30kr/dagen till mat

Jag var också rätt kräsen som ungdom. Hade massor av aktiviteter så även om det var tänkt att jag skulle börja laga mat åt familjen någon gång i veckan så blev det aldrig av för var helt enkelt inte hemma/kom sent. Åt spaghetti&köttfärssås som mina föräldrar brukade göra storkok av eller att de köpt ett gäng billys/färdigrätter att ha i stallet. Det fanns noll intresse för mat, hur gärna jag än hade tyckt att det vore bra och det ville jag egentligen. Älskade också mackor över allt annat. Gjorde sedan superenkla rätter som ung vuxen och är först nu som jag börjat ha ett intresse. Som mycket kommit pga sociala medier. Babblar på här men det är ju helt okej att lära sig som vuxen :) Jag har inga barn att laga mat åt vilket såklart hade gjort att matlagningen fått fart ännu tidigare, då har man ett större ansvar än enbart sig själv.
 
Vet intte vad bästa sättet är för att uppfostra disciplinerade barn. Att bara äta det man känner för är en så garanterat usel livsstrategi. 80-90 procent av kalorierna vi behöver bör ses som föda. 10-20 procent max till njutning.
Det var ingen dålig mat mamma gjorde och ensamstående till 5 barn och med ett halvtidsjobb så var det inte så mycket att svänga sig med. Hon gjorde sitt bästa för att det skulle passa var och en, men helt kan man inte göra anpassad mat hela tiden, om ekonomin inte finns, och kräsenperioder går man som ung ofta igenom och kommer ut ur mindre kräsen igen. Märkligt nog.
 
Vi har vuxit upp på olika vis helt enkelt.

Jag fick höra att "Ät eller var utan och gå hungrig, valet är ditt". Jag var kräsen också, inte många gånger jag valde att gå hungrig dock, jag valde att äta det jag gillade i maten och åt mig ohungrig. I dag är jag inte kräsen alls. Det finns mat som inte är lika god som annan mat, men ingen mat är äcklig eller oätlig i mina ögon.
Hon skulle dock inte göra så i dag, beteendet förändrades när yngsta syskonen närmade sig tonåren, så de har inte fått samma uppfostran.
Då hade jag gått hungrig och hamnat ännu mer "under kurvan". Jag hade nog hellre svultit ihjäl än att provat äta en grönsak, eller något annat som jag inte ville äta. 🤷 Idag äter jag som sagt det mesta, det finns vissa saker jag inte äter, men det är nog "normalt många"
Men som barn/ungdom var det inte aktuellt att ens prova en bit sallad eller någon frukt/bär/övrig grönsak. Hade hellre valt svält.
 
Och jag är uppvuxen under andra former, har aldrig behövt laga mat eller hjälpa till i köket och tycker att jag lyckats bli vuxen ändå. Jag har skaffat mig ett välbetalt arbete trots att jag hoppade av gymnasiet, jag köpte min första lägenhet för egna pengar, jag har körkort och kör en tjusig tjänstebil, har massor av fritidsintressen och vänner och är självständig i det mesta. Jag tycker bara inte att brist på matlagning är en big deal om man har ekonomiska möjligheter att äta ute istället 🤷‍♀️

Och självklart har jag (uppenbarligen) haft en annan ekonomi men jag har ju också skapat den åt mig själv. Det var liksom inte någon annan som vann årets säljliga åt mig på mitt första jobb, det var jag som hade drivet och som därefter kunde avancera uppåt till bättre och mer välbetalda jobb.

Jag är väldigt glad över att min mamma inte prioriterade matlagning som något jag var tvungen att lära mig, hon gav mig så mycket annat istället som jag haft enormt mycket större nytta av. Jag har aldrig påstått att kunskapsbanken blir full men för min del är inte matlagning någon livsavgörande del eftersom jag alltid kunnat lösa det ändå.
Alla har inte samma driv som du. Alla föds inte med samma driv.
Men gott att det har gått bra för dig!
 
Varken min mamma eller pappa var särskilt intresserade av matlagning när jag var barn och jag lärde mig typ att göra köttfärssås men inget annat. På hemkunskapen lärde jag mig hacka lök smart.

För mig var det befriande att inte ha en massa måsten att försöka leva upp till, det gav mig utrymme att experimentera fritt. När jag flyttade hemifrån i slutet av 80-talet var min inställning att varje måltid som kostade över fem spänn var lyx. Jag har blivit utförsäkrad från a-kassan två gånger och har gått på försörjningsstöd, att ha fått insikt i hur man kokar soppa på en spik har varit en viktig kunskap att ta med sig i livet.

För att klara en matkostnad på 30 spänn om dagen skulle jag satsa på storkok som en stor påse vegofärs, tomater, lök och pasta. Efter att ha bott utan frys i många år har jag inga problem med att äta samma mat flera dagar på raken.
 
Förlåt för en dum fråga, men går det att överleva på 30kr/dag en längre tid? Jag tänker så att mat är ju väldigt dyrt nuförtiden tiden? / från en dom inte kan laga mat från grunden. Fast jag önskade att jag kunde det men hjärnsn orkar inte.
Under vissa förutsättningar.
Man måste vara frisk nog att kunna laga från råvaror, hålla planering, inte behöva specialkost etc.
Man behöver ha tillgång till stora och prisvärda butiker.
Man behöver kunna få hem storhandlingar av prisvärda förpackningar och nappa på erbjudanden. (antingen ha bil eller bo bra i förhållande till affären)
Man behöver ett ok kök med frys och förvaringsutrymmen (inte kokvrå)
Man måste hela tiden ha tanken med sig, och vara strategisk och ekonomisk konstant i alla små vardagsbeslut.

Långt ifrån alla har möjligheten. Men för dem som har möjligheten så går det om man aktivt inriktar sig på det.
 
Under vissa förutsättningar.
Man måste vara frisk nog att kunna laga från råvaror, hålla planering, inte behöva specialkost etc.
Man behöver ha tillgång till stora och prisvärda butiker.
Man behöver kunna få hem storhandlingar av prisvärda förpackningar och nappa på erbjudanden. (antingen ha bil eller bo bra i förhållande till affären)
Man behöver ett ok kök med frys och förvaringsutrymmen (inte kokvrå)
Man måste hela tiden ha tanken med sig, och vara strategisk och ekonomisk konstant i alla små vardagsbeslut.

Långt ifrån alla har möjligheten. Men för dem som har möjligheten så går det om man aktivt inriktar sig på det.
Tack för ditt svar!
 
:up: Håller med om det du skriver, känns för mig självklart att föra vidare hur en lagar sin egen mat. Annars kan en leva på hämtmat, vilket jag inte förespråkar. Men då gillar jag att laga maten från grunden, eller ibland med hjälp av halvfabrikat, men jag klarar mig utan Google ett bra tag. Nu kräver jag inte att min partner ska kunna fixa mat för 30 kr per dag (för att återgå till TS), men det är, för mig, rejält osexigt med någon som inte en ens kan koka ägg eller fixa en enkel middag utan hämtmat.
Jag har dejtat flera killar som inte kunnat laga mat. De har helt enkelt inte prioriterat den delen eftersom de samtidigt haft krävande jobb som gett ekonomisk frihet att kunna äta ute jämt.

Jag har inga som helst problem med en man som inte lagar mat så länge han har ekonomi nog att betala för restaurangmat istället och inte förväntar sig att jag ska stå i köket. Jag skulle ha mer problem med en man som lagar mat varje dag men som jobbar i kassan på Ica och som är fullkomligt nöjd med det 😅
 
Jag har dejtat flera killar som inte kunnat laga mat. De har helt enkelt inte prioriterat den delen eftersom de samtidigt haft krävande jobb som gett ekonomisk frihet att kunna äta ute jämt.

Jag har inga som helst problem med en man som inte lagar mat så länge han har ekonomi nog att betala för restaurangmat istället och inte förväntar sig att jag ska stå i köket. Jag skulle ha mer problem med en man som lagar mat varje dag men som jobbar i kassan på Ica och som är fullkomligt nöjd med det 😅

Restaurangmat är verkligen skräp. De gör mat för att den ska vara god och inte näringsriktig.

Du kan i princip leva på kokt potatis och få bättre mat än vad restaurangen kring hörnet ger.
 
Restaurangmat är verkligen skräp. De gör mat för att den ska vara god och inte näringsriktig.

Du kan i princip leva på kokt potatis och få bättre mat än vad restaurangen kring hörnet ger.
Det var då generaliserat.. Det beror ju helt på var man äter. Ett av mina go to-ställen i stan gör fantastiskt god och näringsriktig poke bowls. Äter också gärna vegansk ramen med tofu och en massa grönsaker.
Men visst, väljer man kött, potatis och bea varje gång man äter ute känns det väl sådär.
 
Ja, när jag mötte min man var jag ärligt chockad över att han 22 år gammal aldrig använt en tvättmaskin och inte kunde laga mat.... Jag var inte imponerad, och sa det också.
På dig låter det som att vi som var curlade av våra föräldrar eller åt bra/dyr mat ska skämmas för att vi inte lärt oss koka ägg tex eller snåla.
 
På tal om ämnet. En gammal kollega nämnde en person han kände. I 50-års åldern? Han hade bott i samma lägenhet i 20-30 år och aldrig använt spisen. Han åt alla måltider ute. Lunch + middag, varje dag året runt.
Helt vansinnigt i mina ögon, men fungerade för den killen. 🤷
 
På tal om ämnet. En gammal kollega nämnde en person han kände. I 50-års åldern? Han hade bott i samma lägenhet i 20-30 år och aldrig använt spisen. Han åt alla måltider ute. Lunch + middag, varje dag året runt.
Helt vansinnigt i mina ögon, men fungerade för den killen. 🤷
Hade jag haft råd och bott närmare centrum där det finns en massa utbud hade jag gärna gjort så. Låter fantastiskt!
 
Man behöver ett ok kök med frys och förvaringsutrymmen (inte kokvrå)
Hm. Detta påstående får mig att vilja försöka leva på (äta för) 30 kronor om dagen några månader. Jag har inget stort kök men en kokvrå med halvfrys som rymmer rätt mycket och konserver kan stå bland tallrikarna.
Jag skulle ha mer problem med en man som lagar mat varje dag men som jobbar i kassan på Ica och som är fullständigt nöjd med det
Hm igen. Vad är det som skulle kännas dåligt med en man som jobbar på Ica? 🤔. Jag har fått intrycket att många trivs med att jobba i matbutik och att man dessutom kan tjäna rätt bra!

Edit: såg att du svarat någon annan om det
 
Hm. Detta påstående får mig att vilja försöka leva på (äta för) 30 kronor om dagen några månader. Jag har inget stort kök men en kokvrå med halvfrys som rymmer rätt mycket och konserver kan stå bland tallrikarna.

Hm igen. Vad är det som skulle kännas dåligt med en man som jobbar på Ica? 🤔. Jag har fått intrycket att många trivs med att jobba i matbutik och att man dessutom kan tjäna rätt bra!
Har inget emot någon som jobbar i matvarubutik, då jag själv har gjort det några år, men man tjänar nog inte bra om man inte äger sin icabutik.

Mvh tidigare vice butikschef som insåg att det inte var speciellt lönsamt att bli butikschef.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 991
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
1 912
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 168
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp