Madde_padde

Trådstartare
har vart i kontakt med en tjej som ska sälja sin häst som nu är ca 1.50 hög och två år... kan man ha nån aning om hur stor den hästen kommer att bli?! hur vet man sånnt? /Madde mest oventande av dom alla ;)
 
Sv: 2-åring

Åh, det skulle jag också vilja veta!

Elvira, 2 år, kommer enligt förra ägaren att bli ca 160 cm, men jag mätte henne för ett par veckor sedan (hemma på stallgången, med måttband och pinne visserligen) till 153 cm.

Dessutom känns det som att hon har börjat växa som sjutton efter det, på alla ledder! :crazy:
Eller så har hon bara blivit lite betes-och-maskfri-rund...:angel:
 
Sv: 2-åring

vet du vad det är för stamm? hur stora föräldrarna är, hur stora ev. syskon blivit (så kanske du får ett humm)? tror inte att din fråga går att svara riktigt bra på, för min erfarenhet är att det är så olika hur dom växer. har haft hästar som vuxit tills dom är i 6-års åldern (så det märks) anndra har inte växt nämnvärt efter 3. en del växer "jämt" blir inte överbyggda någon gång, andra kan först växa mycket tex. fram, för att sedan växa bak.

det halvblodet jag har nu, va jätte sent utvecklad. ville inte sitta på honom förens han va 4, han va så otroligt "fölig" i kroppen. han växte ganska mkt. på höjden mellan 3 och 4 (grovnade då oxå)
vet. "räknade" på hur stor han skulle kunna bli, när han va 1, han trodde runt 168-170. men han har blivit drygt 165. ;)
 
Sv: 2-åring

aha oki!
ja dennes mamma är 160 pappan ett kallblod och tyvärr vet ja inte mer än så....men bord han inte bli lite större då kanske? eller?
ska kollla upp lite mer info så får vi se
 
Sv: 2-åring

är det nordsvensk eller vad för kallblod? vad är mamman?
har en vännina som håller på med nordsvenskar (ej trav) vet att det kan variera jättemycket på olika linjer hur stora dom är/blir(hennes minsta är bara runt 145 hög medans hennes största är över 165). bäst är nog att forska lite mer om vad som finns bakom.;)
 
Sv: 2-åring

Madde_padde skrev:
har vart i kontakt med en tjej som ska sälja sin häst som nu är ca 1.50 hög och två år... kan man ha nån aning om hur stor den hästen kommer att bli?! hur vet man sånnt? /Madde mest oventande av dom alla ;)

Hejsan!

Det finns ett sätt att mäta detta på. Det har att göra med hästens skenben men jag kommer inte ihåg hur man mätte detta. Kanske någon annan som vet?

Min grabb var runt 145cm som 2 åring och nu är han ca 155cm som 4åring. Hans mor är ca 155cm och pappan är 153 cm.
 
Sv: 2-åring

aha då bord ehan förhoppningsvis bli lite sötrre så i vart fall för justnu är han lite liten =)
 
Sv: 2-åring

Myy skrev:
Hejsan!

Det finns ett sätt att mäta detta på. Det har att göra med hästens skenben men jag kommer inte ihåg hur man mätte detta. Kanske någon annan som vet?

Min grabb var runt 145cm som 2 åring och nu är han ca 155cm som 4åring. Hans mor är ca 155cm och pappan är 153 cm.

de så kallade "tattarmåttet" mäts från armgågen till kotans undrekant. Nästa mått tas från armbågen ner till marken. Genom att lägga samman dessa två får man fram hästens blivande mankhöjd..
kan dock inte svara på om de alltid stämmer..men många använder sig av det..
 
Sv: 2-åring

Men funkar det fortfarande när hästen är 2 år? Då kan ju hästen bli hur hög som helst...:o För att inte tala om hur den vuxna höjden ändrar sig ju större unghästen blir, eller?
 
Sv: 2-åring

enligt min vet. funkar det på ett ungefär när hästen är 6-12 mån.
det va så min vet. gjorde på min pålle.(stämmer ganska bra )
 
Sv: 2-åring

Hm.. den kommer kanske inte att bli så jättehög? Kanske 1.60?
Min ettåring (halvblod dock) är lite över 1.50 nu.. tippar på att hon blir ca 1.68 någonting...
 
Sv: 2-åring

Jag fick höra att när de är 2 år har de uppnått 90% av sin totala höjd när jag undrade hur hög min häst skulle bli.
 
Sv: 2-åring

jag tror inte det går att generalisera så. en del hästar har "växt färdigt" på höjden tidigt, medans anndra tar längre tid på sig. mkt. beroende på ras, stam och uppfödning.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp