Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag loggar allt jag äter i Lifesum (så antar at det räknas som matdagbok?). Det jag tycker är bra är att jag faktiskt får koll på hur många kalorier jag får i mig och kan planera i förväg. Och jag får mycket bättre koll på hur mycket jag faktiskt stoppar i mig - vissa av måltiderna jag tyckte var kalorisnåla var helt tvärt om, hade jag bara gissat hade jag hamnat ganska fel. Sen vet jag inte hur stor skillnad det hade gjort i slutändan. Jag kan också hålla koll så att jag får i mig protein nu när jag försöker äta en viss mängd protein/dag. Eftersom jag har en logg på hur mycket jag ätit kan jag jämföra med hur mycket jag går ner i vikt och jag har en bättre uppskattning om vad jag faktiskt har för kaloribehov. Nackdelen är ju att det absolut kan bli obsessive, kan tänka mig att det är lätt kan spåra ur till ohälsosamma tankar och beteenden.Första gympasset denna veckan pga jobb och prioritering av sömn. Hade lust att studsa in på gymmet så pepp jag kände mig, och återhämtning var rätt prioriterat då övningar jag kämpade med förra veckan kunde jag öka vikten på.
Funderar på om jag ska börja med matdagbok men känns ångestfyllt. Någon här som använder sig av en? Hur tycker du det gör skillnad?
Första gympasset denna veckan pga jobb och prioritering av sömn. Hade lust att studsa in på gymmet så pepp jag kände mig, och återhämtning var rätt prioriterat då övningar jag kämpade med förra veckan kunde jag öka vikten på.
Funderar på om jag ska börja med matdagbok men känns ångestfyllt. Någon här som använder sig av en? Hur tycker du det gör skillnad?
Jag är absolut ingen expert men som jag har förstått det är klassiska ”fällor” att missa att logga tex såser, olja man steker i samt att om man inte faktiskt mäter/väger det man loggar så underskattar man hur mycket man tar. Även att det är väldigt svårt att få en korrekt mätning av hur mycket kalorier träning faktiskt bränner, så om man tänker att ”jag brände 300 kcal på träningen så nu kan jag äta 300 kcal” blir det plus istället. Men det kanske du redan har tänkt påJag räknar kalorier och tränar ca 4-5 dagar i veckan, både styrketräning och kondition.
Var gömmer sig alla kalorier?! För jag går verkligen inte ner ett smackIntag snittar på 1750 kcal och förbrukade kalorier bör vara någonstans runt 2300-2500 kcal med träningen.
Sambon har börjat med 16:8 så funderar på att testa något sådant upplägg, har ni prövat någon typ av fasta och gav det något resultat på vågen?
Jo, det vet jag men alla våra recept vi lagar efter är kaloriberäknade och sambon väger och mäter då såklart. Får fundera lite till.Jag är absolut ingen expert men som jag har förstått det är klassiska ”fällor” att missa att logga tex såser, olja man steker i samt att om man inte faktiskt mäter/väger det man loggar så underskattar man hur mycket man tar. Även att det är väldigt svårt att få en korrekt mätning av hur mycket kalorier träning faktiskt bränner, så om man tänker att ”jag brände 300 kcal på träningen så nu kan jag äta 300 kcal” blir det plus istället. Men det kanske du redan har tänkt påHoppas det vänder för dig i vilket fall som!
Rekommenderar back on track knäskydd om du inte redan har det.Det är stressigt på jobbet och jag har jobbat tolv timmarspass senaste tiden. Förra veckan gjorde jag nåt jag inte gjort på typ 15 år, jag joggade...
Kände att jag inte hann till gymmet men ville få upp pulsen och röra på mig. Det gick i slow-motion och jag körde en kvart. Hade inte så farligt ont nånstans efteråt heller.
Idag gjorde jag om det men ökade sträckan lite så det blev 20 minuter ute i solen när jag vaknade, jobbigt men härligt! Det vore otroligt tidsbesparande om mitt knä kunde hålla för detta nåt pass i veckan för det kan jag ju göra hemma. Jag trycker ju inte på alls, och är försiktig med att slå i för hårt så jag hoppas.
Maten har gått okej än så länge, jag tränar just nu på att kunna lämna kvar mat på tallriken och att jag inte behöver äta allt om jag känner mig mätt..![]()
Har det redan.Rekommenderar back on track knäskydd om du inte redan har det.