2 lämpliga hästar som första häst

Nu har jag varit och provridit en lettisk valack (sporthorse). Han visade sig vara ännu lugnare än vad säljaren hade framhävt :/ Supersnäll och perfekt på alla vis och endast 8 år. Han kunde ingenting när han kom till ridskolan för 2 år sen. Men nu visade det sig att han tog väldigt långa och långsamma steg i skritt och jag fick konstant ge skänklar för att hålla lite mer fart på :/ Traven gick rätt lätt igång och var jättehärlig. Däremot var han ganska svår att få att galoppera och klarade inte av volter i galoppen pga av att han tar så långa steg. Med andra ord skulle galoppen behöva tränas upp avsevärt. Vad tror ni...kan man få fram mer energi eller kommer han troligen alltid vara lite "långsam" framåt och klarar jag med 4 års riderfarenhet att få galoppen att flyta på bättre? Eller borde jag helt enkelt söka annan häst? Jag kommer ju främst rida mest ute i terrängen hela tiden. Problemet är att både jag och min sambo blev lite förälskade i hans lynne och allt annat som var perfekt.
 
Nu har jag varit och provridit en lettisk valack (sporthorse). Han visade sig vara ännu lugnare än vad säljaren hade framhävt :/ Supersnäll och perfekt på alla vis och endast 8 år. Han kunde ingenting när han kom till ridskolan för 2 år sen. Men nu visade det sig att han tog väldigt långa och långsamma steg i skritt och jag fick konstant ge skänklar för att hålla lite mer fart på :/ Traven gick rätt lätt igång och var jättehärlig. Däremot var han ganska svår att få att galoppera och klarade inte av volter i galoppen pga av att han tar så långa steg. Med andra ord skulle galoppen behöva tränas upp avsevärt. Vad tror ni...kan man få fram mer energi eller kommer han troligen alltid vara lite "långsam" framåt och klarar jag med 4 års riderfarenhet att få galoppen att flyta på bättre? Eller borde jag helt enkelt söka annan häst? Jag kommer ju främst rida mest ute i terrängen hela tiden. Problemet är att både jag och min sambo blev lite förälskade i hans lynne och allt annat som var perfekt.
Vadå inte klarar av volter pga stort steg? Låter konstigt. Den bör du inte köpa.
 
Jag tycker inte det låter så konstigt, hästar med stora steg har ofta svårt att balancera upp sig i galopp på volt. Men man kan ju tycka att den borde lärt sig det på två år, fast om den bara blivit riden av ridskoleungar så är det ju förklarligt.

Min erfarenhet är att om man verkligen gillar en häst så är det roligt att lägga ner jobb på att få den så som man vil ha den. Men om du känner att du inte har tålamod att låta den skritta i sitt tempo, så riskerar du att du kommer bli trött på den ganska fort om det visar sig svårt att få den att gå fortare.

Om inte du redan gjort det, så se till att få provrida den ute i terrängen iom att det är det du ska använda den till. Vissa hestar beter sig helt annorlunda på uteritter än på en bana.

Och se till att kolla upp den noggrant med veterinär innan köp, så klart. Beretta gärna för veterinären om problemen med galoppen, så hen kan kolla på det med.
 
Är hästen obalanserad och går i fel form blir det svårt att med ett stort och flegmatiskt steg hålla galopp på volter. Inget konstigt, men kräver ju mycket jobb.
 
Hur är araber när det kommer till ridning ute i terrängen? Har fått intrycket att de är allmänt sett lite mera på sin vakt och lättskrämda och väldigt heta att rida eller är det här bara en gammal myt som många tror på? Självklart är det olikt från individ till individ, men generellt sett?
Arab känns mer som en drömhäst för mej som folk har fått mej tro är något man absolut INTE ska köpa som första häst...?
Myt !!!!
Jag har haft att göra med många araber och haft en egen, enklaste häst jag haft . stod lös i gången gick lös till och från hagen, superlugn, inga som helt problem att rida ut , visst tittade hon på saker och tyckte om att springa , men tycker alla araber jag ridit och grejat med har ett lugn som alltid sitter i och de vill väl, är väldigt rädda om sin människa, klok ras.
 
Hur är araber när det kommer till ridning ute i terrängen? Har fått intrycket att de är allmänt sett lite mera på sin vakt och lättskrämda och väldigt heta att rida eller är det här bara en gammal myt som många tror på? Självklart är det olikt från individ till individ, men generellt sett?
Arab känns mer som en drömhäst för mej som folk har fått mej tro är något man absolut INTE ska köpa som första häst...?
Inte mer annorlunda än någon annan ras skulle jag säga, tänk alla araber som går distans, de går fram överallt.
Min egen arab när hon blev rädd då tittade hon till , sen vänta hon på min reaktion !
Mitt kallblod jag har nu är också supertrygg, men de få gånger han blir rädd stressar han upp sig betydligt mer än araben gjorde och bryr sig mindre om min reaktion :)
 
Nu har jag varit och provridit en lettisk valack (sporthorse). Han visade sig vara ännu lugnare än vad säljaren hade framhävt :/ Supersnäll och perfekt på alla vis och endast 8 år. Han kunde ingenting när han kom till ridskolan för 2 år sen. Men nu visade det sig att han tog väldigt långa och långsamma steg i skritt och jag fick konstant ge skänklar för att hålla lite mer fart på :/ Traven gick rätt lätt igång och var jättehärlig. Däremot var han ganska svår att få att galoppera och klarade inte av volter i galoppen pga av att han tar så långa steg. Med andra ord skulle galoppen behöva tränas upp avsevärt. Vad tror ni...kan man få fram mer energi eller kommer han troligen alltid vara lite "långsam" framåt och klarar jag med 4 års riderfarenhet att få galoppen att flyta på bättre? Eller borde jag helt enkelt söka annan häst? Jag kommer ju främst rida mest ute i terrängen hela tiden. Problemet är att både jag och min sambo blev lite förälskade i hans lynne och allt annat som var perfekt.

Ridskolehästar blir lätt lite sega. Har den sedan stor galopp och inte går riktigt framåt för skänklarna så är det väldigt svårt för den att hålla galopp på en liten volt.

Det krävs ju lite av dig som ryttare att få den framåt där men har du inga tävlingsambitoner så har man ju heller ingen brådska! :)
 
Nu har jag varit och provridit en lettisk valack (sporthorse). Han visade sig vara ännu lugnare än vad säljaren hade framhävt :/ Supersnäll och perfekt på alla vis och endast 8 år. Han kunde ingenting när han kom till ridskolan för 2 år sen. Men nu visade det sig att han tog väldigt långa och långsamma steg i skritt och jag fick konstant ge skänklar för att hålla lite mer fart på :/ Traven gick rätt lätt igång och var jättehärlig. Däremot var han ganska svår att få att galoppera och klarade inte av volter i galoppen pga av att han tar så långa steg. Med andra ord skulle galoppen behöva tränas upp avsevärt. Vad tror ni...kan man få fram mer energi eller kommer han troligen alltid vara lite "långsam" framåt och klarar jag med 4 års riderfarenhet att få galoppen att flyta på bättre? Eller borde jag helt enkelt söka annan häst? Jag kommer ju främst rida mest ute i terrängen hela tiden. Problemet är att både jag och min sambo blev lite förälskade i hans lynne och allt annat som var perfekt.

Vill bara påpeka att en häst som har ett visst beteende på en ridskola inte alls behöver ha samma om den blir privathäst på någons gård. Hästen är kanske oenergisk som ett sätt att smita undan jobb och kan bli helt annorlunda vid förändringar. Han kan börja testa era gränser och inte alls ha samma temperament som när du var där.

Har själv köpt en ridskolehäst som ändrade sig en hel del, för min del var det till det bättre.
 
Jag bor i finland och har arab. Jättetrevliga familjehästar, terränghästar och ridhästar tycker jag de är. Oftast sociala och vänligt sinnade i temperamentet. Ganska känsliga i ridningen är de ock vill ha små hjälper och signaler. Mina är helt underbara hobbyhästar. Det fionsn många olika modelelr och storlekar på dock också :)
Dock är det givetvis olika från individ till individ. Det gäller att leta sig fram tills man hittar vad man letar efter. Var i finland bor du? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 069
Senast: Juli0a
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 355
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp