4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 4-gångare som nu blivit 5-gångare!!

Låter ju bra att han ska få en ny sadel, se om ni hittar någon med utbytbara koppjärn som passar så slipper ni samma problem när han sen tappar vikt. Wintec sadlarna kan man få rätt korta, för även om bogarna ska vara fria måste ni vara försiktiga med att den inte får hamna för långt bak!

På Island har de inte alltid rätt, beror på vem man pratar med, däremot kan många sadlar åka fram på vissa islänningar. Det kan bero på att de inte har någon manke att tala om, och att de är feta eller i värsta fall lite konformade. Var i så fall noga med att lägga tillbaka sadeln i sitt korrekta läge när den läggs tillbaka. Inte för långt bak för att kompensera. Det bästa just nu kanske då är att rida barbacka? Lycka till med sadelköp!:)

Ni som inte verkar veta vad ni snackar om kan ju faktiskt bara hålla käften. För vi var på Island över vintern och nästan ALLA islänningar som var tjocka kasa sadlen fram på. OAVSETT vilken sadel hästarna har kasar sadlen fram och hästen har bukmage. Så är det och han ÄR kort i ryggen. Och sadlen ligger inte längre bak än den ska. För den ska väl inte ligga på halsen???

Sen att bilden visar dålig sits håller jag med om. Men det kan jag lovar att jag inte har annars. Har fått mycket beröm för både sits och ridning både på Island och när jag var i ett proffisionellt stall i Österrike.

Men som sagt folk som inte vet vad dom pratar om kan ju sluta bry sig. Det finns en anledning till att Islandshästar ska ha sadlen längre bak än andra hästar. Rörelsefriheten i bogen....
Vadå överreagera :crazy:

Bara för att sadlarna gör det på island så betyder det väl inte att det är rätt? Glider sadeln fram/bak mycket så passar den inte.

Den ligger mycket längre bak än den ska!
Den kan flyttas fram en bit utan att hamna på halsen ;)

Mina hästar behöver också rörelsefrihet i bogen men inte sjutton lägger jag sadeln på länden för det.

Här kan vi ju börja prata om att inte veta vad man pratar om...
Islandshästar ska inte ha sadeln längre bak. HÄSTAR ska ha sadeln i SADELLÄGET.

Vad de andra säger får stå för dem, men jag tycker att bilden visar upp en synnerligen dålig sits på en ryttare som är för stor för hästen och som gör halvhjärtade amatörmässiga passförsök. Sorry, nu var det sagt.
Därav mitt första, något trevligare svar gällande passens vara eller icke vara och eventuell tränarhjälp.

Jag är ledsen, men om det finns något som gör mig galen är det folk som stälelr sig i försvarsställning med kommentarer som "Jag har faktiskt jobbat på Island" eller "XXX sade faktiskt att jag var jätteduktig". Jag skiter högaktningsfullt i vem som sagt vad, jag kommenterar vad jag ser.

Och självklart är det alltid ögonblicksbilder vi bedömer här, men man har väl någon slags urskiljning när man lägger ut bilder också- och får väl ta risken att inte bara få beröm när man lämnar ut sig på internet.

Ta lite tränarhjälp, släng på en sadel som passar och använd dubbelgjord eller förgjord magne ändå puttar fram den. Lycka till.

hur kan du säga att hon är förstor för hästen? har du inte sett att de brukar vara 2 meter långa gubbar som sitter på islandshästar som tävlar i eliten?? hon är 172 är hon för stor för en islandshäst som är 135??

här har jag förstorat upp bilden och markerat var sadeln ligger, hade man lagt sadeln längre fram så hade den suttit på halsen.. är de bättre för hästen? han har väldigt kort rygg så de ser ut att sadeln sitter längre bak än vad den gör..

wefwef.jpg

:bow:

Mallju: På den förstorade bilden syns det ju även att sadeln slutar nästan på korset. Kortare sadel kanske vore något?

Det finns en anledning till att Islandshästar ska ha sadlen längre bak än andra hästar. Rörelsefriheten i bogen....

Och det finns en ännu viktigare anledning att inte sadla för långt bak- tryck över njurar och känsliga delar av ryggen (som inte är gjorda för att bära vikt)!

För övrigt skulle jag bli mycket orolig över min hästs fräschör om min klockrena 4-gångare plötsligt börjar visa pass. Min första tanke skulle nog, i stället för att man fått en extra halv gångart, vara dubbelsidig hälta eller låsning i ryggen (vilket inte vore så märkligt med sadel på länden).

Sadlar är ett gissel...

Om nu sadeln ligger långt bak, ligger den och trycker på länden som kan ge låsningar, skevheter och muskelsmärta och hältor som följd.
En häst som börjar passa (som inte gjort det innan, gäller även andra raser som helt plötsligt lägger in pass steg) kan vara låst i SI leden och/eller i länden.

När man sitter långt bak i sadlen "borrar" sig bossorna sig ner i hästens ryggmusklatur som jag kan garantera inte gör "nytta".
Det ger bl.a. krosskador på musklaturen som tar lång tid att läka.
Bort med sadeln är mina rekommendationer.

Jag är långt ifrån fullärd i varken muskler eller islänningar.
Köpte min första islänning i dec 08 efter 29 år med andra raser.

Detta var Mina tankar.

Och det är ju en avnledningarna att man ska rida hästen UPP från sina bogar, inet ner på dem som här.....:crazy:

Senast ändrad:

Blev lite nyfiken, vad är det för sadel du har?

När man sitter långt bak i sadlen "borrar" sig bossorna sig ner i hästens ryggmusklatur som jag kan garantera inte gör "nytta".
Det ger bl.a. krosskador på musklaturen som tar lång tid att läka.
Bort med sadeln är mina rekommendationer..

Rider inte med sadel egentligen. Just eftersom den inte passar. Så jag rider han nu regelbundet å hoppas han ska gå ner i vikt snart.

Men i vilket fall som helst sluta klaga på den där jävla sadlen allihopa. för jag rider inte med sadlen.Frågan var om vi ska träna fram passen eller inte. Jag red han i förrgår och han passade fortare än min kompis D-ponny galopperar. Men de känns lite halvskumt

*kl*
Hur tusan kan ni uttrycka er efter bara en bild??
Det känns lite som om ni inte har spec stor hästerfarenhet. Men de som minst kan brukar ju tro är de största mästarna..

/Brännt bröd

Vem syftar du på? Folk som svarar på frågor om råd, eller de som slår ifrån sig med näbbar och klor och bedyrar hur fantastiskt duktiga de är...?

TS + kompis: Jag står fast vid vad jag sade, just för att man inte kan bedöma sånt här på bild. Ta hjälp av tränare. Lättast för både er och hästen! Och, vilken sadeln ni än har, se till att inte sitta på bakvalvet, det är nog mycket det som gör att sadeln ser ut att ligger alldeles för långt bak. Sitt mitt i sadeln, och sträck på ryggen, slappna av i armarna.

*KL*

Ämnet är ok att diskutera, däremot finns det ju ett och annat att säga om språket och ordvalet från vissa. Vänligen använd lite mer rumsrena termer tack, i den fortsatta diskussionen.

Boj/moderator

* Jag hade kollat upp min häst om den helt plötsligt börjat visa pass och aldrig gjort det tidigare under så många år*

Behöver inte vara något men kan vara något.

kanske också speciellt när det gäller en häst som tidigare varit väldigt travtaktig som plötsligt slår om till att bli passtaktig.

Dock tror jag att en dålig tillpassad sadel allt för långt bak kan vara svar på frågan varför hästen helt plötsligt går mot pass.

kl

Jag ska försöka uttrycka mig i denna fråga jag också,
måste först bara säga att vilket språk och ordval många väljer att använda!
När man lägger upp bilder, så får man räkna med att inte bara få trevlig kritik, utan också frågor och andras åsikter som kanske inte stämmer in på ens egan tankar och åsikter.

Som TS? sa, "Men i vilket fall som helst sluta klaga på den där jävla sadlen allihopa. för jag rider inte med sadlen.Frågan var om vi ska träna fram passen eller inte."

Den frågan om ni ska träna passen eller inte, kan nog ingen svara på, innan du/ni har införskaffat en ny passande sadel.
Sadeln som ÄR FÖR STOR, ligger för långt bak och ger tryck där den inte ska ge tryck.
Kan vara orsaken till att han blir parallel, det behöver inte betyda att "vipps" så har passen kommit efter flera års travtaktighet.
(Passen var inte helt ren heller)
Så låna en kortare sadel, och rid några gånger med den.
Ta nya bilder (helst en film) och lägg upp, så får man se om det fortfarande är något att hänga i julgran.

önskar er all lycka

Vad jag förstått av olika tränare så har alla islandhästar pass i sig...

för att en häst ska kunna tölta så måste den ha laterande gångart i sig... sedan finns det ju de hästar som har riktigt pass så man akn tävla i det..
Och andra som är 4 gångare men kan gå i grisepass eller passliknande tölt periodvis.

Min jorunn är ju så klockren 4 gångare som nu en islänning nu kan bli men endå har hon visar grisepass under töltsättningens första början.

Nu är hon dock som de flesta 4 gångare med stark trav ,travtaktig i tölten ist.

Vet också att hästar som är halta eller ha någe inflammation i benen kan uppvisa gresepass.

Ang bilden... lägg upp fler ridbilder där vi kan se närmare hur denna ryttare rider och hur sadeln ligger..
Bilden är suddig men ryttaren sitter mkt i stolsits och själv tror jag det är just pga denna dåliga sits som har fått hästen ur balans och för att stötta upp på bästa sätt har hästen gått över i grisepass

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Honey07
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 346
Senast: Piaff
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
769
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 945
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka