7-åring storlek på ponny

Vi kanske skulle ta och starta en ny tråd om hur små/stora ponnyer man bör skaffa till sina barn istället för att tjata sönder en tråd om ett specifikt ekipage? Det blir lättare och mer konkret att diskutera utifrån ett riktigt "case" men samtidigt är risken större att någon blir sårad och det är onödigt.
 
OT Ganska talande att du drar upp längd men inte vikt vilket mitt inlägg som du besvarade handlade om - jag vill minnas att du hör till dem som anser att storhästar inte ska bära, men med ponnyer är det tydligen en annan sak :meh:
Tror aldrig jag kommenterat hur stora hästar ska bära, väldigt sällan jag är på hästdiskussioner öht, så den tråden får du gärna länka till för jag har aldrig hört det (med tanke på min egen vikt) . Kommer det till vikten så ser man väl verkligen inte på bilden hur tung ryttaren är?
 
Jag gillar att diskutera, men kanske inte på nivån att man raljerar över att motparten tror att barn på 7 år kommer att växa utifrån att se på en bild....
Så du ser in i framtiden eller tror du alla barn växer lika? Det går ju inte att säga hur mycket ett barn växer. Som sagt, sonen rände iväg nästan en dm på två månader. Dottern har stått i princip stilla i tre år. Båda följer normalkurvan. Helt omöjligt utifrån en bild att besvara om ungen precis haft en tillväxtperiod och nu kommer stå stilla ett bra tag eller om hon ränner iväg en dm till (men då blir hon lååång). I övrigt ser jag fortfarande inte problemet med turer ut i skogen, jag har fortfarande inte sett ett enda argument till att man inte kan vara lite för lång om det man ämnar med häst är att lufsa i skogen.
 
Var skriver ta att hon ser det som en förbrukningsvara? Jag kan ha missat det, för jag har bara sett att ponnyn ska ridas i skogen och sedermera köras, det står ingenting om att den ska säljas direkt. Och ungen kan säkert lulla i skogen med den flera år till. Jag känner många vuxna som rider islandshäst trots att de är betydligt längre på dessa än ungen är på ponnyn. Vad spelar det för roll för det ändamålet?


Nä, man ska enligt de allra flesta inte köpa en för stor ponny heller. Man ska inte köpa något att växa i. När det kommer till TS ändamål, rida i skogen och köra, undrar jag fortfarande vad problemet är?
TS frågade i sin trådstart vad andra tyckte och då rådde många att titta på en något större B-ponny (alltså inte någon jättehäst...) eftersom den mycket lilla ponnyn faktiskt snart kommer vara för liten. Hon bad o input som vi gav, helt enkelt. Sedan visade det sig att hon hade önskat annan input än den hon fick, men det är ju en annan femma.
 
TS frågade i sin trådstart vad andra tyckte och då rådde många att titta på en något större B-ponny (alltså inte någon jättehäst...) eftersom den mycket lilla ponnyn faktiskt snart kommer vara för liten. Hon bad o input som vi gav, helt enkelt. Sedan visade det sig att hon hade önskat annan input än den hon fick, men det är ju en annan femma.

Vad olika man läser . Jag läser inte så öht utan snarare tvärtom att många problematiserat ngt som inte ens varit på tapeten .
 
Så du ser in i framtiden eller tror du alla barn växer lika? Det går ju inte att säga hur mycket ett barn växer. Som sagt, sonen rände iväg nästan en dm på två månader. Dottern har stått i princip stilla i tre år. Båda följer normalkurvan. Helt omöjligt utifrån en bild att besvara om ungen precis haft en tillväxtperiod och nu kommer stå stilla ett bra tag eller om hon ränner iväg en dm till (men då blir hon lååång). I övrigt ser jag fortfarande inte problemet med turer ut i skogen, jag har fortfarande inte sett ett enda argument till att man inte kan vara lite för lång om det man ämnar med häst är att lufsa i skogen.
Herre de go again. Som sagt ett antal gånger så ser jag inte på bilden att barnet kommer att växa. Jag utgår från statistik, flertalet barn växer ett par dm på 3 år i den åldern. Det är just för detta som jag kommer att sluta svara dig. Det är inte en diskussion när man envisas med att tilldela folk åsikter gång på gång som de redan förnekat så är det ingen diskussion. Sen kanske denna individen inte växer alls, men det är inget man kan räkna med.
 
Herre de go again. Som sagt ett antal gånger så ser jag inte på bilden att barnet kommer att växa. Jag utgår från statistik, flertalet barn växer ett par dm på 3 år i den åldern. Det är just för detta som jag kommer att sluta svara dig. Det är inte en diskussion när man envisas med att tilldela folk åsikter gång på gång som de redan förnekat så är det ingen diskussion. Sen kanske denna individen inte växer alls, men det är inget man kan räkna med.
Bra. Då är vi överens. Jag har dock fortfarande inte sett någon argumentation över huvud taget som håller varför man, om det så skulle vara att man blir några centimeter för lång, kan rida en ponny ut i skogen.. Du är duktig på att svara folk du är irriterad på för att sedan gå på personangrepp, du borde kanske fundera över hur du själv väljer att svara/argumentera/diskutera och framförallt vad du svarar på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 326
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp