4:e stallet...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare karuso_00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 705
Sv: 4:e stallet...

Min häst ville inte heller lämna stallet eller dom andra hästarna när jag fick henne i början, 200 m från stallet ställde hon sig på bakbenen och försökte vända tillbaka. Det tog en hel del blod, svett och tårar men tillslut så slutade hon bråka och skrika efter andra hästar hela tiden, nu är hon bra som helst att rida själv på.
dom brukar ju vänja sig bara man själv är konsekvent och noggran. ge inte upp!

jag har aldrig suttit o gnällt över att min häst är stressad o agressiv om du skrev det, för det är han absolut INTE.:mad:

Louise skrev:
En liten fundering bara...
Tänk på att en del hästar kan reagera starkt på att bli flyttade så mycket och visar det i form av stress, aggresivitet etc.
Hoppas verkligen att ni hittar ett varaktigt stall!
:bow: :bow:

det har inte alls med morgonutsläppen att göra för dom kommer jag vara tvungen att ta i andra stallet oxå....:cool:

Du skrev skarp - det är ett uttrycks om ofta används för att beskriva en aggresiv häst.

När han bråkar och inte vill gå vidare - testa då - kliv av och led en bit - sitt upp igen och fortsätt ridturen - upprepa tills han lessnar.

Funkade på min gamla smarta surmärr som stegrade och kunde backa 1 mil om så vore - när vi gjorde som ovan tog det några veckor innan hon helt la av med att tjafsa o försöka vända.

En annan teknik är att vinkla hans huvud så mycket att näsan tar i bogen - ingen häst kan stegra då.

provade det med huvudet förut. med gramantygel o han är väldigt stark i sin hals, har en riktig dressyr hals, då höll han på att gå omkull när han stegrade sig, han blev riktigt sur då... men det andra som du föreslog kan ju vara nåt... :)

Hej! Jag har haft en häst som din, ett fd travarsto. Hon var bestämd om hur saker skulle göras och när, mycket åsikter om hur jag gjorde osv... Det vi gjorde va att träna, rida ut själva, bråka oss igenom diskussioner, visa att det lönade sig att "lyda" och att man ville att hon skulle visa respekt. Jobbade enligt Monty metoden och när hon var tvungen att söka kontakt med mig istället och att hon fick göra det hon ville om hon kom till mig och jag tillät det. Gjorde faktiskt underverk på en häst jag trodde var omöjlig. Vi trillade ändå ett par gånger när hon stegrade sig och tappade balansen men det lugnade sig betydligt! Ge inte upp hur tugnt det än känns, varje diskussion ni tar er igenom är en vinst från din sidasom ledare. Men använd inte våld för då slåss såna hästar bara tillbaka ju, använd istället list och försök "lura" hästen att tycka om dina idéer...Måste bara önska lycka till! Du ska veta att det finns många här som gärna hjälper dig!

ska prova det...:idea:
"lurade honom lite härom dagen oxå!!!:devil:
det är värst vid ett grannstall men man kan ta en skogsväg förbi det o det gjorde jag... dessvärre samma dag så hade han en sko lös bak så det blev inte sån lång ridtur ändå men vi kom själva ifrån stallet:D :D :D :D :D :D

karuso_00 skrev:
ska prova det...:idea:
"lurade honom lite härom dagen oxå!!!:devil:
det är värst vid ett grannstall men man kan ta en skogsväg förbi det o det gjorde jag... dessvärre samma dag så hade han en sko lös bak så det blev inte sån lång ridtur ändå men vi kom själva ifrån stallet:D :D :D :D :D :D
Men det är ju jättebra!! :bump:
Ni har ju faktiskt (eller DU) kommit en bit på väg!

(märkte ni vilket fyndigt svar jag lyckades få till? ;) )

*lägesrapport för er som följde tråden*
VILKEN ENORM SKILLNAD.:)
bara till det positiva... har ridit ut på honom själv nu flera gånger o han är kolugn i stallet, förrut stod han ju alltid o skrapa med frambenen när jag mockade o så men inte nu.. eller det kanske är det att jag inte hör då det är sandgångar:angel:
nä men han är en helt annan häst, han har blivit harmonisk.:) :banana: :banana: :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 444
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 001
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur