Bukefalos 28 år!

14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Tack för svar! Ja, jag tillhör dem som trodde att det var det var samma ras fast i två länder med skilda rasföreningar. Lite som jaktlabb och utställningslabb men med skilda stamböcker. Krångligt uttryckt men jag tror du förstår. American Staffordshire Terrier, Amstaffen, är m a o förbjuden i Danmark (och Norge?) men inte Staffordshire bullterrier, Staffen, rätt uppfattat, eller?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Helt riktigt och det är betydande skillnad på raserna.

Amstaff har mer egen vilja, inte så mycket will to please och är inte förarveka på samma sätt, dessutom har många en hel del vakt i sig ( min åsikt/uppfattning ). Om du studerar raserna på bild så ser du även där en markant skillnad i utseendet då Amstaffen är betydligt kralligare och större, Staffen är mer köttbulle i sammanhanget =P

Jag har förstått att många inte vet och förstår skillnaden och därav använder ordet Staff som benämning på rätt många hundraser =)
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag kan svara för mitt val av hund.

Jag och min sambo sökte efter en aktiv sällskapshund, lagom liten, slät/korthårig, clownaktig, människovänlig, mycket will to please/förarvek. Staffen uppfyller alla våra krav, jag kan om jag vill tävla/träna det mesta med vår hund, men det blir aldrig ett måste för att hunden ska må bra. Bara hon får vara med på familjeaktiviteter så är hon glad.

Vi köpte henne inte för att vi är otrygga på något sätt, men jag ska inte sticka under stolen med att jag kände mig mer säker med henne när jag ex motionerade i spåren kring Göteborg.

Jag tycker det är jättetråkigt att du väljer att skriva farliga raser och passar då återigen på att fråga om du tycker att vi ska förbjuda alla raser över ett visst antal kg? Stora hundar som hanteras fel kan göra skada!

/C
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag får hålla med Calazirya helt och hållet. Visst känner jag mig tryggare när jag är ute sent på kvällen och har min hund med mig men jag har inte honom för att han ska skygga mig, jag skaffade honom absolut inte för att jag känner mig otrygg och jag tror faktiskt inte att han skulle skydda mig om det kom till kritan. Däremot tror jag väl lite naivt att han fungerar i avskräckande syfte men samma känsla har jag när jag var ute med min extrahund, hon är korsning BC/Labrador och fullkomligt avgudar alla människor.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Hoppas verkligen att det blir ett förbud här också. Man ska inte behöva gå runt och vara rädd för att en aggressiv, blodtörstig hund ska anfalla en själv eller ens husdjur/barn. Sedan kvittar det att dåliga ägare gör saken värre, för det ligger i dessa hundars natur att vara aggressiva. Finns ingen anledning att tillåta sådana i Sverige. För egentligen, varför vill man ha en sådan? Tufft, eller vad? Varför duger inte en normal hund som inte har avlats till att anfalla?

Som tur är har alla sådana kamphundar jag själv mött varit kopplade, men alla har ju inte lika stor tur, och med tanke på hur vanliga hundägare låter sina hundar löpa lösa och springa fram till folk bävar jag för hur det blir när dessa bestar blir vanligare.:crazy:

Jag personligen är mer nervös runt en liten hunt i långt löskoppel som gåt å moppar up sig mot det mesta medans ägaren inte bryr sig ett jotta å än mindre om att korta upp hunden när det kommer folk gåendes.

Har två kamphundraser boendes här i närheten umgås helre med dom hundarna kan jag säga. Lugna stabila, flänger inte efter folk. Uppför sig perfekt utanför hemmet.

Till TS frågor jag ser inget vettigt med ett förbud. Snarare mot att fel personer får köpa en hund som ursprungligen är avlad för kamp/vakt.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag skaffade inte rottis for att jag kande mig osaker och otrygg... Jag tyckte att det var bra att ha en hund som gjorde att inte 'kreti och pleti' gick in pa min mark efter tredje gangen jag hittade folk i stallet som inte hade nagot dar att gora... Jag forvantade mig att fa en hund som skulle fungera som "avskrackande" bara for hur den ser ut samtidigt som jag ville ha en hund som var vanlig och villig att jobba.
Jag fick sa mycket mer... jag fick en kompis, en bastis... en partner, en 'soul mate'. Jag kan inte tanka mig en annan ras...

Jag kan inte halla med mer... jag funderar alvarligt over alla smahunds agare som satter ett flexikoppel pa sin hund och later hunden hanga langst ut i kopplet och gora aggressiva attacker bade mot manniskor och andra hundar. Vissa slapper till och med fram dem till min rottis:eek: och skrattar och talar om vad knapp hund de har som tror att den rar pa en rottis.:crazy: Det ar ju tur att min har en viss uppfostran.;)
Undertiden sitter rottweilern artigt och tittar pa aggressive "ankel bitare" och agare och vantar taligt pa att agaren ska hala in sitt lilla monster. I bland med en fran komentar fran mig nar spektaklet aldrig tar slut:angel:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Djurens Jurister har ett ganska bra inlägg i Sundsvalls tidning: http://st.nu/start

Mentala egenskaper

Erfarna mentalbeskrivare och etologer anser dessa hundar vara mycket stabila och trevliga. I Sverige, under 2009, genomförda mentalbeskrivningar visar att av 372 testade american staffordshire terriers endast 1 visade oacceptabelt beteende. Av 444 staffordshire bullterriers var antalet 0. Det säger en del om stabiliteten! (Testförfarandet framtaget av Svenska Brukshundsklubben) En person med lång erfarenhet av att utföra sådana tester säger: Variationen inom samtliga raser är sådan att man inte kan säga att någon ras är mer aggressiv än någon annan. När en hund reagerar med aggression mot en människa handlar det nästan uteslutande om rädsla av något slag. Det är något den tar till som en sista utväg, och inte ett naturligt beteende bland flockdjur.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

:bump: heja staffarna :love:

Vill ej heller ha ett förbud. Men gärna nån slags av starkare kontroll på de som har hundar överlag. Och då menat oavsett ras.

Har själv en staff. Träffat MÅNGA. Åldrarna 0-12. ALDRIG någon som varit aggresiv.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Vill bara tilläga en annan sak som hände idag apropå förbuden i danmark.

Skulle hem till en vän som för närvarande är hemma hos sina föräldrar på semestern. Har haft med mig min hund dit flertalet ggr innan och hon har alltid bara legat bredvid mig när vi varit där, förutom när de påkallat hennes uppmärksamhet och börjat kela med henne, då hon gladeligen lagt sig på rygg så dom kan klia henne på magen som hon älskar. Det har alltid gått jätte bra och dom har tyckt hon va så söt.

Men nu med nytända hysterin fick jag inte ta med hunden dit?? Dom kunde ju inte ha en KAMP HUND där.

BTW min hund är av rasen stafford shire bullterrier och är alltså inte förbjuden i varken danmark eller norge.

Men där ser man vad människors uppfattning kan ändras tvärt.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

..lojligt. Forlat.. men det var verkligen lojligt hur de reagerade.


Hysterin overlag gentemot "kamphundar" och potentiellt "farliga" hundar ar nastan lojevackande! I synnerhet som fa statistiker (jag sett) ger nagon egentlig grund for radslorna baserat pa ras.

Farligaste hunden vi har har ar en greyhound. Farligaste hunden svarfar har ar en bloodhound, och da har vi (familjen) anda catahoulas, pitbullkorsning, ren pitbull, schafer, rotties och div andra intressanta korsningar... de sk "farliga" hundraserna ar allihopa tokgoa, supermysiga, folkalskande o stabila jyckar...

Har folk glomt det gamla talesattet "Dom inte hunden efter haren"?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det som jag undrar är vad som händer med blandningar där berörda raser ingår?

En renrasig amstaff saknar vakt och skärpa, den är social och hyfsat förarvek, således är hunden både tolerant och relativt lätt att styra upp.

En blandras däremot mellan tex rottis/amstaff är värre, den kan ha fått rottisens skärpa och relativt hårda skalle i kombination med amstaffens kamplust, en sådan hund är mkt mer labil och SVÅR att styra upp.

Jag tycker det är flera mentala pusselbitar man måste titta på.

Kamplust, önskvärt i alla hundar som ska fungera till ngn form av bruksarbete/arbete öht. Finns i flera former. Hos kamphundar riktad mot artfränder och utlöst i specifika situationer. Jämför en vinthund som triggas att jaga vid åsynen av ett fladdrande föremål...

Kamplust hos en hund utan vakt och eller skärpa och utan revirhävdande/stor personlig integritet är inte så mkt att tjoa om tycker inte jag.

Däremot de hundar som har stor skärpa, mkt vakt och extrem misstänksamhet/integritet kan jag se vitsen med regler och förbud, hur de ska utformas kan jag dock inte komma på.

En blandras sarplaniac/bc tex skulle jag inte vilja möta!

(och av vad jag sett hittils vill jag inte möta fler sarplaniacs, fila brasiliaro, eller afrikanska mastiffer heller (de sista ej med på listan...))

Och gör man inget åt de blandningar med sk farliga raser som frodas okontrollerat så gör givetvis rasförbudet mer skada än nytta, då det enbart slår mot seriösa...

Och eftersom detta är buke: Jag vet att det finns massor men trevliga amstaffmixar, en av mina absoluta älsklingshundar är av kombon amstaff rottis...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Har inte läst tråden så vet inte vad som har skrivits men jag vet vad JAG tycker om det, och jag tycker att det är sjukt att förbjuda raser!
Varför då inte förbjuda raser som är mer eller mindre mentalt förstörda-livrädda och på det sättet farliga? Vet inte riktigt om jag vågar nämna en ras..men vafan jag nämner min ras:angel:: Lh collie. Det finns jättefina LH collie men de är ovanliga! Och en rädd collie hugger. Jag har dock aldrig mött en t.ex. bullterrier som ens visat aggression :o

Dock anser jag att en "kamphund" i fel händer inte är en trevlig hund, men vilken hund är?
Så nej, att förbjuda raser är i mina ögon helt fel sätt.

Och så en liten länk.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*
Åhh jag missade denna tråden, så synd! Jag orkar inte läsa igenom hela efter att ha försökt mig på de 2 första sidorna.

Jag har haft min Staffe i 6 månader och har vekligen försökt att ge en objektiv förklaring till alla som ifrågasätter mitt rasval men många människor är så förbenat tjockskalliga.
Det stööör mig att de dömer mitt hundval rakt av men ingen tycker att det är konstigt att fyrabarnsfamiljen köpen en golden för att den är vacker utan att ha en tanke på att den behöver mer aktiviering än rastpromenader. Följdaktligen är det just golden som vi har haft mest problem med. Varav en har attackerat både min NF-hane och mina lilla "mördarhund".

Varför valde vi Staffordshire bullterrier?
Vi ville ha en barn/människovänlig liten hund som var fysiskt kapabel att kunna umgås med en NF. Vi ville ha en sund ras med få rasbundna hälsoproblem. En hund som var kul att träna med men som inte krävde så mycket aktivering som en brukshund. En hund med lite jaktinstinkt så att det var lätt att lära den gå lös.
Han är bara ett halvår än så länge men hittills har han varit en dröm. Han får beröm av allt hundfolk vi umgås med och en extra stjärna i kanten av instruktören på valpkursen för att vi skulle veta att vi hade en "fantastiskt trevlig hund". Han är helt enkelt en perfekt ambassadör för rasen:love:

Jag vet att Staffen inte är med på danmarks svarta lista men jag känner på mig att det kvittar. Staffen har kampbakrund och om ett förbud skulle bli verklighet här i Sverige skulle alla fördomsfulla förståsigpåare få vatten på sin kvarn och snart skulle jag väl inte kunna visa mig ute utan att ha munkorg på min lille vän.

Förlåt för långt inlägg men jag går verkligen "igång" på den här diskussionen:angel:
Mvh
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Tänk vad olika det kan vara. Det är bara här på buke som jag faktiskt mött på motstånd och ifrågasättande av min ras ( staffordshire bullterrier ), jag har aldrig stött på den IRL.
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är ju kul att höra iaf:)
Av hundkunniga får jag också positiv respons. Många verkar ha träffat trevliga Staffar.

Men vi bor i ett område med ganska hög medelålder där de flesta har West Highland white terrier, Bicon Frisè eller möjligtvis golden. Så vi är lite outsiders med vår "pitbull":devil:

Men vi kämpar på för att vara goda ambassadörer och jag tror nog vi kan komma en bit på vägen!
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag har visserligen aldrig mött någon som ifrågasatt min ras men har mött en del som skrikande kastat sig åt sidan och för några dagar sedan blev jag även kallad J*vla f*tta och hotat med en polisanmälan. Människor kan vara så trevliga ibland. :angel:

Sen behöver det ju inte alltid ha med rasen att göra att människor byter sida eller vänder men har ändå märkt att de sker oftare sedan jag skaffat min "mördarhund". Inget som stör mig dock, så länge inte folk är uppriktigt otrevliga som i exemplet ovan.

Människor som har ett stort intresse i hundar har jag också märkt är mer accepterande, samma sak med barn. De brukar klappa honom och säga att han ser ut som en brunbjörn. :D
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Ca: 5000-6000 söker vård vid akuten varje år för hundbett och av dessa behöver 2-3% ligga kvar på sjukhuset.

Eftersom detta ändå är Buke måste jag tillägga att ovanstående siffra är ungefär dubbelt så stor som de som söker akutvård för bett eller klösning av katt men i samma storleksordning som de som söker akutvård för bett eller spark av häst.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

som "trost" kan jag beratta att aven schafrar far folk att skrikande SPRINGA bort fran en.... Det ar jattespannande att ga med en supersocial go 1aring i koppel, Gissa hur forvirrad han blev nar en skock pa typ 10 pers skrikande sprang bort fran honom..........
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Ja du får hålla reda på "Kajan" så han inte äter upp någon ;)

Min hund skrämde våra nya grannar igår. Han satt och halvsov brevid trappan när vi bar in lite möbler och dom skulle gå ut. Jag flyttade genast på honom. Kvinnan ville till slut hälsa iaf. Hon gick fram och lät honom lukta på hennes hand, tre sniff sen var han "klar" och halvsomnade om. :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 774
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 940
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp