Bukefalos 28 år!

14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

knappis
En av mina kollegor på jobbet föder upp Amstaffs.
5 hundar från hennes uppfödning har valts ut att testköra det nya BPHt, en lite enklare variant av MH, som tas fram för sällskapshundar bl a.
Där ingår inte skott, men väl hala golv.
SKK ligger bakom detta.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag kan inte för mitt liv begripa varför man tagit bort skott. Att ha en skottfast hund är väl otroligt viktigt även på en sällskapshund??
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag kan inte för mitt liv begripa varför man tagit bort skott. Att ha en skottfast hund är väl otroligt viktigt även på en sällskapshund??

Är det viktigt? Jag har visserligen bara haft 4 hundar i mitt liv. Och alla utom den första, en lapphund. Har varit skottfast.
Men som sällskapshund funkar väl hundar oavsett skotträdsla, skottfasthet???

Men om det varit bra eller dåligt att ta bort momentet har jag ingen åsikt. Jag har aldrig haft nöjet att gå något prov.

* Jenny *
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tycker det är viktigt att avla på skottfasta hundar absolut, varför avla på en hund som på visar rädsla inför skott? En skotträdd hund mår inte alls bra och även om det finns hundar som är skottfast på skott med livrädda för fyrverkeri och andra höga smällar så måste väl ändå risken vara mindre med en hund som inte bryr sig om höga skott?
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Visst kan du ha en poäng med det. Men jag vet hundar som skiljer på skott på jakt, och skott när grannen skjuter in sin bössa.
Skott och raketer och smällare är inte alls samma sak..
Tikar som fått skotträdda valpar trots skottfasthet, och tvärtom.
Jag känner hundar som blivit skotträdda på gamla dagar...

Jag tror att det beror på massor hur hunden gillar/ogillar skott.
Därför kan inte skottfasthet vara så himla viktigt, även om det kan vara önskvärt när man avlar.

Inte på sk. SÄLLSKAPSHUNDAR!!!!!
På jakthundar är det förstås en helt annan sak;)

* Jenny *
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Som jag skrev så finns det hundar som är skottfasta men rädd för fyrverkerier och ja jag vet om att det inte är samma sak. Men jag anser iaf att en bra avelshund ska vara skottfast ( berör mycket mer än bara skott om man ska gräva djupt ) och att du känner hundar som blivit skotträdda alt fått rädda valpar emotsäger jag mig inte, men det har väl inte så mycket med vad jag syftar på att göra egentligen.

Ogillar skott, nja jag talar om hundar som är RÄDDA och en rädd hund tycker jag inte man avlar på och jag anser att det är av betydande vikt att vi avlar på så säkra och trygga individer som möjligt gällande samtliga raser.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tror att det beror på massor hur hunden gillar/ogillar skott.
Därför kan inte skottfasthet vara så himla viktigt, även om det kan vara önskvärt när man avlar.

:crazy:

skattfasthet är nedärvbart, så ja, det är viktigt.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

:crazy:

skattfasthet är nedärvbart, så ja, det är viktigt.

Okey!
Jag vill gärna ha belägg för det?
Men om jag har en sällskapshund, ENBART till sällskap. Vad är då problemet med att det smäller i skogen?
De är inte ett problem i min värld...

Nu har jag en skottsäker hund, kommer inte att jaga med en vallhund, Kommer aldrig i mitt liv att avla, och ärligt talat skiter jag i arv... men jag blir ändå nyfiken på tvärsäkerheten av detta!
Jag har sett motsatsen. Och man behöver inte vara einstain för att fatta att avvikelser finns....

*Jenny *
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Min senaste hund var rädd för smällare men brydde sig inte om det sköts med gevär när vi var i skogen...så visst kan de skilja på skott.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Okey!
Jag vill gärna ha belägg för det?
Men om jag har en sällskapshund, ENBART till sällskap. Vad är då problemet med att det smäller i skogen?
De är inte ett problem i min värld...

Nu har jag en skottsäker hund, kommer inte att jaga med en vallhund, Kommer aldrig i mitt liv att avla, och ärligt talat skiter jag i arv... men jag blir ändå nyfiken på tvärsäkerheten av detta!
Jag har sett motsatsen. Och man behöver inte vara einstain för att fatta att avvikelser finns....

*Jenny *
Du vill väl inte att din vallhund sticker o gömmer sig istället för att ta hem korna under älgjakten?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

och uppenbarligen inte haft en skotträdd hund...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Läs i princip allt av Per-erik sundgren eller Ingrid Tapper tex. :)

Vad är då problemet med att det smäller i skogen?
De är inte ett problem i min värld...

På tex Chalmers har man studerat ljudbilden av skott och smällare och kunnat visa att ljudet för ett hund öra låter mycket annorlunda än för oss, årt, i det här fallet tröga hjärna hinner inte höra det verkliga ljudet, som är mycket kraftigare än man tror. Lite enkelt förklarat kan man säga att vårt öra hör det, men inte hörselcentrum i hjärnan. Det är därför att vi kan bli hörselskadade av den typen av ljud, fast vi inte upplever dem som så farliga. Hundar hör hela ljudet för de har ett effektivare hörselcenta än vi.

Kanske lite off topic är att man i schäferaveln selektivt avlat på skottfasta hundar, (nedärbarheten ligger, grov räknat mellan 50-70% ) Av 2894 testade schäfrar har bara 486 värden på 2 eller däröver. Med en så kraftig dominans för värdet 1 blir den totala variationen mycket låg. I rasen collie, med 437 testade hundar, är antalet registreringar med värden 2 eller högra hela 281. Att det sedan inte direkt framgår av den i fortsättningen redovisade ärftlighetsgraden för momentet skott när det gäller collie torde bero på att ca 10 % av de testade hundarna är borta ur analysen pga tidigare överreaktioner i testen, så de då inte fått kompletta MH protokoll.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

och uppenbarligen inte haft en skotträdd hund...

Jag hoppas att ni förstått att jag mest bara är nyfiken. de är sant att jag inte haft skotträdd hund sen -85.
För oss som bodde i villakvarter, och inte jagade eller vistades i skogen under jakttid va det inge problem.
Nyår, och 1 maj fanns alltid någon hemma hos Puck, då va han inte rädd för fyrverkeri heller.
ALLTSÅ! Som sällskapshund funkade det bra att ha en skotträdd hund.
Dom 2 dagar/år han behövde någon hemma var ett billigt pris att betala för en härlig hund.

VISST vore det toppen om man kunde avla bort skotträdsla!!!! Ingen hund ska väl behöva vara rädd?
Och jag har inget emot att man avlar bara på hundar som är skottfasta!!!! GIVETVIS INTE!!!!

Hundar som jagar, eller brukshundar måste väl vara skottfasta för att funka? Alltså är det väldigt viktigt i dessa kretsar.
Jag förstår inte att min fråga ses så kritisk? jag ville bara belysa att det kan funka i allafall!
Här på hund är det svårt att se saker från en annan sida, det blir lätt som om man svär i kyrkan....

Min första fråga var väldigt oskyldig! :o

* Jenny *
Att man aldrig lär sig något:o
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tror att det beror på massor hur hunden gillar/ogillar skott.
Därför kan inte skottfasthet vara så himla viktigt, även om det kan vara önskvärt när man avlar.

Inte på sk. SÄLLSKAPSHUNDAR!!!!!
På jakthundar är det förstås en helt annan sak;)

Jag tog det som ett påstående och inte en fråga.

VISST vore det toppen om man kunde avla bort skotträdsla!!!! Ingen hund ska väl behöva vara rädd?
Och jag har inget emot att man avlar bara på hundar som är skottfasta!!!! GIVETVIS INTE!!!!

Man KAN avla bort skotträdsla, såg du inte mitt tidigare svar? Men varför säger du då hela tiden att det inte spelar nån roll om sällskapshundar inte är skottfasta?

Jag pratar om hundar som blir apatiska, har panik, som kissar och bajsar på sig inne vid nyår och liknande. Men klart det funkar det med, men hur kul är det, och är det rätt mot hunden?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tog det som ett påstående och inte en fråga.



Man KAN avla bort skotträdsla, såg du inte mitt tidigare svar? Men varför säger du då hela tiden att det inte spelar nån roll om sällskapshundar inte är skottfasta?

Jag pratar om hundar som blir apatiska, har panik, som kissar och bajsar på sig inne vid nyår och liknande. Men klart det funkar det med, men hur kul är det, och är det rätt mot hunden?

De klart att ingen vill ha en hund som lider av smällare!!!! :confused:
Jag har 2 hundar i bekantskapskretsen som behöver lugnande vid nyår, och valborg. Men båda dom hundarna är älghundar!!! Dom funkar ändå utmärkt i skogen.( 1 hunds föräldrar känner jag till. Och ingen av dom är berörda av varken fyrverkerier, eller skott!!!)

Om du har rätt, och det går avla bort detta, varför testas inte sällskapshundar innan avel? Ja menar om det nu vore så enkelt? Jag trodde inte det, och bekänner min dumhet, Ber så oerhört om ursäkt att jag ifrågasatte "om det var viktigt för alla hundraser.:o

* Jenny *
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Många avlar ju på individer med skotträdslor iaf, för de anser dem vara fina i övrigt. Hade fler uppfödare gjort MH tex hade det kanske blivit en förändring i aveln.

"Om du har rätt"

Rädslor ÄR nedärvbara. Du såg inte mitt svar om Schäfern vs Collie ovanför? Studier finns på tex Chalmers, diverse etologiböcker talar om samma sak. :)
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Många avlar ju på individer med skotträdslor iaf, för de anser dem vara fina i övrigt. Hade fler uppfödare gjort MH tex hade det kanske blivit en förändring i aveln.

"Om du har rätt"

Rädslor ÄR nedärvbara. Du såg inte mitt svar om Schäfern vs Collie ovanför? Studier finns på tex Chalmers, diverse etologiböcker talar om samma sak. :)
Man kan ju avstå skott o ändå ha känd mental status, men det ger en 5:a på skottet, titta bara på Collieaveln..:cry:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

YorkWann;13655730 "Om du har rätt:)[/QUOTE skrev:
Jag fortsatte med att skriva: jag trodde inte det! Alltså att det var så enkelt att avla bort.
Jag har bekänt all min okunskap:o Tror du att du kan förlåta mej???
Kan vi inte få enas om att ALLA hundar SKA skott testas. Då kommer all avel att bli toppen, och INGEN kommer att vara skotträdd i en framtid:love:

Detta lät ironiskt, men det är det inte!!! Jag menar allvar!!! Det vore väl underbart om det aldrig kommer skotträdda hundar till världen!
Kanske kan man kastrera alla som inte är skottfasta?

När Vi hade vår bichon frise´så visste jag att han aldrig skulle gå igenom ett MH, Så han var ingen bra hund. :cry:
nu när vi har en schapendoes tror jag att det skulle vara kul med ett test! Jag skulle aldrig avla på hennes överbett, men det kunde ändå vara kul att kolla om hon är så stabil som vi tror.

* Jenny *
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Naturligtvis är det inte bara rädslor som man ska bortse från i avlen. Men jag anser att man bara ska avla på förstklassiga djur, och djur med skotträdsla ( 5or på MH tex ) hör inte hemma där. Men det är naturligtvis bara min åsikt. Och lätt och lätt, slutar man att avla på mediokra hundar med häsloproblem och övrigt, så är det ju faktiskt "så lätt". :)

Vallhund; Ja, det var lite det jag ville visa med inlägget längre upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 774
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 940
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp