2019 års vikttråd

Vad jobbigt. Begränsar du hur mycket frukt du äter och vilka sorter? Ibland när jag haft extra svårt att bryta godissuget har det hjälpt att jag har tillåtit mig att äta hur mycket jag vill, även söta frukter som druvor. I början har jag lätt käkat en ask druvor om dagen, sen har det gått bra att trappa ner. Äter du tillräckligt med mat också? Om du tar bort alla godiskalorier kanske kroppen vill ha dem i form av något annat för att du ska orka, särskilt om du tränar också.

Jag vet förstås att det är mycket socker i frukt, men det är en mental skillnad plus att man även får i sig fibrer och vitaminer.

Jag äter oftast 2 frukter om dagen.
Tror att jag äter ganska lagom med mat. (Väger inte)
Är som sagt inte suget som är värst utan att jag blir darr. Får se om det släpper eller om det är ngt annat.
 
Jag äter oftast 2 frukter om dagen.
Tror att jag äter ganska lagom med mat. (Väger inte)
Är som sagt inte suget som är värst utan att jag blir darr. Får se om det släpper eller om det är ngt annat.

Ät mer mat och frukt och se om darret går bort!
 
Jag äter oftast 2 frukter om dagen.
Tror att jag äter ganska lagom med mat. (Väger inte)
Är som sagt inte suget som är värst utan att jag blir darr. Får se om det släpper eller om det är ngt annat.
Sån blir jag när jag både ätit för mycket socker i perioder, och även när jag tar bort sockret.
För min del har det hjälpt att äta lite extra mat/mer bra mellanmål under en peripd, tills kroppen vant sig av sockret. Sen kan jag minska mängden mat i steg två.
 
Sån blir jag när jag både ätit för mycket socker i perioder, och även när jag tar bort sockret.
För min del har det hjälpt att äta lite extra mat/mer bra mellanmål under en peripd, tills kroppen vant sig av sockret. Sen kan jag minska mängden mat i steg två.
Skönt att det verkar vara fler som reagerar som jag.
Jag har svårt att äta mer när jag är mätt och nöjd. Men märkte att i dag att banan hjälpte lite. Äter ju även bröd och yoghurt där det är lite socker i men det visar nog bara på hur sjukt jag har behandlat min kropp under julen.
 
Höll mig till mina points hyfsat under veckan, och har klarat mig undan frestelser i form av jobbets fredagsfrukost (åt betydligt mindre än jag brukar) och kvällsgodis (ätit yoghurt med bär istället) riktigt bra. Sen var vi bjudna på födelsedagsfika igår och en liten ynka tårtbit räckte för att trigga allt sockersug igen...

Jaja. Måndag imorgon och bra och hoppfull känsla ändå. Har jag lyckats välja bättre alternativ större delen av veckan kan jag göra det igen. Vågen visade lite neråt imorse, ca ett halvt kilo, så det är ju inte förgäves.
 
Skönt att det verkar vara fler som reagerar som jag.
Jag har svårt att äta mer när jag är mätt och nöjd. Men märkte att i dag att banan hjälpte lite. Äter ju även bröd och yoghurt där det är lite socker i men det visar nog bara på hur sjukt jag har behandlat min kropp under julen.
Socker är ett gift för kroppen.
Tryckte också i mig massor hela december, inte bra alls. Hos mig förstör sockret kroppens normala signaler för hunger, törst, trötthet, humör...
 
Blev så jäkla opepp efter att ha sett det här på nyhetsmorgon idag, en forskare som pratar om att fettceller aldrig försvinner och de kommer sträva efter att människan ska gå upp i vikt igen.

Kolla här om ni är nyfikna:
 
Blev så jäkla opepp efter att ha sett det här på nyhetsmorgon idag, en forskare som pratar om att fettceller aldrig försvinner och de kommer sträva efter att människan ska gå upp i vikt igen.

Kolla här om ni är nyfikna:

Jag blev opepp när jag läste att bantningsgurun Cathrine Schück äter 1000-1200 kcal per dag. Jämt.
 
Jag blev opepp när jag läste att bantningsgurun Cathrine Schück äter 1000-1200 kcal per dag. Jämt.
Absolut visst kan man bli opepp när man hör om olika människors bantningsmetoder och hur bra det funkar osv.. men det här är ju ändå den senaste forskningen som visar detta. Att kroppen alltid kommer sträva efter att hamna på en viss vikt, det förstår man ju rent logiskt att bantning inte kommer fungera, eller om den fungerar så får man leva i ett ständigt hunger och sockersug och slåss mot kroppen. Snälla säg att han har fel? Visst kommer det ny forskning hela tiden som visar motsatsen till det som tidigare varit känt?
 
Blev så jäkla opepp efter att ha sett det här på nyhetsmorgon idag, en forskare som pratar om att fettceller aldrig försvinner och de kommer sträva efter att människan ska gå upp i vikt igen.

Fast det är väl ändå ingen nyhet, att fettceller inte försvinner vid en viktnedgång? De krymper ju bara och enda sättet att "bli av med dem" är att suga bort dem.

Jag är hyfsat övertygad att de flesta kroppar har en "programmerad" idealvikt, där kroppen mår som bäst. Sen kanske inte det stämmer överens med vad individen mår bäst av rent psykiskt = jojobantning eller konstant strikt diet och träning.
 
Fast det är väl ändå ingen nyhet, att fettceller inte försvinner vid en viktnedgång? De krymper ju bara och enda sättet att "bli av med dem" är att suga bort dem.

Jag är hyfsat övertygad att de flesta kroppar har en "programmerad" idealvikt, där kroppen mår som bäst. Sen kanske inte det stämmer överens med vad individen mår bäst av rent psykiskt = jojobantning eller konstant strikt diet och träning.
Nej det är kanske inte något nyhet jag vet inte, har inte haft så bra koll. Ja det kan nog vara så att man har en trivselvikt och lätt hamnar där.
 
Haha, inte för att vara taskig nu @Nux @durachiny och kanske nån mer men som medelålders+ så fnissar man lite åt er mellan 20 och 30 när ni är så tvärsäkra på hur mycket/lite som krävs! :D
Kom igen om 20 år så kommer ni se att det inte är så enkelt! ;)

Klart jag förstår att kroppen är lite annorlunda efter 20/30 års åldern! :)

Det jag menar är mest att oftast, så krävs det ibland inte så mycket som en del tror. När man läser och kollar runt så låter det som att man måste spendera 5 timmar om dan på gymmet, alla dagar i veckan.

Min egna mamma t.ex, 50 år är hon och 163 cm, gick ner i vikt av bara ”farten” när jag introducerade mer grönsaker osv, och vi gick lite längre promenader med deras hund. Hon har länge tyckt det varit jobbigt med övervikt, har diabetes typ 2 osv, men hon gick faktiskt från ca 84 kg till att pendla mellan 69-70, med väldigt små medel, då har hon inte räknat kalorier eller liknande ”religöst” så som jag gjorde. :)
 
Nu trillade jag dit.
Köpte en chokladkaka medan jag väntade på bussen. Visserligen bara ätit några rutor men ändå. Jag vet att jag kommer äta upp hela.. Kanske inte idag, men uppäten kommer den bli.

Inser att detta strikta kaloriräknande ger mig ångest när jag viker av från kursen så att säga. Det borde inte vara så stor grej men min hjärna drog genast på högsta växel och negativa tankar kom som ett brev på posten..
 
Nu trillade jag dit.
Köpte en chokladkaka medan jag väntade på bussen. Visserligen bara ätit några rutor men ändå. Jag vet att jag kommer äta upp hela.. Kanske inte idag, men uppäten kommer den bli.

Inser att detta strikta kaloriräknande ger mig ångest när jag viker av från kursen så att säga. Det borde inte vara så stor grej men min hjärna drog genast på högsta växel och negativa tankar kom som ett brev på posten..

Släng det som är kvar, så blir den inte uppäten och därmed minskar du risken att du ska gå och noja över de kalorierna och/eller få ångest när du ätit upp hela.

Jag är ju av åsikten att det inte är någon katastrof för någon om de avviker från strikt antal kalorier någon gång, men ger det ångest, så är det bättre att låta bli.
 
Nu trillade jag dit.
Köpte en chokladkaka medan jag väntade på bussen. Visserligen bara ätit några rutor men ändå. Jag vet att jag kommer äta upp hela.. Kanske inte idag, men uppäten kommer den bli.

Inser att detta strikta kaloriräknande ger mig ångest när jag viker av från kursen så att säga. Det borde inte vara så stor grej men min hjärna drog genast på högsta växel och negativa tankar kom som ett brev på posten..

Släng den. Eller be en kompis gömma den/äta den åt dig. Eller ät den och dra ner på något annat. Eller gå en extra promenad. Eller skit i det. Det finns alltid en lösning.
 
Pratade med mamma igår och fick väldig ångest efteråt. Vi har en svår relation eftersom mamma är bipolär. Jag har fått mycket skit från henne. Tack och lov har jag inte så mycket farlig mat hemma utan det fick bli avocado och skinka som ångestmat. Sen kunde jag inte somna och vaknade först vad 10-tiden av att dottern ville ha skjuts till läkare eftersom hon hade migrän och behövde ett läkarintyg. Jag hade inte lust alls utan tyckte att hon kan ta bussen. Sen skickar hon ett mess där hon skrev att hon hade en tid bokad som hon nu missade eftersom jag inte skjutsade henne. Jag får givetvis dåligt samvete men jag måste kunna säja nej också. Sen somnade jag om och sov till 15.00...
 
Blev så jäkla opepp efter att ha sett det här på nyhetsmorgon idag, en forskare som pratar om att fettceller aldrig försvinner och de kommer sträva efter att människan ska gå upp i vikt igen.

Kolla här om ni är nyfikna:

Jag tog det här som att de försöker inspirera folk till att göra hållbara förändringar till sin livsstil, där hälsa och minskad vikt är en av fördelarna, istället för att sikta på att gå ned i vikt under en kort period genom att strama åt sitt intag av mat på ett sätt som inte är hållbart i längden? Alltså att allt det han pratade om kring kroppens ökade hunger m.m. var kopplat just till bantandet, och inte till hållbar viktnedgång över en längre tid genom justeringar i ens livsstil.
 
Jag vet inte om det här är till någon hjälp i tråden, men om det kan hjälpa någon så kan jag dela med mig av att jag själv hittade en stabil vikt som jag trivs på när jag kapade ytterligheterna i matvanorna. Det är enkelt att säga och svårare att genomföra, men det här med att banta och sedan unna mig godsaker fungerade inte alls för mig. Det skapade ett väldigt destruktivt "av" och "på" beteende. "På" betydde träning 7 dagar i veckan och 1000 kcal om dagen. Då fick jag också ångest av en kanelbulle på jobbet eller ett glas vin för mycket till middagen, eller om jag inte hann med ett tilltänkt träningspass. "Av" betydde att jag åt precis vad jag kände för och tränade inte alls, ibland pizza eller godis varje dag. Det blev väldigt mycket "börja om på måndag" och för att inte tala om ostabil vikt som svajade lite upp och ner.

Idag är jag snällare mot mig själv när motivationen är på topp och hårdare mot mig själv när den sviktar. Det innebär att jag ibland äter sötsaker och tänker att det inte har någon betydelse i det stora hela, när jag ändå är igång och tränar mycket och äter nyttigt annars. Det innebär också att jag släpar mig till gymmet även de veckor när motivationen tryter och köper några fåtal godisar i stället för en stor påse en lördagskväll.

Resultatet har blivit en ganska stabil och trevlig vikt. Jag väger inte så lite som jag gjorde när jag vägde som minst, men det hade också varit osunt i längden. Jag har förlikat mig med att jag aldrig kommer vara petite eftersom jag helt enkelt aldrig kommer tycka att det är en rimlig och värdefull livsstil att leva på 1000 kcal om dagen. Men jag kommer heller inte att gå upp i vikt om jag fortsätter såhär, och som det känns nu går det väldigt bra.

Slow and steady wins the race, eller vad man brukar säga. Jag rekommenderar det i alla fall varmt.
 
Nu trillade jag dit.
Köpte en chokladkaka medan jag väntade på bussen. Visserligen bara ätit några rutor men ändå. Jag vet att jag kommer äta upp hela.. Kanske inte idag, men uppäten kommer den bli.

Inser att detta strikta kaloriräknande ger mig ångest när jag viker av från kursen så att säga. Det borde inte vara så stor grej men min hjärna drog genast på högsta växel och negativa tankar kom som ett brev på posten..


Skulle det spelar någon större roll om du nu skulle äta hela, idag eller resten nån annan dag? Har du bara ätit några bitar så dra av kvällsmaten istället. 4 Marabou på en 200 grams är ca 170 kcal. Så det borde inte vara så svårt att dra in på något annat om det är runt där du ätit och inte vill överstiga din kcalmängd.

Jag skulle ju avlida om jag förbjöd mig choklad under en viktnedgång eller nu när jag ska stå stilla. Tror inte på förbud. Ät, njut och släpp tankarna och ta nya tag istället. Det finns inget positivt med att gå runt och ha ångest över några chokladbitar. Tro mig.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 242
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 141
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp