Jag tycker inte att det ska skyllas på enskilda poliser. Lägg skulden där den hör hemma, hos de som bestämmer att tillräckligt med pengar inte tillförs för att polisen ska kunna göra sitt jobb bra.

De här poliserna borde visst fått hantera vapen men de borde fått träna tills de var tillräckligt bra på det och de skulle aldrig satts i den här situationen ensamma utan erfaren kollega från första början. Det är polisorganisationen det är fel på. Inte enskilda poliser som trots utbildning inte har fått tillräcklig träning/utbildning för att klara sitt jobb.

Jag menade att de där och då inte skulle fått hantera vapen i skarpt läge. De hade helt enkelt inte rätt rutin.
I övrigt instämmer jag till fullo i det du skriver! :up:
 
Varje älglag har uppskjutning inför jakten. Det finns ingen riktlinje för hur mycket man måste öva men man ska ju klara uppskjutningen... Sedan finns det en del som övar konstant för att det är kul (jag är ihop med en sådan... :angel:).

I de jaktkretsar jag umgås i ser man ner på snedskjutare... dvs det ska inte krävas femtielva skott för att fälla ett djur.
Min fetning. Det är så jag upplever det med. De som kommer undan det där är de gamla gubbarna som "alltid" har varit endel av jaktlaget och därför får hänga med och som trots att de varken ser eller hör sitter med skarpladdad bössa i skogen.
 
J
Det borde vara så självklart att tillräcklig utbildning/erfarenhet finns. För självklart är alla nya någon gång men en ny ska kunna lita på sin träning/utbildning och aldrig vara ensam utan med erfarna kollegor som kan styra upp så att sådant här inte händer.
Jag tror också att det här med träning och erfarenhet av att hantera pressade situationer är minst lika viktigt som skjutträning. Ett militärbefäl berättade för mig hur få som i skarpt läge förmår att avlossa sitt vapen och dessutom skjuta åt rätt håll.
 
Poliser "skjuter upp" en gång om året.
Skytteprovet är egentligen väldigt simpelt, men klaras ändå inte av alla och de som inte klarar det får göra om det vid ett senare tillfälle.
Sedan finns det inga mer krav, tyvärr.

I yttre tjänst i Göteborg går vi även en taktiskt utbildning på ett par dagar två gånger om året och där är skytte en del av det.
I övrigt skjuter man när man har lust, vilket tyvärr blir sällan.
 
Poliser "skjuter upp" en gång om året.
Skytteprovet är egentligen väldigt simpelt, men klaras ändå inte av alla och de som inte klarar det får göra om det vid ett senare tillfälle.
Sedan finns det inga mer krav, tyvärr.

I yttre tjänst i Göteborg går vi även en taktiskt utbildning på ett par dagar två gånger om året och där är skytte en del av det.
I övrigt skjuter man när man har lust, vilket tyvärr blir sällan.

Förlåt men det är ju helt galet. Min särbo är en extremt duktig skytt... men det är för att han har övat konstant sedan han var gammal nog att få ha vapen. Jag som börjat i vuxen ålder kommer aldrig att komma i närheten av hans förmåga även om jag har en viss talang för det, just eftersom han gjort det så länge och så mycket. Det känns som en självklarhet för mig att de i samhället med vålds- och skjutmonopol övar minst lika mycket som han gör.
 
Förlåt men det är ju helt galet. Min särbo är en extremt duktig skytt... men det är för att han har övat konstant sedan han var gammal nog att få ha vapen. Jag som börjat i vuxen ålder kommer aldrig att komma i närheten av hans förmåga även om jag har en viss talang för det, just eftersom han gjort det så länge och så mycket. Det känns som en självklarhet för mig att de i samhället med vålds- och skjutmonopol övar minst lika mycket som han gör.

Jepp, det är helt galet.
Jag tycker att jag är en ganska duktig skytt, men har som tur väl är aldrig behövt prova i skarpt läge.
Svensk polis skulle definitivt behöva utbildas mer i skytte enligt min åsikt.
 
Jepp, det är helt galet.
Jag tycker att jag är en ganska duktig skytt, men har som tur väl är aldrig behövt prova i skarpt läge.
Svensk polis skulle definitivt behöva utbildas mer i skytte enligt min åsikt.

Jag har tur. Min karl är på nivån av en skytteinstruktör inom försvaret (fd hemvärnare med kaptens grad) och han kommer inte att släppa upp mig till skjutprov för jägarexamen innan han anser att jag är redo... och hans krav är högre än deras. Mina med, jag vill inte nätt och jämnt klara mig utan det ska vara med råge.

Samma borde gälla för polis med rätt att bära vapen... man ska inte bara klara ett lätt prov. Jag har en enorm respekt för skjutvapen och vad de kan ställa till med.
 
Jag har tur. Min karl är på nivån av en skytteinstruktör inom försvaret (fd hemvärnare med kaptens grad) och han kommer inte att släppa upp mig till skjutprov för jägarexamen innan han anser att jag är redo... och hans krav är högre än deras. Mina med, jag vill inte nätt och jämnt klara mig utan det ska vara med råge.

Samma borde gälla för polis med rätt att bära vapen... man ska inte bara klara ett lätt prov. Jag har en enorm respekt för skjutvapen och vad de kan ställa till med.

Hade provet varit svårare hade fler kuggat och för få poliser fått bära vapen i Sverige skulle jag tro.

Sen skulle jag inte säga att svensk polis är ett gäng galningar som inte kan hantera vapen - långt ifrån. Men vi skulle behöva öva mer.
 
Hade provet varit svårare hade fler kuggat och för få poliser fått bära vapen i Sverige skulle jag tro.

Sen skulle jag inte säga att svensk polis är ett gäng galningar som inte kan hantera vapen - långt ifrån. Men vi skulle behöva öva mer.

Det har ju inget med galningar att göra... men det är inte lätt att skjuta. För särbon är vapnet verkligen en förlängning av honom, jag är faktiskt lite avundsjuk på hur bra han är :D

Men det är ju som med allt annat, man måste öva, öva, öva. Jag tycker faktiskt synd om poliser som skickas ut med en förmåga under vad de borde ha för någonstans tror jag att de känner det själva. Dvs det är i sig en faktor som orsakar osäkerhet.
 
Poliser "skjuter upp" en gång om året.
Skytteprovet är egentligen väldigt simpelt, men klaras ändå inte av alla och de som inte klarar det får göra om det vid ett senare tillfälle.
Sedan finns det inga mer krav, tyvärr.

I yttre tjänst i Göteborg går vi även en taktiskt utbildning på ett par dagar två gånger om året och där är skytte en del av det.
I övrigt skjuter man när man har lust, vilket tyvärr blir sällan.
Jag undrar om det verkligen var skyttet som brast här, för mig låter det snarare som att det var hanteringen av skarpt läge och pressad situation som hade behövt vara bättre.
 
Jag undrar om det verkligen var skyttet som brast här, för mig låter det snarare som att det var hanteringen av skarpt läge och pressad situation som hade behövt vara bättre.

Nej, jag tror inte det handlar om skyttet alls här. Det var mest ett svar på hur lite poliser skjuter jag skrev.

I det här fallet tror jag det handlar om tre skiträdda poliser som tror sig se något som sedan visar sig inte stämma.
I den stressade och pressade situationen blev allt jävligt fel.

Personer med vapen är jävligt obehagligt, vilket troligtvis lett till galen stressnivå. Så jävla skittragiskt är det...
 
Nej, jag tror inte det handlar om skyttet alls här. Det var mest ett svar på hur lite poliser skjuter jag skrev.

I det här fallet tror jag det handlar om tre skiträdda poliser som tror sig se något som sedan visar sig inte stämma.
I den stressade och pressade situationen blev allt jävligt fel.

Personer med vapen är jävligt obehagligt, vilket troligtvis lett till galen stressnivå. Så jävla skittragiskt är det...
Japp, ungefär så tänker jag också.
 
Det har ju inget med galningar att göra... men det är inte lätt att skjuta. För särbon är vapnet verkligen en förlängning av honom, jag är faktiskt lite avundsjuk på hur bra han är :D

Men det är ju som med allt annat, man måste öva, öva, öva. Jag tycker faktiskt synd om poliser som skickas ut med en förmåga under vad de borde ha för någonstans tror jag att de känner det själva. Dvs det är i sig en faktor som orsakar osäkerhet.

Nej jag vet att du inte ser poliser som skjutglada galningar - men jag vet också att andra faktiskt tror eller tycker att det är så.

Vi borde definitivt öva mer. Mycket mer.
 
Nej, jag tror inte det handlar om skyttet alls här. Det var mest ett svar på hur lite poliser skjuter jag skrev.

I det här fallet tror jag det handlar om tre skiträdda poliser som tror sig se något som sedan visar sig inte stämma.
I den stressade och pressade situationen blev allt jävligt fel.

Personer med vapen är jävligt obehagligt, vilket troligtvis lett till galen stressnivå. Så jävla skittragiskt är det...
Instämmer, och för att återknyta till skyttet så påverkar stress och press skytte väldigt mycket, och är säkert en bidragande faktor till att det gick iväg 25 skott varav 3 hade avsedd verkan... Jag tvivlar på att det var något korn och sikte i den situationen liksom.
 
Instämmer, och för att återknyta till skyttet så påverkar stress och press skytte väldigt mycket, och är säkert en bidragande faktor till att det gick iväg 25 skott varav 3 hade avsedd verkan... Jag tvivlar på att det var något korn och sikte i den situationen liksom.

Känner samma. Och att verkanskontrollen är svår ser man redan på skjutbanan så att den flyger all världens väg i den här situationen förvånar mig inte...
 
Det har ju inget med galningar att göra... men det är inte lätt att skjuta. För särbon är vapnet verkligen en förlängning av honom, jag är faktiskt lite avundsjuk på hur bra han är :D

Men det är ju som med allt annat, man måste öva, öva, öva. Jag tycker faktiskt synd om poliser som skickas ut med en förmåga under vad de borde ha för någonstans tror jag att de känner det själva. Dvs det är i sig en faktor som orsakar osäkerhet.
Som kuriosa kan jag berätta att Tullens beväpnade personal skjuter 5 ggr/år, om du inte är nyutbildad, då är det oftare. Instruktörslett skytte, då. Plus två heldagar med scenariobaserade övningar. Utöver det har vi träning utan vapen för all personal förstås. Och då bär större delen av personalen inte ens vapen dagligen, utan bara vid särskilda tillfällen.
 
Nej, jag tror inte det handlar om skyttet alls här. Det var mest ett svar på hur lite poliser skjuter jag skrev.

I det här fallet tror jag det handlar om tre skiträdda poliser som tror sig se något som sedan visar sig inte stämma.
I den stressade och pressade situationen blev allt jävligt fel.

Personer med vapen är jävligt obehagligt, vilket troligtvis lett till galen stressnivå. Så jävla skittragiskt är det...
Var det inte också så att det var nån känd kriminell som var efterlyst i typ samma område - som förvisso redan var infångad - som de initialt trodde att det handlade om? Det kan ju förklara en del av stressreaktionen, tänker jag.
 
Var det inte också så att det var nån känd kriminell som var efterlyst i typ samma område - som förvisso redan var infångad - som de initialt trodde att det handlade om? Det kan ju förklara en del av stressreaktionen, tänker jag.

Jag kan inte storyn helt, men så jag jag också fattat det. Det och att man sett vapen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 411
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har hankat mig fram sedan livet slogs i spillror i juni. Jobbar och har, på grund av en omorganisation fått betydligt mer ansvar...
Svar
6
· Visningar
1 334
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp