försäkringen och inte blir snuvad på många kvadratmeter för att de inte fanns, officiellt.

Kan de verkligen bestämma något sådant? Om det redan finns fönster, så är det väl inget som kommer ändras på utsidan (dvs borde väl inte vara något bygglov? I alla fall inte utanför detaljplansområde). Husets totalyta kommer ju inte öka, eftersom det väl bara är yta med minst 190 i takhöjd som räknas in i husets yta.

Jag hade nog bara gjort det, utan att fråga eller skicka in något - men jag är nog ganska kass på att följa sådana regler :p (jag bor utanför detaljplan, i en liten kommun - och när jag har frågat dem tidigare om några saker verkar de inte heller vara så kinkiga, bland mina exempel på ändringar var det bara när det handlade om att faktiskt bygga ut som de sa behövde bygglov).
Jag tror att det kommer att behövas en bygganmälan eftersom det är en ändring av användningsområde. Min tillbyggnad - som nu inte blir av - hade dock som attefallstillbyggnad inte ens krävt en anmälan.

När jag googlar börjar jag bli osäker på om man ens får inreda en vind som inte har minsta takhöjd 2,2 meter i mitten? Vårt hus har inte ens så hög takhöjd i de normala bostadsutrymmena... Jag tänker VERKLIGEN inte ge mig på att höja taket :eek: !!

Å andra sidan är det inte en lägenhet/bostad jag inreder utan ett kontors-/förvaringsrum. Förhoppningsvis är det skillnad på detta??
Kalla det för loft eller förråd.

Kalla det för loft eller förråd.
Min fråga när jag mejlade var om regler för att inreda vinden till förvaring och också kontor på sommarhalvåret. Har tyvärr inte fått svar ännu. Men om man kallar det loft tycker jag det låter som om man tänker använda utrymmet att sova i, alltså sovloft?

Min fråga när jag mejlade var om regler för att inreda vinden till förvaring och också kontor på sommarhalvåret. Har tyvärr inte fått svar ännu. Men om man kallar det loft tycker jag det låter som om man tänker använda utrymmet att sova i, alltså sovloft?
Det spelar väl ingen roll bara du slipper höja taket.
Sedan kan du ju ställa dit vad du vill.

Okej. Så nu har jag bett om offert för att inreda vinden. Vad tror ni priset landar på? Snickaren (inte samma som gav offert på tillbyggnaden) varnade mig för att det är rätt dyrt att inreda en vind, även om det naturligtvis inte hamnar på 600 000 kr som tillbyggnaden skulle ha gjort. Vinden är - har jag för mig - 7,5 meter lång. Cirka halva ytan kommer att behöva nytt brädgolv. Allt ska isoleras. På gavlarna vill jag ha skivor så jag kan tapetsera. Långsidor och tak ska vara typ pärlspont. Jag önskar också ett takfönster (vilket väl kommer att bli max någon meter brett) för att få in mer ljus eftersom det i nuläget bara finns ett pyttefönster på ena gaveln och en liten fönsterdörr på den andra. Var tror ni priset kommer att landa? 300 000 kr? Mer...? Tapetsering, målning, osv görs av mig själv.

Fönstret är nog det som (eventuellt) gör det dyrt, resten är ju ett par tusen på Byggmax typ :)
Nej men tror senaste golvet vi köpte landade runt 20' för 15 kvadrat, ekparkett.

Fönstret är nog det som (eventuellt) gör det dyrt, resten är ju ett par tusen på Byggmax typ :)
Nej men tror senaste golvet vi köpte landade runt 20' för 15 kvadrat, ekparkett.
Jag tänker att det i första hand är arbetskostnaden som kommer att bli dyr. Men, visst, materialkostnad har ju sprungit iväg rejält också...

Jag tänker att det i första hand är arbetskostnaden som kommer att bli dyr. Men, visst, materialkostnad har ju sprungit iväg rejält också...
Ja jag tänkte nog inte helt klart innan jag skickade 😅
Materialkostnaden är helt klart överkomlig (i mina ögon, och i relation till de andra priserna du fått) och med ökar ROT borde inte arbetet springa iväg heller? Men allt är ju relativt..

För mig låter det som en helgs jobb plus fönstret om vi hade gjort det själva här hemma. Fönstret kan bli bökigare, beroende på hur taket ser ut, så där vågar jag inte gissa..

Ja jag tänkte nog inte helt klart innan jag skickade 😅
Materialkostnaden är helt klart överkomlig (i mina ögon, och i relation till de andra priserna du fått) och med ökar ROT borde inte arbetet springa iväg heller? Men allt är ju relativt..

För mig låter det som en helgs jobb plus fönstret om vi hade gjort det själva här hemma. Fönstret kan bli bökigare, beroende på hur taket ser ut, så där vågar jag inte gissa..
Fast att isolera en kallvind, sätta pärlspont och skivor, lägga nytt golv, installera takfönster, osv måste väl ta hyfsat många arbetsdagar ändå?

Fast att isolera en kallvind, sätta pärlspont och skivor, lägga nytt golv, installera takfönster, osv måste väl ta hyfsat många arbetsdagar ändå?
Takfönster vågar jag som sagt inte säga något om, det beror ju helt på hur taket är uppbyggt.

Resten hade varit en helgs arbete här hemma eller drygt kanske, men då brukar vi vara flera personer (2-3 beroende på barnvakt eller inte). Om golvbjälkar inte behöver byggas extra då utan bara isolera och sen på med nytt golv.

Tänker typ isolera fredag eftermiddag, lördag lägga golv, fixa väggar söndag 😅

Hämta material en halvdag till så det gör man helst innan.

Men nu utgick jag nog från att vinden var rätt smal, du skrev bara mått åt ena hållet :idea:

Sist vi hade hantverkare var det för att mura upp en rörspis, det tog en vecka ungefär på två pers och kostade strax runt 80-90' tror jag.

Takfönster vågar jag som sagt inte säga något om, det beror ju helt på hur taket är uppbyggt.

Resten hade varit en helgs arbete här hemma eller drygt kanske, men då brukar vi vara flera personer (2-3 beroende på barnvakt eller inte). Om golvbjälkar inte behöver byggas extra då utan bara isolera och sen på med nytt golv.

Tänker typ isolera fredag eftermiddag, lördag lägga golv, fixa väggar söndag 😅

Hämta material en halvdag till så det gör man helst innan.

Men nu utgick jag nog från att vinden var rätt smal, du skrev bara mått åt ena hållet :idea:

Sist vi hade hantverkare var det för att mura upp en rörspis, det tog en vecka ungefär på två pers och kostade strax runt 80-90' tror jag.
Taket är nog uppbyggt som ett helt "vanligt" torptak. Inga krusiduller. Men takfönster är väl dyra i sig själv, tänker jag.

Jag vet inte mått åt andra hållet men, ja, vinden är smal. Det är ju ett litet hus.

Jag tror att din tidsåtgång är lite väl optimistisk...

Har du funderat på att köpa en fristående stuga? Har sett att de ibland även skänks iväg mot att hämtaren ordnar med bortforsling.

Nu var det visserligen många år sedan .. Men jag köpte en isolerad bod för några tusenlappar att ha som sadelkammare. Vi tog den på bilsläp, men nuförtiden hade jag nog ordnat hemtransporten på annat sätt.
Den var nog på 6-7 kvadrat. Blev ett billigt extra-rum.

Kom på nu att jag nyligen såg min bonde frakta hem en stuga på traktorvagnen, den måste varit på 12-15 kvadrat. Så det går ju, för vissa 😄

Taket är nog uppbyggt som ett helt "vanligt" torptak. Inga krusiduller. Men takfönster är väl dyra i sig själv, tänker jag.

Jag vet inte mått åt andra hållet men, ja, vinden är smal. Det är ju ett litet hus.

Jag tror att din tidsåtgång är lite väl optimistisk...
Mycket möjligt att jag är optimistisk :rofl:

Vår renovering just nu; rum ca 16 m2. Ägnat kanske en dag åt att riva (tapeter, el, garderob). Två dagar åt spackling (men bara några timmar/dag).

Liknande trådar

• Skogsägare? Skyldigheter?
  • Hjälp, vi har ett lyxproblem!
  • M
    Funderingar på att bygga ut..
  • Hur skulle ni göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur