16-årsgräns?

K

Kung Bob

Ja, vad tycker ni? Borde det vara 16-årsgräns på att tävla ponny även i Sverige?

Jag tycker det INTE! Så länge man inte är myndig är man ett barn, och så länge man är barn ska man få tävla ponny. Är man för stor för ponny är det ju bara att ha stor häst istället? Det är ju inte förbjudet att tävla stor häst tidagare än 18.

Det blir dessutom ännu färre välutbildade ponnyer. Det är inte förrän ett barn är ca 16-18 de blir riuktigt duktiga och börjar förstå vad det går ut på att ha hästen i rätt form osv. Visst finns det dem som är tidigare, men inte så många.

Jag är i alla fall emot det. Du?
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag är extremt emot det. Jag förstår inte varför det är 16 på internationellt heller.
 
Sv: 16-årsgräns?

För mig är det självklart att behålla 18-års gränsen, tror inte ponnysporten i sverige skulle må bra av en 16-års gräns...
 
Sv: 16-årsgräns?

däremot kanske det borde va en invägning/inmätning på ryttarna, i samband med att man betalar o så?
 
Sv: 16-årsgräns?

om de är för tunga då, ska man säga:
nej tyvärr du är för fet. åk hem och banta.
 
Sv: 16-årsgräns?

ja vadå, inte ska väl ponny stå ut med det? Banta eller rid storhäst. man slipper ju problemet med för stora ryttare!
 
Sv: 16-årsgräns?

Ja visst, jag tycker också det ser hemskt ut med ryttare på 80 kg som har en liten c-ponny. Men jävlar vilket liv det skulle bli.
 
Sv: 16-årsgräns?

Notorius skrev:
om de är för tunga då, ska man säga:
nej tyvärr du är för fet. åk hem och banta.

Haha :rofl: :rofl: vilken kul idé
Sjä'lv är jag en liten tjockis och vuxen men rider ponny, en maffig irländare så man får väl anpassa lite kanske....
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag tycker att 18-årsgränsen är bra. Ponnytiden är kort nog som den är och ska inte förkortas mer.

Jag tycker inte att invägning/-mätning av ryttaren är en bra idé. Är man för stor på sin ponny syns det i resultatet.

Däremot är jag för inmätning av ponnyerna på varje tävling. :devil:
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag tycker att 18års gränsen är bra med tanke på att då kan sverige få mer välutbildade ponnyer som sedan kan göra så att sverige får mer elitryttrare.. Dessutom är det bättre eftersom det då finns duktiga ryttare som kan utbilda ponnyerna rätt.
Men om man är för lång eller för tung för sin ponny så borde man gå upp på häst. För att bespara ponnyernas ryggar och ridningen blir ju inte heller så bra om man är för lång/tung.
 
Sv: 16-årsgräns?

Kanske är 18 en bra ålder....kanske är 16 den bästa. Jag vet inte, det jag vet är att det är tuffare att börja rida stor häst sent. Men och andra sidan de som sattsar tävlar och andra sidan ofta storhäst och pony samtidigt de sista åren.

Håller med dig om invägning om barn.......kanske vi ska släppa in 1.55 hästarna till ponny sidan istället....

Men jag är emot inmätning av ponny varje tävling! En bra ponny och ryttare kan vinna utan att vara 149cm..... Kolla Mynta, isac.... de är riktigt små..mot de största i deras klass. Så varför ska det vara sånt gnäll på ponnytävling? avundsjuka?????
Värst är dessa ponnymammor.....(kolla, kolla den är nermätt!!) Har man hört den......
Bara för att du har en ponny på 150 betyder inte att du rider bättre......så jag tycker skitsamma..lär bara ungen rida...

Och som sakt jag tror på en ponny E som kan gå upp till 58 då...så finns det marknad för de hästarna och så länge det inte finns ponny E så kommer också d-ponny mätas ner.....

Men men...gör det något? Eller det är bara avundsjuka????
 
Sv: 16-årsgräns?

Du har helt rätt i att vi får mer rutinerade ponnyryttare som kan utbilda ponnyerna om vi har en högre åldersgräns! :bow: Den tänkte jag inte på.

Självklart ska man gå upp till en större häst om man är för stor eller tung för den man har, men som sagt, jag tror att det ger sig självt. Är man för stor för sin ponny så märks det i resultaten, då blir det inte roligt längre och man skaffar något större.
 
Sv: 16-årsgräns?

Jag började rida ridhäst som 18-åring och jag har inte tyckt att det har varit en särskilt tuff övergång, så det är nog individuellt. Sen kan man se det som så att man har hela livet på sig att lära sig rida ridhäst, men bara ett visst antal år på ponny. Varför korta ner den tiden?

Det var kanske dumt av mig att skriva den raden, det kan bli en trådkapning här. Men jag ska förklara hur jag tänker i alla fall. Inmätning på varje tävling är i mina ögon det enda sättet att få det helt rättvist. Självklart kan en mindre ponny vinna över en större, det är inte problemet. "Problemet" är att vi har ett TR som ska följas. Med inmätning vid varje tävling skulle ponnyerna tävla i den kategori de hamnade i för dagen, för tro mig, det skulle variera vilken kategori de var! Men det skulle inte spela någon roll, för man tävlar mot ponnyer som är i samma kategori. Åker man till en tävling och det visar sig att ponnyn är 149 cm så får man tävla som häst. Är den 147 får den tävla som ponny. Är den 135 får den tävla i c-ponnykategorin. Det skulle inte bara bli ett mer rättvist system utan det skulle också ge fler juniortävlingar för hästekipage. Man skulle inte längre ha ponny- och hästtävlingar, man skulle ha junior- och seniortävlingar. Den enda nackdel jag kan se är att det skulle ta lite längre tid på morgonen, men vi veterinärbesiktar ju hästarna på regionaltävlingar och uppåt, då kan man lägga dit en måttstock också.

Nej, det är inte avundsjuka. Jag har tävlat både små och "stora" ponnyer och lyckats vinna med både och.
 
Senast ändrad:
Sv: 16-årsgräns?

hästL skrev:
Och som sakt jag tror på en ponny E som kan gå upp till 58 då...så finns det marknad för de hästarna och så länge det inte finns ponny E så kommer också d-ponny mätas ner.....

Men men...gör det något? Eller det är bara avundsjuka????

Så alla de hästar som skulle ligga precis över E måttet, tror du inte då att de kommer att "mätas ner"!
Jag tror aldrig att man kommer i från det problemet med nermäta hästar oavsätt vad man gör.
Jag tror absolut inte att att en E klass kommer att minska problemet.

Och ja, jag tycker det gör något när man medvetet tävlar en ponny som är nermätt, regler är till för att gällas och ska vara lika för alla!
 
Sv: 16-årsgräns?

Antagligen har du rätt! Tyvärr men en E ponny skulle inte göra sporten sämre snarare bätter...för alla de som är lite långa eller tjocka eller vad vi ska kalla dem.

Regler ska gälla, håller med dig...........men reglerna kommer alltid brytas. Så är det och kommer alltid vara.

Och sen är det också så att ponnymammor är ökända eller välkända för att finna fel. Jag vet en ponny som är slutmätt 145. Den ponnyn är imp. Den fick nytt mätintyg när den kom hit. Höjden var den samma som i tyskland. Det tog tre tävlinga så fick de göra om det, den står på 145 idag också. De har fått fler klagomål av ponnymammor. Det slutade med att de alltid tog med en mätkäpp..så att ponymammor kunde kolla själv. De hade den ponnyn ett halvår och såld den för att de vara trötta på mammor....som spred skitsnack. Idag rider tjejen storhäst, jag kommer inte nämna hennes namn...för att hon hänger här inne ibland. Och det värsta är att hon är "rätt" duktig tjej.
Det jag vill komma till är att det finns ner och uppmäta ponnyer. Men jag tror inte antalet är så stort som det snackas om. Min mamma har haft lite d-ponny uppfödning och visst där har varit några få som blev över men de flesta har stannat på 148 och under.....och ändå hörde man varje gång folk kom för att titta...är den nermät??? Varför?? Denna fråga hela tiden..... Min mamma har aldrig mätner en ponny däremot mäte hon upp en. För att hon var helt säker på att den skulle växa över......och det gjorde den också med 3cm...(den skulle sälja...så vi villa ha in den i rätt kategori direkt).

Sen för att mäta ner....ställer mätmen upp på det? Det bör ju var de som gör fel och vetrinären som skriver under. Är det inte de som bör få på fan för det då? För jag som "ponnyägare" får ju inte ge den ett mätintyg. Jag sysslar inte direkt med ponnyer....har två kvar i stallet och de är till salu och efter det så kommer jag inte ha fler.....(antar jag).

Jaja rätta mig om jag har fel.
 
Sv: 16-årsgräns?

"Förr i tiden" så var det invägning på ponny (har jag fått höra av en som red ponny-SM i hoppning för ganska många år sedan).
 
Sv: 16-årsgräns?

Det sägs ju att B-ponnygränsen ska bli 12 år och övrig ponny 16. Frågan är då, kommer kategori B att "dö ut"? För vilka barn under 12 kan rida B-ponny på ett bra sätt, inte så många i min mening.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 730
Senast: hundtant
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 864
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 575
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp