Bukefalos 28 år!

14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jaha, nu är det inte endast en politiker som vill ha rasförbud - nu har vår kommunminister kastat sig in i detta och vill att Sverige ska följa Danmarks beslut.

Vilka raser han vill ha bort framgår inte av det jag hört på nyhterna i går men bara att frågan kommer upp tycker jag är tillräckligt. Jag har inte själv någon av de i Danmark aktuella raserna men jag ser en fara - vilka raser blir det nästa gång och vilka belägg finns för att det verkligen är dessa raser som är de farligaste? Hur var det med statistiken - var det inte golden som var skyldig till en hel del bitskador? Och Golden har ju ingen nämnt....
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tycker det är så ... ja jag finner inte ord.

Karln står och snackar så mycket goja...

Mats Odell skrev:
-Sverige är ett öppet land och det finns människor med olika livsstilar och olika läggning (suck), människor är en sak...

Alltså vad 17 menar han ens med detta uttal, vad har människors läggning med förbud av kamphundar att göra över huvudtaget?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Kollar man på Aftonbladets lilla mätarundersökning så vill 64% av 60 000st, förbjuda vissa raser.

Den hund jag blivit mest imponerad av var en renrasig pitbull(nu kan ju det varit t ex renrasig amstaff, vet tyvärr inte riktigt), var hundvakt åt den ca 1 månad åt en bekant. Har aldrig träffat en hund som var så stabil i psyket som den. Bodde då inne i stan och två gånger dök det upp lösa hundar som kom rakt emot oss och skulle på honom. Hunden bara sätter sig ner brevid mig och låter mig sköta biffen, behövde aldrig tänka på att försöka hålla tillbaka honom. Detta var inte det enda som imponerade mig, men kommer ihåg det så väl. Dessutom hade jag haft hand om honom så kort tid och vi inte kände varandra och ändå bete sig sådant.

Kan ju lugnt säga att man mött på flera andra hundar som varit tusen gånger farligare än denna.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*Jaha, så kom "Hundsport" idag och tog bl a upp rasförbudet i sin ledare. Det jag inte visste och kanske inte ni heller var att det finns en observationslista med ytterligare 4 raser - staffordshire bullterrier, bullmastiff, dogo canario och ROTTWEILER. DVS vi är redan där jag befarade att ytterligare raser förbjuds och då bl a raser som det ropades om förbud på för 15-20 år sedan.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*Jaha, så kom "Hundsport" idag och tog bl a upp rasförbudet i sin ledare. Det jag inte visste och kanske inte ni heller var att det finns en observationslista med ytterligare 4 raser - staffordshire bullterrier, bullmastiff, dogo canario och ROTTWEILER. DVS vi är redan där jag befarade att ytterligare raser förbjuds och då bl a raser som det ropades om förbud på för 15-20 år sedan.

Va? seriöst? :crazy:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Vad är det för en observationslista, av vem och för vem?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Jag funderar över hur många av dessa 64% som röstat för ett förbud, själva har erfarenhet av den ras de vill förbjuda?

Om vi bortser från de som faktiskt är hundrädda och som förmodligen skulle vilja förbjuda alla större raser, så undrar jag vad de andra baserar sina åsikter på?
Är det medias trummslag om alla dessa mördarhundar som gjort att de vill ha ett förbud eller har alla verkligen erfarenhet av aggressiva kamphundar?

Beror det på att hundarna "ser" farliga ut och därför dragit till sig en grupp ägare som vill ha dem av just den anledningen?

Jag har letat men inte funnit någon rasbunden bit/attack statestik i varken sverige eller danmark?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag kan bara svara för mig själv och det är bara ett par raser på listan som jag tycker inte "behövs" i vårat samhälle. Men det är inte för att jag är rädd för min egen del, däremot är jag rädd för mina små hundars. Är det verkligen så att vi behöver hundar av raser som tänder fort på andra hundar? Raser med onormalt mycket ffa könsbunden aggressivitet. Nu pratar jag inte individer utan hela rasen i stort.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Får jag fråga exakt vilka raser du tänker på då?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Som viva också frågar, vilka raser ska vi plocka bort då menar du ?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är absolut bara ett hundägar problem.
Detta med att förbjuda dessa raser. Det kommer inte att hjälpa. Dom kommer bara avla så det blir blandraser. Då får dom förbjuda fler o fler.
Jag tycker detta är fel sätt
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sorry att jag inte svarat tidigare. VArit borta från nätet några dagar. Ja det är helt seriöst med listan. Det är alltså den danska regeringen som tagit fram denna och som har raserna under observation. LÄgg så till detta att det nu även i Sverige höjs fler oh fler röster om att förbjuda raser. Jag är allvarligt oroad - även om jag inte har några av de aktuella raserna - men vilka raser är det om några veckos-månader eller år? Det vet vi inte :confused::(
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag funderar över hur många av dessa 64% som röstat för ett förbud, själva har erfarenhet av den ras de vill förbjuda?

Jag tror snarare att det är så att de 64% som röstat för ett förbud, inte tänker mer än "Oh, det finns farliga hundar, vi förbjuder dem så att de försvinner!". De tänker nog inte på möjliga konsekvenser osv...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl* Nu upprepar jag mig lite men är det någon som vet ngt om hur danmark har gjort nu med blandraser som innehåller en eller flera förbjudna raser, har dom helt slunkit imellan eller finns det ngt regelverk där?

Dom politiker i sverige som vill ha förbud han dom ngn plan för blandraser?

Är det lagligt att tex ha en blandras pitbull/KO kan man ju indra vad förbudet ska göra för nytta...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Du måste kunna bevisa att det inte är någon av de förbjudna raserna i din blandras isf.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*KL*

Problemet sitter ju egentligen inte i rasen.
ytterst sällan är det en renrasig hund vi läser om i tidningen som har anfallit (om jag fattat det rätt..).

De sk "kamphundar" jag träffat har varit bland de absolut trevligaste hundar jag mött.

//simba_112 som nyligen blivit biten i benet där två olika raser av våra godkända bruksraser var inblandade.
((Vill trots det inte se ett förbud på någon av de raserna;))
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*Jaha, så kom "Hundsport" idag och tog bl a upp rasförbudet i sin ledare. Det jag inte visste och kanske inte ni heller var att det finns en observationslista med ytterligare 4 raser - staffordshire bullterrier, bullmastiff, dogo canario och ROTTWEILER. DVS vi är redan där jag befarade att ytterligare raser förbjuds och då bl a raser som det ropades om förbud på för 15-20 år sedan.

Man kan inte göra annat än att känna sig MATT av det här... det här är inte vad som behövs. Låt säga att förbudet går igenom, vilka blir det sedan? En schäfer eller vad som, kan bli exakt lika farlig som vilken kamphund som helst i FEL händer. Dessutom när det handlar om folk som köper hundar från oseriösa uppfödare med ostabil mentalitet. Det här med att vissa människor "bara ska ha" försvinner inte bara pga ett förbud, de kommer skaffa andra hundar och de lär ju fortsätta köpa av oseriösa uppfödare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 774
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 940
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp