Känner samma. Och att verkanskontrollen är svår ser man redan på skjutbanan så att den flyger all världens väg i den här situationen förvånar mig inte...

Jag tror inte heller att de är skjutglada galningar. Och dessutom tror jag att poliser som vore det, hade övat mer på att skjuta och alltså inte hade missat 22 gånger av 25 möjliga, eller hur nu det exakta antalet var.

Men oavsett, så brister det ju allvarligt någonstans, när det här händer. Bristfällig utbildning, bristfälligt stöd, eller något annat. Men att lösningen på den här sortens händelse (som ju är ovanligt) skulle vara att poliser blir bättre på att skjuta. Nej, då tror jag att man gör analysen för enkel för sig.

Om allt hade gått till som det borde i den här situationen, hade ju polisen troligen inte skjutit alls, och då hade det ju kvittat hur bra de var på just det. (Även om vetskapen att man skjuter bra, säkert kan vara en trygghetsfaktor som tex gör att polisen inte skjuter.)
 
Om allt hade gått till som det borde i den här situationen, hade ju polisen troligen inte skjutit alls, och då hade det ju kvittat hur bra de var på just det. (Även om vetskapen att man skjuter bra, säkert kan vara en trygghetsfaktor som tex gör att polisen inte skjuter.)
Så är det ju verkligen, jag tror helt och fullt på att om poliserna varit trygga i sin roll och utbildning, och haft lite mer erfarenhet i bagaget, så hade det inte hänt. Däremot tror jag att jag förstår varför det gick fel, och jag kan föreställa mig hur deras tankegångar gått under händelsen. Det är verkligen en situation där alla är förlorade, även om Erik naturligtvis förlorat mest av alla.
 
Som kuriosa kan jag berätta att Tullens beväpnade personal skjuter 5 ggr/år, om du inte är nyutbildad, då är det oftare. Instruktörslett skytte, då. Plus två heldagar med scenariobaserade övningar. Utöver det har vi träning utan vapen för all personal förstås. Och då bär större delen av personalen inte ens vapen dagligen, utan bara vid särskilda tillfällen.
Jag har jobbat som soldat. Vi sköt flera gånger i veckan. Oftast heldagar på skjutbanan. Sjukt att polisen skjuter så mkt mindre än FM. Utöver det har man ju också fältveckor, då skjuts iofs lösa skott och då siktar en ju helt ärligt inte direkt.
 
Jag har jobbat som soldat. Vi sköt flera gånger i veckan. Oftast heldagar på skjutbanan. Sjukt att polisen skjuter så mkt mindre än FM. Utöver det har man ju också fältveckor, då skjuts iofs lösa skott och då siktar en ju helt ärligt inte direkt.
Fast generellt tror jag nog att vapenanvändning rent tekniskt är mer förekommande som soldat än som polis.
 
Jag har jobbat som soldat. Vi sköt flera gånger i veckan. Oftast heldagar på skjutbanan. Sjukt att polisen skjuter så mkt mindre än FM. Utöver det har man ju också fältveckor, då skjuts iofs lösa skott och då siktar en ju helt ärligt inte direkt.
Jo, men samtidigt är ju en stor del av jobbet som soldat att just öva. Polisen har ju liksom hundra andra arbetsuppgifter som de ska sköta på sin arbetstid. Så att hinna skjuta lika mycket som hos FM, då blir det nog inte kvar för faktiskt polisarbete.
(Med det sagt skjuter man ju uppenbarligen för lite idag)
 
Jo, men samtidigt är ju en stor del av jobbet som soldat att just öva. Polisen har ju liksom hundra andra arbetsuppgifter som de ska sköta på sin arbetstid. Så att hinna skjuta lika mycket som hos FM, då blir det nog inte kvar för faktiskt polisarbete.
(Med det sagt skjuter man ju uppenbarligen för lite idag)

Jaa självklart, polisen hinner väl med typ noll av det de behöver idag ändå. För övrigt sjukt vad roligt det är att skjuta, typ enda jag verkligen saknar från jobbet.

Sen är det svårare att skjuta pistol med adrenalin liksom, att stå och skjuta inomhus är ju piece of cake och inte som i verkligheten.

Är imponerad över att kriminella iaf oftast bara träffar de de "ska" och inte massa oskyldiga civila också varje gång. De verkar bättre på skytte än polisen
 
Jo, men samtidigt är ju en stor del av jobbet som soldat att just öva. Polisen har ju liksom hundra andra arbetsuppgifter som de ska sköta på sin arbetstid. Så att hinna skjuta lika mycket som hos FM, då blir det nog inte kvar för faktiskt polisarbete.
(Med det sagt skjuter man ju uppenbarligen för lite idag)
Jag skulle uppleva det direkt skrämmande om man på myndighetsnivå ansåg att poliser ska öva på att skjuta en så substantiell del av arbetstiden. (Men det är inget jag är orolig för i Sverige idag.)
 
Svarar istället för Sleepan, polisen har 15 (P226), 13 (P229) el 8 (P225) skott i magasinet beroende på vilken pistol som bärs. Ett skott ligger i loppet under tjänstgöring sen ett antal år tillbaka.

Får de verkligen ha ett skott i loppet? Har för mig att det var för mycket vådaskjutningar så det blev förbjudet.
 
Får de verkligen ha ett skott i loppet? Har för mig att det var för mycket vådaskjutningar så det blev förbjudet.

Runt 2010 (tror jag, kan ha varit något år innan eller efter) att regelverket gjordes om, då polisen övar för lite på nödvärnsdrag så ska en kula ligga i loppet för att minska tiden och antalet rörelser som krävs för att skjuta i en nödvärnssituation.
 
Jepp, det är helt galet.
Jag tycker att jag är en ganska duktig skytt, men har som tur väl är aldrig behövt prova i skarpt läge.
Svensk polis skulle definitivt behöva utbildas mer i skytte enligt min åsikt.
Det är egentligen lite konstigt för om man vill spara pengar på skjututbildningen kan man ju gå Norges väg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mE4OW/norska-polisen-bar-inga-vapen

då minskar ju risken med felskjutning.

(alltså jag tycker det är bra som det är, men om det inte går att öva mer)
 
Jag tror inte heller att de är skjutglada galningar. Och dessutom tror jag att poliser som vore det, hade övat mer på att skjuta och alltså inte hade missat 22 gånger av 25 möjliga, eller hur nu det exakta antalet var.

Men oavsett, så brister det ju allvarligt någonstans, när det här händer. Bristfällig utbildning, bristfälligt stöd, eller något annat. Men att lösningen på den här sortens händelse (som ju är ovanligt) skulle vara att poliser blir bättre på att skjuta. Nej, då tror jag att man gör analysen för enkel för sig.

Om allt hade gått till som det borde i den här situationen, hade ju polisen troligen inte skjutit alls, och då hade det ju kvittat hur bra de var på just det. (Även om vetskapen att man skjuter bra, säkert kan vara en trygghetsfaktor som tex gör att polisen inte skjuter.)
Jo ingen hade ju egentligen blivit gladare av 25 skott som faktiskt satt välplacerade i målet här (de är ju inte SAS o terrorister med gisslan). Eller ett heller, även om det hade varit lättare att förklara.
 
Får de verkligen ha ett skott i loppet? Har för mig att det var för mycket vådaskjutningar så det blev förbjudet.

Stämmer som @Renfis säger. Jag var första kullen att utbildas med kula i loppet tror jag, och det var 2012.

@AraSlei, även gällande mängden skott har @Renfis rätt. Jag har dock en pistol som inte räknades upp, 239 som även den har plats för 8 patroner i magget, pga små händer.
 
Stämmer som @Renfis säger. Jag var första kullen att utbildas med kula i loppet tror jag, och det var 2012.

@AraSlei, även gällande mängden skott har @Renfis rätt. Jag har dock en pistol som inte räknades upp, 239 som även den har plats för 8 patroner i magget, pga små händer.

Tack!
Anledningen till att jag frågade var eftersom det skjutits 25 skott från 3 pistoler, tänkte huruvida de tömt magasinen/laddat om osv.
 
Som kuriosa kan jag berätta att Tullens beväpnade personal skjuter 5 ggr/år, om du inte är nyutbildad, då är det oftare. Instruktörslett skytte, då. Plus två heldagar med scenariobaserade övningar. Utöver det har vi träning utan vapen för all personal förstås. Och då bär större delen av personalen inte ens vapen dagligen, utan bara vid särskilda tillfällen.
När jag gick med vapen (annat yrke) hade vi utbildning på 1-2 dagar, varav 1 dag teori och 1 dag (ish, inte riktigt) skjutning. Då med folk, som jag, som aldrig nånsin hållit i ett vapen innan. Efter det skulle vi ut på Stockholms gator och torg.
Sedan fick man skjuta en gång om året för att behålla licensen.
 
Jo ingen hade ju egentligen blivit gladare av 25 skott som faktiskt satt välplacerade i målet här (de är ju inte SAS o terrorister med gisslan). Eller ett heller, även om det hade varit lättare att förklara.
Nej. Rubriker om 25 träffar i ryggen, hade inte fått mig att tänka "så bra att polisen skjuter så bra".

En miss, och sen kollegor som får korrekt bild av läget och då hejdar skjutandet, är väl den nivå jag hade stått ut med i det här fallet. Alltså 24 skott färre och grabben leker vidare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 427
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har hankat mig fram sedan livet slogs i spillror i juni. Jobbar och har, på grund av en omorganisation fått betydligt mer ansvar...
Svar
6
· Visningar
1 341
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp