Bukefalos 28 år!

14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag är också FÖR strängare lagar för ägarna om man använder sina hundar som vapen. Använder man sin hund för att medvetet skrämmas, hota eller hetsa på andra hundar eller människor (undantag för visst självförsvar) ska man inte få ha kvar sin hund, man ska inte få ha hund i huvudtaget för en lämplig tid framöver.

Sen borde nästan hundkunskap vara ett ämne på schemat, som vissa människor beter sig är det nästan konstigt att inte fler blir bitna. :angel:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

KL Jag håller helt med SKK:s vd Ulf Uddman när han säger:

De lagar som finns för att ta itu med de hundar som verkligen är aggressiva/felfostrade/misskötta behöver användas mer och tuffare. Att lagar mot vissa raser fungerar dåligt eller inte alls visar exemplen från de länder som provat. Varför inte undersöka varför det inte fungerat och om det finns några lärdomar vi kan dra av deras misslyckanden?

:bow::bow::bow: Jag haller ocksa med att hundkunskap borde vara ett amne pa schemat i skolan, kanske skulle det bli farre personer som vill ha "varsting hundar" da.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*knapplån*
Jag hade inte tänkt uttala mej i tråden men nu kan jag inte låta bli.
Den första "staffen" jag träffat kom hit till byn i slutet av 70talet.
Maken till menlös hund ha jag aldrig träffat. Fet, lat,och kamp fanns inte i hunden. '
Hon va ful och luktade illa, men visst... en viss charm hade hon väl. ALLA minns Snuffie!
Jag kände en rottis som var verkligen världens snällaste!!! Trodde inte att det fanns så härliga hundar.

Alltså har jag inga dåliga erfarenheter, inte mycket erfarenheter heller av den typen av hund.

Men min åsikt i ämnet blir nog ändå att om det visar sig att en hundras/typ är/har tendens att bli farlig så Borde vi inte vilja ha den typen av hund runt omkring oss?

Jag har haft en tax, och skulle den hundrasen bli känd som farlig, finns det MÅNGA hundraser att byta ut taxen mot. Så överdriver goda egenskaper har inte taxen.
Jag har haft bichon frise, och skulle dom anses som farliga så finns många ulliga små hundar att byta ut den rasen mot....
Nu har jag schapendoes, och visst är hon världens härligaste, men skulle dom bli en av raserna som ev skulle förbjudas, så finns mängder av vallhundar med lika härliga egenskaper. Varför då vilja ha en hundras som anses farlig:confused:

Jag förstår inte nyttan med att ha dessa hundar, som "anses farliga"
Vilka egenskaper har dessa hundar som inte finns i andra hundraser? Jag frågar inte för att provocera, Utan för att jag verkligen vill veta!

* Jenny *
som känner hundägaren som hade en rottis som bet ett barn i ansiktet i våras.... Hans upplevelse önskar jag inte ens min värsta fiende...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Darfor att RASEN inte ar farlig... Vilken hund som helst kan bita och om vissa raser tranas att bli farliga betyder det inte att alla av den rasen ar farliga. De som vill ha 'varsting hundar' skaffar det vare sig vi forbjuder raser eller ej... precis som det visat sig dar man haft men tagit bort BSL (breed specific legislation).

/hastflicka som hade en Golden som bet en liten pojke i ansiktet for manga ar sedan och darfor vet att halla ett oga pa rottisen ...inte for att det ar en rottis/
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*KL*

problemet ar val nar en ras fatt rykte om sig att vara "farlig" och "tuff" sa blir det en penisforlangare, eller tuttforstorare eller.... till folk som tycker det ar "coolt". Tror det enda BSL gor - gjort - ar att pressa ner dessa raser till da underground. Mer pengar for hundarna och Annu haftigare! errrrrr.... precis som med vapen, alla lagar i varlden hindrar inte de som verkligen Vill ha ett till att skaffa ett.. bara det att det da ar ett oreggat vapen i handerna hos nagon som inte har license eller traning for det....


..bara for att man sopar saker under mattan med en lag betyder inte det att det forsvinner. Citerar En skylt pa HC har "Allt med tander kan bitas - aven en skoldpadda".
 
En

Darfor att RASEN inte ar farlig... Vilken hund som helst kan bita och om vissa raser tranas att bli farliga betyder det inte att alla av den rasen ar farliga. De som vill ha 'varsting hundar' skaffar det vare sig vi forbjuder raser eller ej... precis som det visat sig dar man haft men tagit bort BSL (breed specific legislation).

/hastflicka som hade en Golden som bet en liten pojke i ansiktet for manga ar sedan och darfor vet att halla ett oga pa rottisen ...inte for att det ar en rottis/

Jag förstår så väl!!!!
Rasen i sig är inte farlig!!!! Men... Om rasen fått så dåligt rykte att den riskerar att bli förbjuden måste det väl finnas en grund för det?
Inte att 2 rottisar7Staffar bitit folk under en 10 årsperiod. Utan lite mer belägg bör väl ett riskerat förbud ändå ha?
Och förlåt att jag tjatar, men vad har dessa "kamphundar" för egenskaper som inte andra hundar har? Som gör att dessa hundar ska fortsätta att finnas, även om RISKEN att dom blir farliga är större än med en golden?

Jag hade en gång en dröm att ha en egen rottis, en sån som Snusa... :love::love:men inser ju snabbt att jag inte har kunskap och tid att göra en sån tilll en trevlig hund.
Därmed inte sagt att inte andra har den kunskapen. Jag vill bara veta varför man VÄLJER just en hund med en sådan stämpel?
När det finns så många andra trevliga hundar?

* Jenny *
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Nu vet jag inte varför du blandar in staff i detta, staffen är inte förbjuden i vare sig Danmark ( som diskuteras ) eller Norge.
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "farlig hund" heller om jag ska vara ärlig. Det finns många raser som kan bli potentiella vapen, som kan skada illa, så med det resonemanget så bör vi bara ha kvar små sällskapshundar.

Brukshundarna kan i fel händer bli potentiella vapen exempelvis ( Rottweiler hör inte till kamphundarna ), skulle man förbjuda dom för att det finns så många andra raser att träna bruks med eller hur menar du och vilka är alla andra trevliga raser som passar för ändamålet?
 
Senast ändrad:
Sv: En

Jag förstår så väl!!!!
Rasen i sig är inte farlig!!!! Men... Om rasen fått så dåligt rykte att den riskerar att bli förbjuden måste det väl finnas en grund för det?
*

För tjugo år sedan hade nog schäfer rykt då också, eftersom den hade samma rykte som "kamphunden" nu har. Då hade vi inte haft schäfern som tjänstehund idag, och vilka nyttiga egenskaper schäfern bidrar med behöver nog inte debatteras?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Nu vet jag inte varför du blandar in staff i detta, staffen är inte förbjuden i vare sig Danmark ( som diskuteras ) eller Norge.
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "farlig hund" heller om jag ska vara ärlig. Det finns många raser som kan bli potentiella vapen, som kan skada illa, så med det resonemanget så bör vi bara ha kvar små sällskapshundar.

Brukshundarna kan i fel händer bli potentiella vapen exempelvis ( Rottweiler hör inte till kamphundarna ), skulle man förbjuda dom för att det finns så många andra raser att träna bruks med eller hur menar du och vilka är alla andra trevliga raser som passar för ändamålet?

Nä jag medger att jag har dålig koll på detta, vet inte ens vilka hundar som anses "farliga" Visst kan många (alla) hundar bli farliga.
För mej är det ändå en viss skillnad på "kamphundar" och brukshundar,men "farligheten kan kanske vara desamma. I händerna på fel ägare....

Men om vi skiter i min okunskap om vilka raser som anses som kamphundar,berätta ändå vad som dessa hundar har, som inte andra har?

Jag är faktiskt ärligt nyfiken, och vill absolut inte döma, eller så. Jag vill bara veta??? Och vilka andra hundraser som skulle passa till samma ändamål vet jag inte, men jag vill veta om det finns någon?

Jag är inte för att förbjuda, men jag vill veta om det finns en anledning.

* Jenny *
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag är faktiskt ärligt nyfiken, och vill absolut inte döma, eller så. Jag vill bara veta??? Och vilka andra hundraser som skulle passa till samma ändamål vet jag inte, men jag vill veta om det finns någon?

* Jenny *
Du får gärna läsa mina inlägg tidigare i tråden där tar jag upp vad jag (andra kan ha andra referenser) gillar med rasen/raserna. Sen tänker jag sticka ut huvudet och påstå att många brukshundar är farligare än "kamphundar" i fel händer. Vakthundar som Schäfer, Dobermann och Rottweiler är skarpa raser avlade för att vakta, även mot människor, medan ex. Amstaff/Pitbull/Staffar oftast är genuint människokära och rätt förarveka.
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Nä jag medger att jag har dålig koll på detta, vet inte ens vilka hundar som anses "farliga" Visst kan många (alla) hundar bli farliga.
För mej är det ändå en viss skillnad på "kamphundar" och brukshundar,men "farligheten kan kanske vara desamma. I händerna på fel ägare....

Men om vi skiter i min okunskap om vilka raser som anses som kamphundar,berätta ändå vad som dessa hundar har, som inte andra har?

Jag är faktiskt ärligt nyfiken, och vill absolut inte döma, eller så. Jag vill bara veta??? Och vilka andra hundraser som skulle passa till samma ändamål vet jag inte, men jag vill veta om det finns någon?

Jag är inte för att förbjuda, men jag vill veta om det finns en anledning.

* Jenny *

Ser du nagon skillnad mellan en Tax och en Pomeranian? Mellan en Border Collie och en Shafer? 'Kamp hundar' eller bruks hundar har aldeles egna kvaliteter, precis som alla andra raser.
Jag ville ha en hund som avskrakte bara genom sitt utseende utan att man behover hota. Som samtidigt ar gentle, har viljan att vara till lags, och att arbeta sa jag skaffade en Rottweiler. Nu kan jag inte tanka mig en annan ras.

Du får gärna läsa mina inlägg tidigare i tråden där tar jag upp vad jag (andra kan ha andra referenser) gillar med rasen/raserna. Sen tänker jag sticka ut huvudet och påstå att många brukshundar är farligare än "kamphundar" i fel händer. Vakthundar som Schäfer, Dobermann och Rottweiler är skarpa raser avlade för att vakta, även mot människor, medan ex. Amstaff/Pitbull/Staffar oftast är genuint människokära och rätt förarveka.

I USA finns det gott om Pit bulls och hittills har jag inte (trots att jag lange var rejalt radd for alla hundar som mojligen kunde vara PB's) traffat en Pit Bull som varit aggressive mot manniskor... mot andra hundar, ja, men inte mot manniskor. De ar avlade for att vara manniskovanliga... annars kan de inte slass i "pitten".
 
Sv: En

Jag förstår så väl!!!!
Rasen i sig är inte farlig!!!! Men... Om rasen fått så dåligt rykte att den riskerar att bli förbjuden måste det väl finnas en grund för det?
Inte att 2 rottisar7Staffar bitit folk under en 10 årsperiod. Utan lite mer belägg bör väl ett riskerat förbud ändå ha?
Och förlåt att jag tjatar, men vad har dessa "kamphundar" för egenskaper som inte andra hundar har? Som gör att dessa hundar ska fortsätta att finnas, även om RISKEN att dom blir farliga är större än med en golden?

Fast det finns alltid en "farlig ras" för varje tid... eller flera. Listan över vilka raser som varit "farliga raser" genom åren kan nog göras rätt lång. Hade vi förbjudit raser för 15 år sedan hade schäfern varit förbjuden. Kanske hade även de belgiska vallhundarna fått stryka på foten också pga. "likhet" med schäfern.

Den som vill kan nog göra en duktigt farlig hund av en grönlandshund, alaskan malamute eller gråhund också.

Börjar man förbjuda raser kommer de i behov av penisförlängare bara att söka sig till andra raser... så förbjuder vi de raserna... så söker de sig vidare... så förbjuder vi de raserna... Ser du problemet?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Du får gärna läsa mina inlägg tidigare i tråden där tar jag upp vad jag (andra kan ha andra referenser) gillar med rasen/raserna. Sen tänker jag sticka ut huvudet och påstå att många brukshundar är farligare än "kamphundar" i fel händer. Vakthundar som Schäfer, Dobermann och Rottweiler är skarpa raser avlade för att vakta, även mot människor, medan ex. Amstaff/Pitbull/Staffar oftast är genuint människokära och rätt förarveka.

Fast Schäfer är inte "avlad för att vakta". Rasen har vakt i sig så till vida att den lär skälla om nån kommer, men hunden är en vallhund där förarvekhet bara är förnamnet.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Nu vet jag inte varför du blandar in staff i detta, staffen är inte förbjuden i vare sig Danmark ( som diskuteras ) eller Norge.

*KL*
En fråga från en som inte har kunskap om raserna:
Vad är skillnaden mellan Amerikansk Staffordshire terrier, Amstaff och Staff? I Norge får man inte ta in en "kamphundslikanande" hund ingår Staff och Amstaff där? Har en vän som inte vågade ta med sig sin Amerikanska Bulldog dit på semester då myndigheterna kan omhänderta den. Staffen har ju "kamphundsliknande" utseende, eller hur? Så frågan är om man som turist vågar ta in en sådan hund med risk för att de tar den?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

American staffordshire terrier och Staffordshire bullterrier är två skilda raser, lättast är om du googlar på respektive ras men för att dra det kort.

Nej dom har inte så mycket gemensamt länge. Staffen avlades fram i England, delar ursprung med vanliga Bullterriern och användes till hundkamp och tjurhets. Hundkamper förbjöds i England för ca 170 år sedan och då tog amerikaner med sig Staffar till Usa. Där avlades Pitbull fram som kamphund och ur den bröt sig en grupp lös som satsade på utställning = Amstaff ( American staffordshire terrier ).

Väldigt förenklad historia såklart.

Jag tror många inte förstår och inser skillnaden på raserna när man pratar om Amstaff och Staff och därför blir det lite lätt galet ibland. En Staff är ursprungligen kamphund men är välkommen i både Norge och Danmark medan Amstaff är förbjuden i dessa länder. Utseendet skiljer sig åt men jag skulle inte chansa om jag besökte länderna, jag skulle givetvis ta med hennes stamtavla som bevis =)
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Inte bara tjurhets, de var slaktarnas hund par exellence, de hjälpte till att få in tjurar o annat i fållorna för slakt.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Dom användes till att hålla/valla tjurar ja, men poängen framgick väl ändå hoppas jag? Jag skrev att det var en kort och förenklad historia...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag ville ha en hund som avskrakte bara genom sitt utseende utan att man behover hota. Som samtidigt ar gentle, har viljan att vara till lags, och att arbeta sa jag skaffade en Rottweiler. .

De va väl ett svar på min fråga:bow:
Jag har inte hitintills behövt känna mej hotad, och därför inte behövt en hund som avskräcker.
Därför har jag lite svårt att förstå varför man värnar så för dom hundraserna som "anses farliga" Förlåt min okunskap!
Känner man sig utsatt kanske denna typ av hund är den rätta?
Jag har bara fredligt försökt räkna ut om ALLA med ""farliga" hundar" verkligen lever i otrygghet?
Jag tycker att det är jättetråkigt!!!!!

Varje hund har sin charm, och jag beundrar verkligen dom som har tid och kunskap att ha en krävande brukshund:bow:
Och som jag redan skrivit så har jag haft en dröm om en rottis, men inser att mina 36 år som hundägare inte gett mej tillräckligt med kunskap att förvalta en sån.

*Jenny* Som drar omkring på en Schapendoes som knappast skulle hjälpa mej i skarpt läge...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 825
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 952
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp