12:orna del 6

Toxid

Trådstartare
Nu när våra älskade hästar officiellt är 4år så är det dags för en tråd här på ridning.
@phie skrev sista inlägget i gamla tråden om planering för våren, om jag inte har fel.

Vår plan börjar med att han ska få vila i 6 veckor till innan jag sitter upp och börjar repetera grunder.
Men målet under våren är att han ska ha börjat hoppas in och befäst grunderna i dressyren.
Just nu under vilan så jobbas han mycket på töm, skogspromenader och även provat på lite long reining vilket fungerar fantastiskt bra.
Ska lägga upp lite bilder in action i nästa vecka!
f322591b3ebf07c122d3dfa6bb03997e_zpssecibt1k.jpg
 
Min fina Murre har tappat extremt mycket i hull nu under vintern så kommer stå helt tills han gått upp i vikt.
Det är inte ovanligt att de har svårt att hålla hullet men jag tänker absolut inte rida eller tömköra honom då.

Vi går på promenader istället :)
Så ja, har lite svårt att planera något konkret just nu :p
 
Kul att få tillhöra Ridning nu :bump:

Rider inte så mycket just nu, gillar inte underlaget med isfläckar dålda under snön. Och det känns lika bra det eftersom min i vanliga fall sävliga Zimba kommit in i en knäpperiod eller nått där det helst ska vara fullfart och bromsa vad är det?:yuck:
Annars har vi ju tagit det väldigt lugnt med allt, min första unghäst och vårat mål är ju skogsmulle så varför ha bråttom till det. Kan rida ut på honom ensam i skritt och trav och har provat lite galopp i en uppförsbacke inte mer än så. Rider dessutom för det mesta barbacka då han verkar trivas bäst med det:D
Målet för våren blir väl att våga mig på galoppen lite mer och befästa den.
 
Jag inledde det nya året med stallflytt! Gamla stallet innehöll alldeles för mycket boxtid och ridhuset började hon avsky. Så jag tänkte tillbaka hur jag gjort tidigare med mina unghästar. Så vi har nu flyttat till ett stall med obegränsad hagtid, hon har en egen box och hage som hon får komma och gå som hon vill, nu i början stängs det om nätterna och hon har en hagkompis för att hon ska vara lugn, en 30+ år gammal shettis :D

Ridbana på gården och oändligt med ridvägar! Så denna vår kommer det fokuseras enbart på uteritter och tycka det är roligt igen. Ridbanan finns där när vi är redo.

Har vilat 7 veckor + 3 veckor i höstas pga sårskadan, ska vinterskos imorgon sen ska vi börja sätta igång igen :)
 
Diva gör bara ingenting just nu, blir lite tömkörning emellanåt men annars nada. Hon kan vad hon ska kunna och mer därtill som treåring och därför ingen mening att sitta på henne utan låter kroppen vara lite. Det närmaste halvåret kommer hon att åka till beridaren några gånger men annars ingenting.
 
LB vilar sedan 3 veckor tillbaka och ska vila till mitten av februari, sen ska beridaren sätta igång honom och ge honom "nästa skjuts" innan jag tar över honom. Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra, om han ska stå kvar i beridarens stall som är lite längre för mig att köra till eller om han ska få flytta till ett stall som är närmre för mig. Vi får se!
Får bra hjälp av beridaren, just nu tränar jag för henne en gång/vecka på hennes välridna hästar som hon haft sedan de reds in. Kul att lära sig hennes sätt att se på saker och ting, så blir inte min LB förvirrad när jag kör på i samma spår som hon!
 
Första ritten i nya stallet avklarad, blev lite hoppande känguru på stallplanen sen tog hon täten, gick fram överallt, tog en trav i uppförsbacke och en galopp i snön blev lite bus men skötte sig kanon i dom 45 min vi var ute, skoddes igår också utan större problem. Imorgon ska vi rida igen :bump:
 
Vi har varit igång 5 veckor nu och det rullar på bra. Jag kan rida ut ensam och känna mig trygg med att vi kommer tillbaka till stallet tillsammans och i ett stycke ;)
Han är dock inte helt tillfreds med bettet än. Ska ge det lite mer tid annars får jag nog testa nåt annat. Det funkar men han biter tag lite i det ibland. Kan även ha att göra med att han inte alltid tar övriga hjälper korrekt i alla lägen och därför inte går igenom kroppen. Allt hänger ju liksom samman. Vi rider 100% i skogen nu och det är svårt att träna på vissa saker utan stöd från väggar/staket har jag upptäckt ... Kanske får omvärdera och gå in något pass på banan.

Planen är att hålla igång till och med v 6, då har han varit igång 10 veckor. Då ska han få vila 1-1,5 månad igen mest pga att jag kommer ha tidsbrist där.
 
Vi har varit igång 5 veckor nu och det rullar på bra. Jag kan rida ut ensam och känna mig trygg med att vi kommer tillbaka till stallet tillsammans och i ett stycke ;)
Han är dock inte helt tillfreds med bettet än. Ska ge det lite mer tid annars får jag nog testa nåt annat. Det funkar men han biter tag lite i det ibland. Kan även ha att göra med att han inte alltid tar övriga hjälper korrekt i alla lägen och därför inte går igenom kroppen. Allt hänger ju liksom samman. Vi rider 100% i skogen nu och det är svårt att träna på vissa saker utan stöd från väggar/staket har jag upptäckt ... Kanske får omvärdera och gå in något pass på banan.

Planen är att hålla igång till och med v 6, då har han varit igång 10 veckor. Då ska han få vila 1-1,5 månad igen mest pga att jag kommer ha tidsbrist där.

Vad har du för bett nu? Min var tjafsig i munnen, har nu ett rakt beris bett som hon verkar tycka är helt okej.
 
Kul att vi hamnat under Ridning nu med våra 12:or! Min nyblivna 4:a-åring inledde året med att bli halt. Men det verkar vara en hovböld som nu har spruckit upp, så han är på bättringsvägen. Planen är att fortsätta vilan i några veckor till för att sedan sätta igång i februari. Håller tummarna för att väglaget är ridbart då. Då är tanken att repetera grunderna från hösten och framförallt hitta bjudningen och styrkan i galoppen. Där har vi haft lite problem med att han inte orkar hålla ihop galoppen efter en halv långsida och då helst bryter av. Verkar tycka det är hemskt jobbigt att röra sig i obalans.

Har en liten tanke att testa tolka efter hästen, vore ju perfekt omväxling att kunna öva konditionen genom att tolka (med tömmar och utan ryttare) nu när vi äntligen har fått lite snö. Har börjat vänja vid pulka genom att alltid ha med den när vi går till och från hagen. Hittills vill han bara äta upp den och verkar inte bry sig nämnvärt.

@Evolution På ren chans köpte jag ett tredelat Golden wings-bett till min som jag tidigare hade testat sprenger-bett till och han verkligen älskade GW-bettet. Suger tag i det (på ett positivt sätt) och bjuder verkligen bra till handen. Han har däremot inte varit särskilt tjafsig i munnen med något bett jag provat, men märkte stor skillnad efter bettbytet. Det kan ju vara en ide att testa ett annat bett, om inte annat bara för att se om han beter sig på samma sätt med det. För i så fall så är det nog som du säger att det hänger ihop med att hjälperna inte alltid funkar 100%.
 
Bra att tråden startades upp igen :heart

Hos oss är det så in i helvete kallt just nu så planen att ta promenader i ett par veckor som mjukstart är lagd på is. 24 minus liksom, kom igen!
 
God fortsättning alla!
Vi har fortfarande vintervila här sen början på november. Jag väntar på att min sadel ska komma hem efter omstoppning och omvärmning, sen är tanken att vi ska igång igen. Silhouette verkar trött på att vila, så vi har börjat gå lite promenader ibland.

I morse lastade jag henne och körde iväg på löshoppning i ridhuset.

Jag hade henne bara i grimman, då jag trodde vi skulle vara ganska ensamma där, men när jag körde in på parkeringen stod där 7 andra transporter, så ganska trångt..

Silhouette skötte sig kanon i sin grimma och ledrep och lyssnade fint på mig, bland alla andra hästar. Hon var ganska taggad i hoppningen idag och det kändes som om hon tyckte det var riktigt kul. Hon gick rakt på transporten även när vi skulle hem, trots att hästen som höll på att lastas i släpet bredvid var ganska orolig och både frös fast på rampen och sparkade bakåt mot linor och medhjälpare. Ganska oroligt runtomkring med andra ord.

Jag är så grymt nöjd med min duktiga tjej att jag kan lasta och åka iväg med henne själv även i "skarpt läge" Även fast detta var första gången på över två månader!

Planen för våren är uteridning med miljöträning, rida för tränare en gång i veckan, fortsatt arbete med tempoväxlingar och övergångar, sidvärtesövningar, att någon hoppar in henne (inte jag) ngn programridning/ pay n ride och som grädde på moset att åka iväg på en lyxig dressyrweekend med övernattning med henne ngn gång under våren Är enormt sugen och motiverad till att komma igång nu
 
@Hellez1 Tråkigt med hälta! Håller tummarna för att det bara är en hovböld.

Idag var lillkillen såå duktig, han har haft det lite kämpigt med galoppen när baken har stuckit iväg lite på höjden, så vi har jobbat på annat ett tag.
Men nu var det dags att ta tag i det så jag experimenterade lite och bytte tömsättningen till gramansättning på yttersidan för med stöd+ inramning och ledande på innertömmen.
Och vilken skillnad det blev, två klockrena fattningar i vardera varv med en rund och avslappnad galopp, sen var vi så nöjda och stolta båda två. :up::banana:
 
Cayenne har utbrutit explosiv mugg båda bak.... Usch och fy, det har varit omslag och lindade ben nu ett tag och de börjar gå åt ljusare tider, blir det dock inte bättre överhelgen ska jag få veterinär att skriva ut någon pencillinsalva eller något. Kanske borde ha mer is i magen men ja vi får väl se. :/ Annars mår han bra och har istället fått vänja sig hur man får manen ryckt. Gick kanon bra :) Stora framsteg egentligen med tanke på att man inte fick peta på honom knappt när jag köpte honom. Klappa var mysigt men så man pillar på något är det livsfarligt ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 119
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp