Bukefalos 28 år!

Hej :heart
Jag vet inte hur jag ska börja dethär. Men jag är ju inte död iallafall och nu är det den dagen som jag INTE skulle leva. Men tydligen så gör jag det.
Men ärligt så känner jag mig inte som jag lever. Utan är typ HELT tom och som död i tankarna.
Igår var iallafall en av dom värsta dagarna i mitt liv. Eller det började ju ändå ganska okej mot vad jag trodde men sen blev det bara mera och mera jobbigt och massa massa ångest. Så fick en panik attack på dagen och sen på kvällen fick jag flera så blev typ HELT dum i huvudet och fick värsta ut brottet som jag inte har fått i närheten av på flera månader. Jag tänker inte skriva detaljer vad jag gjorde men kan bara säga att jag var skit jobbig och konstig. Så fattar personalen också och mina föräldrar. Och tillslut blev det en skit jobbig sak som jag inte kan skriva så mycket om. Men ja dom försökte typ över tala mig att jag skulle ta medicin men jag kunde inte och hade bara en sak i huvudet att jag måste bort från dom och MÅSTE göra nåt så jag skulle dö. Så tillslut bestämde dom att jag skulle ha medicin med en spruta.
Så kommer inte ihåg så jätte mycket mer efter det. Eller kommer ihåg själva det och att jag fick ännu mera panik då så pappa fick hålla fast mig ungefär. Men det är typ sista saken jag kommer ihåg om igår. Och sen somnade jag pågrund av det liksom.
Och nu idag så är jag som jag är helt tom i huvudet och att jag inte kan få in i huvudet att jag inte är död nu som jag skulle. Men det låter säkert helt knäppt men vet inte hur jag ska förklara. Men typ att det känns helt o verkligt på nåt sätt och att det inte var meningen att jag skulle finnas nu ens. Så allt är liksom fel bara.
Och somsagt jag fattar väl varför dom bestämde det med medicinen igår för ja jag var jätte jobbig och jag kunde inte ha kontroll över migsjälv. Så jag fattar att dom bestämde det men får ändå som en mini ångest attack såfort en sköterska kommer in på rummet för min hjärna tänker ändå typ att dom kommer tvångs ge mig en sån spruta igen ifall jag inte sköter mig perfekt. Fast jag vet att det inte är så egentligen men ändå som blir min hjärna så.
Så har fått pappa att lova att han inte kommer gå ifrån mig nånting på hela dagen idag. Och ja det är jätte taskigt egentligen. För måste ju ändå vara skit jobbigt för han att han inte slipper mig NÅNTING på hela dagen. Så ja det är taskigt mot han men egentligen om man tänker så är det hans och mammas fel att jag MÅSTE vara här idag så då kan egentligen han ha det jobbigt idag också. För om jag skulle fått dött så hade han ju inte behövt det. Så egentligen om det är så jävla viktigt för dom att jag måste finnas idag fast det är helt fel så får han väl ha det skit jobbigt och vara med mig exakt helatiden då. För det är ju ändå typ det dom vill ändå.
Men ja annars så förutom att jag är helt död och tom i huvudet så är det väl ingen skillnad på 15 mot 14. Men trodde inte det skulle vara det heller utan det är mera allt annat som kanske inte märks direkt som känns jobbigt. Men ja nu är jag iallafall det som jag INTE skulle bli och var aldrig aldrig aldrig meningen att jag skulle leva nu.
 

En gång satt jag x-vak i en 4-sal med anorektiker(vi fick ringa på personal när det var toabesök ex), det som var annorlunda då mot ensamvak var att det blev mer prat mellan tjejerna , dels med varandra men även med mig, alla 4 sondades och alla 4 tyckte det var skönt för då slapp de ångesten /problematiken ett tag över att äta själva.

Så det låter inte skitdumt det du känner.
 
Trigger varning som typ alltid på kvällen. Men vill skriva lite om dethär ändå men så ni vet så är det kanske triggande för några.
Och kommer nog låta ännu mera äcklig och dum i huvudet nu om jag skriver dethär men orkar inte bry mig. Men vill skriva om två saker. Och det första är att jag duschade ikväll och har inte gjort det sen onsdag. Så nu tycker ni säkert att jag är jätte äcklig och ja det är jag väl. Men alltså jag har inte ens klarat det för både att jag har haft extra vak så har inte ens fått duscha ifred. Och har typ inte klarat det då. Och så blir jag så sjukt äcklad när jag duschar och liksom måste se min äckliga kropp så har inte orkat det heller. Men idag efter jag hade fått extra medicin så var jag typ tvungen för jag kände mig skit äcklig som inte duschade också. Men det är sååå jobbigt att duscha och typ se och röra migsjälv och tänka på att den äckliga kroppen är JAG liksom. Och det är ju en sak som man egentligen ska göra varje dag eller iallafall minst varannan. Men jag KAN INTE bli påmind liksom om hur äcklig och ful jag är så ofta så då är jag äcklig som inte duschar istället. Så blir fel vad jag än gör.
Och sen den andra saken så var det en som sa idag att det inte är långt borta att jag måste ha sond igen. Och alltså jag är inte ens lite smal nu så tycker det är jätte över drivet och jag vet inte hur sant det är. Men ändå så OM det är sant så bryr jag mig ändå inte. Utan nästan påett sätt att jag vill det men fattar att det låter skit dumt. Men då är det nåt som iallafall syns liksom så kanske det blir mera huvud problemet eller hur man ska säga så kanske jag skulle slippa iallafall endel av tankarna ibland. Och ja jag vet att det kanske inte alls skulle bli mindre jobbiga tankar men känns ändå som det nästan skulle vara bättre att ha det och iallafall slippa äta. Så slipper jag iallafall en äcklig sak som jag hatar även ifall allt annat skulle vara kvar.
Men somsagt jag vet inte omdet är sant så kanske aldrig blir så ändå. Men ville ändå bara skriva lite om det.

Det är helt normalt att inte orka duscha när man är sjuk, och väldigt förståeligt att du inte orkar det med din problematik. Och du springer ju inte direkt runt och svettas så du blir väl inte särskilt skitig eller äcklig så det behövs duscha så ofta kan jag tänka mig. Det är okej.

Men det där med att du tycker din kropp är så äcklig, har du pratat med någon om det? Psykologen borde kunna hjälpa dig att lära acceptera din kropp och kanske även bli vän med den så småningon. Det är jättevanligt att tjejer och kvinnor känner så i perioder av livet, och särskilt om man varit med om liknande som din äckelhändelse. Så det finns nog olika metoder för att bearbeta så det blir bättre.

Hoppast du sover nu, och att du får drömma goda drömmer i natt. :heart Tänkte på en sak, jag får ALLTID mardrömmer om det är för varmt i mitt rum när jag sover, behöver ha det kallare under natten än om dagen. Kanske du kunde testa om det kunde hjälpa för dig med? Ju kallare sovrum ju bättre sover jag, i princip.
 
Mår man inte bra är det inte helt lätt att ens göra en så grundläggande sak som att duscha; det är som redan skrivet inget som är onormalt! Och som sagt så blir du knappast svettig och smutsig. När jag jobbade med mina äldre duschade de i snitt bara en dag I veckan; inte var de äckliga för det- de hade ju inte alls samma behov i och med lugnare livsstil om jag säger så.

Du behöver få hjälp med att lixom bli vän med din kropp och älska den eller åtminstone acceptera den ❤.

God natt 💤🥰
 
Jag vet inte riktigt vad som är ett bra tips, för mig funkar det att tänka ut nån liten sak och sen bara göra den fast jag inte har lust. Upprepa tillräckligt många dagar i rad och så brukar motivationen komma efter kanske 2-3 veckor.

Finns det nån liten sak som du kan göra men som just nu känns "jag gör det sen"? Nåt som tar 5-15 minuter att göra. Kan vara precis vad som helst.
Jag kommer inte på nån sån sak iallafall. Eller ja duscha och borsta tänderna och byta om till andra kläder och såna saker men det hjälper ju inte med mottivationen för allt annat liksom.
 
Det är helt normalt att inte orka duscha när man är sjuk, och väldigt förståeligt att du inte orkar det med din problematik. Och du springer ju inte direkt runt och svettas så du blir väl inte särskilt skitig eller äcklig så det behövs duscha så ofta kan jag tänka mig. Det är okej.

Men det där med att du tycker din kropp är så äcklig, har du pratat med någon om det? Psykologen borde kunna hjälpa dig att lära acceptera din kropp och kanske även bli vän med den så småningon. Det är jättevanligt att tjejer och kvinnor känner så i perioder av livet, och särskilt om man varit med om liknande som din äckelhändelse. Så det finns nog olika metoder för att bearbeta så det blir bättre.

Hoppast du sover nu, och att du får drömma goda drömmer i natt. :heart Tänkte på en sak, jag får ALLTID mardrömmer om det är för varmt i mitt rum när jag sover, behöver ha det kallare under natten än om dagen. Kanske du kunde testa om det kunde hjälpa för dig med? Ju kallare sovrum ju bättre sover jag, i princip.
Nej jag blir inte så svettig och så men ändå äckligt att inte duscha på nästan en vecka.
Och det om kroppen så vet iallafall läkaren och mamma och pappa och flera att jag tycker så och det var en av sakerna som jag skrev på lappen igår till psykologen. Eller skrev inte kanske exakt att jag tycker att min kropp är jätte äcklig men ändå om blandannat det liksom. Men pratade inte om det igår för det var för jobbigt så jag kunde bara inte.
Det är ganska kallt här så jag tror inte det är det. Fast jag blir ändå svettig ibland på natten även fast jag fryser liksom men tror inte det är pågrund av att det är för varmt iallafall.
 
Dethär blir neggativt så ni vet så läs inte ifall ni inte vill läsa sånt.
Men fick sond nu efter mellanmål som jag skulle klara annars skulle dom sätta sond. Och jag orkade inte ens försöka med mellanmålet så ja då blev det ju sond igen fast jag sa förut att jag ALDRIG mer skulle ha det. Men klarade inte det heller men ärligt så är jag inte så besviken eller nånting för jag miss lyckas ju ändå med allt annat så var ändå ganska väntat att jag inte var bättre med anorexin heller egentligen. Så nu är typ allt tillbaka till början igen känns det som. Så typ allt jag har försökt med som ändå har varit framsteg hela hösten är bara onödigt och inte värt nånting nu. Så det känns SKIT.
 
Dethär blir neggativt så ni vet så läs inte ifall ni inte vill läsa sånt.
Men fick sond nu efter mellanmål som jag skulle klara annars skulle dom sätta sond. Och jag orkade inte ens försöka med mellanmålet så ja då blev det ju sond igen fast jag sa förut att jag ALDRIG mer skulle ha det. Men klarade inte det heller men ärligt så är jag inte så besviken eller nånting för jag miss lyckas ju ändå med allt annat så var ändå ganska väntat att jag inte var bättre med anorexin heller egentligen. Så nu är typ allt tillbaka till början igen känns det som. Så typ allt jag har försökt med som ändå har varit framsteg hela hösten är bara onödigt och inte värt nånting nu. Så det känns SKIT.

Det är inte alls onödigt allt du gjort av framsteg hittils. Det du gjort är att träna på att bli frisk, ju mera du tränar ju lättare blir det nästa gång. Minns du "liknelsen" med klätterväggen? Ibland ramlar man ner när det blir för svårt, och nu kom du till detta enormt svåra partiet där du var helt säker/bestämd på att du skulle dö. Inte alls konstigt att det blir ett bakslag i samband med det.

Men kommer du ihåg hur snabbt du gjorde framsteg tidigare i höst? Det kan hända igen, när du får återhämtat dig ett tag och är redo att försöka igen. Vi som följer dig ser inga misslyckande, vi ser en tuff och stark och klok tjej som kämpat sig igenom en rad av motgånger, och som lärt sig en massa längs vägen. Men alla dippar ibland, det är mänskligt och det är helt okej. Var snäll mot dig själv. :heart
 
Nej jag blir inte så svettig och så men ändå äckligt att inte duscha på nästan en vecka.
Och det om kroppen så vet iallafall läkaren och mamma och pappa och flera att jag tycker så och det var en av sakerna som jag skrev på lappen igår till psykologen. Eller skrev inte kanske exakt att jag tycker att min kropp är jätte äcklig men ändå om blandannat det liksom. Men pratade inte om det igår för det var för jobbigt så jag kunde bara inte.
Det är ganska kallt här så jag tror inte det är det. Fast jag blir ändå svettig ibland på natten även fast jag fryser liksom men tror inte det är pågrund av att det är för varmt iallafall.


Alltså under pandemin när jag har jobbat hemma har jag duschat 1 gång per vecka. Och då har jag hund som måste ut på promenader så blir svettig.

Jag hatar att duscha så gör det så sällan som möjligt men behöver tvätta håret 1 gång i veckan så då blir det ju dusch också. Jag känner mig inte äcklig för det, är snarare bra för huden att duscha sällan eftersom den inte blir lika uttorkad.

Så du är inte ensam om att duscha sällan och jag tycker inte det verkar äckligt.
 
Nu har jag suttit och läst om massa saker som jag INTE ska som bara triggar och gör så jag mår sämre. Så ja skit dumt jag vet men ändå gör jag sånt helatiden. Och får massa minnen och tankar om äckel händelsen IGEN.
Men om det så den nya psykologen som jag pratar med vet att en sån sak hände i våras men jag vet inte hur mycket han vet om det. Eller liksom det var en av sakerna jag skrev att jag frågade ifall han visste om det äckliga som hände i våras. Och det enda han sa om det var att han frågade om jag menade en sak. Alltså han sa ett ord men jag vill inte skriva det ordet men det var iallafall den saken så jag sa ja. Och då sa han bara att han visste om det och att det är en sak vi kan prata om men behöver inte göra det nu typ. Och jag ville inte prata om det då så blev inte mer än det.
Men iallafall så det jag kom på sen som jag inte tänkte på då men det är om han vet allt som jag har berättat för andra om det eller ifall han bara vet att den saken hände men inte några detaljer. Och jag vet inte hur sånt gårtill men antingen så har väl nån sagt det när dom bestämde att jag skulle prova prata med han eller så har han läst det i jornalen? Eller vet nån hur sånt gårtill liksom och hur mycket dom skriver i jornalen tillexempel? Eller det kanske är jätte olika men undrar mest om det brukar vara att dom skriver typ den saken hände och inget mer eller om det brukar vara att det står mera om det som isåfall många olika kan läsa?
Men iallafall så sen en HELT annan sak om nån har nåt svar på det. Så är det om O och jag vill inte ha svar bara för att ni vill vara snälla utan vill veta vad ni påriktigt tror.
Och det är om ni tror att hästar typ undrar var man är och kanske tror att man inte tycker om den ifall man heltplötsligt slutar vara där? Eller tror ni dom mera inte bryr sig sålänge dom får mat och så?
 
Nu har jag suttit och läst om massa saker som jag INTE ska som bara triggar och gör så jag mår sämre. Så ja skit dumt jag vet men ändå gör jag sånt helatiden. Och får massa minnen och tankar om äckel händelsen IGEN.
Men om det så den nya psykologen som jag pratar med vet att en sån sak hände i våras men jag vet inte hur mycket han vet om det. Eller liksom det var en av sakerna jag skrev att jag frågade ifall han visste om det äckliga som hände i våras. Och det enda han sa om det var att han frågade om jag menade en sak. Alltså han sa ett ord men jag vill inte skriva det ordet men det var iallafall den saken så jag sa ja. Och då sa han bara att han visste om det och att det är en sak vi kan prata om men behöver inte göra det nu typ. Och jag ville inte prata om det då så blev inte mer än det.
Men iallafall så det jag kom på sen som jag inte tänkte på då men det är om han vet allt som jag har berättat för andra om det eller ifall han bara vet att den saken hände men inte några detaljer. Och jag vet inte hur sånt gårtill men antingen så har väl nån sagt det när dom bestämde att jag skulle prova prata med han eller så har han läst det i jornalen? Eller vet nån hur sånt gårtill liksom och hur mycket dom skriver i jornalen tillexempel? Eller det kanske är jätte olika men undrar mest om det brukar vara att dom skriver typ den saken hände och inget mer eller om det brukar vara att det står mera om det som isåfall många olika kan läsa?
Men iallafall så sen en HELT annan sak om nån har nåt svar på det. Så är det om O och jag vill inte ha svar bara för att ni vill vara snälla utan vill veta vad ni påriktigt tror.
Och det är om ni tror att hästar typ undrar var man är och kanske tror att man inte tycker om den ifall man heltplötsligt slutar vara där? Eller tror ni dom mera inte bryr sig sålänge dom får mat och så?
Jag tror att hästar lever i nuet och att han alltså inte går runt och aktivt saknar dig. Sen så blir hästar väldigt glada när de träffar någon de tycker om. O mår alltså inte dåligt över att du inte är i stallet men han blir jätteglad när du kommer ❤️

Jag var utomlands i 5 månader i sträck och min häst jag hade då mådde jättebra under tiden jag var borta med den som skötte stallet då. Sen när jag kom hem så blev hon jätteglad och kom galopperade mot mig och dagen efter var det som att jag aldrig varit borta.
 
Nu har jag suttit och läst om massa saker som jag INTE ska som bara triggar och gör så jag mår sämre. Så ja skit dumt jag vet men ändå gör jag sånt helatiden. Och får massa minnen och tankar om äckel händelsen IGEN.
Men om det så den nya psykologen som jag pratar med vet att en sån sak hände i våras men jag vet inte hur mycket han vet om det. Eller liksom det var en av sakerna jag skrev att jag frågade ifall han visste om det äckliga som hände i våras. Och det enda han sa om det var att han frågade om jag menade en sak. Alltså han sa ett ord men jag vill inte skriva det ordet men det var iallafall den saken så jag sa ja. Och då sa han bara att han visste om det och att det är en sak vi kan prata om men behöver inte göra det nu typ. Och jag ville inte prata om det då så blev inte mer än det.
Men iallafall så det jag kom på sen som jag inte tänkte på då men det är om han vet allt som jag har berättat för andra om det eller ifall han bara vet att den saken hände men inte några detaljer. Och jag vet inte hur sånt gårtill men antingen så har väl nån sagt det när dom bestämde att jag skulle prova prata med han eller så har han läst det i jornalen? Eller vet nån hur sånt gårtill liksom och hur mycket dom skriver i jornalen tillexempel? Eller det kanske är jätte olika men undrar mest om det brukar vara att dom skriver typ den saken hände och inget mer eller om det brukar vara att det står mera om det som isåfall många olika kan läsa?
Men iallafall så sen en HELT annan sak om nån har nåt svar på det. Så är det om O och jag vill inte ha svar bara för att ni vill vara snälla utan vill veta vad ni påriktigt tror.
Och det är om ni tror att hästar typ undrar var man är och kanske tror att man inte tycker om den ifall man heltplötsligt slutar vara där? Eller tror ni dom mera inte bryr sig sålänge dom får mat och så?
Jag kan inte svara om första frågan. Jag vet inte hur det funkar riktigt.

Men ang O så funkar hästar så att de lever i nuet. Det är mer "Där är min roliga hagkompis! Nu leker vi! Kolla här är god mat! Jag ska äta".

Sen kommer han säkert bli jätteglad när han ser dig igen! För han tycker ju om dig och ni kommer ha kul/mysigt etc. Men de står inte och saknar oss och lider bara för att vi inte är där. Han har det ju bra med pyssel av folk han känner, får mat, gå i hagen etc.
Så du behöver inte oroa dig för att han mår dåligt även om han kommer bli glad att se dig sen igen! :heart
 
Journalskrivning är mer en kortare sammanfattning av vad man pratat om. De huvudsakliga grejerna liksom.
Inga egentliga referat av samtalen, bara stödpunkter/tema för samtal av vad man diskuterat och hur man mått.
 
Tror inte nån bryr sig men ändå. Jag försökte rita men blev skit dåligt helatiden och blev bara fel så blev inget. Men skit samma.
 

Bifogade filer

  • IMG_20211207_194958463~2.jpg
    IMG_20211207_194958463~2.jpg
    290 KB · Visningar: 120
Tror inte nån bryr sig men ändå. Jag försökte rita men blev skit dåligt helatiden och blev bara fel så blev inget. Men skit samma.

Oj vad mycket trista tanker. :heart

Är det någon som sagt dessa saker till dig, eller känns det bara som att dom tycker det?

Skulle du kunna försöka göra en till, med alla bra/ snälla saker som folk säger och tycker? Så att det inte blir fokus bara på det negativa och jobbiga?
 
Oj vad mycket trista tanker. :heart

Är det någon som sagt dessa saker till dig, eller känns det bara som att dom tycker det?

Skulle du kunna försöka göra en till, med alla bra/ snälla saker som folk säger och tycker? Så att det inte blir fokus bara på det negativa och jobbiga?
Nej ingen har sagt det men märker ju ändå att alla tycker så.
Och nej jag kan inte göra en med snälla eller bra saker för känns bara som ljug om jag gör det. För oftast om nån säger nåt snällt eller bra om mig så är det antingen att dom bara vill vara snälla fast dom inte menar det eller så är det bara ljug liksom.
 
Om jag ska se till mina egna journaler så brukar det inte stå detaljer av vad jag har sagt, utan det är ju till för att vårdpersonalen ska kunna kommunicera med varandra och komma ihåg vad som har sagts.

En sak som vårdpersonal har fått lära mig är att om man varit utsatt för våld, då förändrar det hur man reagerar på vissa saker och det är något som personalen måste veta för att kunna ge en rätt sorts vård. Det som står i journalen är alltså generellt inte detaljer om övergrepp, våld och liknande, utan det är kortfattat att man blivit utsatt för något som gör att de måste anpassa sin vård.

Vad det gäller O tror jag inte att hästar uppfattar tid på samma sätt som vi gör. Och jag tror inte heller att de läser in samma värderingar som människor gör i våra värderingar. Jag delade en gång stall med en kvinna som plötsligt blev väldigt, väldigt sjuk, och som därför inte kunde komma och träffa sin häst. Hon hade ägt hästen länge - i mer än tio år - och plötsligt dök hon inte upp längre.

Han var precis lika glad och trevlig mot oss andra under tiden som hon var borta, men de där få dagarna när hon kunde komma och hälsa på så lös hela hästen upp och han uppförde sig helt exemplariskt. Det var en ganska egensinnig och bestämd häst, men när hans sjuka matte kom och kunde skritta ett varv runt ridslingan så bar han henne som om hon var gjord av glas. Så nog tror jag att hästen förstod att hans ägare var sjuk och att han behövde vara försiktig med henne, men hans tillgivenhet till henne förändrades inte det allra minsta för det.
 
Kan du försöka hitta neutrala ord, eller andra ord som också beskriver dig? Jag tänker att alla egenskaper är ju både positiva och negativa, allt beror på sammanhanget.

T.ex istället för att skriva att du är 'konstig' - kan du skriva att du gillar ovanliga saker?
Misslyckad - haft otur, inte hittat din grej ännu?
Jag tycker absolut inte att du är något av detta! Men tänker att det har ett stort värde att byta ut hårda ord till snällare ord.
Om man t.ex tänker att man är långsam så kan man istället tänka att man är omsorgsfull för att man vill att det ska bli rätt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 472
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 373
Senast: Luff
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 755
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 628
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp