2 lämpliga hästar som första häst

Du har absolut så rätt i det du säger. Jag är ju ändå inte sååå erfaren när det kommer till ridning, så skulle gärna hitta mej en läromästare för att utvecklas och kunna lära mej mera på egen hand. Att hoppa tycker jag själv är kul och skulle därför gärna hitta en äldre häst som kan hjälpa mej att bli bättre på det, men även kännas trygg att rida ute i terrängen. Därför hade jag tänkt att en gammal halvblodshoppare eller skolhäst kunde ha varit passlig i det fallet. Och sen skaffa ett kallblod som skogmulle och som min icke ridvana pojkvän kunde rida om vi tar en gemensam ridtur. Det är väl främst utifrån den faktan jag planerade ett halvblod och ett kallblod skulle varit lämpligt. Men kanske jag får ta och fundera om lite där...

Du kan nog hitta vad du söker inom båda raserna, men en sak ang skolhäst - jag antar du menar ridskolehäst - det kan och de är rutinerade, men det är inte alltid de är så bussiga så att säga. Många är heller inte så vana att ridas ut.

Min första storhäst var en fd kallblodstravare. Hon och jag gjorde allt, och hon skulle varit perfekt till det du söker. Det hon däremot inte var perfekt till var sen när jag ville mer, jag ville trimma mer dressyr, hoppa högre, tävla. Det var mer än hon hade kapacitet till. Jag löste det genom att köpa en påläggskalv och fortsätta skutta för husbehov, nåt enstaka dressyrpass och mest ha kul i skogen med henne. Henne kunde man fö slänga upp pojkvänner och kreti och pleti på.

Så, du ska absolut ha en läromästare i meningen att den är trygg, rutinerad, bussig och kan mer än dig. Men det behöver inte betyda att den behöver ha gjort något på några högre nivåer. Lägg mycket vikt på en häst du känner dig TRYGG med, både i hantering, uteritt, på banan och skutta några små hinder. Sen om den inte skuttat mer än 60 cm är inte det relevanta, huvudsaken är att den tryggt, bussigt och säkert tar dig över hindret så att säga. Höjd kan ni träna på ihop. Många välutbildade hopphästar är ganska vårdslösa på låga höjder, och det är ju låga den behöver ta dig tryggt och säkert över så att säga =)

Jag har nyss köpt häst, jag är erfaren men har varit ifrån ridningen några år, och ifrån hoppningen ännu mer år. Jag provred fyra stycken, två kände jag inte ens var ide jag provade hoppa. De andra två hoppade jag pyttehinder med. Bara för att se vad hästen gjorde om jag "styrde och höll i" och förhöll mig passiv. Båda skuttade snällt och utan att rusa etc över de små hindren. Det räckte för mig. Den jag köpte har enorm hoppkapacitet och hoppar hus - men det som var viktigast för mig var just att jag vågade hoppa den och kände mig trygg och säker och att den varken var vårdslös på små hinder, drog iväg före/efter hinder osv. Resten tar vi tillsammans, jag kommer mest troligt aldrig vilja hoppa högre än 1.20 - och det kan de flesta lära sig. Du vill antagligen inte ens hoppa så mycket och upp till metern kan i princip nästan vilken häst som helst skutta över.

Så - den häst som det känns tryggt på, som är ROLIG att rida (jag flinade som en töntig hela provridningen på den jag köpte) och som du känner att du vill rida igen, den ska du köpa. Även om den inte är den högst utbildade eller den som hoppat högst.

Men låt bli unghäst och hästar som inte är i kondition, det kan bli helt annorlunda när de blir lite äldre/kommer upp i kondition.

Tycker jag då, återigen =)
 
Om du hittar ett lättfödd halvblod och ett lite "svårfödd" kallblod så går det nog bra att ha dom tillsammans.

Mitt tipps är att hitta en bra häst åt dig själv först, och sedan en sällskapshäst som "matchar" denne i kön och temperament. :) Om din kille ska rida och pyssla med sällskapshästen så rekommenderast det att låta honom vara med och välja ut denne (från ett urval du plockat ut), så att de gillar varandra. ;)

Bra! Det var precis lite så jag hade tänkt göra. Bra att få det bekräftat att jag inte e helt ute och cyklar :D
 
Ta
Du kan nog hitta vad du söker inom båda raserna, men en sak ang skolhäst - jag antar du menar ridskolehäst - det kan och de är rutinerade, men det är inte alltid de är så bussiga så att säga. Många är heller inte så vana att ridas ut.

Min första storhäst var en fd kallblodstravare. Hon och jag gjorde allt, och hon skulle varit perfekt till det du söker. Det hon däremot inte var perfekt till var sen när jag ville mer, jag ville trimma mer dressyr, hoppa högre, tävla. Det var mer än hon hade kapacitet till. Jag löste det genom att köpa en påläggskalv och fortsätta skutta för husbehov, nåt enstaka dressyrpass och mest ha kul i skogen med henne. Henne kunde man fö slänga upp pojkvänner och kreti och pleti på.

Så, du ska absolut ha en läromästare i meningen att den är trygg, rutinerad, bussig och kan mer än dig. Men det behöver inte betyda att den behöver ha gjort något på några högre nivåer. Lägg mycket vikt på en häst du känner dig TRYGG med, både i hantering, uteritt, på banan och skutta några små hinder. Sen om den inte skuttat mer än 60 cm är inte det relevanta, huvudsaken är att den tryggt, bussigt och säkert tar dig över hindret så att säga. Höjd kan ni träna på ihop. Många välutbildade hopphästar är ganska vårdslösa på låga höjder, och det är ju låga den behöver ta dig tryggt och säkert över så att säga =)

Jag har nyss köpt häst, jag är erfaren men har varit ifrån ridningen några år, och ifrån hoppningen ännu mer år. Jag provred fyra stycken, två kände jag inte ens var ide jag provade hoppa. De andra två hoppade jag pyttehinder med. Bara för att se vad hästen gjorde om jag "styrde och höll i" och förhöll mig passiv. Båda skuttade snällt och utan att rusa etc över de små hindren. Det räckte för mig. Den jag köpte har enorm hoppkapacitet och hoppar hus - men det som var viktigast för mig var just att jag vågade hoppa den och kände mig trygg och säker och att den varken var vårdslös på små hinder, drog iväg före/efter hinder osv. Resten tar vi tillsammans, jag kommer mest troligt aldrig vilja hoppa högre än 1.20 - och det kan de flesta lära sig. Du vill antagligen inte ens hoppa så mycket och upp till metern kan i princip nästan vilken häst som helst skutta över.

Så - den häst som det känns tryggt på, som är ROLIG att rida (jag flinade som en töntig hela provridningen på den jag köpte) och som du känner att du vill rida igen, den ska du köpa. Även om den inte är den högst utbildade eller den som hoppat högst.

Men låt bli unghäst och hästar som inte är i kondition, det kan bli helt annorlunda när de blir lite äldre/kommer upp i kondition.

Tycker jag då, återigen =)

Tack! Det där hjälpte otroligt mycket :) Det där är precis en sak jag har grubblat över...vad jag ska tolka som läromästare. Nu blev det så mycket lättare att veta vad jag ska sätta tyngdpunkt på när jag läser annonser samt kontaktar säljarna. Tusen tack!
 
Fast även om jag tycker det är viktigt hjärtat får vara med, så när det gäller köp av FÖRSTA häst/arna tycker jag man ska försöka låta hjärnan styra i första hand. Står man där med två eller flera potentiella som uppfyller kravspecifikationen så låt absolut hjärtat välja.

Men jag tycker inte man ska låta hjärtat välja ett hoppstammat halvblod om det man sökt faktiskt bättre uppfylls av en kallblodstravare och det var en sån man sökte i första hand. Det är större chans det blir fel, man köper för mycket/för svår häst osv. Och det ska vara roligt att ta steget in i hästägarvärden. Roligt och sen lätt.

Sen att man kan provrida 17 kallblodstravare och inse att man måste bygga om sin kravspec för det var vad man trodde man ville ha men i realiteten söker man hela tiden efter en häst som inte är vad de är. Det är en annan sak. Men inga impulser från hjärtat som kör över hjärnan när det är förstagångsköpare. Tycker jag! (Som gjort ett antal tvärtemotköp i mina dagar jag med, men de kan man ta senare...)
Ja man lär sig ju av sina misstag ;). Travare var typ bara för budgetens skull. Som sprack då jag bytte bort första halvblodet (en äldre häst som stod i jobbstallet) som visade sig vara på tok för stark. Till fuxen som visade sig vara knäpp :p.
 
Även om du skriver att du inte vill ha finnhäst, så tycker jag inte att du kategoriskt ska scrolla förbi annonser om dem om du i grund och botten är positivt inställd till kallblodsraser. Det finns hur mycket finnhästar som helst som är välskolade och bussiga, det är ju en stor anledning till varför de är så poppis på ridskolor och för hästägare som har dina krav. Man behöver ju inte köpa en dåligt omskolad travare. :p
 
Även om du skriver att du inte vill ha finnhäst, så tycker jag inte att du kategoriskt ska scrolla förbi annonser om dem om du i grund och botten är positivt inställd till kallblodsraser. Det finns hur mycket finnhästar som helst som är välskolade och bussiga, det är ju en stor anledning till varför de är så poppis på ridskolor och för hästägare som har dina krav. Man behöver ju inte köpa en dåligt omskolad travare. :p

Jo, nog kollar jag även de annonserna :) Men kanske med ett aningen mer skeptiskt öga ;)
 
Nackdelen med att ha första hästen hemma på egen gård är att du inte har så många runt omkring dig som du kan lära av. När ska man täcka, hur, hur ska fodergivan se ut, börjar en häst falla ur. Man blir hemmablind och det är också en del saker som man kanske inte vet, beslut som man aldrig fattat förr som bygger inte så mycket på fakta utan mer på erfarenhet. Men det kommer säkert att gå bra ändå. :) Man får fråga sina hästbekanta.

Jag skulle föreslå att du har två hästar som är ungefär lika lättfödda. Risken är annars att det blir svårt att ha en fodergiva i hagen som passar båda. Och det kan vara svårt att anpassa beteshagen också. När man har hästarna hemma och sköter allt själv vill man minimera tillfällen för utfodring och såna saker, för att bli mindre låst, och då är det bra om båda hästarna har samma giva med grovfoder. Om du tar in dom på natten kan du anpassa nattgivan såklart, men du kanske vill ha lösdrift sen och under betet kommer de att stå ute dygnet runt.

Min nsv brukshäst äter 6 kg/dygn. Han är ute minst 12 h/dygn. Medan hans ponnykompis äter 8 kg/dygn. Då är min nsv inte mager. Kallblod kan vara grymt lättfödda och övervikt är skadligt även för hästar. Så det hade jag haft i åtanke vid val av häst, att försöka välja två hästar som behöver ungefär lika mkt foder.

Köp inte en för stor häst. Jag är 171cm och rider d-ponny utan problem. Jag föredrar hästar mellan 150-155cm. :) Mindre hästar är smidigare på många sätt. Går in i alla transporter, äter mindre, går fram i all skog och terräng, lite tåligare och mindre gängliga, håller bättre, lättare att hantera, man kommer upp barbacka, nära till marken om man ramlar av. ;) SÅ underskatta inte den lilla hästen.

Jag säger som sorbifolia, köp en häst som passar dig och hitta sen en lämplig sällskapshäst till den. :)
 
Jag vill även tillägga att kallblod inte alltid är dom filbunkar som folk tror att dom är. Tvärt om, det är mycket häst i kallblod och dom kan vara speciella i sinnet. Inte på ett negativt sätt men dom har en hårdhet och en styrka som få andra raser. Iaf nsv. Ett halvblod kan vara en precis lika bra skogsmulle som ett kallblod.

Tänk också på att det tar tid att motionera två hästar! Om du egentligen bara vill ha två för att du behöver en sällskapshäst så skaffa en gammal häst som inte rids längre eller nåt annat som du inte behöver motionera. Alt ha en fodervärd/medryttare som håller igång den. Det är svårt att hinna med bara en häst, även om den är hemma på gården. :)
 
Jag vill även tillägga att kallblod inte alltid är dom filbunkar som folk tror att dom är. Tvärt om, det är mycket häst i dom kan vara speciella i sinnet. Inte på ett negativt sätt men dom har en hårdhet och en styrka som få andra raser. Iaf nsv. Ett halvblod kan vara en precis lika bra skogsmulle som ett kallblod.

Tänk också på att det tar tid att motionera två hästar! Om du egentligen bara vill ha två för att du behöver en sällskapshäst så skaffa en gammal häst som inte rids längre eller nåt annat som du inte behöver motionera. Alt ha en fodervärd/medryttare som håller igång den. Det är svårt att hinna med bara en häst, även om den är hemma på gården. :)

Tack för dina kloka råd! Ska verkligen tänka på det :) Har ganska många vänner och släktingar som är hästintresserade och inte har möjlighet att ha egen häst, så jag tror inte det blir svårt att hitta ridsällskap:)
Jag tror jag ska börja med att hitta ett halvblod eller kallblod som passar mig och därefter känna efter hurudan häst och ras som skulle passa som andra häst och som är lite likadan i utfodringen :)
 
Om du gillar smäckra hästar (såg att du skrev det) har du funderat på araber? Vanligtvis lättfödda, friska o otroligt bra att ha att göra med. Dessutom billiga i inköp om man jämför med halvblod.

Och nej du är inte för lång, min arab är på ca. 148 och jag är 176 och hon bär upp mig mycket väl. Finns även åtskilliga araber som är över 150.

Lycka till hur du än gör :)
 
Tack för dina kloka råd! Ska verkligen tänka på det :) Har ganska många vänner och släktingar som är hästintresserade och inte har möjlighet att ha egen häst, så jag tror inte det blir svårt att hitta ridsällskap:)
Jag tror jag ska börja med att hitta ett halvblod eller kallblod som passar mig och därefter känna efter hurudan häst och ras som skulle passa som andra häst och som är lite likadan i utfodringen :)
låter bra att börja med en häst :), är smidigt att börja "egen häst-andet" som inackordering :) (vilket jag tolkar det som att du ska ha första hästen tills du hittar en till).

ska du bara ha ena som rid/tränings häst och den andra som sällskaps/ skogsmulle häst så är en äldre häst ofta perfekt :).

mitt sällskap kom då hon var 18år, reds ut de första åren lite sporadiskt och nu som 24åring är hon helpensionär pga tumör i sadelläget. hade aldrig orkat med att ha 2 hästar igång, och även om ena bara är för uteritter och vänner så är det inte säkert att folk vill följa med ut var och varannan dag. så blir det att man står med dåligt samvete för att man inte hinner motionera den andra hästen så ofta som den behöver.

jag planerar att då min egna är 20 (eller då sällskapshästen går bort) så köper jag en unghäst/åring, så att jag bara behöver ha max en/ en och en halv häst igång på full fart :).
 
Om du gillar smäckra hästar (såg att du skrev det) har du funderat på araber? Vanligtvis lättfödda, friska o otroligt bra att ha att göra med. Dessutom billiga i inköp om man jämför med halvblod.

Och nej du är inte för lång, min arab är på ca. 148 och jag är 176 och hon bär upp mig mycket väl. Finns även åtskilliga araber som är över 150.

Lycka till hur du än gör :)

Hur är araber när det kommer till ridning ute i terrängen? Har fått intrycket att de är allmänt sett lite mera på sin vakt och lättskrämda och väldigt heta att rida eller är det här bara en gammal myt som många tror på? Självklart är det olikt från individ till individ, men generellt sett?
Arab känns mer som en drömhäst för mej som folk har fått mej tro är något man absolut INTE ska köpa som första häst...?
 
Hur är araber när det kommer till ridning ute i terrängen? Har fått intrycket att de är allmänt sett lite mera på sin vakt och lättskrämda och väldigt heta att rida eller är det här bara en gammal myt som många tror på? Självklart är det olikt från individ till individ, men generellt sett?
Arab känns mer som en drömhäst för mej som folk har fått mej tro är något man absolut INTE ska köpa som första häst...?

Gammal myt!! Min donna är tryggast i stallet, den som man låter hästrädda hantera/sitta upp på. Jag är "återfallsryttare" som kom tillbaka till ridningen efter ett långt uppehåll, och var skitskraj länge. Det var först en arab (som var MIN första häst) och sen en till (den som jag har nu) som byggde upp mitt självförtroende från grunden. Jag kan säga att med min nuvarande arab har jag gått från att vara en som var rädd för att galoppera ens på ridbanan till att numera galoppera på öppna fält, skutta (pytte)små hinder och tävla dressyr. Rider ut för det mesta själv. Min dotter som har en utvecklingsstörning rider också på min arab, o hästen är helt underbar mot henne.

Det som man kan säga om uteritt är att det är väldigt vakna hästar som ser allt, så lite tittighet är vanligt men det blir inget nummer av det. Har sett halvblod reagera på läskigheter mycket häftigare än vad någon av mina araber någonsin har gjort ;)

Visst finns det heta araber (ffa såna som har gått på galoppen) men dom sållar man bort under köpprocessen.

Om du drömmer om en arab så ta med araber när du läser annonser, o åk o provrid gärna! :)
 
Hur är araber när det kommer till ridning ute i terrängen? Har fått intrycket att de är allmänt sett lite mera på sin vakt och lättskrämda och väldigt heta att rida eller är det här bara en gammal myt som många tror på? Självklart är det olikt från individ till individ, men generellt sett?
Arab känns mer som en drömhäst för mej som folk har fått mej tro är något man absolut INTE ska köpa som första häst...?

Gammal myt. Sen är de som du säger individer. Skit i ras och sök efter "rätt individ". Dock tycker jag du är väl lång för arab. De flesta är under 155.
 
De är vakna och livliga men inte dumma. Det varierar mycket från arab till arab. Min var väldigt het med mig på ryggen men betydligt lugnare med oerfarna ryttare vilket är typisk.

Jag tycker inte du är för lång för en arab, de är ju byggda på ett helt annat sätt än halvblod. Låg manke (halvblodet kan vara 165 men "sitthöjden" är bara 155) och en breeed rygg med djup bål. De bär upp en lång ryttare bra. Åtminstone den polska modellen, jag är mindre förtjust i straight egyptians med gäddhuvud och gracil liten kropp. Den typen av arab bär varken upp längd eller vikt.

Jag är lika lång som dig och red utan några som helst betänkligheter min polska arab som var maxad d-ponny. Kände mig inte alls för stor. Visst benen hamnade lite länger ner än på mitt stora halvblod men inte såå mycket. De hade samma stl i sadelgjord vilket säger något om hur bred och kraftig kropp araben har (araben var dessutom slankare i hullet än halvblodet).

De kan vara allt från 135-160 cm. Kan absolut tänka mig att köpa arab igen, så otroligt fina och kloka hästar. :)

Det som avgör om araber passar dig är snarare ditt ridsätt och din personlighet än din ridkunskap. De tycker om mjuka lugna människor som behandlar dem med kärlek och respekt och uppskattar deras känslighet och klokhet. Tuffa människor med hårda metoder är en dålig match med araber.
 
Gammal myt. Sen är de som du säger individer. Skit i ras och sök efter "rätt individ". Dock tycker jag du är väl lång för arab. De flesta är under 155.

Håller inte med. Här är jag på min som är 148 cm, o jag är 176. Inte ser jag för stor ut på henne? Det är precis som Centaur skriver, att om det är en häst med djup i bålen så bär den upp en lång ryttare. Däremot bör man nog inte vara för tung.

Moonadressyrtraumlningjan14_zps15cd2d30.jpg
 
Det som avgör om araber passar dig är snarare ditt ridsätt och din personlighet än din ridkunskap. De tycker om mjuka lugna människor som behandlar dem med kärlek och respekt och uppskattar deras känslighet och klokhet. Tuffa människor med hårda metoder är en dålig match med araber.

:bow::bow:
 
Håller inte med. Här är jag på min som är 148 cm, o jag är 176. Inte ser jag för stor ut på henne? Det är precis som Centaur skriver, att om det är en häst med djup i bålen så bär den upp en lång ryttare. Däremot bör man nog inte vara för tung.

Moonadressyrtraumlningjan14_zps15cd2d30.jpg

Jag har haft arab själv i många år, och jag anser mig varken allsmäktig eller tar illa upp om folk tycker annorlunda. Hästen klarar det utan besvär, men jag tycker man är för lång om man är din längd på din arab tex. Inte alls så jag tycker det ser illa ut eller reagerar så. Men det blir svårare att inverka osv. Syns på din bild med.

Sen hur man gör är ju helt valfritt såklart :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 074
Senast: Juli0a
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 355
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp