Bukefalos 28 år!

3-åring som vägrar kläder

Du tycker inte det är problematiskt med okända, outbildade människor på ett forum som hintar till en bekymrad förälder att det förmodligen ”ligger nåt annat bakom”?
Så din sanning är enda möjligheten? Varför är det värre att folk hintar om att det eventuellt "ligger något annat bakom" än att du anser dig ha hela sanningen? Varför är du så smal i ditt läsande så du inte ser att detta annat kan vara precis vad som helst och inte nödvändigtvis en diagnos?
Att du nu fortfarande sitter och talar om mig och inte med mig gör mig jävligt förbannad. Ja du talar om mig eftersom du använder mina ord gentemot mig utan att låta mig delta i diskussionen.
 
Du tycker inte det är problematiskt med okända, outbildade människor på ett forum som hintar till en bekymrad förälder att det förmodligen ”ligger nåt annat bakom”?

Du har redan fått bra svar av @förvirrad vad gäller den punkten. Och som redan nämnts så har jag inte sett något i tråden som jag skulle säga är hintande om att barnet skulle ha diagnos, bara att det här med kläderna inte nödvändigtvis beror på trots, vilket till stor del ser ut att vara din linje eftersom du uppmuntrar mer auktoritärt tänk och tom tvång...

Vad gäller det här med "okända och outbildade" så föreslår jag att du läser om mitt inlägg, eftersom du tydligen missade biten om att jag inte anser att personer med personliga erfarenheter räknas som outbildade.
Du verkar dra likhetstecken mellan 'har ingen formell utbildning' och 'har ingen kunskap av värde', och är det utgångspunkten du har så lär vi inte komma någonstans oavsett hur mycket jag skriver.
 
Du tycker inte det är problematiskt med okända, outbildade människor på ett forum som hintar till en bekymrad förälder att det förmodligen ”ligger nåt annat bakom”?

Nu läser du väl ändå in lite väl mycket i inläggen? Ingen som tillskriver barnet en diagnos vad jag läst.

Är dessutom en aning högfärdigt att framställa andra i tråden som outbildade, bara för att du själv har studerat specialpedagogik. Någon här kanske är professor i specialpedagogik, det vet knappast du något om.

Inte för att akademiska meriter är det enda som ger kunskap. Många här skriver att de känner igen problematiken, det om något är väl en erfarenhet som kan ge kunskap. Det är ju ganska ointressant att höra hur man får på ett någorlunda följsamt barn ytterkläderna om man har ett barn som verkligen verkligen inte vill.
 
@Thera jag råkar veta att det finns folk som jobbar med barn och med specialbarn här i tråden. Det finns folk med diagnoser och föräldrar till barn med diagnoser. Och föräldrar till barn som har haft det jobbigt med olika saker i perioder. Jag anser att de har kunskap och att du inte alls kan sätta dig över dem det minsta lilla.

Och jag ser inte att någon alls hinta om någon diagnos? Det enda jag ser är att folk tänker att det kan vara väldigt jobbigt för barnet om man sätter på ett tvång om det är något helt annat än trots.
 
Fast oavsett hur mycket erfarenhet/utbildning man har så kan man inte gör en bedömning om diagnos utifrån en tråd på ett forum på nätet.
 
Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han inte kände igen. Sen en period när han ville vara helt naken och det senaste halvåret har han endast svarta tunna leggings och svart långärmad tröja. INGET annat går och dessutom vägrar han ofta ytterkläder. Vi var inte ute mycket i vinter då han helt enkelt vägrade klä på sig. Nu tycker han det är så varmt så han behöver ingen jacka :grin: Går heller inte att ta med jacka och vänta på att han ska börja frysa för då vill han gå in istället. Blir ledsen för att han fryser men vägrar klä på sig. Otroligt envis.

Det här börjar bli enormt frustrerande för nya kläder måste han ha eftersom han växer. Visst kan han gå i svarta tröjor men skulle vara bra om han kunde ha andra byxor än leggings. Dels kallt nu och de går ju sönder på knäna hela tiden. Nya skor är också svårt. Han har ett par vattentäta sneakers som är de enda han använder och de är snart för små, och blir ju alldeles för varmt i sommar.

Hela grejen med kläder är väldigt jobbig för honom. Vill inte klä av sig eller klä på sig. Ofta har vi kört med att han får bada på kvällen, då är det inga problem att klä av, och sen rena kläder på som han får sova i så slipper vi fighten på morgonen. Vill han inte bada så får vi lirka i evighet för att få på rena kläder på morgonen, eller så får jag dra av det värsta med trasan bara.. Eller som igår när han skulle vara med farfar: vägrade byta till rena kläder så vi packade med dom så fick farfar byta :D

Har varit och köpt svarta mjuka, stretchiga jeggings idag men jag vet nog redan att han kommer tvärvägra.

Nån som sitter på nåt supertips för att få på ungar kläder?
Vi hade en period från 2-2,5 där inga kläder skulle tas på. Hon har också alltid haft svårt med nya kläder, tar lång tid innan nya kläder duger och kan användas.
Vi testade all möjligt, lät henne välja mellan två olika plagg, ville hon inte välja så valde vi föräldrar. Två ggr fick hon åka naken till förskolan, då hade hon legat på golvet och varit hysterisk i ca 30 min. Tvång gick absolut inte.
Vi köpte rutinkort för alla morgonrutiner och gick igenom tillsammans varje morgon och kväll för att förbereda. Där var både kläder och ytterkläder med.
På morgonen följde vi korten och när det var dags för kläder så sa jag att hon fick 5 minuter sen var det dags att ta på sig och att jag väntade på henne på tex trappan tills dess. Allt för att hon skulle känna sig i redo och inte bli tvingad. Dom dagar det inte funkade fick hon åka utan kläder. På förskolan var det inget snack om det eftersom alla andra barn hade kläder/jacka/vantar.

För oss var det en fas, hon får fortfarande vissa val, men nu funkar dom flesta kläderna och alternativ finns. Upplever att det vände på en dag och jag tror det släppte snabbare då vi inte pressade men ändå satte ramar som funkade för våran vardag. Att bråka och tvinga har aldrig funkat för oss utan bara förvärrat.
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Men det är ingen som gjort en bedömning om diagnos.

Jag tycker att man ska låta bli att göra de antydningar som gjorts i tråden. TS har det jobbigt nog ändå utan att folk på nätet ska göra såna antydningar. Är det så att TS son har nån diagnos så kan ni nog lugnt lita på att TS eller förskolan kommer upptäcka det mycket bättre än folk som bara läst på nätet.
 
Talar du om mig nu? I så fall vore det trevligt om du kunde antingen citera mig eller tagga mig så jag vet att om det.
Jag har läst alla inlägg i tråden och ingen har vad jag sett sagt att barnet har en diagnos. Det enda som sagts är att beteendet kan bero på andra saker än att ungen är dum och vill behärska familjen vilket har varit ett av förslagen som förts fram. Vad dessa andra saker skulle vara låter iallafall jag vara helt osagt.
Jag är 100% säker på att det INTE beror på att ungen är dum och vill behärska familjen. Så tror jag aldrig om barn. Däremot ofta om vuxna.

Jag tänker bara att ungen har svårt att få.ihop det här i livet. Det behöver man inte ha en npf för att ha.

Att köra över barnet med hjälp av vuxnas överlägsna styrka, lär inte barnet att få ihop det. Det lär istället barnet att störst och starkast vinner, och att liten och vilsen inte behöver respekteras.
 
Jag tycker att man ska låta bli att göra de antydningar som gjorts i tråden. TS har det jobbigt nog ändå utan att folk på nätet ska göra såna antydningar. Är det så att TS son har nån diagnos så kan ni nog lugnt lita på att TS eller förskolan kommer upptäcka det mycket bättre än folk som bara läst på nätet.
Vilka antydningar har gjorts om att barnet har en diagnos? Det som sagts är att det inte måste vara trots och att det kan finnas andra orsaker, ospecificerat vad de orsakerna skulle vara.
Det här är ett diskussionsforum det gör att alla får framföra sina tankar och åsikter så länge vi håller oss inom vettiga ramar. Om du tycker att det bara är förslaget om att "skitungen är trotsig släng på hen kläderna och säg åt hen att hålla käften" som ska framföras så är detta fel forum för frågan. Nu har ju inte TS sagt att hen tycker dessa svar om "andra orsaker" är ett problem så då förstår jag inte varför du anser dig ha rätt att uttala dig för henom.
 
Du verkar dra likhetstecken mellan 'har ingen formell utbildning' och 'har ingen kunskap av värde', och är det utgångspunkten du har så lär vi inte komma någonstans oavsett hur mycket jag skriver.

Det är inte utbildning eller erfarenhet det handlar om, det är faktum att man sitter via nätet och hintar om diagnoser på ett barn man aldrig träffat.

Jag hade tyckt det var precis lika illa om en professor inom specialpedagogik hade uttalat sig om eventuella diagnoser hos ett okänt barn. Iofs hade det aldrig hänt då man är extremt försiktig att yttra sig om något innan en utredning är gjord.

Har du nu npf-diagnos själv borde du ju verkligen veta hur komplext det är och inte nåt man kan syssla med online..
 
Det är inte utbildning eller erfarenhet det handlar om, det är faktum att man sitter via nätet och hintar om diagnoser på ett barn man aldrig träffat.

Jag hade tyckt det var precis lika illa om en professor inom specialpedagogik hade uttalat sig om eventuella diagnoser hos ett okänt barn. Iofs hade det aldrig hänt då man är extremt försiktig att yttra sig om något innan en utredning är gjord.

Har du nu npf-diagnos själv borde du ju verkligen veta hur komplext det är och inte nåt man kan syssla med online..
Visa citat om det hintandet, eller släpp spåret! Ts har det ju jobbigt och behöver input, inte tjafs.
 
Vilka antydningar har gjorts om att barnet har en diagnos? Det som sagts är att det inte måste vara trots och att det kan finnas andra orsaker, ospecificerat vad de orsakerna skulle vara.
Det här är ett diskussionsforum det gör att alla får framföra sina tankar och åsikter så länge vi håller oss inom vettiga ramar. Om du tycker att det bara är förslaget om att "skitungen är trotsig släng på hen kläderna och säg åt hen att hålla käften" som ska framföras så är detta fel forum för frågan. Nu har ju inte TS sagt att hen tycker dessa svar om "andra orsaker" är ett problem så då förstår jag inte varför du anser dig ha rätt att uttala dig för henom.

Inlägg #74
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 632
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 297
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 376
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp