423kWh för 62kvm?

Ainon

Trådstartare
Är 423 kWh rimligt för en lägenhet på 62kvm över en period av 3 månader?

Har ingen aning vad som är normalt förbruk, därför jag undrar :)
 
Sv: 423kWh för 62kvm?

Är 423 kWh rimligt för en lägenhet på 62kvm över en period av 3 månader?

Har ingen aning vad som är normalt förbruk, därför jag undrar :)
Vad som är normalt beror förstås på om man inkluderar uppvärmning och varmvatten, eller om man bara ser till hushållselen - och om det är en ensam pensionär i lägenheten eller en familj med tonårsbarn. :)
Men till och med enbart hushållsel för en ensamstående tycker jag är klart rimligt med 423 kWh / 3 mån (1700 kWh/år). En vägledning om genomsnittsförbrukning finns exempelvis HÄR.
 
Sv: 423kWh för 62kvm?

Absolut. En tvåa med 1700 kWh per år är helt normal i min värld.


Jag har för övrigt just fått en resträkning på 2000 SEK för årets el. Rätt mycket tyckte jag och kollade upp tidigare räkningar. Och fick syn på att Fortum hade utgått ifrån att jag skulle ha 0 kWh per år i snittförbrukning. Noll...

Jag önskar att jag kunde säga att de är idioter, men jag får allt ta på mig lite ansvar själv. Jag borde ha upptäckt tidigare att de gjort ett så korkat antagande.
 
Sv: 423kWh för 62kvm?

Tack för svaren!
Jo det är enbart hushållsel (är det det när det endast är för ugn, kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin och belysning?) för 2 personer utan barn.

Ville bara vara säker på att jag inte blir lurad eller något, men det är ju bra att det är rimligt :)
Känner mig nämligen lite sådär lagom lätt att lura eftersom jag inte vet någonting alls om el och liknande grejer som är när man äger sin bostad. Tack och lov att man har buke att fråga :)
 
Sv: 423kWh för 62kvm?

Det låter som en rimligt förbrukning för er.

// Piffelina som arbetat flera år på kundservice för flera elbolag
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har timpris och följer detta med stort intresse. Har en app som berättar vad jag förbrukat ner på timmen. Torsdag och fredag hade...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Breaktown
·
Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 487
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 065
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp