2019 års vikttråd

Hänger också på här då jag i våras märkte att jag gått upp några oönskad kilon och bestämde mig för att ta tag i detta. I mitt fall berodde det på att jag bytt jobb från ett fysiskt krävande (djurvårdare) till ett stillasittande. Kunde gå typ 3 mil om dagen på mitt gamla jobb så fick all motion ”gratis” och hade därav vant mig vid att äta kopiösa mängder kakor, godis och chips utan att gå upp ett gram i vikt.

Vägde in på 67 kg och satte 60 kg som målvikt. Körde med Lifesum-appen och det gick bra, avgiftade mig själv från socker och mådde kanonbra. Sen gick jag på semester :p Och nu har jag avstannat i viktminskning runt 63-64 kg. Har blivit en del glass och flottig mat pga att vi rest och bott hemma hos andra, och jag bestämde mig för att ge mig själv ett litet break. Ska försöka ta tag i träning och kost igen nu när vi är hemma 💪
 
Jag har blivit förkyld. Och min gammelfarmor sa alltid att magont ska man svälta bort och förkylning ska man äta bort. Det är en orubblig sanning i vår familj.

Firar en femåring idag 🍨 och fester fredag och lördag...
 
Idag passerade jag en milstolpe!

Den senaste månaden har vågen envist stått still trots att jag stramat åt mitt matintag rejält. Däremot har jag fått skicka tillbaka lite kläder som helt plötsligt var för stora i min "vanliga" storlek, vilket jag tänkte berodde på stora storlekar av det märket. Nu har jag dock märkt att alla mina byxor är för stora, så jag beställde två par nya i en storlek mindre än jag egentligen vågade, helt inställd på att skicka tillbaka, men de passar! Jag minns inte ens när jag kunde ha 44 i byxor senast? Men bevisligen passar de... Extra plus är att Zalando har taggen "Tall" med byxor i innerbenslängd upp till 84 cm :up::D så kan till och med jag ha långbyxor, istället för att bära någon slags version av highwater-jeans.
 
Jag har gått ner 1,2 kg :eek: Utan att ändra nånting i kosten och trots uppehåll i träningen. Det enda jag gjort är att lägga till b12 (jag hade ju brist). Så nu tar jag nya tag och kör Lifesum ett tag. I början ska jag bara bokföra och ser hur mycket det blir, sen kanske jag ändrar efter det.
 
Jag hade behövt gå ner 10 kilo ”akut” för att hamna på min egen ”trivselvikt” där jag känner mig någorlunda bekväm. Problemet är inte att jag inte kan utan bristande karaktär, kärlek till god mat och gott vin. Känner mig som den kvinnliga obotliga versionen av Edward Blom.

:meh:
 
Jag hade behövt gå ner 10 kilo ”akut” för att hamna på min egen ”trivselvikt” där jag känner mig någorlunda bekväm. Problemet är inte att jag inte kan utan bristande karaktär, kärlek till god mat och gott vin. Känner mig som den kvinnliga obotliga versionen av Edward Blom.

:meh:

Åt precis en Tip-top-glass. ”Festar man så festar man rejält”
 
Vägde mig för ett pat dagar sen för att kolla hur läget var nu när min semester snart är slut. Visade samma vikt än :up: Har sprungit några mil per vecka, rider nästan varje dag och varit vardagsaktiv och faktiskt inte frossat en massa så det känns bra.

Ska se om jag orkar ta ett par kg till snart.
 
Delmål 1: 65 kg
Startvikt 11/2: 70
19/2: 69,2
26/2: 69,2
6/3: 68,7
18/3: 68,1
4/4 67,9
25/4 69
6/5 68,8
3/8 66,6

Snyggaste siffran på vågen 🤘 Har haft semester i tre veckor men har verkligen inte gjort något som förtjänar 2 kilos viktnedgång. Möjligtvis att jag äter något mindre godis sedan jag slutade på jobbet där det fanns godisautomater...

Jag firade detta med att äta lösgodis. Bra val. Jag som hade tänkt hålla mig till popcorn, men så kom sambon med med en godispåse när jag hade knäskurat golvet och var lagom slutkörd.
 
Jag ansluter mig till tråden. Igen :angel:

Nu har jag väl runt 8 kg, kanske 10, att gå ner. Känner mig fet och plufsig och får inte plats i sadeln. Till hösten ska även c ponnyn sättas igång så jag tänkte att jag ska ha det som sporre att gå ner x antal kg innan jag sitter upp på henne.

Hur gör man med motivationen ? Hur gör ni?

För mig har det gått upp och ner det senaste och sista halvåret har jag helt gett upp känns det som (och ser det ut som ..) men nu försöker jag locka/tvinga mig själv för att kunna sätta igång ponnyn.

Jag tänkte inte gå ut stenhårt utan ta det lite lugnt i början för att slippa bakslag. Jag har tänkt använda metoden att dra ner på kolhydrater - men inte sluta helt med dem. Är rädd för att bli trött och på dåligt humör- vilket det brukar bli i början- och då ger jag också upp lätt.

Börjar imorgon.
 
Jag ansluter mig till tråden. Igen :angel:

Nu har jag väl runt 8 kg, kanske 10, att gå ner. Känner mig fet och plufsig och får inte plats i sadeln. Till hösten ska även c ponnyn sättas igång så jag tänkte att jag ska ha det som sporre att gå ner x antal kg innan jag sitter upp på henne.

Hur gör man med motivationen ? Hur gör ni?

För mig har det gått upp och ner det senaste och sista halvåret har jag helt gett upp känns det som (och ser det ut som ..) men nu försöker jag locka/tvinga mig själv för att kunna sätta igång ponnyn.

Jag tänkte inte gå ut stenhårt utan ta det lite lugnt i början för att slippa bakslag. Jag har tänkt använda metoden att dra ner på kolhydrater - men inte sluta helt med dem. Är rädd för att bli trött och på dåligt humör- vilket det brukar bli i början- och då ger jag också upp lätt.

Börjar imorgon.
Börja litet! Ta bort chips, godis, läsk till exempel. Efter en vecka, ta bort vitt bröd. Efter en till vecka, ta bort pasta. (Eller vad du nu vill sluta med/ta bort). Så det inte blir för mycket på en gång!

Samtidigt, vill du röra dig mer? Ha som mål med 70000 steg i veckan, dvs 10000 om dagen, men med möjlighet att gå fler en dag du känner dig pigg till exempel.

Efter två veckor, börja jogga en dag i veckan.

Alltså små steg i rätt riktning, så orkar man och klarar av sina förändringar! :)
 
Idag väger jag mindre än vad jag gjort på typ fyra år. Heja mig! Har under åtta veckor följt ett kost- och träningsschema som bland annat resulterat i -13 cm runt magen. Har nu förlängt med samma tjänst i sex månader till (jobbet får betala en del, friskvårdsbidrag är bra grejer) och kommer fortsätta med målet att långsamt gå ner i vikt (siktar på ungefär ett kilo i månaden) och samtidigt bygga muskler och bli starkare. Har ett träningsmål som består i att innan året är slut kunna knäböja 110 kg, bänkpressa 60 kilo, marklyfta 130 kg och militärpressa 45 kg, och då får energiunderskottet inte vara alltför stort. Jag vill minska i tyngd och omfång, men jag vill också bli starkare. Det är kul att vara stark. :D
 
Idag tog jag på mig en klänning jag inte använt på några veckor. Jag fick knyta upp axelbanden på den. :D

35581
 
Jag läste på ett annat forum något som fick mig att fundera. En person där hävdade bestämt att kaloriräkning är det sämsta sättet att banta på eftersom att kroppen vid ett måttligt kaloriunderskott ”anpassar” sig efter det nya lägre kaloriintaget och därför går man upp om man sedan ökar kalorimängden igen. Hen länkade inte till någon forskning på området och mitt googlande har inte gjort mig klokare. Någon här som vet om detta stämmer?
 
Jag läste på ett annat forum något som fick mig att fundera. En person där hävdade bestämt att kaloriräkning är det sämsta sättet att banta på eftersom att kroppen vid ett måttligt kaloriunderskott ”anpassar” sig efter det nya lägre kaloriintaget och därför går man upp om man sedan ökar kalorimängden igen. Hen länkade inte till någon forskning på området och mitt googlande har inte gjort mig klokare. Någon här som vet om detta stämmer?

Först och främst, så måste man ju veta vilket kcal-behov man har som individ vilket inte alltid är speciellt enkelt att veta då det oftast varierar över året. Därav att det är ganska vanligt att pendla upp och ner i vikt med några kilon åt båda håll. Ligger kcal in och ut i balans större delen av tiden, så är vikten tämligen konstant med mindre avvikelser åt något håll.

Lägger man sig på ett underskott så går man ner i vikt och lägger man sig på ett överskott, så går man upp i vikt och om man från balans lägger sig på ett underskott, så går man alltså ner i vikt och när man höjer upp till balans igen, så går man såklart upp igen om man inte ökar på energiåtgången i samma utsträckning.
 
Jag läste på ett annat forum något som fick mig att fundera. En person där hävdade bestämt att kaloriräkning är det sämsta sättet att banta på eftersom att kroppen vid ett måttligt kaloriunderskott ”anpassar” sig efter det nya lägre kaloriintaget och därför går man upp om man sedan ökar kalorimängden igen. Hen länkade inte till någon forskning på området och mitt googlande har inte gjort mig klokare. Någon här som vet om detta stämmer?
Jag förstår inte riktigt vad som är förvånande. Möjligen att jag missförstår. Men det är ju ganska givet att du går upp i vikt om du äter fler kalorier än vad du gör av med. Så om du efter en period med kaloriunderskott går tillbaka till samma mängd som innan bantningen så kommer du åter att gå upp i vikt.

Eller menade hen att nivån för antalet kalorier som man förbränner per dag blir lägre efter bantning?
 
Den enkla förklaringen är antal kalorier. Men det verkar som forskningne numera kommit fram till att det handlar om mycket annat. Tarmflora, gener, tidigare viktuppgång.

Kroppen håller hårt i det den fått. En tjockis (som jag) kan gå ner i vikt men kroppen kämpar för att återfå den höga vikten igen. Så bantar vi, så går vi upp igen så fort vi börjar äta "vanligt" igen. .

Men att banta ner sig och sedan stanna på den vikten kan man inte göra utan att ha permanentat den ändrade kosten. Om ens då.

Själv hoppas jag på detta med tarmflora. Smala människor och feta har tydligen (om jag nu läst rätt källor) olika tarmflora. Plus gener. Kommer det tarmflora-behandlingar så skulel jag bli lycklilg. (hästar ger vi ju ny tarmflora - varför är det så förbjudet med människor?)
På mödernet kommer jag från en smällfet släkt. Alla mina mostrar och min mamma såg ut som venus från Willendorf. Trots hårt kroppsarbete.

Att jag klarar mig med ett BMI på 27 kanske är ett under?
 
Saigon: Exakt så! Att man sänker sin förbränning om man sänker kaloriintaget under en längre period. Så om vi säger att jag har ett dagsbehov på 2000 kcal och sänker mitt intag till 1500 för att gå ner i vikt så kommer jag först att gå ner i vikt men sedan kommer viktminskningen att avta efter x antal månader och mitt dagsbehov har då blivit lägre än tidigare. Vet som sagt var inte om det finns någon sanning i detta.

Edit: gick visst inte att citera
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 899
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 238
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp