2019 års vikttråd

Skulle det spelar någon större roll om du nu skulle äta hela, idag eller resten nån annan dag? Har du bara ätit några bitar så dra av kvällsmaten istället. 4 Marabou på en 200 grams är ca 170 kcal. Så det borde inte vara så svårt att dra in på något annat om det är runt där du ätit och inte vill överstiga din kcalmängd.

Jag skulle ju avlida om jag förbjöd mig choklad under en viktnedgång eller nu när jag ska stå stilla. Tror inte på förbud. Ät, njut och släpp tankarna och ta nya tag istället. Det finns inget positivt med att gå runt och ha ångest över några chokladbitar. Tro mig.

Det finns inga kalorier att dra av. Jag får hoppa över kvällsmaten och hela budgeten är förstörd.

Det är inte bara att "släppa tankarna". Jag sliter som ett djur för att hålla min budget och så går jag och gör nåt så urbota dumt :banghead:
Det är inte heller bara att "motionera bort" de kalorierna, dels räknar jag inte så och dels verkar min kropp inte hålla med om att det fungerar på det sättet.

Jag tror inte heller på förbud, men jag tror på att stenhård koll på intaget är det enda som fungerar. Nu spräckte jag hela dagsbudgeten och måste hoppa över ett mål.
 
Det finns inga kalorier att dra av. Jag får hoppa över kvällsmaten och hela budgeten är förstörd.

Det är inte bara att "släppa tankarna". Jag sliter som ett djur för att hålla min budget och så går jag och gör nåt så urbota dumt :banghead:
Det är inte heller bara att "motionera bort" de kalorierna, dels räknar jag inte så och dels verkar min kropp inte hålla med om att det fungerar på det sättet.

Jag tror inte heller på förbud, men jag tror på att stenhård koll på intaget är det enda som fungerar. Nu spräckte jag hela dagsbudgeten och måste hoppa över ett mål.
Jag tror det är bättre att du äter mat som planerat och lägger till en promenad istället!
 
Jag tror det är bättre att du äter mat som planerat och lägger till en promenad istället!

Fast som sagt, jag räknar inte så. Det fungerar inte för mig, varken fysiskt eller psykiskt. Jag har redan varit ute och gått i två timmar, förutom allt jag rör mig på jobbet. Det hjälper inte.
 
Det finns inga kalorier att dra av. Jag får hoppa över kvällsmaten och hela budgeten är förstörd.

Det är inte bara att "släppa tankarna". Jag sliter som ett djur för att hålla min budget och så går jag och gör nåt så urbota dumt :banghead:
Det är inte heller bara att "motionera bort" de kalorierna, dels räknar jag inte så och dels verkar min kropp inte hålla med om att det fungerar på det sättet.

Jag tror inte heller på förbud, men jag tror på att stenhård koll på intaget är det enda som fungerar. Nu spräckte jag hela dagsbudgeten och måste hoppa över ett mål.
Jag tycker det är sorgligt när lite choklad räknas som ”urbota dumt”, och blir lite ledsen av att se sånt förakt mot sig själv.
Oplanerat? Ja. Osmart? Ja, lite. Men att klanka ner så på sig själv kan väl absolut inte hjälpa.
Jag hörde det kloka att när man tänker dåliga tankar om sig själv ska man istället fundera på om det var en vän som hade gjort samma sak, och vad man hade sagt då. Så ska man behandla sig själv.
Hade du sagt åt en vän att den var urbota dum för chokladen och att det inte blir nån kvällsmat då som straff?
Att hålla sig till budget är en sak, men att vara elak mot sig själv kan ju inte göra det hela så mycket bättre.
 
Jag tycker det är sorgligt när lite choklad räknas som ”urbota dumt”, och blir lite ledsen av att se sånt förakt mot sig själv.
Oplanerat? Ja. Osmart? Ja, lite. Men att klanka ner så på sig själv kan väl absolut inte hjälpa.
Jag hörde det kloka att när man tänker dåliga tankar om sig själv ska man istället fundera på om det var en vän som hade gjort samma sak, och vad man hade sagt då. Så ska man behandla sig själv.
Hade du sagt åt en vän att den var urbota dum för chokladen och att det inte blir nån kvällsmat då som straff?
Att hålla sig till budget är en sak, men att vara elak mot sig själv kan ju inte göra det hela så mycket bättre.

Jag sliter som ett djur för att gå ner i vikt, och går inte ner ett hekto. Så ja JAG var urbota dum som förstörde dieten på det sättet. En vän hade jag aldrig kommenterat eller tänkt något om.

Det låter inte hälsosamt att hoppa över en hel måltid för en munfull choklad.

Det är det säkert inte, men det finns inget utrymme för mer mat. Och nej, mer motion är inte ett alternativ för jag räknar inte bort kalorier.

Gissa varför jag får ångest...
 
Men @sthu vad blir bättre av att du "straffar" dig själv och går hungrig resten av dagen och inte äter igen förrän i morgon enbart pga några fjuttiga chokladbitar som vare sig gör till eller från? Det är inte ett sunt tänk kring mat och vikt och sånt kan fort eskalera till något riktigt illa.
 
Men @sthu vad blir bättre av att du "straffar" dig själv och går hungrig resten av dagen och inte äter igen förrän i morgon enbart pga några fjuttiga chokladbitar som vare sig gör till eller från? Det är inte ett sunt tänk kring mat och vikt och sånt kan fort eskalera till något riktigt illa.

Nu är jag visserligen inte hungrig, jag är mycket sällan hungrig. Jag äter för att jag vet att jag måste.

Nu väljer jag att skippa ett mål på grund av ångest, för jag vet att ångesten kommer bli värre om jag äter mer. Då blir budgeten totalförstörd (nu är den bara förstörd).

Ja, jag har pratat med min läkare om detta. Hens svar var att medicinen är viktstabil och att jag förmodligen underskattar vad jag äter.
 
Idag var jag på min bästa julklapp till mig själv: planeringsmöte för mat och så småningom träning med en fysioterapeut som jobbar med landslagsidrottare! Så himla trevligt möte och många många bra synpunkter och tankar om hur vi ska lägga upp framtiden, hur jag ska försöka tänka och se på både mat och träning och framförallt mig själv för att skapa nya hållbara bra vanor och jag känner mig väldigt positiv. Hon ansåg att jag jag åt för lite (1200 kcal/dag) för att skapa långsiktiga hälsosamma vanor så hon ökade på och sen ska vi utvärdera hur det ihop med mer träning fungerar om 3 veckor igen!
 
Lchf/keto går fortsatt bra. Mätt och nöjd, lite trött men det är mycket annat nu också.

Kikade hur många kalorier jag stoppat i mig hittills - 1300 bara och ändå så tillfreds!!? Behöver stoppa i mig mer fett och jag gillar att knapra framför tvn så tänker skära ostkuber och äta oliver ikväll.

Lider inte precis av denna diet än så länge!
 
Fastat idag.
Dock inte "ordentligt" pga har inte räknat ut vad maten faktiskt blev. Den kanske var 500 den kanske var 700, men höll mig från att äta fram till middagen.
Var ute med hunden i över två timmar runt lunch och har enligt fitbit gått strax under 25. 000 steg. Litar inte blint på den dock, den är lite opålitlig.
 
Gårdagen var jättebra. Viktnedgång på -0,5 kg kvarstod. Ett ägg och sedan yoghurt med bär till frukost. Köttgryta med potatis till lunch. Indisk kycklingsoppa till middag. Sen ett par smaksatta linskakor och frukt till kvällsmellanmål och ändå nåt points eller två kvar till slut. Jympapass på Friskis dessutom! Jag får betydligt mer balanserade hungerkänslor och minskat sötsug av träning.

Nu har jag haft lite svårt med sömnen på natten. Förmodligen en kombo av lite jobboro, sen träning men också lite hunger. Tog en banan nu och hoppas kunna somna om snart.
 
-0,4 på vågen idag.

Jag har satt upp lite fler delmål.

0,5 kilo tills jag är under vikten som jag verkligen, verkligen aldrig vill gå över (och som jag tydligen lyckats spräcka med ganska många kilo under förra året).
5,5 kilo tills jag är under den vikt som jag egentligen tycker är max för min häst att bära (jag börjar fatta varför han har haft svårt att komma upp med ryggen under hösten, har ridit mycket, mycket sparsamt tack och lov och det har väl blivit rejäl core-träning för honom...). Det kommer att bli roligt att nå det målet, för då kommer en massa kläder i garderoben att passa.
11,5 kilo tills jag inte är överviktig enligt BMI. Vackert så om jag når så långt, sen får vi se.

Jag fick ett klippkort på gymet i julklapp, men köpte ett månadskort efter två gånger. Med klippkort blir det lätt så att man tänker att man måste träna jättemycket när man väl går dit. Nu blir det en del småpass också, det tror jag är bra. Hoppas att det kommer fluffig nysnö snart så att det går att åka skidor!
 
Viktmål 1= 21,1kg
1/1 Start
2/1: -0,4kg
3/1: -1,1kg
4/1: -0,3kg
5/1: +0,4kg
6/1: +0,2kg
7/1: +0,7kg
8/1: +0,3kg
9/1: -1,9kg
10/1: -0,2kg
11/1: -0,4kg
15/1: +0,5kg

Totalt: -2,2kg
Kvar till mål: 17,9kg

Gick helt bananas i helgen och är oerhört tacksam över att det inte märks mer än såhär på vågen.
 
Skrev ett inlägg här menat för en annan tråd men kan uppdatera ändå :p

Vikten håller sig på plats men svajar nåt kg hit och dit pga hormonvecka men det går väl över till helgen.

Går bra med grönsaksätandet som jag har som mål att öka detta året. Mindre bra med glaasätandet sen maken hittade min favorit-B&J glass så har ägnat två dagar åt att käka upp den byttan men det är det värt :d
Så går bra med fördelningen att njuta av goda ätbara saker och stå stilla med :up:
 
Senast ändrad:
Smyger in o erkänner att jag har urusel moral,dålig självkontroll och har misslyckats.
Var en vända på Ica och en semla hoppade ner i kundkorgen o krävde att få följa med hem,har ätit upp den för å bli av med den så kvällsmaten får bli sallad o kyckling.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 137
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 188
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 291
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp