Bukefalos 28 år!

3års tester 2013

Sv: 3års tester 2013

Flyinge har fler än Bollerup fast inte fullt. Förra året var dock ordningen omvänd också, då hade Flyinge först, det kanske spelar in litegrann.

Jag vet bara att "mitt" team valde bort Flyinge helt förra året eftersom de inte var nöjda med domarna -11. I år ska de dock visa alla hopphästar i Flyinge, om inte ägarna ville annat, pga underlaget i Bollerup.
 
Sv: 3års tester 2013

Lite OT men på samma ämne en sak som är lite trist att ni gjort är att ha samma domare kvalitet året efter de varit domare på 3 års, är betydligt intressantare att få mer än en domares bedömning på samma häst och på kvaliteten finns ju inte så mkt valmöjlighet nu om man inte vill köra till halland för att visa. Tror faktiskt att ni kommer förlora en hel del starter på det för annars är kvaliteten lite av en andra chans för många som inte fick vad de räknat med på tre års, vet redan två som bestämt sig för att skippa kvaliteten pga att de inte vill visa för samma domare som de tycker de fick oförtjänt låga poäng för i fjor och hade planerat att visa för att se vad en annan domare tyckte.
Det tror jag är något man skall tänka på när man planerar in domarna att helt enkelt se till att ha olika på treårs och kvalitet för samma årgång.
Sen var det väl just den domaren ni nu ändrat till som var just den som var så på tapeten 11 i Flyinge om jag inte minns helt fel, så det lär ju inte vara något dragplåster precis.
 
Sv: 3års tester 2013

Det med domare på kvalitén resp treårs har jag inte tänkt på, ska framföra det nästa gång vi diskuterar detta!

Nej, jag tror inte det är samma domare. Gångarts-exteriördomaren var det vi menade i Flyinge -11, och det är inte samma som har varit i Bollerup -11, -12, -13, och inte samma som vi har bokat nu till -14 heller.
Men hoppdomaren vi haft nu dessa åren är nog samma som var Flyinge -11, men det var inte den bedömningen vi tyckte var udda.
 
Sv: 3års tester 2013

Ja det är ext domaren jag menade var det inte samma som ni nu har till kvaliteten eller har jag fel för mig vem som dömde Flyinge 11
 
Sv: 3års tester 2013

Ah, jag kommer faktiskt inte ihåg vem som är bokad till kvalitén nu, och proppen är inte ute, den kommer när 3-års är avslutat...
 
Sv: 3års tester 2013

Jo proppen ligger på asvhs sida och har gjort länge, BL-ext, NR-gång, HJ-hopp
 
Sv: 3års tester 2013

Ja, det gjorde den ju! Nästan samma som i fjol då. Men nä, det var varken BL eller NR som dömde i Flyinge då heller. Kommer faktiskt inte ihåg vilken gubbe det var, hade varken sett eller hört talas om honom innan den visningen, och inte efter heller för den delen :p.
 
Sv: 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB)

Östergötland har också gått ut nu:

1 st e. Algot
1 st e. Baltimore
2 st e. Common Sense
1 st e. Converter II
1 st e. Dalwhinnie
2 st e. Diarado
2 st e. Fighting Alpha
1 st e. Firenze
4 st e. JJ RayBan
3 st e. Nintender
1 st e. Odermus R
1 st e. Quintender
4 st e. Zuidenwind

1 var har också Burggraaf, Cachas, Cadeau, Clintaro, Homme d'Honneur, Johnson, Klakier, Stalypso, Stokdals Livanos, Stolzenberg och 2 st Hellrik, som av en eller annan anledning inte har svenskt Blup än.

Och Mälardalens:

1 st e. Ampere
1 st e. Baltimore
1 st e. Chairman la Silla
3 st e. Diarado
1 st e. Lingh
1 st e. Monte Bellini
1 st e. Nintender
2 st e. Zuidenwind

Även Carmargue, Casall la Silla, Emilion, Ziezo.

Har kanske inte varit riktigt konsekvent i vilka som slinker med, men ja...

Verkar som att det kommer fram en del Diarado-avkommor, skulle vara kul om han kunde få index redan i år!
 
Sv: 3års tester 2013

Tack för att du sammanställer allt!

Tyvärr tror jag att vi kommer se en dipp 2014 och 2015 också om inte marknaden snart vänder...:(

Norra Kalmar har än så länge 14 anmälda - en vecka kvar till sista anmälning.
Södra Kalmar har 9 anmälda och sista går ut 3 maj
 
Sv: 3års tester 2013

Nu är detta alltså inte alla anmälningar, utan det hör till nya hingstar/nya blup-tråden, de slogs ju ihop!

Men det låter ju väldigt lite... Hur många starter brukar de ha?
 
Sv: 3års tester 2013

Allmän fråga: Kan man visa sin treåring utan att löshoppa? Såg att de sänkt kraven för godkänt, men kan man välja att helt enkelt inte löshoppa?

Frågan kom upp här hemma häromdagen.
 
Sv: 3års tester 2013

Nja, men man kan välja att avbryta löshoppningen på ett tidigt stadium - varför åker man på ett treårstest i så fall ?
 
Sv: 3års tester 2013

Man kanske vill få poäng på gångarter och exteriör men har inte hunnit löshoppa så mkt på grund av skada. =) Jag har också för mig att det är domaren som väljer om man avbryter eller inte ? eller är jag helt ute och cyklar. Kanske är på bruks som domaren får välja...
 
Sv: 3års tester 2013

Man kan ju alltid avbryta, dock tror jag det är olika ifall man även får de andra poängen om man själv eller domaren avbryter.
 
Sv: 3års tester 2013

Som Ottilia skriver, om man av olika anledningar inte kan visa hoppningen men ändå vill ha en bedömning på gångarter och exteriör? Man kanske inte kunnat träna löshoppning pga olika omständigheter? Behöver inte vara skada, men om man har långt till ridhus/paddock och inte har haft möjlighet att åka med transport fram och tillbaka så mycket som ju faktiskt behövs. Det är ju många som väljer att inte visa sina treåringar just för att löshoppningen inte sitter. Så det var bara en fundering!
 
Sv: 3års tester 2013

Jag förstår tanken på ett sätt, och det kan ju vara att det kommer dit i framtiden, det går ju redan mot mer och mer uppdelat.
Men jag tycker det är bra att både 3års och kvaliteten har hoppningen obligatorisk. Hade det varit valfritt hade nog i stort sett alla dressyrinriktade valt bort den. Då går vi miste om massor av statistisk information till ex blup-index.
Jag tycker också det är bra att man uppmuntrar till mer allsidig träning av unghästarna.
 
Sv: 3års tester 2013

Domaren kan avbryta, men även visare kan välja att avbryta.

I övrigt så håller jag med Gabby_Ossi. Det är bra att hoppningen är obligatorisk.
 
Sv: 3års tester 2013

Vill du ha en bedömning på gångarter och exteriör är det bättre att hitta någon form av utställning eller kolla om det går att visa i samband med fölvisning. Det är också ett mycket billigare sätt. Visar du inte löshoppning räknas det som att hästen inte fullföljt testet och siffrorna blir inte officiella.

Här http://www.asvh.se/bedomningar/oversikt/3-arstest kan du kolla regementena.
 
Sv: 3års tester 2013

Och jag håller med! :)

Det var mest sambon (som inte är hästintresserad för fem öre) som undrade varför jag inte bara skippade hoppningen då det är där käppen sitter i hjulet för oss (och många andra). Min fick en smäll av bus i hagen som blev en liten blödning på ringbandet och han vilade därför i nio-tio veckor. Nu är han igång igen men veterinären som ultraljudade honom avrådde från just hoppningen. Därför har jag knorrat lite över att det inte blir nåt treårs, och därav sambons fråga. :)

Tack för svar allihop!
 

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 579
Senast: athena
·
Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
6 025
Senast: cirkus
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 828
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 468
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp