30kr/dagen till mat

Cup noodle! Finns i de flesta matvarubutiker nu, av flera olika märken. Inte jättebilliga men inte heller jättedyra, funkar bra att ha hemma till när man måste få i sig något snabbast möjligt men inget jag skulle rekommendera som en grundsten i kosten om man säger så.
Hittade en bild på typ sådana jag åt när jag var i Kina, de va rätt stora (de till vänster om handen). De jag hittade när jag försökte googla va som fanns å köpa här i Sverige verkade de rätt små?

8C9335951-2013-10-09t213412z_1_cbre9981nx700_rtroptp_3_china-noodles.fit-760w.jpg
 
Jag har levt på ca 5-600 kr i månaden så 30 kr/dag eller 900 kr i en månad med 30 dagar hade inte varit några som helst problem. Skala bort all onödig lyx, fokusera på storkok, hembak och mat som gör en mätt länge. Köp mat som det är rabatt på och frys in det du inte använder direkt. Frys in ALLT som blir över, släng inget som går att äta. Håll rullians i kylen så inget står och blir gammalt. Varje dl sur mjölk du måste hälla ut är en slösad krona. Kolla vilka affärer som har bäst pris på olika saker. Ibland kan det löna sig att handla mjölken på ett ställe och äggen på ett annat. Kolla reklamtidningar efter olika specialpris och se till att ha medlemskort i alla butiker du handlar i.
 
Min normala lunchkostnad är 4 kr/portion så det hade inte varit några problem för min del att klara mig på 30 kr/dag. Det är sällan jag köper mat till mig själv för mer än 1000 kr/månad. Jag hade dock velat ha summan för en hel månad för att kunna göra storkok och baka allt på en gång. Avskyr att småslatta och lagar hellre mycket mat var tredje månad eller så.
 
Vitkål håller sig ju lätt en månad i kylen, hinner du inte äta ett kålhuvud på den tiden?

När det gäller ris så är jasminris billigare än sushiris, då slipper man skölja och det kostar ännu mindre. Jag hade också en sån säck med ris som student, det spar man mycket på!

Jag tycker sushi (short grained) blir så mycket bättre i stir-fry och som stekt ris. Och när det rör sig om en 20 kg säck så är skillnaden i pris inte så stor.

Stekt ris kan man variera hur mycket som helst och slänga i grönsaker man känner för, plus att det inte behövs så många. Samma sak med när man köper sojasås och liknande i storförpackningar. De håller sig i en halv evighet och handlar man i en asiatisk butik är det ofta betydligt billigare än på ICA och liknande.

Jag brukar röra ihop 'Charlie' med jämna mellanrum, gott och otroligt lätt när man vill göra en stir-fry. Nja, ett helt vitkålshuvud har jag svårt att få i mig. Jag har vissa recept jag använder och då kan det gå åt, men de måste frysas in och då blir det problem igen.
 
Jag tycker sushi (short grained) blir så mycket bättre i stir-fry och som stekt ris. Och när det rör sig om en 20 kg säck så är skillnaden i pris inte så stor.

Stekt ris kan man variera hur mycket som helst och slänga i grönsaker man känner för, plus att det inte behövs så många. Samma sak med när man köper sojasås och liknande i storförpackningar. De håller sig i en halv evighet och handlar man i en asiatisk butik är det ofta betydligt billigare än på ICA och liknande.

Jag brukar röra ihop 'Charlie' med jämna mellanrum, gott och otroligt lätt när man vill göra en stir-fry. Nja, ett helt vitkålshuvud har jag svårt att få i mig. Jag har vissa recept jag använder och då kan det gå åt, men de måste frysas in och då blir det problem igen.
Ett vitkålshuvud på en månad är inte så mycket, tänker jag? Vitkål funkar ju t ex i wok, grytor, soppa, ugnsstekt i klyftor till köttfärsrätter, plus att man kan äta den rå som sallad etc? En billig och enkel rätt jag gör ibland är knaperstekt tärnad chorizo (zetas) eller bacon, krydda med stött kummin och sezchuanpeppar, tillsätt strimlad vitkål, bryn och slå på en skvätt vatten blandat med lite vinäger, låt brässera tills det vitkålen är klar. Servera med kokt potatis. En annan variant är att bryna vitkål med stark korv, slå på lite buljong och kokta kidneybönor, koka tills vitkålen är klar. Ät som det är.

Wokad vitkål med vinäger, soja, socker, chilibönsås och sezchuanpeppar är också jättegott, och en bra sidorätt om man äter kinesiskt.
 
Vet inte om jag håller med....
Jag köper storpack. Där finns inga buljongpåsar med.

Nudlar kokar jag ofta med lite röda linser, lite ärtor från fryspåsen och äter med "skivspill" från charkhyllan. Tar sällan mer än en kvart och blir inte så tokigt näringmässigt.
Kryddor är väl självklart? Kryddburkar håller väldigt länge och utslaget per dag är det snorbilligt.
Jag har ärligt aldrig sett en student laga något liknande. Snarare: Öppna påsen, koka vatten, häll på: Middagen är serverad!
 
Min normala lunchkostnad är 4 kr/portion så det hade inte varit några problem för min del att klara mig på 30 kr/dag. Det är sällan jag köper mat till mig själv för mer än 1000 kr/månad. Jag hade dock velat ha summan för en hel månad för att kunna göra storkok och baka allt på en gång. Avskyr att småslatta och lagar hellre mycket mat var tredje månad eller så.
Vad äter du för lunch som kostar 4 kr?
 
Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?
Been there, done that. Rotfrukter, linser och ägg är en bra bas. En veckas ranson i taget underlättar stort.
 
Fast det är ju inte så studenter äter snabbnudlar. Man häller på den lilla påsen som följer med, häller på vatten och äter. Tillsätter man en massa näringsrika tillbehör så blir det ju varken billigt eller snabbt. Snabbnudlar innehåller ju dessutom väldigt lite fiber och vitaminer jämfört med t ex potatis eller råris, så det är ju inte den bästa kolhydratkällan.
Jo, det går att göra nudlar både billigt och snabbt och mer näringsrikt. Jag brukar riva morötter, lök, vitkål - vad jag har hemma och woka lite snabbt medan nudlarna får koka i lite vatten. Sen häller jag i grönsaksfräset, knäcker ett ägg i kastrullen och rör om till det blir lagom blir krämigt. Det hela går på max en kvart och resulterar i en måltid som definitivt kunde vara mycket sämre. Kostnad utöver själva nudlarna lär väl vara 5-10 kr. Så totalt 10-15.
 
Jag tänker att det spelar lite roll varför jag gör det också. Som en utmaning en vecka eller månad skulle jag förmodligen försöka handla mycket i säsong, gör storkok från grunden, börja äta mer vegetariskt med fokus på linser och bönor till exempel. Speciellt om det bara var till mig. Vore förmodligen bara bra för mig att få lite nya recept och kostvanor.

Om familjen plötsligt fick dålig ekonomi och det blev min vardag skulle jag nog tumma mer på de där principerna jag har med lokalproducerat, ekologiskt osv. Det är ju rent krasst en lyx som alla tyvärr inte har råd med. Mer halvfabrikat, typ makaroner och falukorv, fiskbullar (inte ätit sen jag var liten, men jag antar att det funkar fortfarande?), köttbullar och potatis på blandfärs från Irland, frysta ärtor istället för dyra grönsaker, enkel mat som barn gillar liksom.
 
Hittade en bild på typ sådana jag åt när jag var i Kina, de va rätt stora (de till vänster om handen). De jag hittade när jag försökte googla va som fanns å köpa här i Sverige verkade de rätt små?

8C9335951-2013-10-09t213412z_1_cbre9981nx700_rtroptp_3_china-noodles.fit-760w.jpg
Sådana finns i min asiatiska specialaffär, men inte på Ica. Jag köper ofta storpack nudlar (snabbnudlar med påsar) i den asiatiska affären, för där finns paket mer risnudlar och glasnudlar också. Så att jag får lite variation på mina nudlar.
 
Jag har levt på ca 5-600 kr i månaden så 30 kr/dag eller 900 kr i en månad med 30 dagar hade inte varit några som helst problem. Skala bort all onödig lyx, fokusera på storkok, hembak och mat som gör en mätt länge. Köp mat som det är rabatt på och frys in det du inte använder direkt. Frys in ALLT som blir över, släng inget som går att äta. Håll rullians i kylen så inget står och blir gammalt. Varje dl sur mjölk du måste hälla ut är en slösad krona. Kolla vilka affärer som har bäst pris på olika saker. Ibland kan det löna sig att handla mjölken på ett ställe och äggen på ett annat. Kolla reklamtidningar efter olika specialpris och se till att ha medlemskort i alla butiker du handlar i.
Ja, jag skulle just säga det, jag frös in ALLT, vinslattar efter en fest, det sista i mjölkpaketet(dricker aldrig mjölk, men köpte ibland till vissa rätter) ostbitar som inte gick att hyvla, grönsaker som inte hann ätas upp (gurka och sallad funkar inte, jag har provat).
Tomatkross var basen i mycket.
Handla torra linser, bönor, ris och sånt i butiker med utländsk mat - det är helt andra priser än fördigkokta i tetror på Ica.
Skivspill kan användas i alla möjliga rätter för att få lite protein och kött.

Jag har idag en rätt hyfsad lön, men jag kan ändå inte passera en "nedsatt pris kort datum" utan att vilja köpa grejer jag inte ens tycker är gott, men det är mat och det är billigt, så det kan vara bra att ha i frysen ifall att...
 
Jag tänker att det spelar lite roll varför jag gör det också. Som en utmaning en vecka eller månad skulle jag förmodligen försöka handla mycket i säsong, gör storkok från grunden, börja äta mer vegetariskt med fokus på linser och bönor till exempel. Speciellt om det bara var till mig. Vore förmodligen bara bra för mig att få lite nya recept och kostvanor.

Om familjen plötsligt fick dålig ekonomi och det blev min vardag skulle jag nog tumma mer på de där principerna jag har med lokalproducerat, ekologiskt osv. Det är ju rent krasst en lyx som alla tyvärr inte har råd med. Mer halvfabrikat, typ makaroner och falukorv, fiskbullar (inte ätit sen jag var liten, men jag antar att det funkar fortfarande?), köttbullar och potatis på blandfärs från Irland, frysta ärtor istället för dyra grönsaker, enkel mat som barn gillar liksom.
Jag har läst tråden med intresse och funderat lite över resonemanget. just det du nämner känns viktigt och det är nog lite så det är. Är man fattig och helt enkelt inte har råd utan antingen får man köpa billig mat eller gå hungrig så väljer man nog billig mat, samtidigt som man väljer lätt för sig. Färdiga köttbullar typ Mamma Scans fast andra sortiment är egentligen inte dyrare än att göra egna, falukorv är helt ok, ICAs pulvermos duger utmärkt, frysta grönsaker fungerar det också. Att baka bröd är ofta billigt, men gröt på havregryn och lite socker på för den som vill ha är nog billigare.

Jag är uppvuxen med en ensamstående mamma som jobbade halvtid. Jag har 4 syskon. Det var tufft ekonomiskt och jag vet hur det är att växa upp fattig där man fick vara fantasirik med maten. Mycket pasta, ris, frysta grönsaker och kötfärs- i olika röror. Risotto minns jag något om osv. Morötter. Lök i maten förstås. Inte så mycket andra färska grönsaker utöver tomat och gurka. Frukt är dyrt.

Fiskbullar är gott! Laxbullar i citronsås är ju ännu bättre!
 
Ja, jag skulle just säga det, jag frös in ALLT, vinslattar efter en fest, det sista i mjölkpaketet(dricker aldrig mjölk, men köpte ibland till vissa rätter) ostbitar som inte gick att hyvla, grönsaker som inte hann ätas upp (gurka och sallad funkar inte, jag har provat).
Tomatkross var basen i mycket.
Handla torra linser, bönor, ris och sånt i butiker med utländsk mat - det är helt andra priser än fördigkokta i tetror på Ica.
Skivspill kan användas i alla möjliga rätter för att få lite protein och kött.

Jag har idag en rätt hyfsad lön, men jag kan ändå inte passera en "nedsatt pris kort datum" utan att vilja köpa grejer jag inte ens tycker är gott, men det är mat och det är billigt, så det kan vara bra att ha i frysen ifall att...
Ja frys är guld! Jag skulle säga att det är väldigt mycket svårare att klara ett snålt matkonto med en liten frys.
 
Är det en dag och utan att ha annat hemma skulle jag köpa antingen havregryn eller spagetti.
För en vecka storkok av linssoppa med bl.a. morot i.

Är det en långsiktig lågbudgetnivå man ska leva på: Mycket rotfruktsbaserat. Kikärtor m.fl. bönor. Vitkål. Korngryn. Gryträtter, typ indiska recept. Äpplen, lök, broccoli, blomkål, krossade tomater. Kortdatum köttfärs när det finns att få.
 
Om du bara hade 30kr/dagen att köpa mat för (till bara dig själv) vad hade du köpt då?
Hade det varit någon skillnad om du bara kan spendera de 30kr den dagen eller om du kan samla ihop en veckas ranson á la 210kr?
Hade du bakat? Något annat?
När jag var student utomlands så åt jag linsgryta till lunch och middag nästan varje dag i flera veckor(inte på skämt utan hemskt nog sant, mina korridorgrannar tyckte jag var helknäpp:o) jag ville bara bli mätt för en billig peng. Det funkade väldigt bra men efter de så kunde jag inte äta det igen.
Kör lite liknande upplägg nu fast varierar, flera dgr köttfärssås och spagetti till lunch och middag, etc. De som är på extrapris.

om jag hade 30kr om dgn hade det nog varit svårt, hade köpt potatis o godis typ.
 
Sådana finns i min asiatiska specialaffär, men inte på Ica. Jag köper ofta storpack nudlar (snabbnudlar med påsar) i den asiatiska affären, för där finns paket mer risnudlar och glasnudlar också. Så att jag får lite variation på mina nudlar.
Där sa du något. Kom på nu att asiaterna här har öppnat egen butik, borde kolla in den någon dag å se. 🙈😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 041
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 936
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 186
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp