2 resp 1 häst ...

Moppa123

Trådstartare
Jag har en fråga till er som har fler än en häst...
Tycker ni det är problem att hinna med två eller flyter det på utan problem???

Jag är nämligen i situationen att jag vill ha en mer utbildad ridhäst för att rida mer dressyr/hopp. Jag har en kallblodstravare som jag rider och försöker utbilda.

Jag vet att jag kommer att ha svårt att sälja hon jag har, utan tänkte att det nog inte är så stor skillnad på att ha 1 eller 2 hästar :) (önsketänkande förståss)

vad säger ni?
argument för och emot???
 
Jag har 7 hästar och ALLT beror ju på hur mycket fritid man har :)
 
Jag har 8 + snart 4 föl :o Jag kan tyvärr inte rida själv just nu men jag har ett par tjejer i stallet som rider åt mig. 2 st är inga problem för mig att hålla igång själv trots en 2 åring hemma.
 
Jag jobbar heltid och äger 2 hästar.
Jag hinner inte med båda om jag ska göra det så noga som jag anser nödvändigt.

Dessutom tränar och tävlar jag den ena, vilket "stjäl" en hel del tid också.

Så jag har under flera år haft den ena utlånad, och kommer få fortsätta med det.
 
Dottern har en häst o en ponny. Både jag o min man hjälper henne varje dag för att hon skall hinna/orka. Vi har ponnyn till försäljning då dottern fyller 18 år i år. Skall man hålla båda i kondition för tävling är det svårt att hinna med 2 st tycker vi. Men, allt är ju relativt. Beror ju också på hur många timmar om dagen man har till förfogande för hästarna och deras skötsel. Vi vill ju gärna hinna prata/umgås lite med dom andra på stallet också när vi är där ute. Men, vi räknar med 3 timmar varje kväll.
 
Jag har fem hästar och en ny fölunge på väg. Har haft mellan 4 och 6 hästar de senaste fem åren. Jag tror att det är viktigt att inte alla hästar är på samma nivaå. Just nu har jag en ridhäst som jag tränar ambitiöst i dressyr. Har också en treåring som jag håller på att rida in. Det tycker jag är ganska lagom. Det blir lite jobbigare nästa år, då har jag två treåringar :)

Piggy
 
Det beror somsagt på hur mycket tid man vill ha över till annat än bara hästarna, och hur mycket tid man vill ge varje häst.

Jag har 2 stycken, och med ett "vanlig" jobb eller skola är det inte många minuter över till annat om man vill ha en personlig rellation med båda och även ha dem i träningskondition.
 
Jag köpte min andra häst nu i början på året och jag tycker inte att det är så stor skillnad på att ha en och ha 2. Det som skiljer är ju att man inte kan rida både två på vintern (har inte något ridhus eller belöyst ridbana) efter jobbet...på sommaren funkar det bra. Men det beror som någon tidigare sa på hur mycket fritid man har...för visst, det tar ju ett par timmar. Annat som påverkar är ju om man sköter all sysslor själv eller om vissa saker ingå i stallhyren, ex. mockning.
 
Har aldrig tyckt det varit jobbigt att ta hand om flera hästar. Förra hästar såg kvällarna vanligtvis ut såhär:
Framme i stallet vid ungefär 20 i fem. Mocka o göra iording mat till tre hästar (Hbl,D-ponny o Shettis). Rida hbl. Borsta D-ponnyn ("Min ponny som då bara va tre år). Kratsa hovarna o visitera shettisen. Åka hem från stallet klockan åtta. Inte jobbigt, det enda som va lite tragiskt va att det alltid va någon häst som fick lida lite utan så mkt uppmärksamhet... Detta inträffade tack o lov inte varje dag. Nån gång per vecka. O de helger de inträffade va ju allt lungt... Fast några av mina lärare va lite irriterade på mig då jag inte gjort läxan :angel: men allt blev bra ändå
 
tack alla ni som svarat :) jag har iaf fått fler argument för att jag bör klara det med två hästar :)
ev. så är det ekonomoin dårå :o men det är ju en helt annan sak :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 998
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp