2 lämpliga hästar som första häst

Mili

Trådstartare
Har för avsikt att inom de närmsta månaderna köpa min första häst och rätt så fort därefter köpa en till... till viss del för sällskapets skull. Eftersom de e blir mina första egna hästar hemma på min egen gård, så tar jag gärna ta emot tips och erfarenheter. Har försökt tänkt igenom och planerat och förberett, men jag är säker på att det finns vissa saker jag inte har kommit att tänka på :)

Har främst funderat att ett halvblod och ett kallblod skulle vara mest lämpliga. Är själv 174 cm lång, så det behövs ändå lite höjd på hästarna. Eller vad tror ni? Kommer främst att rida ut i terrängen, men tänkte däremellan
också hoppa och träna lite enkel dressyr i all enkelhet på egen hand. Tävlingar är inget jag kommer hålla på med.

Följande fundering: Har alltid tänkt att 2 valacker skulle vara passligt....främst med tanke på att de oftast har ett lugnare och jämnare temperament som passar för nybliven hästägare och för terrängridning. Och för att hästarna med största sannolikhet skulle komma överens och gå i samma hage.
Tänker jag helt fel här? Självklart är hästar väldigt individuella och kan vara väldigt olika...men generellt sätt utgående från era erfarenheter...vad rekommenderar ni?
 
Köp båda samtidigt. Dels får du inte ha första hästen ensam ens en kortare tid. Dessutom är det en stor stress för de flesta hästar att inte bara flytta utan bli ensamma. Så endera köp båda samtidigt eller så får du stalla upp den första i annat stall sålänge.

Något att tänka på är att ett hbl och ett kbl kan ha HELT olika näringsbehov, vilket blir väldigt drygt med bara 2 hästar.

Av det du beskriver så skulle jag fundera på två av kallblodsras. Tinker, Irish cob, nordsvensk osv. Tror du lättare hittar en häst som passar det du söker där än att leta bland halvblod. (Inget ont om halvblod och du kan absolut hitta det hos halvblod med. Men när jag läste vad SU sökte var första tanken kallblod, särskilt om första hästen och mest terapiridning i skog och mark :))

Sist men inte minns - köp en häst som är mer erfaren än dig själv. Var inte rädd för en lite äldre och köp INTE något som är ett projekt, behöver "fixas till" eller liknande. Köp med hjärna och inte hjärta, och provrid flera gånger i olika miljöer :)

Lycka till och välkommen in i hästägandet :)

Tillägg ang kön. Hästar är individer som du själv skriver men tycker du resonerar klokt ang valacker. Stirra dig inte blind på kön dock. Det enda jag INTE rek är dock en valack och ett sto.
 
Senast ändrad:
Det har ju oftast mest med individerna att göra om dem passar ihop eller inte. Men störst chans att få två bästis-hästar är nog valack+valack eller sto+valack. Självklart tycker jag att du kan köra på sto+sto också ifall du hittar två ston som passar dig. Min erfarenhet är att dem allra flesta hästar vänjer sig vid varandra och bli kompisar så småningom. Det är inte många hästar som aldrig vänjer sig vid varandra. Det kan bli lite småbråk (eller rätt stora bråk...) från början men tids nog kommer dem hitta sina platser och acceptera varandra :)

Med din längd skulle jag säga att allt ifrån d-ponny till hur stor häst som helst passar. Jag själv är 171 cm och 50 kg och rider med lätthet både c-ponnys och 180 hästar. Bara du inte är för tung vill säga. Personligen tycker jag att bara man är balanserad och inte väger allt för mycket så kan man rida ganska små hästar. Så kör på två individer som du klickar med :)
 
Köp båda samtidigt. Dels får du inte ha första hästen ensam ens en kortare tid. Dessutom är det en stor stress för de flesta hästar att inte bara flytta utan bli ensamma. Så endera köp båda samtidigt eller så får du stalla upp den första i annat stall sålänge.

Något att tänka på är att ett hbl och ett kbl kan ha HELT olika näringsbehov, vilket blir väldigt drygt med bara 2 hästar.

Av det du beskriver så skulle jag fundera på två av kallblodsras. Tinker, Irish cob, nordsvensk osv. Tror du lättare hittar en häst som passar det du söker där än att leta bland halvblod. (Inget ont om halvblod och du kan absolut hitta det hos halvblod med. Men när jag läste vad SU sökte var första tanken kallblod, särskilt om första hästen och mest terapiridning i skog och mark :))

Sist men inte minns - köp en häst som är mer erfaren än dig själv. Var inte rädd för en lite äldre och köp INTE något som är ett projekt, behöver "fixas till" eller liknande. Köp med hjärna och inte hjärta, och provrid flera gånger i olika miljöer :)

Lycka till och välkommen in i hästägandet :)

Tillägg ang kön. Hästar är individer som du själv skriver men tycker du resonerar klokt ang valacker. Stirra dig inge blind på kön dock. Det enda jag INTE rek är dock en valack och ett sto.

Tusen tack för ditt svar! Tacksam för alla dina kloka råd och märker att jag kanske måste börja tänka om lite då det gäller att köpa hästarna i olika etapper. Har också funderat lite på det där med att bara köpa kallblod...men samtidigt har jag alltid trivts att rida på just halvblod och skulle så gärna vilja ha en lite mera "smäcker" ras än kallblod. Jag måste fundera på det där, eftersom det du säger låter ju nämligen helt logiskt :)
 
Tusen tack för ditt svar! Tacksam för alla dina kloka råd och märker att jag kanske måste börja tänka om lite då det gäller att köpa hästarna i olika etapper. Har också funderat lite på det där med att bara köpa kallblod...men samtidigt har jag alltid trivts att rida på just halvblod och skulle så gärna vilja ha en lite mera "smäcker" ras än kallblod. Jag måste fundera på det där, eftersom det du säger låter ju nämligen helt logiskt :)
Köp två halvblod? :-) eller nån korsning eller så om du inte har några ambitioner.
 
Det har ju oftast mest med individerna att göra om dem passar ihop eller inte. Men störst chans att få två bästis-h nog valack+valack eller sto+valack. Självklart tycker jag att du kan köra på sto+sto också ifall du hittar två ston som passar dig. Min erfarenhet är att dem allra flesta hästar vänjer sig vid varandra och bli kompisar så småningom. Det är inte många hästar som aldrig vänjer sig vid varandra. Det kan bli lite småbråk (eller rätt stora bråk...) från början men tids nog kommer dem hitta sina platser och acceptera varandra :)

Med din längd skulle jag säga att allt ifrån d-ponny till hur stor häst som helst passar. Jag själv är 171 cm och 50 kg och rider med lätthet både c-ponnys och 180 hästar. Bara du inte är för tung vill säga. Personligen tycker jag att bara man är balanserad och inte väger allt för mycket så kan man rida ganska små hästar. Så kör på två individer som du klickar med :)

Då är vi nog ganska likadana i storlek och vikt. Intressant det där med c-ponnys...i stallet där jag rider har jag alltid varit stämplad att vara för lång för ponnys. Bra att veta :)
 
Tusen tack för ditt svar! Tacksam för alla dina kloka råd och märker att jag kanske måste börja tänka om lite då det gäller att köpa hästarna i olika etapper. Har också funderat lite på det där med att bara köpa kallblod...men samtidigt har jag alltid trivts att rida på just halvblod och skulle så gärna vilja ha en lite mera "smäcker" ras än kallblod. Jag måste fundera på det där, eftersom det du säger låter ju nämligen helt logiskt :)

Som någon annan sa så köp då två hbl, eller korsningar. Sen så tex den kbltravare jag hade var faktiskt smäckrare än många halvblod. Så det beror lite på hur smäckert du vill ha? Finns en del "sportmodeller" bland kallblod med. Särskilt när de är i trim och inte tjocka ;)

Men oavsett ras osv, försök hitta två med samma behov ungefär. Dvs köper du ett kbl och ett hbl så köp ett mer normalfött/svårfött kbl och ett mer lättfött halvblod tex.

Jag har också eget stall och har/har haft 2-3 hästar. Det GÅR att ha fullblod med lättfödd ponny, men det är jäkligt jobbigt. Mycket, mycket enklare om de har ungefär samma behov så de kan dela på samma grovfoder och gå på bete tillsammans osv. Sen om det är lite skillnad så det kan man fixa inne under natten. Men skiljer det stort blir det jobbigt.

Har nu en normalfödd B-ponny och en liten stor häst. Ute får ponnyn 1 kg per mål och den stora 2 kg per mål. De äter upp lika fort. Sen inne får den lilla totalt 3 kg medan den stora får totalt 8 kg. Bete så den lilla går med munkorg. Vet ej än hur bra den stora står sig på bete, behövs det får de gå in på nätterna (eller dagarna, halva dygnet iaf) så man kan justera maten där, eller gå i olika hagar halva dygnet.
 
Då är vi nog ganska likadana i storlek och vikt. Intressant det där med c-ponnys...i stallet där jag rider har jag alltid varit stämplad att vara för lång för ponnys. Bra att veta :)
Jag skulle nog blivit tilldelad d-ponny/storhäst om jag red på ridskola. Det var dock många år sedan jag red på ridskola och sen dess har jag hållit på med både b-ponnys och bjässehästar :) Jag skulle kanske inte köpa en b-ponny nu för att ha som ridhäst..utan nu rider jag mest så små hästar om det har med utbildningssyfte att göra. Tex för inte så länge sen red jag en liten smäcker ponny på 120 cm några ggr per vecka för att rida till den åt lilla tjejen som hade den. Det är väl lite samma med c-ponny. Iaf om dem är små och smäckra. Men jag har precis köpt mig en 2 åring på 138 cm hittills :D Så det blir spännande att se vart han hamnar, han borde ju bli åtminstone 140. Men det jag vill komma till är att så länge man har balans och lite rutin och kroppskontroll, och inte väger allt för mycket, så kan man rida småttingar utan några problem.
 
Som någon annan sa så köp då två hbl, eller korsningar. Sen så tex den kbltravare jag hade var faktiskt smäckrare än många halvblod beror lite på hur smäckert du vill ha? Finns en del "sportmodeller" bland kallblod med. Särskilt när de är i trim och inte tjocka ;)

Men oavsett ras osv, försök hitta två med samma behov ungefär. Dvs köper du ett kbl och ett hbl så köp ett mer normalfött/svårfött kbl och ett mer lättfött halvblod tex.

Jag har också eget stall och har/har haft 2-3 hästar. Det GÅR att ha fullblod med lättfödd ponny, men det är jäkligt jobbigt. Mycket, mycket enklare om de har ungefär samma behov så de kan dela på samma grovfoder och gå på bete tillsammans osv. Sen om det är lite skillnad så det kan man fixa inne under natten. Men skiljer det stort blir det jobbigt.

Har nu en normalfödd B-ponny och en liten stor häst. Ute får ponnyn 1 kg per mål och den stora 2 kg per mål. De äter upp lika fort. Sen inne får den lilla totalt 3 kg medan den stora får totalt 8 kg. Bete så den lilla går med munkorg. Vet ej än hur bra den stora står sig på bete, behövs det får de gå in på nätterna (eller dagarna, halva dygnet iaf) så man kan justera maten där, eller gå i olika hagar halva dygnet.

Jag får nog ta och sova på den här infon några nätter tror jag:) Tycker det finns ett ganska litet urval med just kallblod här. Bor nämligen själv i Finland och här är det nästan bara finska kallblod till salu och en sådan vill jag inte ha eftersom dom oftast är envisa och tjurskalliga ;)
 
Åk runt och provrid och köp de du tycker bäst om ;), är sällan man vet exakt vad man får hem. Dvs lås inte upp dig på ras eller storlek, ta de du tycker bäst om och ta hem dom samtidigt.

Jag t ex letade efter ngn billig travar valack. Absolut inte fux eller skimmel. Kom hem med ett hoppstammad fuxfärgat halvblods sto.
Och då jag letade sällskapshäst så skulle det vara en mindre häst/ponny, absolut inte en skimmel.. blev en stor jäkla skimmel såklart...
 
Tusen tack för ditt svar! Tacksam för alla dina kloka råd och märker att jag kanske måste börja tänka om lite då det gäller att köpa hästarna i olika etapper. Har också funderat lite på det där med att bara köpa kallblod...men samtidigt har jag alltid trivts att rida på just halvblod och skulle så gärna vilja ha en lite mera "smäcker" ras än kallblod. Jag måste fundera på det där, eftersom det du säger låter ju nämligen helt logiskt :)
En kallblodstravare eller welsh cob tex är väldigt ridbara och fina, kallblod behöver inte betyda en ardenner på två ton ;)
 
Åk runt och provrid och köp de du tycker bäst om ;), är sällan man vet exakt vad man får hem. Dvs lås inte upp dig på ras eller storlek, ta de du tycker bäst om och ta hem dom samtidigt.

Jag t ex letade efter ngn billig travar valack. Absolut inte fux eller skimmel. Kom hem med ett hoppstammad fuxfärgat halvblods sto.
Och då jag letade sällskapshäst så skulle det vara en mindre häst/ponny, absolut inte en skimmel.. blev en stor jäkla skimmel såklart...

Fast även om jag tycker det är viktigt hjärtat får vara med, så när det gäller köp av FÖRSTA häst/arna tycker jag man ska försöka låta hjärnan styra i första hand. Står man där med två eller flera potentiella som uppfyller kravspecifikationen så låt absolut hjärtat välja.

Men jag tycker inte man ska låta hjärtat välja ett hoppstammat halvblod om det man sökt faktiskt bättre uppfylls av en kallblodstravare och det var en sån man sökte i första hand. Det är större chans det blir fel, man köper för mycket/för svår häst osv. Och det ska vara roligt att ta steget in i hästägarvärden. Roligt och sen lätt.

Sen att man kan provrida 17 kallblodstravare och inse att man måste bygga om sin kravspec för det var vad man trodde man ville ha men i realiteten söker man hela tiden efter en häst som inte är vad de är. Det är en annan sak. Men inga impulser från hjärtat som kör över hjärnan när det är förstagångsköpare. Tycker jag! (Som gjort ett antal tvärtemotköp i mina dagar jag med, men de kan man ta senare...)
 
Åk runt och provrid och köp de du tycker bäst om ;), är sällan man vet exakt vad man får hem. Dvs lås inte upp dig på ras eller storlek, ta de du tycker bäst om och ta hem dom samtidigt.

Jag t ex letade efter ngn billig travar valack. Absolut inte fux eller skimmel. Kom hem med ett hoppstammad fuxfärgat halvblods sto.
Och då jag letade sällskapshäst så skulle det vara en mindre häst/ponny, absolut inte en skimmel.. blev en stor jäkla skimmel såklart...

Haha:D Jag får väl ta till mig all nyttig info ni ger mej och samtidigt gå på lite magkänsla då med andra ord;)
 
Jag får nog ta och sova på den här infon några nätter tror jag:) Tycker det finns ett ganska litet urval med just kallblod här. Bor nämligen själv i Finland och här är det nästan bara finska kallblod till salu och en sådan vill jag inte ha eftersom dom oftast är envisa och tjurskalliga ;)
Har du långt till Estland? De har ju en supertrevlig och viktbärande ponnyras, kanske kunde vara något att kolla på? Kanske kan vara värt att handla i Sverige också annars om du inte hittar det du söker i finland?
 
Fast även om jag tycker det är viktigt hjärtat får vara med, så när det gäller köp av FÖRSTA häst/arna tycker jag man ska försöka låta hjärnan styra i första hand. Står man där med två eller flera potentiella som uppfyller kravspecifikationen så låt absolut hjärtat välja.

Men jag tycker inte man ska låta hjärtat välja ett hoppstammat halvblod om det man sökt faktiskt bättre uppfylls av en kallblodstravare och det var en sån man sökte i första hand. Det är större chans det blir fel, man köper för mycket/för svår häst osv. Och det ska vara roligt att ta steget in i hästägarvärden. Roligt och sen lätt.

Sen att man kan provrida 17 kallblodstravare och inse att man måste bygga om sin kravspec för det var vad man trodde man ville ha men i realiteten söker man hela tiden efter en häst som inte är vad de är. Det är en annan sak. Men inga impulser från hjärtat som kör över hjärnan när det är förstagångsköpare. Tycker jag! (Som gjort ett antal tvärtemotköp i mina dagar jag med, men de kan man ta senare...)

Du har absolut så rätt i det du säger. Jag är ju ändå inte sååå erfaren när det kommer till ridning, så skulle gärna hitta mej en läromästare för att utvecklas och kunna lära mej mera på egen hand. Att hoppa tycker jag själv är kul och skulle därför gärna hitta en äldre häst som kan hjälpa mej att bli bättre på det, men även kännas trygg att rida ute i terrängen. Därför hade jag tänkt att en gammal halvblodshoppare eller skolhäst kunde ha varit passlig i det fallet. Och sen skaffa ett kallblod som skogmulle och som min icke ridvana pojkvän kunde rida om vi tar en gemensam ridtur. Det är väl främst utifrån den faktan jag planerade ett halvblod och ett kallblod skulle varit lämpligt. Men kanske jag får ta och fundera om lite där...
 
Har du långt till Estland? De har ju en supertrevlig och viktbärande ponnyras, kanske kunde vara något att kolla på? Kanske kan vara värt att handla i Sverige också annars om du inte hittar det du söker i finland?

Estland är nog lite för långt borta :p Skulle helst hålla mig inom det egna landet...känns för krångligt att söka sig längre bort när det dessutom är frågan om att köpa sina första hästar :)
 
Sto och valack skulle jag absolut undvika! Visst kan de bli väldigt förtjusta i varandra, men ofta till den grad att valacken klättrar på stoet när hon är brunstigt. Det kan leda till olyckor där de kan sparka sönder varandra.

Estniska toris finns ju i många modeller, har själv ridit allt från ardenner med turbo till sådana byggda som vanliga halvblod. Kan du få tag i såna? Jag är längre än dig och har inga problem med deras storlek.
 
Jag får nog ta och sova på den här infon några nätter tror jag:) Tycker det finns ett ganska litet urval med just kallblod här. Bor nämligen själv i Finland och här är det nästan bara finska kallblod till salu och en sådan vill jag inte ha eftersom dom oftast är envisa och tjurskalliga ;)

Jag tänkte just säga det, att kallblod är ju lite speciella :p. Tinkertrots, kallblodsskallar, brukshästarnas arbetsambitioner...

Jag äger själv en nsv bruks valack och när vi flyttar till egen gård kommer jag köpa en till valack, korsning av lättare typ, halvblod eller varmblodstravare.

Det räcker med 1 tjurskalle :p.
 
Om du hittar ett lättfödd halvblod och ett lite "svårfödd" kallblod så går det nog bra att ha dom tillsammans.

Mitt tipps är att hitta en bra häst åt dig själv först, och sedan en sällskapshäst som "matchar" denne i kön och temperament. :) Om din kille ska rida och pyssla med sällskapshästen så rekommenderast det att låta honom vara med och välja ut denne (från ett urval du plockat ut), så att de gillar varandra. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 060
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp