3ggr i veckan?

Sv: 3ggr i veckan?

Jag tror att det (som med allt annat när det gäller ridning) är väldigt individuellt. Jag har själv ett fullblodssto som ibland får "stå" 4 dagar i veckan pga. studier och jobb (jag läser till veterinär). Jag märker inte någon skillnad på henne efter att hon har "ståt" t.ex. tre dagar i sträck och jag kan fortfarande rida 60-70 minuter dressyr efter ett par vilodagar. Jag rider aldrig henne mer än 5 dagar i veckan.
Hon går på lösdrift större delen av året och står alltid ute minst 12 timmar per dag och rör sig naturligt väldigt mycket eftersom hon är ung och fullblod. Jag tror abbsolut att det gör skilnad eftersom att hon rör sig minst lika mycket på 24 timmar i hagen som en normal häst gör vid t.ex. 3 timmar i hagen och 1 timmes ridning.

Jag red ett äldre kallblod för ca 6 år sedan och jag red henne 5-6 dagar i veckan varje dag minst 1 timme om dagen för att veterinären sa att det var bra mot hennes spatt. När jag slutade rida henne regelbundet för att jag köpte mina egna hästar blev hon en helt annan häst och hon kändes genast lika gammal som hon eg. var. Hon blev avlivad ca 1 år efter att jag slutade rida henne eftersom hon gick jätte dåligt vid ridning och blev stel och motvillig även utan ryttare.

Det är klart att hästen inte aktiverar sina muskler på exakt samma vis genom att leka i hagen som vid ridning men jag tror absolut att man kan låta en häst stå 3-4 dagar i veckan och kräva att den ska kunna ta sig samman vid ridning om hästen går på lösdrift/ i hage 12 timmar/dygn. Den borde utan vidare klara att träna dressyr på t.ex. LA nivå eller 110 hoppning.

Men du kan kanske inte kräva att du ska kunna starta 120 km distansridning/ 160 hoppning eller GP dressyr på den. Men jag ska inte säga att det är omöjligt, för det beror helt och hållet på hästen och vissa hästar behöver mer ridning andra mindre.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Läs vad jag skriver.

Jag skriver att gåendes i hagen kan inte ersätta ridning eller motion under ryttare om det är RIDNING man avser att ägna sig åt. Många verkar tro att det hästen bygger fina hållbara ridmuskler och kondis av att gå i hagen 10 timmar om dagen. vore det sant så skulle det vara oerhört smidigt, men jävlar vilken skadestatistik vi skulle ha, om tävlingsryttarna och även andra ryttare satt upp och red sina hästar intensivt en dag i veckan, för "resten sköter hästen själv i hagen". :D

vi pratar om 3 dagar i veckan ridning här i tråden, inte "enstaka vilodag".

somsagt det beror helt på vad man tränar med hästen. jag är hobbyryttare och för det mesta hinner jag rida 6 gånger i veckan. men jag anser att det inte går någon nöd på min häst om hon "bara" får gå i hagen i ett par dar. för hästen räcker det gått och väl men tränar man hårt bör ju hästen ha ridmuskler och bra kondis. det är ju inte direkt så att hästen tappar musklerna på tre dar..
 
Sv: 3ggr i veckan?

jag är hobbyryttare och för det mesta hinner jag rida 6 gånger i veckan. men jag anser att det inte går någon nöd på min häst om hon "bara" får gå i hagen i ett par dar. för hästen räcker det gått och väl men tränar man hårt bör ju hästen ha ridmuskler och bra kondis. det är ju inte direkt så att hästen tappar musklerna på tre dar..

Alltså... skriver jag helt ofattliga inlägg eller? Jag undrar ärligt.
Jag tycker jag har skrivit hela tiden, rakt igenom, att SJÄLVKLART påverkar det inte en häst i kondition att stå några dagar här eller där.
frågan som ställdes ursprungligen var huruvida det alls går att få UPP en häst i kondition genom ridning 3 dagar/vecka. Och huruvida man kan rida på precis som om man red 6 dagar i veckan, om hästen står 4 dagar på raken och sen får man för sig att rida. det är ju DET jag skriver om och det tycker jag att jag varit jätte tydlig med? :confused:
 
Sv: 3ggr i veckan?

Läs vad jag skriver.

Jag skriver att gåendes i hagen kan inte ersätta ridning eller motion under ryttare om det är RIDNING man avser att ägna sig åt. Många verkar tro att det hästen bygger fina hållbara ridmuskler och kondis av att gå i hagen 10 timmar om dagen. vore det sant så skulle det vara oerhört smidigt, men jävlar vilken skadestatistik vi skulle ha, om tävlingsryttarna och även andra ryttare satt upp och red sina hästar intensivt en dag i veckan, för "resten sköter hästen själv i hagen". :D

vi pratar om 3 dagar i veckan ridning här i tråden, inte "enstaka vilodag".

Jag brukar rida 3-4 dagar i veckan, ibland 5 och 6 dagar med, men det blir inte så ofta på vintern.

Jag tycker absolut inte att en häst bygger muskler och sköter sig själv i hagen, men jag tycker det är en väldig skillnad på att ha en häst installad hela dagen och stå i en liten hästhage där den inte kan springa.
Min häst går ute i stort sett året runt och dygnet runt i en stor hage. De springer runt och busar i galopp varje dag.
De gånger han har stått inne hela natten har jag upplevt honom som lite stelare och kräver lite mer uppvärmning. Jag menar inte att han är uppvärmd i hagen, men det är ju ändå skillnad på en häst som rör sig hela tiden och springer med jämna mellanrum och en som har stått i en box. Där kan de inte röra sig särskilt mycket.
Och jämför jag med ridskolehästarna som står i spilta hela dagarna så är det enorm skillnad enligt mig.

De blir mycket stelare i långa loppet än en häst som går ute och kan röra sig fritt i alla gångarter varje dag.

Men det kan absolut inte ersätta ridning, de är inte träning att stå i hage! Men jag tycker att det är skillnad på en häst som står inne hela dagarna och en häst som går ute hela dagarna. Står den inne hela dagen så måste den ju få komma ut och röra lite på sig.

Enligt mig i alla fall. Jag vet ju själv hur man känner sig efter några timmar i bilen tex.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag håller helt med Elina8, jag rider "min" gamla kille 2-3 gånger i veckan då jag pluggar mycket och han står på landet (bor i stan). Självklart är det väl skillnad på en hästs kondition beroende på hur ofta/ mycket man rider och motionerar hästen. Det tror jag nog att alla förstår. Det är inte superschysst att låta en häst gå jättehårt ett par, tre gånger i veckan för att sedan stå de resterande dagarna i en liten hage eller i stallet. Däremot fungerar det att låta hästen gå i stor hage de dagar man inte rider och rida 2-3 gånger i veckan ganska lugnt. Det är så jag får ihop vardagen. Jag vill också inflika med att pållen jag rider är 22 år och därför blir det bara lite skritt ibland tom. Sedan är det individuellt, det funkar för mig och min häst men kanske inte för alla andra. Jag vet inte exakt hur bra/dålig kondition han har i förhållande till andra hästar i hans ålder men ett pass på en timma med mycket skritt lite trav och lite galopp fungerar utmärkt! MEN, isåfall värmer jag naturligtvis upp ordentligt. ;)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Om jag säger..... -Jag rider bara min häst 3 eller möjligen 4 dagar i veckan! .. så tycker du att det kanske låter lite. Du frågar dig då.. Kan verkligen en häst bygga muskler och kondition på det?

Svaret är ja.. självklart kan de det... Jag menar att det är idealiskt sätt att träna häst på..

Om jag säger.... - Jag tränar min häst varannan dag!... - En dag arbete och en dag återhämtning och vila! ... Då låter det plötsligt inte så lite.. Din självklara fråga om de bygger muskler och kondition uppstår inte... för det låter som ett ganska bra upplägg eller hur???

Faktum är att det är ju samma sak...

Arbete 3 dagar i vecka JÄMT fördelat över veckans dagar är ett utmärkt sätt att träna en häst. Tre dagar på raken och resten vila är lite mer tveksamt...
 
Sv: 3ggr i veckan?

Det är ju olika från häst till häst.. Dessutom är 3 dagar i veckan faktiskt varannan dag, så så lite ridning blir det inte.
Hästar som tävlar behöver ju ridas oftare för att kunna bygga mycket muskler och orka träningar och tävlingar.
Men en häst som rids 3 dagar har ofta ganska bra grundkondition, och det räcker helt klart om man bara ska 'hobbyrida'. :)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Hur ofta har du skolgympa?

!! jag är 35 år gammal !!

Min tanke med denna tråd är just att jag själv tycker inte det är shysst mot hästen om jag rider den ett tufft pass o den är aldeles mör , löddrig o svettig , att dagen efter får den göra ingenting alls.
Den måste ju få muskelvärk av en sådan behandling .
Jag har mina pållar på lösdrift i kuperad terräng på 20hkt mark så dom går o vandrar hela dygnet .
Inte fan bygger dom muskler av det!
Visst är dom frächare än dom stackars hästarna som står inlåsta mesta delen av dygnet men inte bygger dom muskler av att strosa runt o äta .
 
Sv: 3ggr i veckan?

!! jag är 35 år gammal !!

Min tanke med denna tråd är just att jag själv tycker inte det är shysst mot hästen om jag rider den ett tufft pass o den är aldeles mör , löddrig o svettig , att dagen efter får den göra ingenting alls.
Den måste ju få muskelvärk av en sådan behandling .
Jag har mina pållar på lösdrift i kuperad terräng på 20hkt mark så dom går o vandrar hela dygnet .
Inte fan bygger dom muskler av det!
Visst är dom frächare än dom stackars hästarna som står inlåsta mesta delen av dygnet men inte bygger dom muskler av att strosa runt o äta .

Håller helt med!
 
Sv: 3ggr i veckan?

Nä, det viktigaste är HÅLLBARHET. Håller inte hästen spelar det ingen roll hur bra flås den har. De första åren när man bygger upp hästens hållbarhet så får man tillräcklig kondition på köpet. Det är om man skall elitsatsa efter några år som man kan behöva träna kondition specifikt. Men man kan vara distansryttare och intresserad av den sporten utan att elitsatsa.

Vad jag inte förstår är hur hästen kan låta bli att använda vissa muskler vid ett visst arbete. Om jag styrketränar hästen en dag, använder den ju ändå samma muskler dagen därpå när vi rider ett canterpass. :crazy:


Och jag som oxå är distansryttare som ridit upp till 12 mil håller med dig!
Konditionen har aldrig varit ett problem, jag har aldrig suttit på en trött häst, trots att jag emellanåt ridit fort och tagit placeringar!

Hältor däremot är ett stort problem...

Jag tror absolut att man ska rida varannan dag och ändå få e vettig konditon på hästen.
Under tävlingssäsong rids ju inte distanshästarna nåt i princip förutom just tävlingarna!
Man tävlar kanske 1 gång/månad, hästen ska sedan stå det antalet mil man ridit i dagar, och en vecka innan nästa tävling ska man trappa ner rejält... Man hinner inte med mkt träning däremellan!
 
Sv: 3ggr i veckan?

nu pratar ju ni om högintensitets arbete, som distans ridning innebär. det blir lite annorlunda än när mulle-stina frågar om hon kan få sin omusklade, ur kondition skogsmulle igång och bli ett muskel paket genom 3 dagars ridning iveckan : )
 
Sv: 3ggr i veckan?

Hur långt tid tar det att få upp en häst från noll till en riktigt välmusklad häst?

Vi kan ju börja med den frågan, jag skulle säga 2-3 år åtminstone, jag tror inte den tiden blir mkt längre bara för att du rider 3-4 dagar i veckan.

Jag ser ingen som helst anledning till att det inte skulle gå faktiskt, framförallt inte om hästen är ute mkt o stora kuperade hagar.

Varför skulle musklerna behöva tränas med just 24 timmars intervall?


Vidare så är det en enorm skillnad på muskelbygge och konditionsträning, men det vet ju säkert du redan!

Och i grundinlägget gällde väl frågan just kondition om jag inte minns fel?
 
Sv: 3ggr i veckan?

jag har hört om folk som rider sina hästar 3ggr i veckan , resten av tiden står dom .
Kan man verkligen kräva något av hästen då?
Jag menar dom kan väl inte hålla någon form av kondis om domm rids så sällan ?

Kan man ens få upp hästen i en hygglig kondition på en sån sporadisk ridning så man kan galoppera o kräva lite tempo eller går hästen sönder av sån behandling ?

Lite funderingar bara .. vad tycker ni?

Har en väninna som tävlar nationell dressyr (framgångsrik:angel:) och hon rider sin tävlingshäst varannan/var tredje dag för att han inte ska gå sönder. Självklart kan man hålla en häst i trim fast man rider mer sällan dock behöver nog ryttaren rida oftare om man vill tävla:) En förutsättning är ju att det finns stora hagar där hästen spenderar sin lediga tid så att den har möjlighet att röra på sig ordentligt. Sedan är det ju givetvist indivduellt från häst till häst. Min ena ska helst gå varje dag annars blir han seg och stel. Men jag skrittar då bara varannan dag och arbetar lite mer varannan. Funkar utmärkt för oss.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Hur långt tid tar det att få upp en häst från noll till en riktigt välmusklad häst?

Vi kan ju börja med den frågan, jag skulle säga 2-3 år åtminstone, jag tror inte den tiden blir mkt längre bara för att du rider 3-4 dagar i veckan.

Jag ser ingen som helst anledning till att det inte skulle gå faktiskt, framförallt inte om hästen är ute mkt o stora kuperade hagar.

Varför skulle musklerna behöva tränas med just 24 timmars intervall?


Vidare så är det en enorm skillnad på muskelbygge och konditionsträning, men det vet ju säkert du redan!

Och i grundinlägget gällde väl frågan just kondition om jag inte minns fel?

på frågan hur lång tid det tar att få upp en häst från noll kondition och muskulatur genom ridning 3 dagar i veckan, skulle jag svara att det är mycket svårt. En sådan häst behöver ett rätt välplanerat träningsupplägg med noga anpassat arbete som växlar mellan olika typer av belastning, hög och lågintensivt arbete osv.
en av de stora anledningarna att aktivering behövs ofta på en sån häst är också för att stärka leder, senor och ligament så att de anpassar sig efter belastning. det blir väldigt svårt att göra på bara 3 dagar i veckan, och då ökar skaderisken istället när hästen sen utsätts för högre intensivt arbete.

det folk verkar missa i diskussionen är just växlingen mellan hög och lågintensivt arbete, vilket stärker och främjar muskulaturen. vi har aldrig i tråden pratat om att man ska rida sin häst högintensivt 6 dagar i veckan för att det ska funka. däremot har vi pratat om att den behöver arbetas kontinuerligt om man vill påverka muskulatur och kondition på en häst som inte har dessa från början, och då räcker det inte med att den strosar runt på eget bevåg i sin hage.

när det gäller kondition är det mycket som du säger, att när en häst väl är i kondition så krävs rätt mycket för att den ska tappa. men även här har jag skrivit flera gånger precis detta och att TS ursprungsfråga som sagt var om det gick att muskla och konditionera en häst från noll, på ridning 3 dagar/vecka INTE ridning 3 dagar vecka på en häst som redan har kondition och muskulatur.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Ville bara inflika att TS ursprungsFRÅGOR, var både om det gick att hålla en häst i kondition vid sån ridning, och om det går att få upp en häst i hygglig kondition med sån ridning.
 
Sv: 3ggr i veckan?

japp, och bägge frågeställningar har behandlats, men folk verkar börja dra för mycket likhetstecken mellan muskler och kondition, och glömma särskiljningen på att det handlade om att få UPP en häst i kondition som inte tidigare har kondition, jfm med en som redan har kondition. och som sagt, samtliga dessa aspekter och särskiljningar har faktiskt svarats på i tråden. :)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Hej!
Jag rider min häst tre- fyra dagar i veckan. Det viktiga är att det blir kvalitet på ridpassen och inte kvantitet! Hellre rida hästen mer sällan i rätt form än att rida runt i skogen i okontrollerad, skadlig form! Fick just beröm av min vetrinär att hästen musklat sig så fint på sin överlinje!!:angel: Kontinuitet och en röd tråd i utbildningen. Träna på att börja där du slutade sist! En positiv inställning med mycket klappar å beröm när hästen gör rätt bidrar till en samarbetsvillig häst! Tävlar hästen på L.B- nivå och kondisen räcker gott å väl till detta!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp