3ggr i veckan?

Sv: 3ggr i veckan?

Jag tänker så här , om man har en häst i full kondition typ tävlingskondis som rids varje dag typ o sen ställer ner den på 3ggr i veckan , då LÄR den tappa muskler eller ?!

Nej. Det tar runt 6 veckor för musklerna att förtvina (förutsatt att hästen inte är satt på svältdiet eller något, då går det fortare).

Vila och återhämtning är betydligt viktigare än träning varje dag.

Jag jobbade för ett par år sedan hos en ryttarfamilj (där en medlem just nu är och rider EM) och de hästarna reds absolut inte 6-7 dagar i veckan! De dagar de inte reds fick de gå i skrittmaskin och/eller hage ett par timmar.
 
Sv: 3ggr i veckan?

min fyra åring går tre till fyra dagar i veckan varierat arbetet o han musklar sig väldigt bra, det är under vilan de bygger muskler.
 
Sv: 3ggr i veckan?

det är under vilan de bygger muskler.

fast det där är ju en sanning som har stora modifikationer.
Muskler byggs om vilan i förhållandet till ansträningen och upplägget runt ansträningen är LAGOM anpassad.
Det finns inga hästar som vilar sig i form enbart till att bygga muskler. Vilket många som hört det där om muskelbyggande och vila gärna vill tro till extremitet vad jag sett i trådar här : )

Inga muskler byggs utan ansträngning.
För lite ansträngning: inga muskler.
För hård/felaktig anstränging: existerande muskler bryts ner.

viktig nyans skillnad anser jag!
 
Sv: 3ggr i veckan?

jo absolut, det är jag väl medveten om.
Min går varannan dag o det har verkligen fungerat.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag vet att du vet det : )

Jag vill bara förtydliga för de som inte vet och förstår/erfar skillnaden, så att det inte blir en generell sanning av att vila bygger muskler.
 
Sv: 3ggr i veckan?

*kl*
Har inte läst hela tråden, men måste inflika att det beror ju på HUR och NÄR man rider ju? Rider man tre dagar i rad o låter hästen stå 4 kan jag inte tänka mig skulle vara bra, men rider man varannan dag är det ju en annan sak, men hästen går ju ändå bara 3-4 dagar per vecka.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag personligen är inte så förtjust i den "träningsformen". Vist att man kan dra ner fr att hästen ska vila eller att den är under igång sättning så rider man mindre för att sedan bygga upp..

Sen är det klart att unghästar rider man mindre för att inte skada dem, men att en vuxen utbildad häst som inte är under igång sättning ska ridas i bara 3 dagar i veckan har jag lite svårt för det går emot det som jag har lärt mig iaf. Om jag skulle rida min häst 3 ggr i veckan på den nivå vi är på så tror jag att hans hållbarhet inte kommer vara speciellt länge till, hästarna ska helst gå varje dag den dagen det är vila så ska man helst skritta hästen sen kan man alltid rida lugnare 2-3 dagar i veckan men ändock rida. tror inte att världseliten rider sina hästar 3 ggr i veckan sen får de vila resten.

Men om man bara är ute efter att ha en skogsmulle häst så skulle kan man ju rida 3 dagar i veckan men då kan det ju inte bli speciellt hårda pass.

Så känner som dig att 3 dagar räcker liksom inte riktigt till om man vill kräva mer

Var har du lärt dig att det är hållbarast att rida 6 dar i veckan? Det är inte vad träningsfysiologer säger.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag rider/motionerar min häst ca tre dagar i veckan. Muskler behöver vila för att byggas upp, därför är det bättre att rida ungefär varannan dag.
Javisst kan man få upp både kondis, lydnad och utbilda dem i den takten, har till och med märkt att det går snabbare att utbilda dem om man inte rider varje dag. de hinner tänka igenom vad man lär dem och musklerna får tid att utvecklas.
Jag rider blandat dressyr och uteritter, ibland hoppar jag med min och det har aldrig vart något preoblem.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag red mig 3 dagar i rad å lät henne stå 4 dagar i rad... hon gick på lösdrift och rörde sig mkt även om jag inte red.. Vad är skillnaden på att hon springer i hagen bockar å travar runt än att jag rider och travar runt... jag rider 1 timme hon rör sig i hagen 23 timmar;)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag red mig 3 dagar i rad å lät henne stå 4 dagar i rad... hon gick på lösdrift och rörde sig mkt även om jag inte red.. Vad är skillnaden på att hon springer i hagen bockar å travar runt än att jag rider och travar runt... jag rider 1 timme hon rör sig i hagen 23 timmar;)

skillnaden är jäkligt stor, i det att hästen då varken jobbas i en form som den stärker sig för att bära ryttare, och inte sätter ryttar/ridmuskler heller.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag rider mina ca 4 dagar i veckan då får jag bäst resultat och en positiv häst som vill jobba, jag tjänar mkt mera på det än att rida varje dag med en häst som går imot och inte vill.Tog ett tag att hitta den strategin men nu när vi har lärt känna varann så har det gett mkt bra resultat.Den yngre är lite tvärtom henne får man bromsa lite (tränings narkoman).Jag tycker att folk är lite för rädda för att vila sina hästar,det gäller att hitta en väg som passar individen.
 
Sv: 3ggr i veckan?

jag har okså hört att det tar typ lite mer än en månad innan musklerna börjar avta...
men alltså sen beror det ju på vad man menar med att hästen står.
står den i en box mesta tiden när den inte blir riden såklart den tappar musklerna fortare,men går den ute så rör den ju på sig nästan hela tiden då är det inte så farligt.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag menar att man alltid rider typ 3ggr i veckan inte bara en kort period.
 
Sv: 3ggr i veckan?

det är det jag lärt mig av andra. har faktist inte träffat en enda person på varken strömsholm eller några andra stall där man endast tränar 3ggr i veckan.

Sen är det inte så att jag menar att det är sten hårda pass 6 dagar i veckan. Utan det skulle kunna se ut så här

Måndag: Dressyr arbete Lite hårdare
Tisdag: skritt å trav kanske kortare galopp i skog å mark / lättare alltså
Onsdag: Kondtions arbete (intervall el galopp arbete)/ klättring beroende på väder
Torsdag: Lite mjukgörande träning, så de inte blir allt för stela efter gårdagens pass om man endast klättrat så kan man rida lite hårdare
Fredag: Vila Kan även oxå bara skrittas
Lördag: hoppning/markarbete lite hårdare
Söndag:Markarbet/dressyr lite lugnare

Sen har jag inte sagt att det kanske är det hållbaraste utan det är bara det som jag har sett hur andra gör sen får man ju rida efter hur hästen är.

Läst bla. i en tidning om en känd tävlings ryttare, deras hästar kunde gå två gånger om dagen skrittas ena passet och tränas andra. Vila kunde ske kanske en gång i veckan kanske. Hästarna på ridskola går i princip varje dag 4 timmars pass. ledig helg om det inte är helg aktiviteter..
ridskole hästarna på strömsholm går varje dag en vilodag på helgen om det nu inte är aktiviteter.

Så jag skriver bara efter vad jag har sett och upplevt :)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Vi rider ca 3 gånger i veckan, ibland mer ibland mindre, oftast rider vi ut i skogen men då och då i paddocken, sen försöker vi tömköra 1-2 gånger i veckan. När man har barn, gubbe, jobbar heltid är det svårt att hinna med mer, blir gnäll ändå ibland när man får höra "man skulle vara häst så kanske man fick träffa dig nån gång".
Alla ni som rider 6 dagar i veckan, har ni stallet hemma, inga barn/gubbe?
Vi har en bit till stallet så bara man åker dit så går det minst 2tim och rider man tar det ännu längre tid å på vintern är det kolsvart ute på landet i skogen (har inget ridhus).
 
Sv: 3ggr i veckan?

Alla ni som rider 6 dagar i veckan, har ni stallet hemma, inga barn/gubbe?
Vi har en bit till stallet så bara man åker dit så går det minst 2tim och rider man tar det ännu längre tid å på vintern är det kolsvart ute på landet i skogen (har inget ridhus).

Jag har 35 min enkel resa till stallet plus att jag pendlar 1,5 h enkel resa till jobbet varje dag. Tidsmässigt skulle det aldrig fungera att åka till hästen varje dag då och jag vill inte ens tänka på hur det skule vara om jag blandade in en pojkvän eller barn. :crazy: Nu är det nog illa att kaninen blir upprörd över att jag inte alltid är hemma. :angel:

Min "guru" anser att hästen skall ha lätt skrittmotion varannan dag och rejäl träning varannan dag. Jag hoppas dock att det förstnämnda kan ersättas av vistelse i lösdrift, annars måste jag flytta min häst när kraven blir högre. :cry:
 
Sv: 3ggr i veckan?

Är hästen i full kondition och får gå ner till arbete 3 dagar i veckan under t ex vinterhalvåret så håller en frisk häst muskler och kondition hyfsat utan problem.

Men med mitt träningsupplägg skulle jag inte kunna hålla en häst i bra kondition på 3 dagars motion i veckan, jag är noga med lite lugnare arbete dagen efter varje krävande pass, så motion 5 dagar i veckan tycker jag är bättre. Lite hårdare, lite lugnare, vila. Sen vet jag inte hur distansryttare lägger upp sin träning? Tycker det är väldigt intressant.
Hade jag haft en häst som gått 3 dagar i veckan hade jag anpassat motionen utöver det och faktiskt tagit det rätt lugnt.

Sen är det väldigt stor skillnad om hästen går i stor hage dygnet runt eller står i box 16 h om dygnet och en liten rasthage resten av tiden.

Min tränare fick hem tre vuxna hästar till sig som hon skulle motionera/rida till under 2 veckors tid, häst 1 och häst 2 i full kondition och häst 3 inte helt igång. häst 1; som motionerades 5 dagar vecka och gick i hage dygnet runt, häst 2; reds 5 dagar vecka men stod inne ca 16 h dygn och häst 3 som reds ca 3 dagar i veckan och gick i hage dygnet runt. Bäst kondis hade 1, sämst hade häst nr 2 :p

Min häst jag hade när jag var yngre motionerade jag bara 4 dagar i veckan, varav 2 var lite hårdare pass, dressyrträning eller uppåt 2 h i skogen i alla gångarter. Han var riktig fin i muskler och hade superkondition, men han hade väldigt bra grundkondis redan från början och gick i stor hage dygnet runt största delen av åren.

Lite tankar från mig:p:D
 
Sv: 3ggr i veckan?

Min häst behöver gå 5-6 dagar i veckan för att behälla kondition och alla muskler. Men en som har häst i stallet rider ungerfär 3 ggr i veckan och den hästen har väldigt bra kondition ändå! Muskler har han oxå men skulle behöve lite mer på baken fasr det beror nog mer på att tjejen rider honom lite fel :angel: Sen tror jag att det där är ganska individuellt. Unghästarhar jag hört mår bäst av att inte gå så hårt. Behhöver bygga upp sig i lagom takt ;)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Lunketuss : Jag har stallet relativt när och jag har bara mig själv att tänka på ingen kille och inga barn.. har inga planer på att skaffa heller :) Och jag är inte emot de som rider mindre skriver endats om mina erfarenheter och hur jag gör själv.

Sen tycker jag också att hästen ska få gå så mkt som möjligt då man oftast har små hagar och hästen är ett djur som ska röra på sig rätt mkt. Sen så har så klart förståelse att inte alla kan rida 6 dagar i veckan men då kan man ta till andra hjälpmedel m.m. jag dömer ingen alla får rida så mkt eller lite på sin häst de vill :)

Och som sagt skriver bara det jag har varit med om och hur jag ser på hästlivet :)

Pancakes: Jo det är klart att det är olika :) skriver bara det som jag har sett och varit med om
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp