Bukefalos 28 år!

3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Då så får man improvicera och använda sin fantasi.
Det finns andra proteinfoder och så olja att ta till när det kniper.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Då så får man improvicera och använda sin fantasi.
Det finns andra proteinfoder och så olja att ta till när det kniper.

Vilka proteinfoder tänker du på då?
Han får idag 3dl olja och 3dl soja utöver sitt kraftfoder.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Olika avelsfoder t.ex. Edel Avel och Krafft Protein.
De brukar slinka ner.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Han är lättfödd. Fått rådet angående havren och Kraften av en foderexpert. Göte får noll energi av hö och måste få kraftfoder. Han blir oerhört fet av hö och att inte ge något kraftfoder på en häst som tävlas vore idioti.

Får noll energi av hö?? Hahaha. Det är ganska uppenbart att du inte vet så mycket om hur man utfodrar hästar.... :crazy: Och det klart att du får sånna råd av en rådgivare från ett FÖRETAG som överlever på att sälja!! Man ska fråga OBEROENDE om man inte kan själv.

Det är helt logiskt att enbart ge HÖ (så vitt det är analyserat så att man vet att det har normalt,gott näringsinnehåll) även till hästar som TÄVLAS. Kan du motivera varför det INTE skulle gå?! Förutsatt att hästen gärna äter den mängd som krävs (kan vara uppemot 15-20kg/dygn) och inte är mycket svårfödd (för då krävs det sånna mängder att den inte orkar äta så mycket på ett dygn).

Dina förklaringar hittills är baserade på ren OKUNSKAP och har ingen SANNING.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Och du är förståss experten här? Du som själv frågar hur du ska banta en häst...Suck. Foderrådgivaren kom inte från ett specifikt foderföretag nej. Uttala dig inte om saker du inte vet.
Min häst är pigg igen och på väg ner i vikt så jag gör nog inte så fel faktiskt.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Tar du bort krafftfodret helt i nån månad och ger tex protexin så äter de glatt sitt hö sedan. Man kan ge lucernhack om man har alltför dåligt hö.
Ofta är problemet att de inte orkar mer hö efter att de käkat ett par kg krafftfoder.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Och du är förståss experten här? Du som själv frågar hur du ska banta en häst...Suck.

Ja iaf i jämförelse med dig är jag EXPERT.:cool:
Och nej jag frågar inte HUR jag ska banta en häst men på vilket sätt som är BÄST - det är ju bra att bolla med andra om sånt. Det jag är lite osäker på är hur mycket näring det är i gräset just nu och hur jag ska träna hästen ifråga med tanke på att den har hovbroskförbening.

Foderrådgivaren kom inte från ett specifikt foderföretag nej. Uttala dig inte om saker du inte vet.

Okej då missförstod jag. I vilket fall som helst tycker jag att det låter som en konstig foderstat som inte är så vänlig för hästen. Förstår inte mängden kraftfoder i förhållande till grovfoder, särskilt med tanke på att hästen är överviktig enligt dig.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

*KL*

En sak jag märkt är att "alla" här skriver att man skall öka hömängden men om man , som i mitt fall, har en häst som inte petar i sig mer än högst ca 6kg hö och avskyr lucern, vad gör man då:confused:

Men du! Då frå ju din häst FRI TILLGÅNG :idea: - den får äta så mycket som den VILL. Äter den bara 6kg och verkar må bra så fine!
Det finns, konstigt nog, hästar som inte vill äta mera - ofta fullblod.

Däremot så finns det hästar som, för att må bra i båda psyke och magen, som skulle behöva det DUBBLA än vad de får i dagsläget. Många ger alldeles för lite!
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Hästen har innan gått på 2 kg havre och 6 kg hö i flera år och mådde alldeles utmärkt. Nu får han 2 kg kraftfoder och ca 8 kg hö och mår lika bra. Jag märker ingen skillnad på när han får lite hö och när han få mer hö. Den efterfrågade effekten på energi har iaf kommit nu så foderexperten hade rätt. Hästen går ner i vikt dessutom.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Får man fråga vad det är för foderexpert som hjälpt dig?
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det kvittar väl? Men han är duktig på foder. Dock tyckte han att höet skulle upp lite så nu har jag höjt till 8-9 kg om dagen.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Jovisst har han fri tillgång, vi lägger in minst 8kg hö till honom. men eftersom han är ganska tunn och är en tävlande galoppör så blir man ju förtvivlad när han inte äter mer (vissa dagar ratar han kraftfodret, så jag kan inte öka det heller hur som helst)
Vad jag menade med mina inlägg var att det är så enkelt att skriva "öka hömängden" - det är inte så enkelt faktiskt.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

jag kan inte plocka bort kraftfodret på en galoppör som skall prestera i löp. Då skulle jag behöva hö med superdupervärden!
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Jag har själv travare som ska prestera i löp så jag förstår din sits.
Men en häst med anorektiskt beteende löper bättre när den inet är anorektiskt. Det är en bar investering att ställa ev den ett tag och laga magen på den. I en lämplig tidpunkt givetvis. Jag har gjort så med alla mina och de blir bara bättre av det.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

tja, kanske skulle jag prova nu under vintervilan. Måste hitta ett bättre hö vårt har endast 7.3 MJ och 34g smb.
Tack för tips!
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det kvittar väl? Men han är duktig på foder. Dock tyckte han att höet skulle upp lite så nu har jag höjt till 8-9 kg om dagen.

Nej jag skulle vilja veta vad det är för expert som ger råd om så mycket kraft - när hästen dessutom har övervikt. Om inte annat så kanske man lär sig något nytt. ;)
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Jovisst har han fri tillgång, vi lägger in minst 8kg hö till honom. men eftersom han är ganska tunn och är en tävlande galoppör så blir man ju förtvivlad när han inte äter mer (vissa dagar ratar han kraftfodret, så jag kan inte öka det heller hur som helst)
Vad jag menade med mina inlägg var att det är så enkelt att skriva "öka hömängden" - det är inte så enkelt faktiskt.

Men i fall som ditt är det ju ett undantag - ni försöker ju faktiskt att ge hästen mer men den vill själv inte. I de flesta andra fall så ÄR det faktiskt väldigt enkelt att ÖKA GROVFODERMÄNGDEN - de flesta hästar äter gärna uppemot 15-20kg om de får.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Mitt fullblod klarar inte heller havre, ger henne Musli istället.
Innehåller en del korn men även en massa andra saker.

Vad ja förstått blir det bättre ur stärkelsehänsyn.
Dessutom blir hon finare på det än på rent korn.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

När jag fick mitt fullblod åt hon 4kg kraftfoder + 2kg lucern. Hon orkade helt enkelt inte äta mer än 8kg hö.

Jag ger hennne 3kg kraftfoder och inget lucern så nu trycker hon glatt i sig 15kg hö om dagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 329
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: arabia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 922
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp