Bukefalos 28 år!

3års tester 2013

Sv: 3års tester 2013

Grattis till ett så fint resultat! Jag blir alltid så himla patriotiskt glad när det går bra för bukehästar:D!
 
Sv: 3års tester 2013

är du säker på det eller kan du ha missat det?

Flyinge gör det ju uppenbarligen och så även Strömsholm.
jag har vän som fick en vinnare, den hästen fick täcke och plakett.
 
Sv: 3års tester 2013

Vi utser inte vinnare på Strömsholm eftersom testen går över flera dagar och man ju inte vet vem som var bäst förrän efter sista hästen sista dagen.
Vi har en prisutdelning under hösten där vi delar ut olika priser till vinnarna.

Däremot delar vi ut olika priser på en gång till de hästar som kvalificerat sig för dem.
 
Senast ändrad:
Sv: 3års tester 2013

Strömsholm brukar ju ha priser till de högst bedömda hästarna på de olika treårstestdagarna, dvs "vinnarna" får pris. Jag tror att de flesta föreningarna delar ut priser (täcken t ex) till de högst bedömda hästarna på sina visningar. En del föreningar har sponsorer som ger t ex schabrak, foder och betäckningsrabatter till alla diplomhästar.

Förr i tiden så fick väl de 25% bästa hästarna på varje kvalitetsbedömningsplats diplom, dvs det gick efter placering och inte poänggränser. På kvalitets alltså.
 
Sv: 3års tester 2013

Sånt har ju vi också men någon vinnare kan vi ju inte utse på plats eftersom vi inte vet vem som blev högst bedömd förrän på söndag kväll.
 
Sv: 3års tester 2013

Nej, ofta lämnas täcket över i efterhand, om nu inte "vinnarhästen" råkar gå i slutet av dagen så att ägaren är kvar tills allt är klart. Men frågan var väl om föreningarna brukar utse "vinnare" eller inte? För det brukar de ju (men inte på alla ställen kanske).
 
Sv: 3års tester 2013

Så kan det förstås bli men det tillhör inte vanligheterna så man kan inte generalisera och säga att vi på Strömsholm utser vinnare på plats.
 
Sv: 3års tester 2013

Nä, oftast blir det ju inte så, men jag måste ha missat att någon har påstått att det är vanligt att ha "prisutdelning" till vinnaren direkt på plats samma dag? Trodde som sagt frågan gällde om vinnare utsågs överhuvudtaget. På den frågan anser jag att svaret är "Ja, ofta utses t ex "bästa hopphäst" och "bästa dressyrhäst". :)
 
Sv: 3års tester 2013

Tusen tack!

kl

Prada fick ett fint täcke på Flyinge och i Värmland hade vi fina priser i år också bl.a billigare betäckningar till diplomstona men vi ska visa en valack där så det gick då inte ;-)
 
Sv: 3års tester 2013

KL
Som sagt, det är jättefina sponsorpriser på Strömsholm. Där ffa stona, har även varit med om att mammasto till bästa hopp/gångartshäst har vunnit betäckningar, stationsavgifter osv.

Men jag hävdar ändå att det inte är en regelrätt tävling på det viset att ettan, tvåan, trean osv får blågul, blå och gul rosett och sedan priser utefter deras placering. Priserna är annorlunda. All diplomhästar brukar få ett sponsorpris oavsett om de har bäst poäng eller inte. Bästa (och ibland näst bästa) hopp resp dressyrhäst vinner också sponsorpriser. Allt beror på hur generösa sponsorerna har varit och är inte reglerat i TR.

Så jag tycker ändå att man inte kan säga att " hästen VANN sitt treårstest", hästen kan ha fått bäst poäng av alla men det är ju inte förrän på finalen på championatet som egentligen jämför hästarna med varandra.
 
Sv: 3års tester 2013

Fast rosetternas färg som hästarna får påverkas ju av resultatet. Blågul till diplomarna, blå till klass I, gul till klass II. Treårstest är ffa en avelsbedömning men det är ju också en tävling mellan de absolut mest talangfulla hästarna i sin årgång som jag ser det. De kvalar ju till championatet genom testen för att tävla mot de andra högst bedömda.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Vad har hänt med Chicago egentligen är han kvar i landet ? Läste för ett tag sedan något där han nämndes så kikade på hans blup sida och ser ju lite mysko ut han har gjort en tävling om året under 2 år med Peder sen ingenting. Astrid stod fortfarande kvar som ägare där men det händer ju ibland även om de är exporterade.

Råkade se nu när jag var inne på Grevlundas hemsida att han iaf står med under "Hästar vi sålt och förmedlat". Står inget om vart dock.
 
Sv: 3års tester 2013

Hur upplevs det i resten av landet med antal anmälningar jämtemot ifjol? Vi i Bollerup har nästan halvering från närmare 80 till stax över 40 starter...
 
Senast ändrad:
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Anmälningstiden har gått ut till Bollerup som är nästa plats ut (eller en av dem iaf), vi har dock inte alls lika många starter i år som vanligt så det kan ev tillkomma efteranmälningar.

Men som det ser ut nu är det anmält

2 st e. Ampere
2 st e. Canturano
2 st e. Chicago City
1 st e. Common Sense
1 st e. Flash Dancer I.M.
3 st e. Lingh
2 st e. Quintender
1 st e. Zuidenwind

Samt e. Eurocommerce Berlin, Clarimo, Cicero Z van Paemel, Fürst Nymphenburg, Fürst Romancier och Jazz, som inte heller har nog med svenska avkommor för BLUP-index ännu.
 
Sv: 3års tester 2013

Vi måste väl vara framme vid året när betäckningarna rasade ner eller är det först nästa årskull ?
 
Sv: 3års tester 2013

Jo dippen började då, minskning med ca 600 födda föl från 09 till 10 eller ca 20%. Och kommande år blir det bara sämre!
Men om minskningen av antal anm hästar är så stor som 50% måste det ju vara andra orsaker också: seg lång vinter så man inte kunnat rida hemma, ekonomi/man snålar in på proffsutbildning, man ger upp lite allmänt, tänker "går ändå inte att sälja så ingen idé att utbilda"? Förhoppningsvis blir det fler anmälda till de senare bedömningarna
Nästan alla ligger före 15 maj dock, förstår inte varför man inte sprider ut det mer när terminen nu är förlängd.
 
Sv: 3års tester 2013

Jo, det började gå ner, men enligt prognosen vi fick från asvh trodde de att andelen visade skulle öka något så att antalet skulle vara nästan samma. Men det har ju inte stämt för oss, så tänkte höra lite om det är samma överallt.
 
Sv: 3års tester 2013

Ja, vi diskuterade lite orsaker på senaste mötet. Vintern såklart, att det är väldigt populära tävlingar i närheten samma helg, allmänna ekonomiska läget.

Det kom även upp regelförändringarna som förslag, ffa poängsatta ridprovet men kanske löshoppningen också. Eller kanske mest att det varit lite dålig/sen info så att folk känner att de inte vet vad som gäller. Med detta borde ju speglas på alla platser i så fall.

Eller om det bara är vi som har tapp får vi kanske se över vårt eget arrangemang.

Ang tiden så ligger vi tidigare i år än vi brukar, men till nästa år ska vi följa med terminen och ta det en vecka senare än vi brukar.
 
Sv: 3års tester 2013

Vet iofs några stycken som valde Flyinge i år istället pga hur underlaget var ifjor och då har jag ändå inte pratat med så många så det är möjligt att det är fler som gjort samma sak, lär ju då synas på tdb om det är mkt anmälningar till Flyinge, de hade ju inte ens fullt i fjor.

Sen tror jag att det kan spela stor roll på antal visade hästar överlag att väldigt många har stått kvar osålda hos uppfödarna, det är ju ofta en större andel av enhästsägare som visar jämfört med uppfödarna som dessutom i dagens läge nog sparar in på omkostnaderna i större omfattning. Det lämnas ju generellt mkt färre hästar till utbildning.
 

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 472
Senast: athena
·
Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
6 000
Senast: cirkus
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 813
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 137
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp