2019 års vikttråd

När jag fick folsyrebrist tog det nästan 1 år innan det rättade till sig, alltså nivåerna blev ju normala rätt fort men eftersom jag hade rätt tydliga biverkningar av bristen så märkte jag hur lång tid det tog innan det försvann. Har hört att det är ganska vanligt med just B vitaminer, att det tar lång tid innan kroppen verkligen går tillbaka till det normala

Misstänkte att det var nåt sånt.. Får väl fortsätta knapra piller och hoppas det blir bra. Vore ju skönt om det var så "enkelt" som vitaminbrist ändå.
 
Misstänkte att det var nåt sånt.. Får väl fortsätta knapra piller och hoppas det blir bra. Vore ju skönt om det var så "enkelt" som vitaminbrist ändå.

Men visst äter du vegetariskt/mest veganskt? Då måste du ta B12 hur som.

I övrigt låter det jättejobbigt och frustrerande! 😕
 
TjippTjipp!
Går härmed med i tråden för att elda lite under min röv, samt få lite motivation.
Har pluggat i en 3-4 år helt utan träning och med horribla kostvanor har det resulterat i sviktande hälsa, värk och 15 kg viktuppgång.

Vägde in på 70 kg i en hälsocheckup på HC efter examen.

MÅLVIKT: 55 kg

METOD: mindre fika och rödvin, mer sömn, fysisk jobb, återgång till träningen, lagad mat istället för lösgodis till middag.
 
Inte varit superengagerad i att göra bra val den senaste tiden men det har väl inte varit katastrof heller som tur är :p Rör mycket på mig i alla fall. Rider, promenerar, springer, grejar ute med allt vad det innebär att ha gård.

Vägde mig förut och jag har tydligen fastnat runt 71-71,5 kg och det är jag väldigt glad för! Det betyder ju att va 3 kg försvunnit på riktigt.
 
Sitter och äter filidutter och har dåligt samvete. Äta godis på en söndag när man vill gå ner i vikt liksom.
Men jag har helt slutat räkna kalorier nu. Det var inte bra för psyket... Känslan sitter fortfarande kvar, att jag absolut inte får äta för mycket.
 
Jag äter för mkt av allt. Behöver inte gå ner i vikt men kommer snart behöva det om jag fortsätter. Träningen kan jag övertyga mig att göra men svårare att avstå kalorier.
 
Har fått inse att jag har ett knepigt förhållande till att äta och kanske även mat som inte är hållbart och jag behöver ta tag i det. Jag har inte en ätstörning utan det är hur jag kan lära mig att ha ett mer avslappnat förhållande till mat och ätande som jag behöver. Just nu finns det inte i min budget att gå hos någon KBT terapeut så jag undrar om någon kan tipsa om en bra bok eller hemsida för att lära sig få ett hälsosamt förhållande till mat och ätande? Jag är alltså inte ute efter en diet eller vad man ska äta utan HUR man ska äta eller ännu mer hur man ska förhålla sig till ätande och mat.
 
Sitter och äter filidutter och har dåligt samvete. Äta godis på en söndag när man vill gå ner i vikt liksom.
Men jag har helt slutat räkna kalorier nu. Det var inte bra för psyket... Känslan sitter fortfarande kvar, att jag absolut inte får äta för mycket.

Nu blev jag tvungen att googla filidutter. :D Aldrig hört talas om tidigare.

Sedan maj ungefär ägnar jag mig åt periodisk fasta med hjälp av en app (BodyFast). Har gått ner knappt fem kilo hittills utan alltför stor ansträngning. Var på semester två veckor nyligen och då tog jag väldigt lätt på appens rekommendationer - hade mer lust att äta alla mål med familjen och glass var också gott i värmen... Som tur var tog det bara någon vecka att vara till baka på vikten innan semestern.

Oftast äter jag mellan 12 och 20 ungefär. Och nu när vi har 35 grader varmt dagarna i ända är aptiten inte på topp ändå.

Målvikt 1 är 68 kg. Startade på 79 och ligger runt 74 nu.
 
Nu är jag egentligen i mål! Jag har på 3år pendlat ca 90kg (45upp och 45ner. Gick upp i snitt 15kg/barn) i samband med mina tre graviditeter. Sjukt glad över att ha lyckats gå ner allt mellan och efter alla barnen :bow:
Nu ska jag bara tighta till hullet och komma i form igen, tanken är att springa Göteborgsvarvet nästa år och jag skulle tro att träningen till det får bukt på fluffet.
 
Nu är jag egentligen i mål! Jag har på 3år pendlat ca 90kg (45upp och 45ner. Gick upp i snitt 15kg/barn) i samband med mina tre graviditeter. Sjukt glad över att ha lyckats gå ner allt mellan och efter alla barnen :bow:
Nu ska jag bara tighta till hullet och komma i form igen, tanken är att springa Göteborgsvarvet nästa år och jag skulle tro att träningen till det får bukt på fluffet.
Härligt!
 
Hoppar in här några veckor igen. Har varit iväg på semester och ätit allt jag velat och lite till :d
Varit iväg i 16 dagar i Tyskland och Italien. Bott på hotell med croissanter och vaniljmunkar till frukost, käkat pizza vid havet på italienska rivieran, avnjutit äkta italiensk glass vid Gardasjön och churros med chokladsås på nöjesparken i Tyskland och massa massa mer. Innan dess midsommar och sen pizza igår när vi kom hem till Sverige igen samt resematen som pga barnen och lättillgängligt blivit McDonalds längst motorvägarna på vägen ner och upp till Italien. Har 3 semesterkilon att gå ner och ytterligare 2 för midsommar/en fest samt skolavslutningsfikor veckan innan typ. Så satsar på 5 kg ner. Visserligen är väl 2 kg vätskevikt med tanke på alla kolhydrater denna veckan :p
Men vet vilken siffra jag vill ner till så kör på det. Vägde in mig idag men kör en enkel version av viktnedgång. Borde tappa det mesta av att börja äta som vanligt igen :)
 
Poppade upp en gammal bild på Facebook:

32745


Sista året har verkligen spårat för mig. Goda middagar, utemat, vin... allt!

Imorgon måste jag ta tag i mitt leverne och i vikten. Ja, vi har ju hört det förut men.. 🤷🏼‍♀️ Det är bara bestämma sig rent krasst!
 
-1,5 kg visade vågen idag. Räknar inte kalorier utan har bara återgått till vanliga kosten. Är väl något kilo vätska kvar (känner av det i kroppen).

Så 3,5 kg kvar :)
 
Jag blev desperat och valde att testa två veckor "gratis" Noom (sett reklam på Facebook). Verkar vara ungefär som Viktväktarna. Men vem vet, det kanske funkar. Jag har gått upp ytterligare ett kilo :arghh:
 
Jag har veckovägning på onsdagar, och idag stod vågen på 72,8. Det går neråt om än inte så raskt, men det är ok. Resten av veckan består nu av sommarfest på jobbet, bröllopsdag, sommarfest på barnens skola och en fest hos grannarna. Kan bli lite kritiskt, men det är så livet är ibland. Mitt mål är att vara lite lättare varje onsdag, även om vikten svänger under veckan.

Min app föreslår fasta ons 20-tor 12; fre 22-lör 02; sön 9:30-17:30; mån 0-18:30 och tis 7:30-17:30 den här veckan. Är lite skeptisk till måndagen, men annars ser det bra ut. Kan äta på alla festerna! :D
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 186
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp