3 mån., hur länge ensam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 916

Corax

Trådstartare
Jag har en hingstunge som nu är tre månader. Han är i sin bästa trotsålder och därmed rätt jobbig att ha med sig just nu. :smirk: Mamman stör sig rätt mycket på honom också.
Jag har provat att lämna honom kvar i hagen med de övriga hästarna och det fungerar strålande.
Men frågan är hur länge jag kan lämna honom själv som mest.
Finns det någon "regel"?

Sv: 3 mån., hur länge ensam?

njä, det finns ingen regel direkt.
Du får nog i första hand gå efter hur stinn stoet blir, hon lär behöva dias ur ganska ofta för att slippa juverinflammationer....

Vi lämnar idag våran 3.5 månaders stoföl ca 2 timmar i hagen, medans mamma rids. Hon rids inte 2 timmar men alltsomallt rör det sig om ca 2 timmar.
Iom att stoet rör sig så är det inga problem med juvret o fölis säger ingenting om att mamma är borta.
Hon är fullt trygg med de andra stona o sina fölkompisar.

Det verkar inte vara någon fara faktiskt. Hon har varit lika (o)spänd i ljuvret när vi går tillbaka till hagen som hon var när vi gick därifrån. Men hon har aldrig haft stor mjölkproduktion...
Hittills har vi varit borta upp till 2 ½ timme. Det är en bit att gå från sommarhagen så det tar sitt lilla tag.

Tack för svaren båda två!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 662
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 306
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka