4-5 mil - hur många timmar? Och hur rider ni, tempo?

D

daysi

Jag är ännu helt oerfaren inom distans, men funderar starkt på att börja, så lite frågor får ni stå ut med :p

Vid ridning av en CR på 4 eller 5 mil, inom vilken tidsintervall får man rida i mål, alltså hur många timmar? Och vad ska pulsen ligga mellan? VArt köper man pulsmätare, vad kostar de ungefär och hur funkar de?

Hur rider ni? Värmer ni upp innan, och sedan sätter av i full kareta? Eller är det skritt i början?
Skrittar ni mycket? Eller är det travlunk mest hela tiden? Galopperar ni något? HAr sett att vissa skriver att de rider ca 10-15km/h, det bör väl innebära travlunk? Ungefär hur stor andel använder ni varje gångart? (Beror förstås på underlaget...men ungefär). Skrittar ni sista biten så pulsen går ned? Klart att det är olika om man tävlar eller inte...men skriv gärna om ni rider för att vinna eller inte...

ÄR det så att man ska gå en sträcka med hästen och springa en sträcka (bredvid)? HAr man karta för att hitta (isåfall får jag nog ge upp innan jag börjat) eller är det snitslat?

Hur länge bör man börja "Travlunka" första gångerna på en häst i ganska bra kondis. 5 minuter, 10 minuter eller ännu längre?

Jättetacksam för all info! Jag har läst mycket på distansritt i Sverige och liknande hemsidor!
 
Jag är lika mycket nybörjare som du. :D
Men jag rekommenderar boken Naturen som ridhus av Elisabeth Hjortvid. Kanonbra! :) Finns säkert att låna på bibliotek om du inte har råd att köpa den. Jag har läst min ungefär tio gånger sedan jag skaffade den, och då har jag inte ens en häst att träna. :o

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Pulsen ska var under 60 slag/minut i alla vet.besikningarna. CR brukar ofta ha en minimi tid så att nybörjare ej rider för fort, på tex 5 mil så måste du rida på mellan 3.5 - 6 timmar o sedan tillkommer ju pausen på 30 minuter i grinden. Men den räknas ju alltid bort från ridtiden. Jag tycker att runt 10 km/h eller strax under är lagomt tempo första gången, själv red jag på 9 km/h.

Pulsmätare hittar du på www.distansritt.nu finns flera olika modeller. Annars är ju stetoskop bra osså i början, pulsmätare är ju dyra saker... :smirk: Stetoskop kan du tex köpa på apoteket för strax över 100.-

Jag värmer alltid upp minst 20 minuter innan i alla gångarter, men mest skritt så hon får röra på sig ordentligt. För det blir oftast trav direkt då vi startar. Kommer min häst efter blir hon stressad o tar ut sig totalt, så det gäller o hänga på... ;)
Jag försöker att hålla en jämt travtempo hela teiden, vill hon skritta får hon göra det, annars travar vi o ibland kan det bli lite galopp osså. Det brukar oftast sluta på en snitthastighet mellan 12 - 14 km/h.
Brukar oftast skritta en bit innan grinden, men travar in i mål.
Vi rider den hastighet vi klarar av, vill först o främst vara godkända, jag chansar ej, iblnd blir det placering o ibland hamnar vi låååångt bak... :smirk:

Jag har aldrig sprungit brevid hittills, har ej varit såpass svår bana att jag behövt det.
Man får karta ja o jag brukar ha med den för säkerhetskull, men har ej behövt den ännu. Det brukar vara bra marketar o snitslat... :)

LYCKA TILL!!! :bump:
 
TAck för jättebra info och tips! En sak undrar jag fortfarande, dock! Hur ska jag börja med min dam? Hon är 16 år och rids 4-6 ggr i veckan, mest i skogen i alla gångarter. Mycket skritt, en del trav och galopp. Klättrar så ofta vi kan. Vi rider oftast runt en timme, ibland 40 minuter, ibland 2 timmar...
Hon är pigg som en mört och är positivt inställd till allting!
Jag tänkte vi skulle börja "travträna", alltså börja trava längre sträckor i lugnt tempo. Hur mycket är lagom i början, hur många minuter? Tills hon själv saktar av (det kan nog ta ett bra tag) eller vad?
Finns det något "riktmärke", om man travar i lugnt tempo i en timme, hur många mil rider man då på ett ungefär?

Och en sak till: HUr ORKAR ni rida lätt i 4-5 timmar i sträck???? :confused:
Verkar som damens matte också får träna lite..... :bump:
 
Jag och en fd vän red en 4 milare på 4½ timmw om jag inte mins fel=)
 
Hur pass mkt travar du nu då du rider ute...?
Jag skulle nog börja med att lägga in ett längre pass varannan vecka o se o sedan ett i veckan.
Införskaffa ett stetoskop(lättare o höra än då man bara känner med handen) så att du kan kolla vad din häst har för vilopuls o ta sedan för vana att alltid pulsa (före o) efter ridning. Skriv upp puls o hur pass mkt o länge din häst fick arbeta. Det är verkligen bra att ha så man kan gå tbx o kolla om konditonen förbättras.
Svårt o veta hur pass långt du ska trava i början, men ta tex 5 km till en början o kolla pulsen så att den är nere under 60 dirkt efter avslutat ridpass. Är den det är det bara att öka på sträckan, men håll dig fortfarande till normalt travtempo.
Då jag tränar hemma har vi en väg på 1 mil där jag brukar trava henne i friskt tempo, brukar ta ca 40 min = 15 km/h. Sedan har jag en runda på strax över 2 mil, men då brukar vi skritta endel osså. Annars rier jag mest "som vanligt" hemma. Mkt dressyrträning... :)
Lungt tempo i en timme, ja då kommer du nog strax över 1 mil. Fast svår o säga, det som är lugt för dig kanske inte är lugnt för andra o tvärtom...
 
Tack för alla tips och råd! Ska genast införskaffa mig ett stetoskop! Tar man pulsen vid armhålan, typ?
Förstår att det är svårt för en utomstående att gissa på hur mycket som är lagom, och vilket tempo JAG tycker är "lugnt"! :)
Vi travar inte så värst mycket när vi är ute, kanske max 5 min totalt. Har inte varit så bra underlag att man kunnat trava så mycket, har varit stenhårt!
Det kanske är bäst att börja lite lätt med 10 min trav (så matte också orkar), och sedan öka successivt. SKa nog skaffa ett tidtagarur också....
 
Ja du tar pulsen i "armhålan", strax framför sadelgjorden... :)

Som någon annan tipsade, köp "Naturen som ridhus" av Elisabeth Hjortvid. En helt suverän distansbok... :love:
 
Ska köpa boken så fort jag får tid att gå en sväng på stan...Inte ofta nu för tiden.... :crazy:
ANnars kan jag ju beställa den!
 
Har beställt boken nu via nätet, av Elisabeth själv.
LÄNGTAR TILLS DEN KOMMER!
 

Liknande trådar

Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
810
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Distans Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁 Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore...
Svar
8
· Visningar
2 919
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp