12 kvm utbyggnad?

Tar upp denna tråd igen.
Är det någon som har gått vidare med tanken på utbyggnad och börjat ta in offerter?

Jag funderar på något liknande men samtidigt väldigt olika - vad kostar det att bygga om en del av ett uterum (halva) till ett vanligt rum (ca 10 kvm) istället? Dvs grund och tak finns redan, men det behövs ordentligt isolerade väggar, ordentliga fönster etc. Hur mycket av kostnaden för en vanlig utbyggnad kan man dra bort om man inte behöver krångla med att gjuta grund etc?
Gick du vidare med den här tanken? Vi har också ett inglasat uterum som hade kunnat få bli ett riktigt rum någon gång i framtiden.

Gick du vidare med den här tanken? Vi har också ett inglasat uterum som hade kunnat få bli ett riktigt rum någon gång i framtiden.
Nej, som det ser ut nu får uterummet bli kvar som det är - däremot är det bestämt med en byggare att delar av ovanvåningen ska delas av till ett mindre rum (fullt upp just nu, så det är bestämt men de kommer och fixar det först efter sommaren). Men, vem vet, kanske i framtiden om ett gäng år om jag känner att det behövs ännu fler rum, och mer plats?

From 1 oktober i år kommer det ev nya regler som gör att man inte behöver bygglov eller ens förhandsbesked för många ändringar på en bostad. Ifall ni sitter i tankar att göra något så kan det va en ide att vänta till efter så sparar man in på bygglovskostnader.

Vi ska tex byta tak, det behöver idag bygglov då vi vill byta från tegel till plåt. Men efter 1 oktober behövs inget bygglov =) Man kommer även få måla i vilken färg man vill, om man inte bor i ett "speciellt kulturområde" (typ) ...

From 1 oktober i år kommer det ev nya regler som gör att man inte behöver bygglov eller ens förhandsbesked för många ändringar på en bostad. Ifall ni sitter i tankar att göra något så kan det va en ide att vänta till efter så sparar man in på bygglovskostnader.

Vi ska tex byta tak, det behöver idag bygglov då vi vill byta från tegel till plåt. Men efter 1 oktober behövs inget bygglov =) Man kommer även få måla i vilken färg man vill, om man inte bor i ett "speciellt kulturområde" (typ) ...
Vi behöver vare sig bygglov eller anmälan till en 15 kvm tillbyggnad utanför sammanhållen bebyggelse. Har kollat med kommunen.

Jag försöker för övrigt komma på en Plan B om - mycket möjligt - det visar sig vara för dyrt för mig att bygga till. Mitt vardagsrum är rätt stort, trots att huset totalt är litet. Större än nödvändigt till och med. Kanske skulle det funka att flytta en vägg och göra sovrummet lite större? För det är ju trots allt det som är det strörsta problemet, dvs att sovrummet är alldeles för litet.

Jag försöker för övrigt komma på en Plan B om - mycket möjligt - det visar sig vara för dyrt för mig att bygga till. Mitt vardagsrum är rätt stort, trots att huset totalt är litet. Större än nödvändigt till och med. Kanske skulle det funka att flytta en vägg och göra sovrummet lite större? För det är ju trots allt det som är det strörsta problemet, dvs att sovrummet är alldeles för litet.
Om inte den väggen är bärande så är ju det en bra tanke :up:
Jag t.ex. bor i ett heltimmrat hus, dvs innerväggar är också timrade och det innebär att dom är bärande. Så att ens ta upp för en dörr kan vara förödande om man inte bär av med (oftast) en stålbalk (för att slippa att den blir så tjock).
Jag har för mig att du också bor i ett äldre timrat hus?

Om inte den väggen är bärande så är ju det en bra tanke :up:
Jag t.ex. bor i ett heltimmrat hus, dvs innerväggar är också timrade och det innebär att dom är bärande. Så att ens ta upp för en dörr kan vara förödande om man inte bär av med (oftast) en stålbalk (för att slippa att den blir så tjock).
Jag har för mig att du också bor i ett äldre timrat hus?
Jo, den är absolut bärande för det har varit en yttervägg innan man byggde ut bakåt. Men det måste ju vara möjligt att flytta den ändå? Och det måste ju bli billigare än en tillbyggnad?

Kanske ska lägga till för säkerhets skull att jag inte tänkte ge mig på att flytta en bärande vägg på egen hand :D!!

Senast ändrad:
Jo, den är absolut bärande för det har varit en yttervägg innan man byggde ut bakåt. Men det måste ju vara möjligt att flytta den ändå? Och det måste ju bli billigare än en tillbyggnad?

Kanske ska lägga till för säkerhets skull att jag inte tänkte ge mig på att flytta en bärande vägg på egen hand :D!!
Klart det går - allt går :D
Det är bara att bära av med en balk, men resultatet blir inte ett plant tak där du tar bort väggen. Det kan t.o.m vara så att du måste lägga stödlinorna innanför befintlig vägg och då blir det inte plana väggar heller. Så det kan ha betydelse för estetiken och praktiken, och det är ju upp till var och en vad man kan tänka sig att "offra" kontra en dyrare investering (en ny utbyggnad).
Men allt det där kan/ska en bra snickare ha koll på, vad och hur man kan göra i ert fall, och kunna offertera för :up:

Klart det går - allt går :D
Det är bara att bära av med en balk, men resultatet blir inte ett plant tak där du tar bort väggen. Det kan t.o.m vara så att du måste lägga stödlinorna innanför befintlig vägg och då blir det inte plana väggar heller. Så det kan ha betydelse för estetiken och praktiken, och det är ju upp till var och en vad man kan tänka sig att "offra" kontra en dyrare investering (en ny utbyggnad).
Men allt det där kan/ska en bra snickare ha koll på, vad och hur man kan göra i ert fall, och kunna offertera för :up:
Jag skulle kunna tänka mig att offra en del för att kunna ha ett vettigt sovrum där vi kan ha våra 90-sängar bredvid varandra och inte längs med väggarna som vi har det nu. Det jag inte får, om jag väljer denna lösning istället för tillbyggnaden, är att det inte blir ett efterlängtat kontor åt mig (vilket nuvarande lilla sovrum skulle bli). Men jag tänker inte skuldsätta mig alldeles för högt - det är det inte värt :) .

Galet mycket. Men en blir nog lite fartblind tillslut. Och jämför med vad det kostat med att köpa nytt hus. Vi hade inga lån på huset innan, men nu har vi det... 🙄 Å andra sidan kan vi bo kvar här tills nån bär ut oss med fötterna först. ☺️
Jo, det är ju sådana jämförelser man får göra. Jag jämför hela tiden med vad hus här i området kostar, men såklart också vad jag tycker är min smärtgräns att ha som lånekostnad varje månad. Jag har, som du, absolut inga planer på att flytta från mitt lilla hus och jag hoppas komma på en lösning där vi kan bygga till/bygga om som känns vettig ekonomiskt sett :) ! Det känns bara konstigt att tänka att det blir så dyrt att bygga till några kvadratmeter på ett litet hus. Nu vet jag ju inte vad ni valde för material, men för oss ska det vara det allra enklaste. Inga trägolv, till exempel, utan vi kommer att lägga laminat. Vi återanvänder ett fönster. Så vi får se hur horribel offerten blir :eek:!!

Nej det blir nog dyrare.
Så du får mer för pengarna om du bygger ut.
Det kostar massor att flytta på bärande väggar.

Nej det blir nog dyrare.
Så du får mer för pengarna om du bygger ut.
Det kostar massor att flytta på bärande väggar.
Så du menar att flytta på ca 3 meter bärande vägg skulle kosta mer än en 15 kvm tillbyggnad? Det ställer jag mig HÖGST tveksam till faktiskt. Finns det några konkreta källor på det?

Ca 600 000 kr. Mest plåttaket som drog i väg plus elen blev dyrare än väntat. Men vi är mycket nöjda.
I ljuset av det så känns ju min urballade utbyggnad riktigt prisvärd.
Jag fick ju 18+9 kvm, totalt 27 kvm golvyta, för en halv mille 10 år tidigare.
Min erfarenhet är att man skall skynda sig att bygga eftersom att det kostar mycket mer för varje år som går.
Lånen blir minst i slutändan så.

Liknande trådar

M
Hemmet Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut...
Svar
9
· Visningar
11 399
Senast: M-Meduza
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att... 2
Svar
32
· Visningar
3 787
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka