T

tamsan

Hej hur går hinstar och valacker ihop egentligen?. ska släppa min 17 åriga valack ihop med en 1 årig hingst imorgon. ägaren sa att "det inte hänt så mycke" med hingsten så att det var ingen fara?.
Vill inte ha nått ben avsparkat så vad tror ni?:confused:
 
Sv: ???

Eftersom valacken är "gammal i gamet" så tror jag han kommer lära unghingsten hur man uppför sig. Dessutom tror jag risken för avsparkade ben är ganska liten eftersom hingsten är såpass ung och kommer nog visa respekt för den äldre valacken. Jag tror inte det blir några problem alls!
 
Sv: ???

Nej jag tror inte heller att det är nån fara.. min shettis valack har lärt många ettåriga hingastar sin plats, det brukar inte vara nån fara alls med så unga hästar.. :)
 
Sv: ???

Mina gick bra fram till hingsten var 3år.. Då fick valacken rejält med stryk och stog på Strömsholm i några dagar..

Men är den så liten då är det nog lungt ett tag till.
 
Sv: ???

mitt halvblod stod med min då 5 åriga val (D-ponny) från det han va runt 6-8 mån. fram tills han skars nästan 4 år gammal. val. gjorde ett jätte jobb :D halvblodet va väldigt lätthanterat då val. höll honom på plats. ;) . har även jobbat i många stall där det praktiseras, så hingstarna får ett bra "hästbeteende" från början.

har inte haft några skador på mina hästar under den tiden. mina f.d arbetsgivare upplevde inte heller att det blev nämnvärt högre skade risk.
 
Sv: ???

Våran arab hingst på 6 år har gått med hingstar och valacker på 2-4 år. inga problem.
 
Sv: ???

Grymmt:) vi släppte ihop dom igår , och det gick jätte bra=) dom är jätte gulliga ihop, inga problem alltså:):bump: :banana:
 
Sv: ???

va bra...:D :D :D tycker att det är himla kul att sitta och titta på dom, särskilt hur dom äldre hästarna tillrättarvisar dom yngre.;)
man lär sig en hel del om hästarnas sätt att komunicera.:)
 
Sv: ???

tamsan skrev:
Grymmt:) vi släppte ihop dom igår , och det gick jätte bra=) dom är jätte gulliga ihop, inga problem alltså:):bump: :banana:

Härligt! :) De brukar ofta fungera bra. Jag har en arab hingst som är 3 år och en b-ponny valack som är 8 år. De har gått tillsammans sen i april, de har jätte skoj tillsammans och ponnyn uppfostrar hingsten en del. Tidigare har vi haft hingstar tillsammans också, det brukar inte vara några problem :) Hoppas de fortsätter att trivas!
 
Sv: ???

Det är bra att ha äldre erfarna hästar bland unga
De inte bara fostrar utan försvarar dem mot faror oxå.

Precis som det ska vara med människobarn o föräldrar
Vi vet vad som kan hända om ungarna inte uppfostras väl eller t o m tar över:devil:
 
Sv: ???

Jag hade min (då var han 15-16 tror jag) vallack med en 1-års hingst. Gick kanonbra! Var inga som helst problem. :)
 
Sv: ???

Jag har min sexåriga vallack ihop med en hingst som är 16 år och det funkar jättebra :) Dom är så gulliga med varann trots att de bara stått ihop ca två veckor :love:
 
Sv: ???

Lillaloppan skrev:
Eftersom valacken är "gammal i gamet" så tror jag han kommer lära unghingsten hur man uppför sig. Dessutom tror jag risken för avsparkade ben är ganska liten eftersom hingsten är såpass ung och kommer nog visa respekt för den äldre valacken. Jag tror inte det blir några problem alls!

Så gick det till när jag släppte min 1 årshingst med en till 1 årshingst och en 11 årig valack nyligen. Valacken blev genast "farsan" i den lilla flocken och håller koll och uppfostrar småskitarna;)
 
Sv: ???

kl:

jag hade en 17 årig valack ihop med mina hingstar,då 4 o 15 år.

kn ärligt säga att de var synd omde stackars hingstarna,de var hunsade...

nu har jag bara hingstarna ihopo bit o rivskador har reducerat dramatiskt,trots att de gärna leker bit o skenattackslekar.

de äter ur samma hö o kraftfoderhög,kliar,leker osv så visst kan det gå bra att ha även vuxna hingstar ihop,förutsatt att omgivningen är ooptimal
 
Sv: ???

mul skrev:
Mina gick bra fram till hingsten var 3år.. Då fick valacken rejält med stryk och stog på Strömsholm i några dagar..

Men är den så liten då är det nog lungt ett tag till.

Mina gick bra tills hingsten var 5 år. Då fick hingsten riktigt rejält med stryk av valacken, Hingsten 173cm Valacken 150cm.

Men en ettåring ska inte vara något problem alls.
 
Sv: ???

så är mina erfarenheter oxå ;) den val. jag hade då (147 cm hög) "piskade" upp mitt halvblod som då va hingst (165 cm hög):crazy:

även på dom stall jag jobbat där dom haft val. med hingst är det hingsten som fått däng, uteslutande...:angel:
 
Sv: ???

T.Alsterfeldt skrev:
kl:

jag hade en 17 årig valack ihop med mina hingstar,då 4 o 15 år.

kn ärligt säga att de var synd omde stackars hingstarna,de var hunsade...

nu har jag bara hingstarna ihopo bit o rivskador har reducerat dramatiskt,trots att de gärna leker bit o skenattackslekar.

de äter ur samma hö o kraftfoderhög,kliar,leker osv så visst kan det gå bra att ha även vuxna hingstar ihop,förutsatt att omgivningen är ooptimal

Ti hi och nu har det varit lilla Timon 4 år valack och 112 cm som har "hunsat " med den därna valacken nu i vår! :).
/KT
 
Sv: ???

En 1 åring är inge hingst det är en bäbis som tuggar mot allt..Kom igen när hingsten är 5 år.

Jag ser många som annonserar efter hingstbete till vuxna hingstar och vad tror ägarna?? att man släpper ihop 10 fulvuxna hingstar på bete??:crazy:

Om man vill ha sin vuxna på bete tycker jag det mer skulle stå beteshage sökes till vuxen hingst som skall gå själv i hagen!

Men man släpper inte ihop en flock hingstar .. ja om man inte vill ha en trasig häst så att säga!




Men när min var 1 år och hingst kunde han gå med ston valacker och hingstar utan problem.
Hingstar endast om det var max 2 år annars fick han spö!
 
Sv: ???

Ni som har erfarenhet om hingstar...... Tror ni man kan ha två årshingstar samman med två valacker i en flock? Om hingstarna lär känna varandra blir det ändå allvarliga fighter så småning om?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp