3ggr i veckan?

Sv: 3ggr i veckan?

*kl*

Jag rider min häst 4 dagar i veckan varierande träning. Dock aktiverar jag min häst 6 dagar i veckan. Då antingen longerar,tömkör,promenerar lr löshoppar jag, lr kör markövningar. Han har bara 1 helt regelrätt vilodag där han får stå helt och hållet,kikar bara över honom efter sår etc.

Min häst mår bäst av att ha lite att göra varje dag, annars blir han väldigt loj har jag märkt.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Inte för att jag är någon expert, men jag tkr att har man en häst så har man den för att det är roligt med häst, så då rider man den så ofta man kan :P Men som sagt, jag har ingen egen häst heller, så det kanske inte kommer från rätt person ;D
 
Sv: 3ggr i veckan?

ja det kan man om hästen är ute i hagen och rör på sig på egen hand större delen av dygnet. sen beror det ju på hur man rider. mina hästar har perioder då de går 1-2 gånger korta turer under veckan och långturer på helgerna och det funkar. man får se till att skritta fram och av ordentligt bara!
 
Sv: 3ggr i veckan?

Fick jag som jag ville skulle jag bo i stallet:D men som sagt, man jobbar heltid har barn, barnbarn o en gubbe. Halkade ju in på det här med häst eftersom yngsta dottern fick en häst från sitt jobb och sen träffade hon en kille flyttade ihop och har nu fått barn så det blev min äldre dotter och jag som "tagit över" hästen, började rida på ridskola vid 49 års ålder. Vårt mål är att hästen ska må och ha det bra, vi vrål rider aldrig utan mest skogsmulle ridning och nån tur i paddocken då och då och lite tömkörning några gånger i veckan. Vi är ute varje dag och pysslar med honom men ridningen blir inte varje dag utan 3-4 dagar i veckan, visst har man samvetskval ibland att man inte hinner rida mer men eftersom vi inte har några ambitioner att bli nå tävlingsryttare utan har det som en trevlig hobby och ett sätt att umgås tillsammans med nåt som vi alla gillar så funkar det, tror det funkar ganska bra för hästen med:bow:
 
Sv: 3ggr i veckan?

ja det kan man om hästen är ute i hagen och rör på sig på egen hand större delen av dygnet. sen beror det ju på hur man rider. mina hästar har perioder då de går 1-2 gånger korta turer under veckan och långturer på helgerna och det funkar. man får se till att skritta fram och av ordentligt bara!

att hästen går i hagen har inget med saken att göra, även om hästägare som inte vill/hinner rida mår bra av att luta sig på det resonemanget : )

hur många gånger eller få gånger du kan komma undan med i veckan beror som tidigare sagt, på hästens status när den börjar gå så sporadiskt, dvs muskler och kondition.
 
Sv: 3ggr i veckan?

att hästen går i hagen har inget med saken att göra, även om hästägare som inte vill/hinner rida mår bra av att luta sig på det resonemanget : )

Hur menar du då? Att det inte spelar någon roll om jag stallar upp min häst eller har den i hage? :crazy:
 
Sv: 3ggr i veckan?

Nej, jag menar enligt diskussionen i tråden, dvs som tillhörande kommentar till ämnet huruvida ridning 2-3 dagar i veckan är lugnt "bara för att hästen går i hage hela dagen". Varken muskler, leder, senor eller ligament belastas av hagvistelse på ett sätt som gör att ridningen kvittar. Samma sak med muskulatur och kondition.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Det jag menar är att en häst kan utföra det arbete den är van vid. Den får den kondition som behövs och bygger de muskler den behöver. Krångligare än så är det inte! Sätter den inte mer muskler är det för att det inte behövs! (Förutsatt att hästen får vettig mat och har vettiga levnadsvillkor i övrigt, förstås.)

I mitten av 90-talet stod jag uppstallad i ett utbildningsstall som tränade och tävlade unghästar för Breeders (5 och 6-åringar). Dessa gick ungefär varannan dag, och det var tillräckligt för att genomföra lätt och medelsvår fälttävlan i alla fall. Då reds de av riktigt duktiga ryttare, vilket gör stor skillnad. En som inte är lika duktig behöver ju rida mer för att lyckas med samma sak. Där får du ju känna dig fram hur mycket du behöver rida dina hästar för att komma till de mål du har.

Naturligtvis är det skillnad på en häst som rids 6 dagar i veckan och en som rids 3 dagar i veckan, särskilt för oss fritidsryttare. Men om du kontinuerligt rider 3-4 dagar per vecka kommer hästens kropp att anpassa sig efter den träningen och vara lagom för den. Man måste alltid vara uppmärksam på varje enskild häst hur den "tar" träningen.

Om det är så att du håller på att sätta igång hästar så beror det ju också på vad de har gjort innan. Det tar längre tid att få upp en häst i kondition om den rids lite, naturligtvis, men å andra sidan behöver den inte komma upp i lika "hög" kondition. (Säger man så?) Vilka krav man kan ställa får man känna av.

Jag som rider så lite, och inte är proffs, kan visst arbeta i galopp och kräva samling efter hästens utbildnings- och konditionsnivå, men jag kan inte arbeta 20 min i samlad galopp. Jag orkar inte heller, även om jag skulle sätta mig på en vältränad häst. Det krävs ju en hel del av ryttaren också...
_________________________________________________________

Skrivet på ett utmärkt sätt. Kunnde inte sagt det bättre skälv!!!
 
Sv: 3ggr i veckan?

För mig är konditionen inte intressant, utan hållbarheten (är distansryttare). Eftersom jag fått lära mig att hästens kropp egentligen mår bäst av varannandagsträning tycker jag att det borde fungera med 3-4 dagars träning i veckan.

Men jag väntar spänt på någon kunnigs svar! :laugh:

Om du är distansryttare så torde du veta att konditionen är A och O i den sporten... Distans är nämligen som de flesta vet en uthållighetssport.

Varannandagsträning.. du måste fått det där om bakfoten lite, tanken är att man (precis som för människor) inte ska träna samma muskelgrupper mer än varannan dag. Med det inte sagt att man inte ska träna ändå. Det är t ex milsvid skillnad på att ta ett kondispass ute mot att jobba muskler på banan..

menmen vad vet jag? (har dock tränat/tävlat distans som den dressyrryttare jag är)
 
Sv: 3ggr i veckan?

Kan inte låta bli att kommentera detta lite. Travhästen presterar tufft och jag läste alldeles precis en amatörtränares beskrivning av träning för travhästen på nätet. 8 träningspass på en 3 veckorsperiod. Bara som en jämförelse ;)


jovisst låter som ett lysande koncept.. :cool:

och hur många travhästar är det inte som går sönder långt innan de fyllt 10 för att man gjort helt fel i träningen??

Själv kan jag räkna upp massor och då pysslar jag inte själv med trav
 
Sv: 3ggr i veckan?

Nej, jag menar enligt diskussionen i tråden, dvs som tillhörande kommentar till ämnet huruvida ridning 2-3 dagar i veckan är lugnt "bara för att hästen går i hage hela dagen". Varken muskler, leder, senor eller ligament belastas av hagvistelse på ett sätt som gör att ridningen kvittar. Samma sak med muskulatur och kondition.

______________________________________________________

Det vet väl alla att hästen är ett djur som vandrar långa sträckor i vilt tillstånd. Det säger sig skälvt att hästen bygger upp en helt annan grunstyrka när dom kan röra sig mycket och speciellt om dom har tillgång till kuperade marker. Det är inte för inte, hästar som är uppvuxna på stora marker med chans att rör sig mycket klarar av större påfrestningar än hästar som inte får samma möjligheter.Även om hagen kanske är mindre så kan det delvis kompenseras av kompisar att leka med.Det är med sorg i hjärtat jag ser alla dessa stackars hästar stående i en liten padock med skydd upp till "öronen" ensam utan hästgemenskap. Friska hästar ska ej gå ensamma!
Jag har skälv erfarenhet att ha sett skillnaden på, att hästar som går i backiga hagar bibehåller muskelmassa mycket bättre än hästar som går i slät hage.Trots ingen ridning alls. Eftersom man ej ska träna hästen hårt varje dag(man pratar omåterhämtningstiden för muskelmassan att byggas upp igen. All träning bryter ner. ), så kan någon några dagar bytas ut mot hagvistelse om det passar den hästen.
 
Sv: 3ggr i veckan?

jag har hört om folk som rider sina hästar 3ggr i veckan , resten av tiden står dom .
Kan man verkligen kräva något av hästen då?
Jag menar dom kan väl inte hålla någon form av kondis om domm rids så sällan ?

Kan man ens få upp hästen i en hygglig kondition på en sån sporadisk ridning så man kan galoppera o kräva lite tempo eller går hästen sönder av sån behandling ?

Lite funderingar bara .. vad tycker ni?

Hur ofta har du skolgympa?
 
Sv: 3ggr i veckan?

Läs vad jag skriver.

Jag skriver att gåendes i hagen kan inte ersätta ridning eller motion under ryttare om det är RIDNING man avser att ägna sig åt. Många verkar tro att det hästen bygger fina hållbara ridmuskler och kondis av att gå i hagen 10 timmar om dagen. vore det sant så skulle det vara oerhört smidigt, men jävlar vilken skadestatistik vi skulle ha, om tävlingsryttarna och även andra ryttare satt upp och red sina hästar intensivt en dag i veckan, för "resten sköter hästen själv i hagen". :D

vi pratar om 3 dagar i veckan ridning här i tråden, inte "enstaka vilodag".
 
Sv: 3ggr i veckan?

Om du är distansryttare så torde du veta att konditionen är A och O i den sporten... Distans är nämligen som de flesta vet en uthållighetssport.

Nä, det viktigaste är HÅLLBARHET. Håller inte hästen spelar det ingen roll hur bra flås den har. De första åren när man bygger upp hästens hållbarhet så får man tillräcklig kondition på köpet. Det är om man skall elitsatsa efter några år som man kan behöva träna kondition specifikt. Men man kan vara distansryttare och intresserad av den sporten utan att elitsatsa.

Vad jag inte förstår är hur hästen kan låta bli att använda vissa muskler vid ett visst arbete. Om jag styrketränar hästen en dag, använder den ju ändå samma muskler dagen därpå när vi rider ett canterpass. :crazy:
 
Sv: 3ggr i veckan?

ja den använder samma muskler. dock skiftar ju pressen på muskeln när du varierar själva arbetet, samt även HUR muskeln arbetar till en hel del.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Läs vad jag skriver.

Jag skriver att gåendes i hagen kan inte ersätta ridning eller motion under ryttare om det är RIDNING man avser att ägna sig åt. Många verkar tro att det hästen bygger fina hållbara ridmuskler och kondis av att gå i hagen 10 timmar om dagen. vore det sant så skulle det vara oerhört smidigt, men jävlar vilken skadestatistik vi skulle ha, om tävlingsryttarna och även andra ryttare satt upp och red sina hästar intensivt en dag i veckan, för "resten sköter hästen själv i hagen". :D

vi pratar om 3 dagar i veckan ridning här i tråden, inte "enstaka vilodag".

__________________________________________________________________
Nu får du ge dig!
Det är en människa som undrade om ridning 3ggr/veck fungerade. Inte någon elitsattsning!(Fast elit hästar TRÄNAS inte varje dag dom heller. DÅ skulle dom definitivt gå sönder!). Den "jävla"skadestatistik du jiddrar om uppkommer pga av okunniga ryttare som tränar sönder sina hästar. Den statistiken är redan skyhög idag och det märks på försäkringspremierna. När du tränar för tävling är det en övervägning hur mycket och ofta och på vilket sätt man lägger upp träningschemat som alltid ska vara avpassat för den hästen. Ryttaren måste sedan kunna känna, och avväga hur hästen känns och lägga upp dom närmsta dagarna efter det. Att träna en redan trött häst är förkastligt. Då kommer skadorna. Om man som vanlig ryttare inte kan rida mer än tre ggr/vecka så får man anpassa kraven efter det.Det beror på vad man vill med sin häst och vilka krav man har på sig skälv. Alla vill/kan inte bli elitryttare.En del vill bara rida i skogen medan andra vill starta lätt klass. Det jag vill säga är att du behöver inte ha dåligt samvete för att din häst går tre gg/vecka.Jag förutsätter att den går i en hage med andra hästkompisar och förövrigt trivs med livet.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Läs vad jag skriver. Återigen.

detta är ursprungsfrågan:

jag har hört om folk som rider sina hästar 3ggr i veckan , resten av tiden står dom .
Kan man verkligen kräva något av hästen då?
Jag menar dom kan väl inte hålla någon form av kondis om domm rids så sällan ?

Kan man ens få upp hästen i en hygglig kondition på en sån sporadisk ridning så man kan galoppera o kräva lite tempo eller går hästen sönder av sån behandling ?

Lite funderingar bara .. vad tycker ni?


vad är det DU jiddrar om? vad är det för skadestatistik du säger att jag babblar om? Jag skriver att skulle hästen gå omkring i hage hela veckan och man red ett eller två pass som om inget hade hänt, så skulle skadestatistiken gå upp. VART har jag skrivit om ÖVER träning?!
jag skriver att man kan inte tro att en häst ur kondition kommer att komma upp i muskler och kondition så att man kan rida på hur som helst 3 dagar i veckan, bara för att den går i hage resten! så funkar det inte.

resten har du tagit ur luften och påstår att jag säger, samt att du babblar på om saker som är självklara och som jag aldrig ens ifrågasatt.

Om du känner dig träffad av ngn anledning och det är därför du hugger, så får det stå för dig. Jag vidhåller att ingen häst som inte är musklad eller i kondition kan tränas upp genom att ridas så sporadiskt som 2-3 gånger i veckan lite lätt och planlöst. tror man ngt annat har man fått det om bakfoten. vi har däremot behandlat i tråden att om hästen är musklad och i kondition kan den funka på färre pass utspridda över veckan, utan att tappa för mycket utan bibehålla sig relativt fin. Man kan dock inte tro att man kan rida på i fullt ös om man bara rider 3 ggr/vecka, leder, ligament och även muskler tappar smidighet.
 
Senast ändrad:
Sv: 3ggr i veckan?

Läs vad jag skriver. Återigen.

detta är ursprungsfrågan:




vad är det DU jiddrar om? vad är det för skadestatistik du säger att jag babblar om? Jag skriver att skulle hästen gå omkring i hage hela veckan och man red ett eller två pass som om inget hade hänt, så skulle skadestatistiken gå upp. VART har jag skrivit om ÖVER träning?!
jag skriver att man kan inte tro att en häst ur kondition kommer att komma upp i muskler och kondition så att man kan rida på hur som helst 3 dagar i veckan, bara för att den går i hage resten! så funkar det inte.

resten har du tagit ur luften och påstår att jag säger, samt att du babblar på om saker som är självklara och som jag aldrig ens ifrågasatt.

Om du känner dig träffad av ngn anledning och det är därför du hugger, så får det stå för dig. Jag vidhåller att ingen häst som inte är musklad eller i kondition kan tränas upp genom att ridas så sporadiskt som 2-3 gånger i veckan lite lätt och planlöst. tror man ngt annat har man fått det om bakfoten. vi har däremot behandlat i tråden att om hästen är musklad och i kondition kan den funka på färre pass utspridda över veckan, utan att tappa för mycket utan bibehålla sig relativt fin. Man kan dock inte tro att man kan rida på i fullt ös om man bara rider 3 ggr/vecka, leder, ligament och även muskler tappar smidighet.

____________________________________________________________
Jag undrar vem som hugger? Kom ner på jorden.
 
Sv: 3ggr i veckan?

Jag är i allra högsta grad på jorden, det är du som valt att vara otrevlig.

I rest my case :angel:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp