Bukefalos 28 år!

3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Skrållan, du hade ett utförligt och bra inlägg. Jag vill bara förtydliga några detaljer så det inte blir ngt missförstånd.

Det är nog inte överdosering av protein som är faran med stora spannmålsdoser. Långt innan man nått en sådan nivå av proteintillförsel har hästen blivit sjuk av stärkelseförgiftning. Spannmål innehåller stärkelse.Den tas om hand i tunntarmen. Om man ger så mkt att stärkelsen inte hinner omhändertas där kommer den ner i grovtarmen och påverkar kraftigt miljön där. Då kan bakterier som producerar ämnen som kan leda till fång växa till.

Havrens aminosyresammansättning är bättre än de flesta vallgräs.

Vad gäller överutfodring av koncentrerat protein från t ex soja och potatis är det en annan mekanism. Vissa bakterier av släkten clostridier har vissa fria aminosyror som favoritmat. Alltså äggviteämnen som är ”nakna” inte inpackade i fibrer eller skal. Kommer det ner mkt proteinkoncentrat i grovtarmen på en gång kan de snabbt växa till och ge upphov till just Baron von gruff sjukan.HH
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Tack! Bra med experter på forumet! :)

Jag hade för mig det med havren, att det är "bra hästmat", fast det är spannmål. Har i tidigare tråd rekommenderat havre som kraftfoder till häst som behövde byggas upp och som inte åt så mycket hö, men är osäker på om det finns någon rekommenderad maxgiva. Så - hur mycket stärkelse är det i havre, när blir det för mycket (i andel av hästvikt eller fodervikt t ex)?
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

50 -75 % av torrvikten i spannmål är stärkelse.En praktisk riktlinje som lärs ut i svenska skolor är högst 0,4 kg spannmål per 100kg häst och tillfälle. Sen kan det modifieras utifrån vad för spannmål det rör sig om. Havre tas upp bättre än korn. Processad/upphettad spannmål har mer lättupptagen stärkelse.

Om en stor del av grovfodret är malet – typ lusernpellets –tas stärkelsen också upp lite bättre. Detta minskar nämligen hastigheten i tunntarmen jämfört med när hästen äter gräshö.

Ovan riktlinje är dock lagom att hålla sig till tillvardags, efter tillvänjning förståss. HH
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Om jag var du skulle jag se över min korngiva.
3 kg korn blir MYCKET stärkelse och rekommenderas inte.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Narcissa. Har en vän med lite av samma problem som dig.

Ett bra hö, med bra kvot men med lägre värden hjälpte henne.
Tex bara 6 i mj och 35-40 i smrp så kan du ge de mer hö.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Tack för råden!
Bengt blir väldigt het på havre och får därför korn. Han har alltid fått det. Finns det något bättre att byta ut en del av det mot?

Angående Göte så kommer han att få 8 kg hö direkt betet försvinner. jag ska däremot försöka motionera honom så mkt det bara går.

Jag red honom idag efter att han vilat sen i tisdags (jag har varit förkyld) och han gick bra men var så slö. Inte alls samma livsgnista som det brukar vara i honom nu vid hösten. Jag ska köpa B-vitaminer imorgon...eller foderjäst. Vad rekommenderar ni?
jag måste få mer energi i honom om han ska orka utföra sitt arbete. Jag ska även försöka klippa dem imorgon...igen...suck.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Hästar kan bli väldigt "slöa" av proteinbrist och vitaminbrist.
Musklerna fungerar inte som de skall i dessa lägen.
Det finns en massa saker som kan saknas.
Fel balans på mineralerna kan ge en slö häst.
För mycket mineraler kan fresta på njurarna så att hästen blir trött.
O.s.v. med massor av orsaker.

Om jag får de där uppgifterna som jag bad om, så kanske jag kan hitta vad det är som saknas eller är för mycket utav.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Varför är det idioti att inte g ekrafftfoder till tävlingshästar? Mina tävlingshästar som dessutom tränas HÅRT får 10 kg hö och 0,3 kg korn per dag.
Kornet fårde mest för att jag tycker att det är kul att ge krafftfoder :o , de hade förmodligen klarat sig utmärkt utan.

Allt beror ju på vilak värden man har i sitt hö.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det är inte min syn på det hela. Jag vill ha mer explosiv energi. Men som sagt....alla blir vi saliga på vår tro. ;)
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det går att få explosiv energi på bara hö också, tro mig.
Man kan rida fram den.
Den explosiva energin är en kombination av en korrekt foderstat och träning.
Viktigast är att få hästen att våga ta ut sig totalt, genom att den känner sig helt trygg i att den får vila om den blir för trött.

Inte_Ung, med försmak för levande vulkaner.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Tjaa, de är rätt explosiva, alldelles för mkt om jag och kuskarna får säga sin mening ;) . Explosivitet får man av en kombination av rätt träning och rätt foder, om ämnena kommer från havre eller hö eller olja eller lucern spelar ingen roll.Men hästen mår bättre när näringen kommer från hö och lucern har jag lärt mig.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Idag var där explosivitet i Göte iaf...:)
Började ge foderjäst idag men det åt bara Bengt så Göte får ha vanliga B-vitaminer. Hästar alltså... ;)
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Till NARCISSA och alla er andra:

Låt Narcissa fodra som hon vill! Hon säger ju att det här funkar för hennes hästar och då är det väl inga problem! Tävlingshästar är inte att sjåpa med, de kan inte gå i en hage och äta hela dagarna för att sen bara rulla runt i skogen! De ska ju utföra ett arbete! Jag tycker hennes foderstat låter utmärkt om hästarna ser fina ut, jag tror säkert de får tillräckligt lång ättid!
Och Narcissa, jag förstår dig. Låt inte de andra köra med dig,ta gärna emot råd men låt de inte trycka ner dig.
Och du peter_lundin eller vad du nu heter; Alla har rätt att uttrycka sina åsikter här, men personliga påhopp är inte något som någon välkomnar. Jag tycker du ska lägga ner den taktiken för det blir så tråkig stämning.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det var ju bra.
B-vitaminbrist kan ge väldigt trötta hästar.
Och både pälssättning och pälsfällning drar mycket av den varan.
Då så får vi hoppas på att Göte fortsätter att vara "på" så att säga.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Till NARCISSA och alla er andra:

Låt Narcissa fodra som hon vill! Hon säger ju att det här funkar för hennes hästar och då är det väl inga problem! Tävlingshästar är inte att sjåpa med, de kan inte gå i en hage och äta hela dagarna för att sen bara rulla runt i skogen! De ska ju utföra ett arbete! Jag tycker hennes foderstat låter utmärkt om hästarna ser fina ut, jag tror säkert de får tillräckligt lång ättid!
Och Narcissa, jag förstår dig. Låt inte de andra köra med dig,ta gärna emot råd men låt de inte trycka ner dig.
Och du peter_lundin eller vad du nu heter; Alla har rätt att uttrycka sina åsikter här, men personliga påhopp är inte något som någon välkomnar. Jag tycker du ska lägga ner den taktiken för det blir så tråkig stämning.

Men snälla nån, detta är ett diskussionsforum! Har man gett sin in i leken får man leken tåla! Det handlar väl inte om att trycka ner någon, men ger man sig in i tråden med en sån inställning som hon gjorde, så är det väl inte mer än rätt att folk uttrycker sina åsikter kring hennes sätt att fodra. Det är så himla konstigt att inte folk verkar förstå sig på sånt som kallas FAKTA. Det är väl det första man utgår ifrån..
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

*KL*

En sak jag märkt är att "alla" här skriver att man skall öka hömängden men om man , som i mitt fall, har en häst som inte petar i sig mer än högst ca 6kg hö och avskyr lucern, vad gör man då:confused:
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

*KL*

En sak jag märkt är att "alla" här skriver att man skall öka hömängden men om man , som i mitt fall, har en häst som inte petar i sig mer än högst ca 6kg hö och avskyr lucern, vad gör man då

Då är det ju såklart inte så mycket att göra, har själv haft en sådan häst.

Har man resurser till det kan man prova hö från olika partier och välja att fodra med hö från det hästen verkar äta mest av. Kanske prova hösilage?

Jag hängde in en påse med halm i boxen, plus att hon fick både silage och hö vid olika mål och lucern i krubban. Allt för att locka henne att äta lite av allt.

Börja dock med att kolla upp tänder och allmän status på hästen, så att det inte är något sådant som gör att den inte äter.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

jodå, allt är kollat med den lille herrn. Han gillar helt enkelt inte att tugga hö (eller hösilage) han får proteinrikt kraftfoder där jag försöker smyga in lite lucern. han är nästan lite anorektisk, vilket iof inte är ovanligt hos galoppörer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 329
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: arabia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 922
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp