Bukefalos 28 år!

31 maj Täby Galopp - WTF

Seabaz

Trådstartare
Jag har varit inne på galoppen hela eftermiddagen/kvällen och njutit av en underbar storloppsdag! Vilken kväll!! Fantastiskt väder, fantastisk stämning!


MEN!!

Vad F-N hände?!

Så mycket olyckor av den allvarligare typen på en och samma dag?
Och så jäkla dåligt skött!!?!!

Första gången ambulansen behövdes tog det lååång tid! Okej att det känns som om tiden går långsamt när det är bråttom men detta tog faktiskt lång tid!


För att inte tala om andra gången ambulansen behövdes när det verkade vara riktigt allvarligt?!! Då körde den FEL?! och fick vända och köra runt för att komma in på gräsbanan... Dom hade NOLL KOLL på vart dom skulle?!

Och lösa hästar som motades av banan och sprang lösa in på stallområdet istället för att fångas in på banan?!

Varför kunde ingen av "cowbojsarna" rida och hämta hästarna som man "normalt" gör? (jag har åtminstone sett det förut och även på täby tidigare)

Jag pratade med någon nisse där som var rätt högt upp i hierarkin som menade på att kanske är det för täta lopp? Flera jockeys rider i alla loppen och hinner inte återhämta sig ordentligt så misstag görs?

En gång är ingen gång men denna kvällen tog nog priset?!



Det tog verkligen udden av vad som kunde varit en mitt-i-prick-kväll!
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Jag måste tillägga att jag hoppas alla inblandade repar sig!


Men jag undrar hur det gick för fuxen som hoppade på tre ben in i transporten från banan :(
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Duriana?
Hur gick det för Lisa?


på travet är det inte ens krav på att ha ambulans på banan... travet är ett SKÄMT...... 32 min innan montéryttaren fick ambulans...
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Någon som vet hur det gick med Moe Green ? Kollade på ATG live och såg inte vad som hände
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Fuxen hade nog brutit benet tror jag... De andra två klarade sig nog ok så de gick av banan på alla fyra ben vad jag såg....men tragiskt och mycket dåligt publicitet för galoppen....
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Hörde att ytterligare en i ett annat lopp hade brutit oxå... :-(
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Det var en norsk häst i Dianalöpningen som kröp under i startboxen och skrapade av sin jockey och stack iväg innan startsignal? Kanske den du hört om?

Eller menar du brutit som i brutit benet eller brutit loppet?

Jag såg inte första eller de två sista loppen så i så fall där?
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Två bröt benet, Duriana och Dominant Fellow.
Whizper kröp under boxarna med Tina Långström och skenade (tror jag). Den hästen skenade även före start med Smith för några starter sedan...
Hur f*n Tina kunde sitta kvar under boxarna vet jag inte :p
Fredrik Johansson :bow: såg när Chaves och Neuroth gick omkull och backade sin häst och styrde ut för att undvika att haka på ner, i samband med det slet han sin axel IGEN (tror det är igen)... (å jag tror det var det loppet det hände i).

Hemsk tävlingsdag.
Tycker dessutom synd om vinnarna som inte kan få njuta av att vinna ....


ps: inte 110% säker på infon då den är i andra hand och jag kan ha missuppfattat vissa saker...
 
Senast ändrad:
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Två bröt benet, Duriana och Dominant Fellow.
Whizper kröp under boxarna med Tina Långström och skenade (tror jag). Den hästen skenade även före start med Smith för några starter sedan...
Hur f*n Tina kunde sitta kvar under boxarna vet jag inte :p
Fredrik Johansson :bow: såg när Chaves och Neuroth gick omkull och backade sin häst och styrde ut för att undvika att haka på ner, i samband med det slet han sin axel IGEN (tror det är igen)... (å jag tror det var det loppet det hände i).

Hemsk tävlingsdag.
Tycker dessutom synd om vinnarna som inte kan få njuta av att vinna ....


ps: inte 110% säker på infon då den är i andra hand och jag kan ha missuppfattat vissa saker...


Duriana bröt inte benet.
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Duriana bröt genom railen på upploppet. Jag hoppas att hon inte bröt benet! Men fy sikken tävlingsdag.... För många olyckor o lösa hästar!
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Alla hästarna har klarat sig utan skador. Förutom Dominant Fellow som pullades upp i sprinten, han bröt benet och fick tyvärr avlivas.

Duriana bröt igenom rail men både hon och Lisa mår ok efter omständigheterna.

Touch of Hawk och Moe Green mår bra, jockeysarna likaså.
Fredrik Johansson har skadat axeln igen efter att han fick ta upp så kraftigt.

Whizper skenande före start.

Walinda sprang igenom boxarna.



delvis kl

Ambulansen tog lite väl lång tid på sig det kan jag hålla med om men den körde inte fel. För att komma in på gräset måste du runda railen en bit in i svängen.

Tvivlar på att det händer olyckor för att det är för tätt mellan löpen. På onsdagar är det hälften så lång tid och då händer vanligvis inga olyckor. Tror snarare det bara var otur igår alternativ gräsbanan som varit piss fram till några dagar sedan.
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

*kl*
Nu har jag bara sett stillbilderna, men varför väljer en häst att kasta sig över staketet när den har fritt frammåt?
tänker på händelsen med Duriana
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Det kommer en upp en häst på höger sidan om Duriana. Troligen blev hon rädd, skyggade och landande i railen. :crazy:
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

delvis kl

Ambulansen tog lite väl lång tid på sig det kan jag hålla med om men den körde inte fel. För att komma in på gräset måste du runda railen en bit in i svängen.

Tack för infon, men lite rättelse: När ambulansen skulle in efter olyckan i sthlm stora pris så körde den visst fel.

Den körde på dirttracken bakom hästarna som var på väg till vinnarcirkeln när den efter 100 meter kom på att den var fel och gjorde en U-sväng och tillbaka till kurvan och där in på gräset och mot upploppet där olyckan inträffat.
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Gud så skönt att höra!!! Hörde att det hade hänt något med hennes knä :crazy:

Aftonh**an kan dock dra åt helvete: "Rymmer från loppet och hoppar igenom staketet"

mmm säkert... dumfan...

Det uppstår lätt rykten när olyckor sker.

Jag har själv varit i kontakt med tränaren under eftermiddagen.

Veterinär har idag gått igenom hela hästen (Duriana), och han hittar inga tecken på att hennes ben/leder/senor tagit någon som helst skada av den vådliga turen under gårdagen. Det finns inte heller några som helst nya sårskador på hästen. Hon uppvisar en viss ömhet i del av sina muskler, och kommer att få all den vila hon behöver tills denna ömhet lagt sig.
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Det är inte helt ovanligt med brutna ben under en tävlingsdag. Under en period så gick det åt 7-8 hästar på 2 månader. Dock är även dödsstörtningar inräknade.
 
Sv: 31 maj Täby Galopp - WTF

Det är inte helt ovanligt med brutna ben under en tävlingsdag. Under en period så gick det åt 7-8 hästar på 2 månader. Dock är även dödsstörtningar inräknade.

Du kan ju inte påstå att det är helt vanligt heller med 4 olyckor på 8 lopp (dom loppen jag såg, det var några lopp till) på täby galopp?

Jag har varit mycket på Täby och visst, någon lös häst sådär men igår tog ju helt klart priset...


Messy: "Rymmer från loppet och hoppar genom staketet" Det var ju det den gjorde eller varför kommentaren om "dum fan"?
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 986
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
914
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 301
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp