Kropp & själ 2019 års vikttråd

Hoppar skamlöst in i tråden! De senaste åren har jag försökt gå ner i vikt men inte haft motivationen att fortsätta. Annat har kommit emellan och jag har gett upp. Men nu orkar jag inte längre. Orkar inte känna mig begränsad eller rent av att jag ibland vill gömma mig pga mig kropp. Det är nu eller aldrig!

7/1: 101,4 kg
11/1: -2,1 kg

Kvar till delmål 1: 4,3 kg

Ligger på 1200 kcal om dagen och försöker komma upp i 10.000 steg om dagen. Har börjat rida efter 5 års uppehåll och ska även få in ett pass i veckan på gymmet.
 
Hade jag haft plats hemma hade jag hellre gjort det.

@MM typ allt sånt går bort när man har en kass höft :down: Det blir värre av stötig eller stor rörelser så det jag menade var träning som är skonsam för höften. Jagj är inte dum i huvudet, jag vet att det finns sporter.
När jag började träna hemma hade jag ett hantelset och gummiband bara. Två handtag och några viktskivor och tre gummiband med olika styrka. Allt fick plats i en väska som jag ställde in i garderoben.
 
När jag började träna hemma hade jag ett hantelset och gummiband bara. Två handtag och några viktskivor och tre gummiband med olika styrka. Allt fick plats i en väska som jag ställde in i garderoben.
Hantlar och gummiband har jag (för tillfället i förråd då jag inte har ett eget boende). Men jag känner inte att det ger så mycket. Behöver du inte nån form av bänk att använda hantlarna med? Jag och namn på övningar.. Tänker att utbudet blir begränsat när man bara kan stå och göra övningar.
 
Hantlar och gummiband har jag (för tillfället i förråd då jag inte har ett eget boende). Men jag känner inte att det ger så mycket. Behöver du inte nån form av bänk att använda hantlarna med? Jag och namn på övningar.. Tänker att utbudet blir begränsat när man bara kan stå och göra övningar.
Jag hade en app för några år sen som hette typ "seven", sju övningar, en minut var. SVINjobbigt. Man behöver en golvyta på typ 2x3 meter, thats it. Och när man känner sig kaxig på sju minuter så kan man köra fjorton. :D
 
Hantlar och gummiband har jag (för tillfället i förråd då jag inte har ett eget boende). Men jag känner inte att det ger så mycket. Behöver du inte nån form av bänk att använda hantlarna med? Jag och namn på övningar.. Tänker att utbudet blir begränsat när man bara kan stå och göra övningar.
Innan jag skaffade en riktigt bänk med skivstång och rack så tränade jag i vardagsrummet. Låg på soffkanten eller på en pilatesboll och körde bänkpress med hantlar, stod med knät på tvrumsbordet eller handen på soffryggen som stöd när jag körde enarmsrodd. Stod upp eller satt på en stol och körde axelövningar av olika slag.
 
Jag hade en app för några år sen som hette typ "seven", sju övningar, en minut var. SVINjobbigt. Man behöver en golvyta på typ 2x3 meter, thats it. Och när man känner sig kaxig på sju minuter så kan man köra fjorton. :D
Har testat olika såna appar. De flesta kräver att höften är med på något sätt och då måste jag börja äta massor (verkligen massor!) med värktabletter för att ens klara jobbet.. Ska kolla vad seven innehåller.

Innan jag skaffade en riktigt bänk med skivstång och rack så tränade jag i vardagsrummet. Låg på soffkanten eller på en pilatesboll och körde bänkpress med hantlar, stod med knät på tvrumsbordet eller handen på soffryggen som stöd när jag körde enarmsrodd. Stod upp eller satt på en stol och körde axelövningar av olika slag.
Hmm. Stol finns ju i köket. Resten blir värre. Men det går säkert lösa. Som sagt, inte än på några veckor (jag bor i ett förråd...).
 
Kollade på seven, verkar vara samma som 7 minute workout. Går bra nån gång ibland, men inte regelbundet.. Och jag tyckte inte det var särskilt jobbigt heller :o
 
Hade jag haft plats hemma hade jag hellre gjort det.

@MM typ allt sånt går bort när man har en kass höft :down: Det blir värre av stötig eller stor rörelser så det jag menade var träning som är skonsam för höften. Jagj är inte dum i huvudet, jag vet att det finns sporter.
Men det skrev jag ju att det vet ju inte jag vad som funkar med din höft och sa att du får testa dig fram med något annat. Du undrade vad och jag gav en lång lista på förslag. Nu orkar jag inte vara pedagogisk längre utan det får andra orka med. Jag har inte på något vis påstått att du är dum i huvudet men däremot omottalig känner jag. Hoppas du hittar något som funkar!
 
Men det skrev jag ju att det vet ju inte jag vad som funkar med din höft och sa att du får testa dig fram med något annat. Du undrade vad och jag gav en lång lista på förslag. Nu orkar jag inte vara pedagogisk längre utan det får andra orka med. Jag har inte på något vis påstått att du är dum i huvudet men däremot omottalig känner jag. Hoppas du hittar något som funkar!
Knappast pedagogiskt med sporter som aerobics när jag skrivit upprepade gånger Att jag inte ens kan gå i trappor utan att få ont..
 
Jag dricker väldigt dåligt med vatten! Brukar tvinga i mig ett glas om dagen. Annars är det väl mest vin och kaffe :o Klart det vore rimligare att dricka mer (alltså vatten då ;) ) men 2 liter vatten dagligen låter fan mycket ändå tycker jag! Vi får vi vätska i oss genom det vi äter också?
Jag tror det är väldigt individuellt vad man behöver. Rekommendationen är väl 1,5 - 2l per dag. Jag mås om sagt inte så bra med för lite vätska. Andra påverkas kanske inte alls lika mycket
 
Jag gör sällskap med er andra här i tråden då jag hoppas att det ska vara lättare med motivationen med lite pepp och inspiration från er andra! Hejja er! :)

Jag vägde igår in på 72,5 kg, mitt mål är att gå ner 5 kg till att börja med. Förhoppningen är att till slut landa på 65 kg. Jag tänker inte följa någon speciell diet utan satsar på att äta regelbundna måltider utan att småäta där emellan, utesluta sötsaker och andra onyttigheter och äta mer grönt och mindre halvfabrikat.

Sedan behöver jag förstås röra på mig mer. Jag är periodare när det kommer till träningen (tränar på gym, går på lite pass och springer) men måste få till en mer regelbunden träningsrutin. Hur ni andra gör för att hitta tid och ork till att träna? Med heltidsjobb, hästar och familj känns det ibland som en omöjlig ekvation. :cool:
 
Jag tror det är väldigt individuellt vad man behöver. Rekommendationen är väl 1,5 - 2l per dag. Jag mås om sagt inte så bra med för lite vätska. Andra påverkas kanske inte alls lika mycket
Jag är en sån som måste dricka ordentligt för att gå ner i vikt, så du är inte ensam om det. Lite märkligt egentligen? Vi sköljer bort fläsket:rofl:
 

Hästdiskussioner nu

  • Hopprädsla
  • Grovfodret i år....
  • Vi som letar dressyrsadlar III

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp