Förbjuda hundraser

G

glee

Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring? Och vad säger reglerna om blandraser? :confused:
(De förbjudna raserna är pitbullterrier, fila brasileiro, tosa och dogo argentino. Snart är också engelsk & amerikansk staffordshire bullterrier förbjudna också.)
 
Detta är så dumt!!! Det ända som händer är ju att idioterna skaffar blandisar (en "riktig" kamphund är ju oftast en blandis, en sk skrotupplagsjycke) eller uppger att deras hundar är blandisar.

F ö vad är en kamphund? När jag var liten skaffade idioterna ofta schäfrar, vilket innebar att det fanns många farliga schäfrar och att folk var rädda för dem.

Ett bättre alternativ vore väl att människor som hade hundar som vägde över t.ex. 20 kg kunde visa ett lämplighetsintyg? Intyget skulle man kunna skaffa genom en kurs hos brukshundsklubben eller ett frågebatterie hos en veterinär e.dy.l. Ett sådant intyg skulle ju dessutom kunna hjälpa seriösa kennlar att hitta bra valpköpare.

Det är sällan små hundar är lika farliga som stora. De har inte samma värde som wanna-be-gangster-associarer
 
Precis vad jag tänkte. Man undrar varför de fortsätter att förbjuda fler raser, jag har inte kunnat hitta nånting om att det har blivit nån förbättring sen vissa raser förbjöds.. Hur ska hundar med oförtjänt dåligt rykte kunna bevisa att de kan vara precis lika bra hundar som andra, om dom förbjuder dom? :(

Knyttet: vet inte, möjligt
 
Dom anses ju som kamphundar åå dom sa att bullterriern hade fått ett mer lugnt humör men inte norge eller jah vet inte men tur att dom inte är förbjudna här men det är ju bara kamphundar dom tagit bort
 
en på måfå blandad "kamphund" har inte ens en sportslig mot en pitbull med dåligt "game".. Pitbull är trots allt avlade under lång tid för att ha en hög smärttröskel, kämparglöd och kroppsbyggnad för fighting.. har dock inte alls något mot dessa "kampgrisar" (finns viss likhet mellan gris och pitbull..både till utseende och ljud) de blir trots allt vad man gör dom till, men är ingen hund som passar vem som hälst.. vad det gäller övriga raser så vet jag inte så mycket...

Dumma norrmän!Inga reptiler eller ens "Life of brian"!! :confused: :devil:

Ps. Har själv en liten "mördarhund" (pitbull)... :love:
 
Bara kamphundar?!? Tänk på oss som har dessa så kallade "mördarmaskiner" och som älskar dom och som aldrig någonsin skulle få för sig att kampa med sin hund (vilket dessvärre är ganska vanligt)! lägger ner mycket tid på att lära valpen att ungås med andra hundar..

"never trust a bulldog not to fight"
 
Staffordshire bullterrier skulle jag inte kalla kamphund eftersom de inte har avlats för kamp i nästan 100 år..

Pitbull vet jag inte mycket om men det borde ju vara samma sak där, att de började avlas för sällskap när tjurhetsningen blev förbjuden?

Dogo argentino är ju en jakthund, förstår inte hur den kan bli kallad kamphund.. :confused:
 
instämmer!
långt ifrån många utav dessa raser är inga kamphundar längre...

staffen finns undantag inom viss linjer.
Annars är det en helt utställningsavlad ras...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 834
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 711
Senast: muppia
·
Övr. Hund http://www.dn.se/nyheter/varlden/hundraser-forbjuds-i-danmark-1.1128306 De här hundraserna förbjuds i DanmarkÄven hundar som är en...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
17 094
Senast: Netted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp