30kr/dagen till mat

Intressant att läsa hur olika ni hade löst det, saker jag själv inte tänkt på.

Tittar jag på va jag själv åt idag, så drack jag ett glas O'boy till frukost då jag inte klarar av att äta något större på morgonen längre.
Sen åt jag 4 korv i bröd till lunch (20kr) och till kvällsmat gjorde jag äggröra med de sista äggen jag hade hemma, gjorde lite te.

En kund jag var hos idag kom in och pratade om nudlar, hade något vagt minne att jag minns många studenter som levde på nudlar för det var billigt. Minns när vi var i Kina köpte vi massvis med "nudel burkar" där man kokade vatten, hällde i och lät det stå en stund och sedan åt, var faktiskt helt okej, men ej sett sådana "nudel burkar" här i Sverige, vet dock inte om de hade varit billiga även om de funnits, i Kina var de billiga va jag minns. 🤔
 
Det är dyrt att vara fattig.
Börjar helt utan någonting med 30 kr
Dag 1. Jag tror att jag som andra hade börjat med havregryn (Garant 1,5 kg 17 kr) + en liter standardmjölk (garant 8.50). Återstår 4.50 vilket bör räcka till ett äpple som passar bra till gröten. Alternativt spara till nästa dag.
Dag 2: Ett paket torkade linser (19 kr), morötter (1 kg 10 kr)
Dag 3: mjölk, potatis, lök
Dag 4: pasta, rågmjöl, jäst
Dag 5: Hela budgeten går till en flaska olivolja. Då kan jag äta pizza med potatis och lök :d

Sedan är det bara att fylla på, men man måste ju även komplettera med sådant som har tagit slut. Potatis och rotfrukter ger vitaminer, men på sikt vill jag nog lya till det med frukt eller lingonsylt till gröten som blir minst ett mål per dag (är min coronalunch så inget problem)

Edit: köper kanske ett mindre paket gryn och en påse snabbnudlar istället dag 1.
 
Senast ändrad:
Intressant att läsa hur olika ni hade löst det, saker jag själv inte tänkt på.

Tittar jag på va jag själv åt idag, så drack jag ett glas O'boy till frukost då jag inte klarar av att äta något större på morgonen längre.
Sen åt jag 4 korv i bröd till lunch (20kr) och till kvällsmat gjorde jag äggröra med de sista äggen jag hade hemma, gjorde lite te.

En kund jag var hos idag kom in och pratade om nudlar, hade något vagt minne att jag minns många studenter som levde på nudlar för det var billigt. Minns när vi var i Kina köpte vi massvis med "nudel burkar" där man kokade vatten, hällde i och lät det stå en stund och sedan åt, var faktiskt helt okej, men ej sett sådana "nudel burkar" här i Sverige, vet dock inte om de hade varit billiga även om de funnits, i Kina var de billiga va jag minns. 🤔
Att studenter äter nudlar beror väl mest på att de inte kan/orkar laga mat? Ja, de är billiga, men man blir ju inte särskilt mätt. Näringsvärdet är uselt. Men det är billigt och enkelt. Vegetarisk ärtsoppa är knappast dyrare per portion, men säg den student som är så flitig i köket att den ställer sig att göra långkok? Minns ingen som gjorde det när jag bodde i korridor, iaf.
 
Minns när vi var i Kina köpte vi massvis med "nudel burkar" där man kokade vatten, hällde i och lät det stå en stund och sedan åt, var faktiskt helt okej, men ej sett sådana "nudel burkar" här i Sverige, vet dock inte om de hade varit billiga även om de funnits, i Kina var de billiga va jag minns. 🤔

Cup noodle! Finns i de flesta matvarubutiker nu, av flera olika märken. Inte jättebilliga men inte heller jättedyra, funkar bra att ha hemma till när man måste få i sig något snabbast möjligt men inget jag skulle rekommendera som en grundsten i kosten om man säger så.
 
Intressant att läsa hur olika ni hade löst det, saker jag själv inte tänkt på.

Tittar jag på va jag själv åt idag, så drack jag ett glas O'boy till frukost då jag inte klarar av att äta något större på morgonen längre.
Sen åt jag 4 korv i bröd till lunch (20kr) och till kvällsmat gjorde jag äggröra med de sista äggen jag hade hemma, gjorde lite te.

En kund jag var hos idag kom in och pratade om nudlar, hade något vagt minne att jag minns många studenter som levde på nudlar för det var billigt. Minns när vi var i Kina köpte vi massvis med "nudel burkar" där man kokade vatten, hällde i och lät det stå en stund och sedan åt, var faktiskt helt okej, men ej sett sådana "nudel burkar" här i Sverige, vet dock inte om de hade varit billiga även om de funnits, i Kina var de billiga va jag minns. 🤔
Jag köper storpack med nudlar. Tror det är 12 portioner i paketet? Fast jag använder en halv "kaka" åt gången. Blir dubbelt upp alltså. Jag använder dem istället för pasta och i soppa. Gott att steka upp också.
 
En kund jag var hos idag kom in och pratade om nudlar, hade något vagt minne att jag minns många studenter som levde på nudlar för det var billigt. Minns när vi var i Kina köpte vi massvis med "nudel burkar" där man kokade vatten, hällde i och lät det stå en stund och sedan åt, var faktiskt helt okej, men ej sett sådana "nudel burkar" här i Sverige, vet dock inte om de hade varit billiga även om de funnits, i Kina var de billiga va jag minns. 🤔
Det finns i Sverige också. 7 kr styck på Willys så inte så dumt i en lågpriskost. Påsarna är ännu billigare. Men inte så bra mat i längden.
 
Att studenter äter nudlar beror väl mest på att de inte kan/orkar laga mat? Ja, de är billiga, men man blir ju inte särskilt mätt. Näringsvärdet är uselt. Men det är billigt och enkelt. Vegetarisk ärtsoppa är knappast dyrare per portion, men säg den student som är så flitig i köket att den ställer sig att göra långkok? Minns ingen som gjorde det när jag bodde i korridor, iaf.
Fast nudlar är ju basmat, typ som pasta, ris eller potatis. Tillsammans med näringsrika tillbehör är det inte alls tokiga.
 
jo, det händer förstås precis när de är i säsong. Precis som potatis för krona till midsommar (men ofta kombinerat krav på att handla för ett visst belopp). 3 för 2 hjälper ju inte om de kostar mer än 15 kronor styck och man bara har 30 kr.

Nej just i 30-kronors frågan hjälper det ju kanske inte. Men jag håller inte med om att erbjudanden mest är på dyra hel- och halvfabrikat, utan tycker att det ofta är erbjudanden på basvaror också. Vi handlar ofta olika grejer när de är billiga när vi veckohandlar och har för lång tid framöver.
 
Att studenter äter nudlar beror väl mest på att de inte kan/orkar laga mat? Ja, de är billiga, men man blir ju inte särskilt mätt. Näringsvärdet är uselt. Men det är billigt och enkelt. Vegetarisk ärtsoppa är knappast dyrare per portion, men säg den student som är så flitig i köket att den ställer sig att göra långkok? Minns ingen som gjorde det när jag bodde i korridor, iaf.
Ärtsoppa är genomvidrigt, är nog snarare därför ingen äter det ;)

Vi gjorde mängder med storkok som studenter, och delade på matlådorna så man fick lite olika.
 
Problemet, för mig, är att jag har en liten halv-frys så när jag köper tex vitkål så får jag slänga halva eftersom jag inte hinner laga allting innan vitkålen blir dålig. Bor i en lägenhet med begränsad förvaring tyvärr. Äter inte bröd eller mjölkprodukter så det är inget problem. Skulle nog leva på mycket pasta och ris - kan sparas, och göra en stir-fry på grönsaker på rea. Pasta rosso ska heller inte dissas ;) och varmkorv kan köpas med kort datum och tar inte så mycket plats i frysen.

Köpte en 20 kg säck sushi/stir-fry ris i en asiatisk butik, den gick på några hundralappar, och håller just nu, fyra år senare, på att äta upp det sista. Det fungerar bra, behöver bara skölja riset lääääänge.

Stekt ris är riktigt gott, kan varieras med de flesta grönsaker och lite soja/kryddor som är engångskostnad.
 
Intressant att läsa hur olika ni hade löst det, saker jag själv inte tänkt på.

Tittar jag på va jag själv åt idag, så drack jag ett glas O'boy till frukost då jag inte klarar av att äta något större på morgonen längre.
Sen åt jag 4 korv i bröd till lunch (20kr) och till kvällsmat gjorde jag äggröra med de sista äggen jag hade hemma, gjorde lite te.

En kund jag var hos idag kom in och pratade om nudlar, hade något vagt minne att jag minns många studenter som levde på nudlar för det var billigt. Minns när vi var i Kina köpte vi massvis med "nudel burkar" där man kokade vatten, hällde i och lät det stå en stund och sedan åt, var faktiskt helt okej, men ej sett sådana "nudel burkar" här i Sverige, vet dock inte om de hade varit billiga även om de funnits, i Kina var de billiga va jag minns. 🤔

Som fattig student åt jag ofta nudlar i kopp :) tror det fortfarande finns i rätt många mataffärer.

Jag skulle som många andra hellre veckohandla för 210:-, men i ärlighetens namn hade jag nog knappt klarat mig på det pga oerhört kräsen så saker som havregrynsgröt, baljväxter och tomatsoppa går inte. Eller, klarat mig hade jag väl, men levt på ägg och pasta med nån billig sås.
 
Fast nudlar är ju basmat, typ som pasta, ris eller potatis. Tillsammans med näringsrika tillbehör är det inte alls tokiga.
Fast det är ju inte så studenter äter snabbnudlar. Man häller på den lilla påsen som följer med, häller på vatten och äter. Tillsätter man en massa näringsrika tillbehör så blir det ju varken billigt eller snabbt. Snabbnudlar innehåller ju dessutom väldigt lite fiber och vitaminer jämfört med t ex potatis eller råris, så det är ju inte den bästa kolhydratkällan.
 
Problemet, för mig, är att jag har en liten halv-frys så när jag köper tex vitkål så får jag slänga halva eftersom jag inte hinner laga allting innan vitkålen blir dålig. Bor i en lägenhet med begränsad förvaring tyvärr. Äter inte bröd eller mjölkprodukter så det är inget problem. Skulle nog leva på mycket pasta och ris - kan sparas, och göra en stir-fry på grönsaker på rea. Pasta rosso ska heller inte dissas ;) och varmkorv kan köpas med kort datum och tar inte så mycket plats i frysen.

Köpte en 20 kg säck sushi/stir-fry ris i en asiatisk butik, den gick på några hundralappar, och håller just nu, fyra år senare, på att äta upp det sista. Det fungerar bra, behöver bara skölja riset lääääänge.
Vitkål håller sig ju lätt en månad i kylen, hinner du inte äta ett kålhuvud på den tiden?

När det gäller ris så är jasminris billigare än sushiris, då slipper man skölja och det kostar ännu mindre. Jag hade också en sån säck med ris som student, det spar man mycket på!
 
Senast ändrad:
Inget frukt och grönt alls? Det låter ledsamt och deppigt med den matsedeln, såvida det inte ingår tillbehör du inte nämnt (sylt till gröten, lingon till blodpuddingen, osv)

Annars finns det en del billig, baljväxtbaserad husmanskost. Feijoada t ex - till middag för fyra går det åt 3 dl torkade svarta bönor, tre lagerblad, två apelsiner, två lökar, en halv vitlök, 3 dl ris och en bit rökt sidfläsk. Det blir inte många kronor per portion.
Jag tycker inte den är deppig och feijoada är inte husmanskost.
 
Jag köper storpack med nudlar. Tror det är 12 portioner i paketet? Fast jag använder en halv "kaka" åt gången. Blir dubbelt upp alltså. Jag använder dem istället för pasta och i soppa. Gott att steka upp också
Billigt, men kan kanske vara svårt att klara på 30 kronor, om man inte sparat pengar från tidigare dagar?
Det var det jag menade med att det är dyrt att vara fattig. Man kan kanske inte köpa storpack eller utnyttja köp 2 för 3 etc
 
Hade definitivt försökt utnyttja skogen de månader som det är lämpligt för att plocka bär och svamp så jag hade sånt i frysen. Sen besökt stadens fruktlundar där man kan plocka frukt och bär gratis till husbehov som finns över hela stan. Brukar också finnas en hel del trädgårdar där alla inte plockar allt som trädgården ger brukar knacka på och fråga om jag ser att det ligger mycket fallfrukt och ingen verkar ta hand om det. Jag har alltid fått ta lite till husbehov hos de flesta. För den period det inte är säsong för det får jag kanske handla iallafall någon frukt i affären.

Sen hade jag satsat på mycket varor med kort datum, gått till kötthandlaren och frågat efter billigt skivspill det kan bli god pyttipanna. I affären hade jag handlat basvaror som krossade tomater, bönor, lök, rotfrukter, ägg, kanske också köttfärs och så någon mjölkprodukt, citron eller lime och olja att steka i. Utgår från att jag veckohandlar då. Gillar att baka så hade självklart fortsatt att baka bröd och hade satsat på vetemjöl och något grovt mjöl sen jäst såklart. Hade fått välja bort nötter som jag ofta har i bröd för det är dyrt. Hade också satsat på majsmjöl för att kunna göra eget knäckebröd.

Pålägg hade fått bli efter dagspris och vad som är billigt helt enkelt. Smör klarar jag mig utan. Hade definitivt fått välja bort keso som jag alltid äter till frukost nu för det hade varit för dyrt.
 
Att studenter äter nudlar beror väl mest på att de inte kan/orkar laga mat? Ja, de är billiga, men man blir ju inte särskilt mätt. Näringsvärdet är uselt. Men det är billigt och enkelt. Vegetarisk ärtsoppa är knappast dyrare per portion, men säg den student som är så flitig i köket att den ställer sig att göra långkok? Minns ingen som gjorde det när jag bodde i korridor, iaf.
Jag levde periodvis på paprikahalvor fyllda med ris och krossade tomater som jag gratinerade i ugn. Basmat på hösten när paprikan var bra i pris.
Utmaningen är betydligt lättare på hösten när grönsaker och frukt är billigt. Så här års blir maten inte bara tråkigare utan också fattigare på c-vitamin.
 
Det är ungefär vad jag har att spendera på mat och det fungerar bra. Mina måltider ser ut ungefär det samma från dag till dag, trivs med det och till dels beror det på att jag är autist och dels på att jag har begränsat med energi att ägna åt saker som matlagning och dels för att jag har IBS så för mig så fungerar det bäst att äta två gånger om dagen. Äter två ägg (äggröra) med te till frukost och till middag har mer eller mindre alltid kokt brocolli som bas och till det äter jag rätter som köttfärssås eller kyckliggryta, svampröra osv och igen med te att dricka.
 
Fast det är ju inte så studenter äter snabbnudlar. Man häller på den lilla påsen som följer med, häller på vatten och äter. Tillsätter man en massa näringsrika tillbehör så blir det ju varken billigt eller snabbt. Snabbnudlar innehåller ju dessutom väldigt lite fiber och vitaminer jämfört med t ex potatis eller råris, så det är ju inte den bästa kolhydratkällan.
Vet inte om jag håller med....
Jag köper storpack. Där finns inga buljongpåsar med.

Nudlar kokar jag ofta med lite röda linser, lite ärtor från fryspåsen och äter med "skivspill" från charkhyllan. Tar sällan mer än en kvart och blir inte så tokigt näringmässigt.
Kryddor är väl självklart? Kryddburkar håller väldigt länge och utslaget per dag är det snorbilligt.
 
Cup noodle! Finns i de flesta matvarubutiker nu, av flera olika märken. Inte jättebilliga men inte heller jättedyra, funkar bra att ha hemma till när man måste få i sig något snabbast möjligt men inget jag skulle rekommendera som en grundsten i kosten om man säger så.
Gör de? Jag har inte sett några i de matbutiker jag varit i, handlar i och för sig mest i den lokala ica-butiken.
Nä, de ante mig att de inte är billiga här, men kan va bra att känna till att de finns här me. Något att variera med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 034
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 863
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 181
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp